Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Leerzorg, een goed initiatief ?
Ja 6 31,58%
Neen 7 36,84%
Ja, maar ... 3 15,79%
Neen, maar ... 0 0%
Geen idee 3 15,79%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 17:15   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik denk dat er ook rekening moet gehouden worden met kinderen die er niet hoeven in te zitten ...
Dank zij de leerplicht moeten jongeren naar school gaan , maar er zijn er bij die "schoolmoe" zijn , en ook die er gewoon express hun botten aan vegen , die worden door "gewone" scholen systematisch buitengewipt , en zelfs in't beroeps of technisch onderwijs krijgen ze stilaan dezelfde behandeling ... Uiteindelijk gebruikt men dan nog 2 mogelijkheden , of naar 't BO-onderwijs, of ze beginnen met plaatsingen voor deze moeilijke leerlingen...
Mss heeft VDB het daar moeilijk mee
Mijn inziens is er toch een onderscheid tussen moeilijke leerlingen en leerlingen met een leerstoornis. Leerstoornissen worden bevestigd door een diagnose. En voor zo ver ik weet vind je in het bijzonder onderwijs in de eerste plaats minder begaafde leerlingen en leerlingen met een leerstoornis, en dient de richting niet om er de moeilijke gevallen te dumpen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 17:31   #22
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mijn inziens is er toch een onderscheid tussen moeilijke leerlingen en leerlingen met een leerstoornis. Leerstoornissen worden bevestigd door een diagnose. En voor zo ver ik weet vind je in het bijzonder onderwijs in de eerste plaats minder begaafde leerlingen en leerlingen met een leerstoornis, en dient de richting niet om er de moeilijke gevallen te dumpen.
Er is idd een onderscheid tussen , maar toch komen er meer en meer "moeilijke leerlingen" in het BO terecht , simpelweg omdat ze nergens anders meer terecht kunnen ...
Wat dan ook weer een probleem geeft binnenin het bijzonder onderwijs , want hoe gaan ze bewijzen dat de leerling het wel kan , maar het gewoonweg niet wil ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 17:40   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er is idd een onderscheid tussen , maar toch komen er meer en meer "moeilijke leerlingen" in het BO terecht , simpelweg omdat ze nergens anders meer terecht kunnen ...
Wat dan ook weer een probleem geeft binnenin het bijzonder onderwijs , want hoe gaan ze bewijzen dat de leerling het wel kan , maar het gewoonweg niet wil ...
Ik geloof je wel. Bewijzen kan volgens mij wel, er is nu eenmaal een CLB en als die z'n werk doet dan moet het onderscheid wel kunnen gemaakt worden. Maar volgens mij is dit het probleem niet. De vraag is eerder wat je met de moeilijke leerlingen in het BO moet aanvangen. Je kan ze moeilijk aan de deur zetten want er is geen alternatief, en ondertussen blijven ze wel leerplichtig.

Laatst gewijzigd door Rudy : 31 augustus 2008 om 17:41.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:11   #24
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
FVDB moet bezuinigen en door kinderen uit het B.O. te houden doet hij de ouders van die kinderen een plezier. Twee vliegen in één klap. Aan de leerkrachten, het zo op te vangen dat het niet slechter is voor kinderen met en kinderen zonder leerproblemen.
Bedoel je dat kinderen in het B.O. meer kosten ?

Ik heb een onaangenaam gevoel bj besparigen in het onderwijs. Zolang we onzinnge dingen subsidieren zijn wat mij betrefd de middelen nog niet uitgeput.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:13   #25
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Bedoel je dat kinderen in het B.O. meer kosten ?
.
BO heeft meestal kleindere klasje , dus meer leraars en dus ook meer geld ...
Niet dat het nut heeft om daar klassen van 30 leerlingen bijeen te zetten ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:30   #26
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik geloof je wel. Bewijzen kan volgens mij wel, er is nu eenmaal een CLB en als die z'n werk doet dan moet het onderscheid wel kunnen gemaakt worden.

