Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 20:29   #61
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Stoere jongen precies?
Van mening dat pacifisme niet goed werkt als niet iedereen pacifist is.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:33   #62
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Van mening dat pacifisme niet goed werkt als niet iedereen pacifist is.
Klopt (spijtig genoeg) wel, ja...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:35   #63
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk ook veel Vlaams-nationalisten die wegblijven wegens het hersenloos pacifisme dat ze daar preken.
Kén je de geschiedenis van de IJzertoren wel?
Nooit gehoord over
Citaat:
Nooit meer oorlog
???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Stoere jongen precies?
Met combatshoes, een koppelriem en niet al te veel haar misschien?

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2008 om 20:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:38   #64
filosoof
Banneling

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2008 om 20:40.
Oud 31 augustus 2008, 20:39   #65
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Kén je de geschiedenis van de IJzertoren wel?
Nooit gehoord over ???
Och, Van Severen dacht er in zijn tijd ook al anders over. 'Nooit meer oorlog' is nog wel iets anders dan met de glimlach op uw gezicht laten slaan.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:48   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Och, Van Severen dacht er in zijn tijd ook al anders over. 'Nooit meer oorlog' is nog wel iets anders dan met de glimlach op uw gezicht laten slaan.
Tja, joris van Severen. Die heeft anders ook wel een evolutie ondergaan in zijn denken...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:50   #67
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet iemand om fier op te zijn:
(voor de oorlog)
Oud 31 augustus 2008, 20:52   #68
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(voor de oorlog)
Vanseveren moet je hier niet zwart maken, de man werd vermoord zonder enige misdaad begaan te hebben!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:54   #69
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Historisch gezien klopt dit ook (zeker ten opzichte van het meer vrijzinnige Brussel/Wallonië) anders had men die letters niet gekozen alleen heeft dit niets met de locatie of tijd vandoen.
Idd, historisch klop dit en was deze streek erg Katholiek, nu nog trouwens.
Het flamingantisme kenmerkt de streek niet zozeer, doch het is een erfenis van wat er 90 jaren geleden daar gebeurde.

En eigenlijk vind ik het wel spijtig dat Diksmuide erg gelinkt wordt met flamingantisme, want wat de meesten niet weten is dat Diksmuide tijdens het Ancièn Régime, een Burggraafschap was waar ook een deel voorvaderen van Zijne Majesteit de Koning, de Burggraaf was, wetende de Heren van Berg 's Heerenberg, von Hogenzollern-Berg en von Hogenzollern-Sigmaringen die de voorouders waren van de Gravin van Vlaanderen aka Hare Doorluchtige Hoogheid Princesse Philippe van België.
En dan heb ik het nog niet over de Diederik's in de 12de en 13de eeuw.
Oud 31 augustus 2008, 20:59   #70
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
(voor de oorlog)
Want hij riep zijn mannen op om als de dappersten te vechten tegen de Duitsers en desnoods te sneuvelen voor België? Want een derde van het Verdinaso is in het verzet beland?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:05   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Vanseveren moet je hier niet zwart maken, de man werd vermoord zonder enige misdaad begaan te hebben!
Voor zover ik weet door Fransen en ik las nog niet dat het in opdracht van de Belgische regering gebeurde.
Oud 31 augustus 2008, 21:07   #72
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, joris van Severen. Die heeft anders ook wel een evolutie ondergaan in zijn denken...
tja, iemand die begin de jaren '20 nog dweepte met het communisme..
Oud 31 augustus 2008, 21:11   #73
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet door Fransen en ik las nog niet dat het in opdracht van de Belgische regering gebeurde.
Feit is wel dat Van Severen, samen met andere 'staatsgevaarlijke' figuren (ook joden, communisten,..) op transport is gezet naar Frankrijk als een soort voorzorgsmaatregel. Over de directe aanleiding van de inval van de zatte Franse soldaten in de kelder in Abbeville kan ik niet direct iets zeggen maar het was inderdaad ergens absurd: Van Severen was inderdaad loyaal geworden aan België - de redenen is iets anders - en werd op die manier 'bedankt'. Kijk, die transporten hebben de twijfel die er was om te collaboreren wel minimaal gemaakt.
Oud 31 augustus 2008, 21:12   #74
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
(voor de oorlog)
Leuk dat je er bij zegt dat de foto van voor de oorlog is. Net zoals die foto van Karel Dillen van ruim n�* de oorlog was. Maar da's een ander verhaal.
Oud 31 augustus 2008, 21:18   #75
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De IJzerbedevaart was er wel om de gesneuvelde Vlaamse jongens uit WO 1 te herdenken. Al de rest is eigenlijk bijzaak.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:25   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Feit is wel dat Van Severen, samen met andere 'staatsgevaarlijke' figuren (ook joden, communisten,..) op transport is gezet naar Frankrijk als een soort voorzorgsmaatregel. Over de directe aanleiding van de inval van de zatte Franse soldaten in de kelder in Abbeville kan ik niet direct iets zeggen maar het was inderdaad ergens absurd: Van Severen was inderdaad loyaal geworden aan België - de redenen is iets anders - en werd op die manier 'bedankt'. Kijk, die transporten hebben de twijfel die er was om te collaboreren wel minimaal gemaakt.
U komt altijd terug met de spooktrein van Abbeville. De plaat is een beetje afgezaagd. Zoals u zelf stelt, er zaten ook linksen op de fameuze spooktrein van Abbeville. En die hebben daar nooit zoveel en zolang over gezaagd als de Vlaams-nationalisten steeds weer doen. En die communisten die op de spooktrein zaten, die zijn toch niet beginnen te collaboreren. Of wel?

