![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() En jouw "tegenwerping" dat de Nederlanden meertalig waren/zijn, levert geen kracht aan de stelling "Dat lost het probleem niet op.", als antwoord op "U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander! "...
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je schijnt een paar woorden Waals te kennen. Heel goed. Kan je me eens vertellen hoe het komt dat zeer veel mede-belgicisten van je zo neerkijken op dat patois en die taal niet als een officiële landstaal willen erkennen?
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb om te beginnen niet gezegt dat die een Nederlander is. Ten tweede antwoord je niet. Ben jij een taalracist die er van uit gaat dat een Franstalige per definitie geen Vlaming (of zelfs Nederlander) kan zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Juist het tegenovergestelde. Een Duitstalige, een Franstalige, een Nederlandstalige, zij kunnen allemaal Nederlanders zijn. Maar als dat laatste nu zo is, wat dan? Dat heeft toch geen betekenis. Wat is dan volgens u de betekenis van : u bent een Nederlander. Wat wil dat dan zeggen? Leg het me eens uit. Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, nadat je eerst gezegd hebt dat je "de flaminganten" zeveraars vindt. Op zijn minst dubbelzinnig te noemen. Je hebt je bovendien een imago aangemeten dat niet overeenstemt met de werkelijkheid. Allemaal niet erg fraai om het zeer gematigd uit te drukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zei: ideaal om daar FR te leren. Ze zei: nee hoor, de laatste tijd hoor ik er alleen maar Franstaligen die hun uiterste best doen om NL te spreken met mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allereerst: welkom op dit forum. Uw verschillende bijdrages in deze draad deden mij onwillekeurig denken aan iemand die ik ken, maar ik vermoed dat u toch iemand anders bent. Hoedanook hoeft u uw anonimiteit hier niet prijs te geven. Strikt genomen is uw moedertaal de taal die uw moeder met u sprak toen ze u als baby en peuter en kleuter en ... door het leven probeerde (en nog probeert?) te sleuren tot de dag dat u in staat is uw eigen boontjes te doppen. De taal waarin u door haar in slaap werd gezongen, de taal die ze gebruikte terwijl ze trachtte de door u zo gehate babyvoeding in uw mondje te proppen, de taal waarin ze u berispte als u kattekwaad uithaalde of u prees omdat u zich zo netjes gedroeg, de taal van de verhaaltjes die ze u voorlas bij het slapen gaan, enzovoort enzovoort. Uw moedertaal bepaalt alleszins voor een deel uw identiteit, maar ook niet meer dan dat deel. U kan er wèl voor kiezen dat deel groter, en zelfs héél groot, te laten worden. Uw nationaliteit wordt echter door heel andere zaken bepaald, terwijl ze zelf een heel beperkte invloed op uw identiteit heeft (al kan u er eveneens zèlf voor kiezen die beperkte invloed sterk te vergroten, wat ik u niet echt kan aanraden). Bij een eventuele splitsing van België in twee (of meer) onafhankelijke landen zal u wellicht moeten kiezen, tenzij er nog een rest-België overblijft waar u dan staatsburger van kunt worden. Misschien wordt dat wel Brussel, en dan zit u veilig, lijkt me. Als een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel als integraal onderdeel daarvan tot stand komt, zal u probleemloos de Vlaamse nationaliteit krijgen, en ze ongetwijfeld al even probleemloos kunnen afwijzen. U zult niet eens hoeven te verhuizen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 1 september 2008 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag er ook niet aan denken hoe veel ex- en neo-koloniale uitzuigers dat lied uit volle borst meezingen als de gelegenheid zich voordoet, en dan heb ik het nog niet gehad over de leden van ons 'fout' koningshuis en de royalistische intrigantenkliek er om heen, of over diegenen die spuwen op de Grondwet en de democratie. Ik heb mij een eigen volkslied gekozen: 'Allen die willen ter kap'ren varen'. En ja, ik heb een baard. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 1 september 2008 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen probleem. Ik raad je aan nog eens aandachtig je openingspost te lezen en daarna je postings 41 en 43, in dewelke je duidelijk zegt waar het je om te doen is. Je hebt het trouwens zelf gezegd, je wou de separatisten uit hun kot lokken. Op zichzelf is dit je goede recht, maar een naïeve jongen zoals je je voorstelt in je openingspost ben je allerminst, je weet verdomd goed waarover je het hebt. Nu moet ik toegeven dat de situatie in Brussel uiterst complex is en jouw persoonlijke gemengde opvoeding maakt de zaal nog ingewikkelder. Mag ik je ook eens een vraag stellen? Hoe zie jij de evolutie van Brussel bij een verregaande autonomie van onze beide gemeenschappen? Je bent zeer geplaatst om d�*t eens uit te leggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben een mij goed voelende Haspengouwer van zowel Luiks als Limburgs Haspengouw en een groot adept van de Euregio Maas-Rijn... nationaliteit is er nu eenmaal en die veranderen hoef voor mij niet... �* propos, wij Haspengouwers praten zowel de dialecten als de officiële talen van de streek en daarbij horen zowel Nederlands als Frans en Duits... ik ken door verblijf tijdens vakanties in mijn jeugd bij ooms en tantes in het Oosten zelfs een aardig woordje Rijnlands van de streek van Aken-Keulen... de topic ging over zich Waal of Vlaming voelen... vermits mijn voorouders van beide kanten al generaties lang over de taalgrens springen in huwen en wonen en leven... is taal en moedertaal een niet belangrijk punt... ik pik het goede van beide streken mee waar ik kan... en die enkele woorden "plat" in Luiks en Zuid-Limburgs, die waren een reactie op de gekwote tekst... meer moet je dar niet achter zoeken...