Z'n werk doet ... Nu ja , 'k ga niet veralgemenen, maar 'k lig nu net effe dik overhoop met een "baasspelertje" van 't CLB ... (trouwens redelijk moeilijk om tegen die kwieten in te gaan )
Dat onderscheid maken is wel lastig , een leerling kan er bv. z'n voeten aan vegen als hij/zij testen moet afleggen en daardoor in de categorie "buitengewoon onderwijs " terechtkomen ... Daarom moet een CLB enorm veel tijd kunnen steken in de observatie van leerlingen , en dat is nu nog niet mogelijk ...
Citaat:
Maar volgens mij is dit het probleem niet. De vraag is eerder wat je met de moeilijke leerlingen in het BO moet aanvangen. Je kan ze moeilijk aan de deur zetten want er is geen alternatief, en ondertussen blijven ze wel leerplichtig.
Voor moeilijke leerlingen is het probleem meestal de motivatie die ontbreekt ... Er zijn daar verschillende factoren voor , maar 't eindpunt is steeds dat de school hen niets zegt... En doordat ze toch verplicht zijn om er naartoe te gaan worden ze een storende factor ...
Vroeger deden ze met zo'n "moeilijke leerlingen" (daar moet een ander woord voor zijn ...) avontuurlijke kampen waar ze weer gemotiveerd werden en hun zelfrespect wat omhoog krikte, en dat gaf ook een positieve invloed op hun schoolresultaten ... Mss dat ook integreren in het lessenpakket van BO scholen ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:58   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Als men het nog niet weet, zou een kleinschalig experiment om te beginnen dan niet aangewezen zijn?

Of wil de minister nog eens scoren voor de verkiezingen, en hoeft het dan niet?
Dat is juist het ergste van de zaak.
Er zijn reeds verschillende experimenten geweest, vele van hen bewezen zelfs reeds in de kleuterklassen dat men kinderen niet zomaar bij elkaar kan zetten.
In de eerste graad van het basisonderwijs komt reeds naar voor of ouders veel of weinig tijd besteden aan het onderwijs en het daarbij helpen van hun kinderen.
Men merkt in de schoolresultaten zelfs het verschil tussen kinderen van ouder met een hoge opleiding en die zonder opleiding.
Het gaat hier dan nog over kinderen ZONDER leerproblemen en ZONDER medische problemen.
Veel van de betere en hoge begaafde kinderen worden nu al vaak voor het 6de leerjaar schoolmoe, omdat ze moeten wachten op de minder en normaal begaafde kinderen.
In de huidige situatie maken de betere en hoog begaafde kinderen echter wel 70% van de leerlingen uit.
Wat betekend dat als men de leerlingen met leerstoornissen ook nog eens bij de jonge mensen zet, zij nog langer moeten wachten en nog sneller schoolmoe worden.
Dus niet alleen de kwaliteit van het onderwijs zou er op achteruit gaan, maar ook de bekwaamheid van afgestudeerden zou flink achteruit gaan.

En het ergste is dan nog, dat vele leerlingen met leerproblemen, vaak slechts 1 jaar naar een brugklas gaan, omdat ze daarna wel met het gewone onderwijs mee kunnen.
Ontneem deze leerlingen hun jaar extra aandacht en je ontneemt hen de kans om zelfs nog maar een diploma in het BSO te behalen, dit terwijl je ook andere hun toekomst vernield door hen schoolmoe te maken.

Er zijn brugklassers die daarna zelfs een master behalen, omdat ze hebben leren omgaan met hun leerprobleem.
40% van de brugklassers behaald een TSO diploma of hoger en dit resultaat ligt dan nog te laag volgens wat deze leerlingen kunnen. Niet door de scholen en het onderwijs, maar vaak omdat de ouders zelf niet meer in de bekwaamheden van hun kind geloven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 19:41   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel van de betere en hoge begaafde kinderen worden nu al vaak voor het 6de leerjaar schoolmoe, omdat ze moeten wachten op de minder en normaal begaafde kinderen.
In de huidige situatie maken de betere en hoog begaafde kinderen echter wel 70% van de leerlingen uit.
Is dit de echte reden van schoolmoeheid ? Voor een kleine minderheid misschien wel. Maar bij de meerderheid zal gebrek aan motivatie, de zin niet inzien waarom ze op de schoolbanken zitten, toch wel de hoofdoorzaak zijn. Niet uit verveling omdat het niveau van de lessen te laag zou zijn.

Wat de rest van uw tekst betreft: iets om over na te denken. Vind ik toch.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:03   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Bedoel je dat kinderen in het B.O. meer kosten ?

Ik heb een onaangenaam gevoel bj besparigen in het onderwijs. Zolang we onzinnge dingen subsidieren zijn wat mij betrefd de middelen nog niet uitgeput.
Zal wel.
Kindergeld is ook hoger.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:16   #30
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.