Dus u probeert weer stilletjes een rede te vinden om de latere collaboratie goed te praten.

Laatst gewijzigd door system : 31 augustus 2008 om 21:36.
Oud 31 augustus 2008, 21:46   #77
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U komt altijd terug met de spooktrein van Abbeville. De plaat is een beetje afgezaagd. Zoals u zelf stelt, er zaten ook linksen op de fameuze spooktrein van Abbeville. En die hebben daar nooit zoveel en zolang over gezaagd als de Vlaams-nationalisten steeds weer doen. En die communisten die op de spooktrein zaten, die zijn toch niet beginnen te collaboreren. Of wel?

Dus u probeert weer stilletjes een rede te vinden om de latere collaboratie goed te praten.
Ik zoek geen redens, ik kan alleen maar zeggen wat ik in een aantal boeken daaromtrent gelezen heb. Ook uit brieven die in mijn familie bewaard zijn gebleven. De spanningen tussen het VNV, Verdinaso en zo enerzijds en de Belgische staat anderzijds waren realiteit: zo werd De Lille afgezet als burgemeester van Maldegem omdat hij nog pleitte tegen oorlog in 1939.

Die plaat is niet afgezaagd, ik kan ook maar herhalen dat dit een argument was, punt uit.

Wat de communisten betreft: nee, dat niet. M�*�*r: de communisten zijn pas als verzet beginnen opereren nadat Hitler in 1941 de Sovjet-Unie is binnengevallen. Het Molotov- Von Ribbentrop verdrag of zoiets. Maar dat zal ook afgezaagd zijn, vermoedelijk.
Oud 31 augustus 2008, 21:54   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zoek geen redens, ik kan alleen maar zeggen wat ik in een aantal boeken daaromtrent gelezen heb. Ook uit brieven die in mijn familie bewaard zijn gebleven. De spanningen tussen het VNV, Verdinaso en zo enerzijds en de Belgische staat anderzijds waren realiteit: zo werd De Lille afgezet als burgemeester van Maldegem omdat hij nog pleitte tegen oorlog in 1939.

Die plaat is niet afgezaagd, ik kan ook maar herhalen dat dit een argument was, punt uit.

Wat de communisten betreft: nee, dat niet. M�*�*r: de communisten zijn pas als verzet beginnen opereren nadat Hitler in 1941 de Sovjet-Unie is binnengevallen. Het Molotov- Von Ribbentrop verdrag of zoiets. Maar dat zal ook afgezaagd zijn, vermoedelijk.
Goed, maar men zou kunnen verwacht hebben, dat de communisten wegens het niet-aanvalspakt (en wegens Abbeville vermits u dat toch zo belangrijk acht), toch zouden zijn beginnen te collaboreren tot de nazi-aanval op Rusland. Maar ze hebben dat wel niet gedaan.

Abbeville wordt vaak aangegrepen door de Vlaams-nationalisten, opgeblazen, om toch maar de een uitleg te vinden om collaboratie te kunnen verantwoorden. Telkens komen de Vlaams-nationalisten weer terug op Abbeville, terwijl ze heel goed weten dat er op die 'spooktreinen' mensen zaten van allerlei politieke politieke opvattingen en heus niet alleen Vlaams-nationalisten.

Laatst gewijzigd door system : 31 augustus 2008 om 22:01.
Oud 31 augustus 2008, 21:54   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Mooie speeches in elk geval - menen of niet menen: gespeecht werd er beter dan op de 'wake.

Die vredesboodschap is ook wel mooi.
Oud 31 augustus 2008, 22:44   #80
LcGrs
Partijlid

Standaard

Eigenlijk vraag ik me toch een beetje af hoe mensen het voor zichzelf met hun geweten in het reine kunnen brengen om in de voormiddag een christelijke dienst bij te wonen en te bidden voor vrede en vervolgens een aantal uren later te luisteren naar en applaudisseren voor boodschappen die enkel ikzucht, hebzucht en haat tegenover anderen uitdragen...

2000 jaar geleden was er een mens die een heel eenvoudige en toch o zo mooie boodschap voor de wereld had: "Heb elkander lief!", zei Hij... of ook "Bemin je vijand!". Hij nodigde ons uit om ook vandaag (zo nodig letterlijk) het brood te breken met onze medemensen.
In Zijn tijd begrepen ze Hem ook niet...

Laatst gewijzigd door LcGrs : 31 augustus 2008 om 22:47.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be