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() --------------------------------------------------------------------------------
Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander! Citaat:
Nederland is nu officiëel tweetalig: Nederlands en Fries, maar wat zou het letten als daar Frans bijkomt ? Zolang het maar niet weer de taal van de elite is heb ik daar geen problemen mee!
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus wanneer iemand zegt : 'troost u, u bent Nederlander, dan wil dit zeggen dat hij in een bepaalde streek woont waar men verschillende talen spreekt. Maar verder wil dat niets zeggen. Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Wat interesseert mij nu het Waals. Het zogenaamde 'Waals' is een verzameling van dialecten waar men probeert eenheid in te krijgen. Zoals men dat gedaan heeft met het Nederlands in België. Want het Vlaams is nog wat anders dan het Brabants of het Limburgs. En dan spreek ik nog niet over het onnoemelijk aantal dialecten, die, tot voor kort geleden, in feite de echte volkstaal was.
Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens absoluut niet wat je naïef vind aan mijn eerste post, ik somde gewoon een paar details over mij op en stelde mijn vraag. Ik vind die vraag trouwens helemaal niet naïef. Ik wou weten hoe jullie zelf denken dat het zou gebeuren in geval van splitsing (dus niet zozeer hoe jullie het zelf zouden aanpakken, maar de meest waarschijnlijke scenario). Dus in de eerste post had mijn eigen mening en gevoel (of ik me nu Vlaming of Waal voel) geen belang, had ik in de eerste post mijn eigen mening gegeven hierover had ik heel waarschijnlijk veel minder antwoorden gekregen op mijn vraag en meer reacties op wat ik zelf voel en ook veel minder objectieve antwoorden gekregen. Ik was zelfs niet van plan om mijn mening hierover te geven maar in sommige reacties vroegen mensen hoe ik me zelf voelde. Aangezien ik in de eerste reacties geen duidelijk antwoord had op mijn eerste vraag en men nog niet goed weet hoe dit feitelijk zou gebeuren vond ik het geen probleem meer om mijn mening te geven. Separatisten uit hun kot lokken? Waar heb je het over? Ik schreef in post 41 "Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing." In geval van splitsing zal de splitsing te wijten zijn aan separatisten, juist? Die zouden toch de stappen ondernemen om tot een splitsing te komen. Hoe gaan die separatisten de Walingen van de Vlamingen definiëren in gevallen zoals de mijne, zij wensen de splitsing dus zij zullen hierop toch een antwoord moeten hebben in geval van splitsing. Ik weet niet wat er met Brussel zou gebeuren, zoals je zelf zegt; het is een zeer complex geval. Veel Franstaligen en een Vlaamse minoriteit, veel vreemdelingen die over het algemeen frans praten (en hun aantal zal zeker en vast nog toenemen), veel Vlamingen die niet in Brussel wonen maar er wel komen werken, het is gelegen op Vlaams grondgebied, grenst bijna aan Wallonië en is bovendien nog eens de hoofdstad van de Europese Unie. Spreekt voor zich dat het heel complex is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Wat is dat voor een onzinnige vraag. Bij de Walen is het Frans de officiële landstaal. Ik zou u ook kunnnen vragen waarom het 'Vlaams' geen officiële landstaal is. Want de Vlamingen spreken geen 'Vlaams', maar Nederlands. Dus zegt u me eens: waarom is het 'Vlaams' geen officiële landstaal?
Laatst gewijzigd door system : 3 september 2008 om 08:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is eigenlijk een beetje zielig hoe sommige flaminganten ook vinden dat er een Waalse beweging moet zijn. Het is niet omdat er een Vlaamse beweging is dat er persé ook een Waalse beweging moet zijn hé.
|
![]() |
![]() |