Er zijn voor- en tegenstanders. Het onderwijzend personeel maakt zich ongerust wegens oa de werklast. Bij de ouders van de leerlingen zijn de meningen verdeeld.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee indien de leerlingen zonder leerstoornis er niet onder lijden.

Uw mening graag.


Voor sommige scholen is er alvast reden genoeg om alarm te slaan. Ze kijken bezorgd naar het plan ‘leerzorg’ van de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), dat de komende jaren vanaf het schooljaar 2009-2010 moet ingaan. De scholen vrezen dat daardoor te veel kinderen met leerstoornissen in de gewone klas zullen terechtkomen.

Dat plan houdt een hervorming in van het buitengewoon onderwijs en moet meer kinderen met leerstoornissen langer in het gewoon onderwijs houden. ‘Meer kunnen wij niet meer aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de basisschool De Notelaar in Wijnegem.

‘Dat kunnen we niet aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de gemeentelijke basisschool De Notelaar in Wijnegem. ‘Als er nog ouders zijn die dit jaar hun kind met een leerstoornis bij ons willen inschrijven, zullen we hen voor het eerst moeten weigeren. Er kan niemand meer bij.’

Ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in een basisschool in Vichte, is sceptisch: ‘Diversiteit is goed, maar er zijn grenzen aan de draagkracht van een school’, zegt ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in de vrije basisschool in Vichte. ‘Vroeger stuurden we als samenleving de kinderen te snel naar het buitengewoon onderwijs, maar nu vrees ik dat we ze te lang in het gewoon onderwijs willen houden.’


http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MA30082008_001
Veel heeft te maken met het imago dat de jongere met zich meedraagt tijdens en nadat hij of zij bijzonder onderwijs heeft genoten. Jongeren willen nu eenmaal niet worden gestigmatiseerd met het imago dat hij of zij uit het bijzonder onderwijs komt. Dit heeft veel te maken met de naamgeving. Bijzonder onderwijs duidt nu eenmaal op jongeren die het gewoon onderwijs niet aankunnen. Vaak echter hebben ze een leerachterstand opgelopen door (sociale) omstandigheden maar dat maakt natuurlijk hun rekening niet. Het imago dat daaraan gekoppeld is is dikwijls doorslaggevend. Ook het diploma dat ze in het bijzonder onderwijs (uiteindelijk) verwerven heeft als gevolg dat ze (ook na hun schoolopleiding) gestigmatiseerd worden op de arbeidsmarkt. Het diploma wordt nu eenmaal als "minderwaardig" beschouwt.
Fout vind ik vermits het bijzonder onderwijs heel gericht werkt, met duidelijke handelingsplannen die op het individu zijn ingesteld (en niet alleen op de leerplannen die ze "moeten" verwerven).
Eigenlijk moet ik zeggen dat de gewone scholen nog heel veel kunnen leren van het bijzonder onderwijs.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:27   #31
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mss zou het een beter idee zijn om het bestaande BO-onderwijs een beetje op te waarderen ... Nu lijkt het soms alsof er geen onderwijs wordt gegeven , 't is eerder een vorm van bezigheidstherapie om ze tot hun 18 jaar in de school te hebben ...
Men kan trouwens niet zomaar alle vormen van BO op dezelfde hoop gooien , er zijn verschillende type's , en niet alle kinderen zullen naar een gewone school kunnen gaan ... Mss is de angst van de scholen dat net die kinderen die door hun handicap niet naar een gewone school kunnen gaan toch bij hen zal terechtkomen , wat dan wel een rem zou zetten op het niveau van een school ...
Toch zouden veel leerlingen uit het type 1 of 3 perfect naar een gewone school kunnen overstappen, indien men het niveau in het BO een beetje zou opkrikken en er meer aandacht aan het leren zou geven ...
Dit volg ik niet. In een bijzonder onderwijs wordt het niveau aangepast aan het individu (de leerling) en wordt er niet echt een leerplan gevolgd. Dit geeft wel veel werk aan de leerkracht (de leerkracht moet voor iedere leerling van zijn klas een "afzonderlijk" leerplan maken) maar heeft tevens het gevolg dat de leerling een beetje tot rust komt en niet overgestresseerd naar huis gaat na een schooldag.
Eigenlijk zou er al veel opgelost zijn door de term "bijzonder" onderwijs gewoon te laten wegvallen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:33   #32
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Ze doen al het onmogelijke, waarom er geen mirakels van verwachten, lijkt jouw redenering.
Niet de mijne, die van FVDB!!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:45   #33
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat het van het hoogste belang is dat men kinderen met leerproblemen, die blijkbaar niet geschikt zijn voor hoger onderwijs en eigenlijk ook helemaal geen boodschap hebben aan wiskunde ed, je het best kan helpen door hun een vak/stiel te leren met als aanvulling vakken die relevant zijn voor stand te houden in de huidige maatschappij. Zo kan je ze leren hoe een kleine boekhouding te maken, hoe een belastingsbrief in te vullen, hoe formele brieven te schrijven, de basis computerprogrammas ed....

Daar help je deze mensen het meest mee in mijn ogen. Soms moet je gewoon aanvaarden dat niet iedereen gemaakt is als bolleboos. Dat sommige studenten niet thuishoren op de gewone scholen. En toch hoeft dat niet te betekenen dat deze mensen geen waardevolle bijdrage kunnen leren aan de maatschappij later.

Maar de dag van vandaag worden mensen uit het BO nogal scheef bekeken, en dat is jammer. Een typisch "scheldwoord" in onze streek is "BLO"...jammer :s
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Dit volg ik niet. In een bijzonder onderwijs wordt het niveau aangepast aan het individu (de leerling) en wordt er niet echt een leerplan gevolgd. Dit geeft wel veel werk aan de leerkracht (de leerkracht moet voor iedere leerling van zijn klas een "afzonderlijk" leerplan maken) maar heeft tevens het gevolg dat de leerling een beetje tot rust komt en niet overgestresseerd naar huis gaat na een schooldag.
Eigenlijk zou er al veel opgelost zijn door de term "bijzonder" onderwijs gewoon te laten wegvallen.
Inderdaad: gewoon een andere naam zou het stigma al gedeeltelijk wegnemen of verzachten voor veel ouders (en kiezers- want daar denkt FVDB ook aan) en het ligt ook aan de basis vh "pushen" van dit concept sinds enkele jaren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In welke zin zie jij dit plan als een bezuinigingsmaatregel ?
het huidige B.O.(zeg maar : "een goed B.O." kost stukken duurder dan het "inclusief onderwijs" (vorig modewoordje voor dat idee) want het werkt met veel meer en kleinere groepen, gezien het leerlingen zijn met zeer diverse niveaux en problemen. Meer groepen = meer klassen = meer personeel = duurder. Op die manier (inclusief onderwijs) wordt een deel vd taak van de gespecializeerde onderwijzer overgeladen op de schouders van de andere leerlingen. Of dat zo positief is voor die andere leerlingen is een andere vraag
De 10% beste trekken zich wel uit de slag, de 10% slechtste dubbelen toch, maar de midddenmoot? De volgende logische stap is dan de eindtermen nog lager te stellen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 september 2008 om 22:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:55   #34
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mijn inziens is er toch een onderscheid tussen moeilijke leerlingen en leerlingen met een leerstoornis. Leerstoornissen worden bevestigd door een diagnose. En voor zo ver ik weet vind je in het bijzonder onderwijs in de eerste plaats minder begaafde leerlingen en leerlingen met een leerstoornis, en dient de richting niet om er de moeilijke gevallen te dumpen.
Het onderscheid tussen moeilijke leerlingen en leerlingen met een leerstoornis is lager dan men denkt. Vaak wordt men nu net een moeilijke leerling omdat er een leerstoornis (of leerachterstand) aanwezig is. Onze jongeren hebben nu eenmaal liever het imago van "moeilijke leerling" ("ik kan wel maar ik wil niet") dan van "jongere met een leerstoornis" en ze zullen er alles aan doen om die leerachterstand te camoufleren. Eigenlijk zeer menselijk.
Ik herinner me nog altijd een van onze absoluut moeilijkste leerlingen. Hij had de reputatie "slim" te zijn maar "niet te willen". Zijn leerkracht kwam er echter achter (na lange duur) dat diezelfde jongere niet eens tot tien kon tellen. Op één of andere manier heeft hij dus een leerachterstand opgelopen in het eerste studiejaar dat hij nadien nooit heeft kunnen inhalen. In het algemeen onderwijs heeft hij echter tot en met het zesde studiejaar meegegaan vooraleer hij in het bijzonder onderwijs is terecht gekomen. Je moet je eigenlijk de vraag stellen hoe dit mogelijk is maar die jongere was op den duur een echte expert geworden om dit te camoufleren.
Eens dit was doorprikt kon men met die jongere verder en is diezelfde jongere eigenlijk "tot rust" gekomen. De clou was eigenlijk dat die jongere inderdaad niet "dom" was maar ergens is blijven steken waar iedereen veronderstelde dat hij de leerstof had verwerkt. De clou was ook dat, eens dat die leerachterstand was doorprikt ... die jongere eigenlijk tot een bepaalde rust kwam en .... leerde ....
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 23:16   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik herinner me nog altijd een van onze absoluut moeilijkste leerlingen. Hij had de reputatie "slim" te zijn maar "niet te willen". Zijn leerkracht kwam er echter achter (na lange duur) dat diezelfde jongere niet eens tot tien kon tellen. Op één of andere manier heeft hij dus een leerachterstand opgelopen in het eerste studiejaar dat hij nadien nooit heeft kunnen inhalen. In het algemeen onderwijs heeft hij echter tot en met het zesde studiejaar meegegaan vooraleer hij in het bijzonder onderwijs is terecht gekomen. Je moet je eigenlijk de vraag stellen hoe dit mogelijk is maar die jongere was op den duur een echte expert geworden om dit te camoufleren
Ik neem aan dat deze anekdote dateert uit de PMS-tijd. Zou dit nu nog mogelijk zijn? Ik heb een tweeling die zojuist het basisonderwijs achter de rug heeft, en ik herinner mij dat er in hun klas, ook in andere klassen van de lagere school, al eens iemand z'n jaar moest overdoen. Zo echt uitzonderlijk is dat niet meer. Dus, ik stel mij echt de vraag of een leerling z'n minder begaafdheid nu nog 6 jaar zou kunnen camoufleren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 23:19   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Het onderscheid tussen moeilijke leerlingen en leerlingen met een leerstoornis is lager dan men denkt. Vaak wordt men nu net een moeilijke leerling omdat er een leerstoornis (of leerachterstand) aanwezig is. Onze jongeren hebben nu eenmaal liever het imago van "moeilijke leerling" ("ik kan wel maar ik wil niet") dan van "jongere met een leerstoornis" en ze zullen er alles aan doen om die leerachterstand te camoufleren. Eigenlijk zeer menselijk.
Ik zou zelfs durven stellen dat niemand te koop loopt met het feit dat hij of zij in een BSO-klas zit. Ook de ouders niet. En ik vermoed dat dit ook een rol speelt in de hervormingen omtrent leerzorg.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 09:24   #37
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Dat kan in geen geval een win-win situatie zijn. Iedereen met enige onderwijservaring weet, dat de verschillen in leercapaciteit tussen kinderen gigantisch zijn. Voor kinderen met een IQ boven pakweg 120 is het bestaande schoolsysteem sowieso al een verliessituatie. Goedlerende kinderen kunnen hetgeen ze op een lagere school opsteken leren op ongeveer 1/10 of 1/20 van de tijd die ze gedwongen op de schoolbanken moeten doorbrengen. Op scholen wordt IMMENS veel tijd verloren door de meer begaafde jongeren.
Daarnaast is het sowieso absoluut verwerpelijk om kinderen in te zetten voor opvoedingstaken. Dat is gewoon verdoken kinderarbeid. Wel een win-winsituatie voor de politieke kaste, die geld kan besparen, en voor allerlei onderwijsbureaucraten; maar absoluut niet voor diegenen die in de banken moeten zitten, en waarschijnlijk ook niet voor de leraren, waarvan de taak snel moeilijker wordt naarmate de capaciteiten van de kinderen in hun klas verder uit elkaar liggen.

En tenslotte: stel u maar niet te veel voor over dat 'onderzoek'. Zeker in de menswetenschappen is veel onderzoek door en door corrupt.
Jos,

Het zijn nochtans die met een hoog IQ die ons onderwijssysteem hebben ineengestoken.

En maak je om die begaafde jongeren maar niet te veel zorgen. Grote geesten verliezen geen tijd doordat ze naar school moeten. Zelfs niet wanneer je ze opsluit in de gevangenis.


Wat dat inclusieonderwijs betreft: dat hadden we toch al lang zien aankomen.
Vergelijk het onderwijs van nu eens met dat van dertig jaar geleden;
De meeste leerlingen bleven de hele lagere school samen in de klas, een uitzondering daargelaten.
Een hele 'simpele', zoals dat toen werd genoemd, ging naar het BO en kreeg daar een soort bezigheidstherapie tot zijn 16de en mocht dan gaan werken. Over het hele gamma aan leer- en gedragsstoornissen werd nog niet gerept zoals nu. Als je in het BO kwam, bleef je er je hele schoolcarriere.

Nu worden leerlingen in het BO begeleid door deskundigen op het gebied van leer- en gedragsstoornissen en probeert men die terug te laten integreren in het gewoon onderwijs. En meestal lukt dat voor die leerlingen die in type-8 zitten (de meerderheid) als ze naar het middelbaar moeten overschakelen. Die komen dan terug in de 'mainstream' terecht. Wat op zich toch een goed gevoel voor die kinderen en hun ouders moet geven?

Het blijkt dus uit de dagelijkse praktijk dat leerlingen die in BO terechtkomen, mits goede begeleiding, terug naar het gewoon onderwijs kunnen overschakelen.

De volgende stap die nu wordt gezet is dat die doelgroep van leerlingen niet langer voor een, twee of drie jaar uit hun klasgroep worden gehaald om extra te begeleiden, maar dat men de deskundigheid van de mensen van het BO binnen de schoolmuren van het gewoon onderwijs brengt en daar die leerlingen die om wat voor reden ook moeilijk meekunnen, gaat begeleiden.

Uiteindelijk gaat het over specifieke en meer op individuele behoeften gerichte zorg en daar zullen leerlingen die sneller dan anderen leren ook de vruchten van plukken.

Ja, ik ben voor inclusieonderwijs.
__________________
Focus op de steinerschool
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 18:19   #38
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
De volgende stap die nu wordt gezet is dat die doelgroep van leerlingen niet langer voor een, twee of drie jaar uit hun klasgroep worden gehaald om extra te begeleiden, maar dat men de deskundigheid van de mensen van het BO binnen de schoolmuren van het gewoon onderwijs brengt en daar die leerlingen die om wat voor reden ook moeilijk meekunnen, gaat begeleiden.
Klinkt goed. Maar? Heb je ergens een link zodat ik dat plan eens kan doorlezen ? Ik las in het bericht dat de minister aan een plan 'werkt'.

En de andere kant. De expertise van B.O. mensen naar het gewone onderwijs uitbreiden kan een oplossing zijn voor nogal wat problemen van vandaag. Maar, dat gaat in principe over personeel. Niet over de kinderen. Het bericht gaat over minder kinderen naar het B.O. te laten 'vloeien' ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 18:34   #39
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Klinkt goed. Maar? Heb je ergens een link zodat ik dat plan eens kan doorlezen ? Ik las in het bericht dat de minister aan een plan 'werkt'.

En de andere kant. De expertise van B.O. mensen naar het gewone onderwijs uitbreiden kan een oplossing zijn voor nogal wat problemen van vandaag. Maar, dat gaat in principe over personeel. Niet over de kinderen. Het bericht gaat over minder kinderen naar het B.O. te laten 'vloeien' ?

Ik heb geen link. Ik geef gewoon weer wat ik waarneem als ik naar de evolutie in het onderwijs kijk. (ik hoop dat je dat niet erg vindt)

Ik heb twee jaar geleden op de site van Onderwijs Vlaanderen wel eens een omzendbrief van VDB gelezen waarin hij zijn visie op inclusieonderwijs voorstelde. Kwam er geloof ik op neer dat de uren die het BO voor bepaalde leerlingen krijgen gedeeltelijk naar het gewoon onderwijs zouden gaan.

Ik heb het trouwens niet alleen over de expertise door mensen van het BO, maar ook over de deskundigheid die zou kunnen worden verworven door gewone leraren. BO-leraren komen nu ook al in gewone scholen lesgeven (GON-begeleiding). Die beweging van BO naar gewoon onderwijs is dus al op gang gekomen.
__________________
Focus op de steinerschool
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 21:16   #40
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik neem aan dat deze anekdote dateert uit de PMS-tijd. Zou dit nu nog mogelijk zijn? Ik heb een tweeling die zojuist het basisonderwijs achter de rug heeft, en ik herinner mij dat er in hun klas, ook in andere klassen van de lagere school, al eens iemand z'n jaar moest overdoen. Zo echt uitzonderlijk is dat niet meer. Dus, ik stel mij echt de vraag of een leerling z'n minder begaafdheid nu nog 6 jaar zou kunnen camoufleren.
Ja, 't is niet omdat ze een jaar (of zelfs twee keer een jaar) overdoen dat ze de zes leerjaren niet doorspartelen hé maar 't was inderdaad in de tijd van het PMS. En als ik me niet vergis mogen ze maar een beperkt aantal keren dubbelen in het basisonderwijs ... of ze nu mee kunnen of niet.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be