![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wel, weer eens dezelfde verhaal. Tijdens Eltsin hebben veel buitenlanders hun tanden in toen goedkope grondstoffen gezet. Poetin heeft orde op de zaken gesteld, want zoals Jean-Pierre zegt, zouden Frankrijk, USA, hetzelfde doen, want probeer maar een strategisch bedrijf daar op te kopen. Rusland beschermt hun grondstoffen, wat niet meer dan normaal is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat de VS meer verantwoordelijk zijn voor het communistisch regime in Cuba dan de toenmalige Sovjet-Unie.
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat weet je toch? De oligarchen-kliek en hun vrienden KREGEN ten tijde van Yeltsin's bewind de controle over een aantal grondstoffen en productiefaciliteiten. Natuurlijk is er iets voor betaald maar het dat was geen geld, tenzij pro forma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Partijlid
|
![]() Wel, goed zo, dat wou ik horen. Die vrienden van Eltsin die ik al genoemd heb, zijn gevlucht en andere oligarchen hebben keuze gekregen van Poetin: ofwel delen, ofwel gevangenis, ofwel vluchten. Abramovich heeft voor het eerste gekozen, Chodorkovski voor tweede, Berezovski voor derde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Flauw hoor!
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Russische beer is niet alleen terug van weggeweest, hij maakt handig gebruik van de vrije markteconomie in Europa, namelijk zich strategisch inkopen in het Europese bedrijfsleven. Het lijkt erop dat de inkoop van de russen in de Europese economie een bijzonder groot probleem wordt. Het impliceert namelijk dat ‘als’ we erin slagen om de afhankelijkheid van Russische energie in te dijken, dat we geconfronteerd worden met inmengen van de Russen in andere sectoren van de economie. Zeker de inkoop in het bankwezen kan van Europa een marionettenpop maken ( voor zover dit nog niet het geval is ). Het Westen is erg gevoelig voor één ding, namelijk big business, dit is dus onze achilleshiel waar politici door de vrije markt relatief weinig vat op hebben dan bedrijfsleiders te sensibiliseren. Maar ja, iedereen weet dat er voor het geld zal gekozen worden, vanwaar het ook komt, in Afrika hebben we op dat punt ook geen scrupules, poen is poen. Nu deze dreiging komt eveneens van de Chinezen. Europa lijkt mij hoe dan ook redelijk gedoemd om iemand zijn ‘bitch’ te worden door zijn hoogmoed en eigenwaan, alleen een wonderbaarlijk utopische samenwerking binnen europa kan dat nog afwenden. En zoals in het verleden meermaals is gebleken kunnen we dat op onze buik schrijven. Het is spijtig dat ik Europeaan ben, anders zou ik niet bijkomen van het lachen omwille van de Europese grootspraak. Een eigen leger, tuurlijk….een eigen grondwet, toch evident,… daarmee kunnen we ons eigen nog wat zand in de ogen smijten en in een droom blijven geloven, om wakker te worden terwijl we de russen of de chinezen bevredigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Indien het spel eerlijk gespeeld wordt? Dit is juist mijn punt, het spel wordt niet eerlijk gespeeld. Je zit met spelers die een heel eigen kijk hebben op de "vrije markt-economie".
Kijk naar wat er met Fortis gebeurt en hoe die rus zich heeft ingekocht? Is dat vrije markt? Dat mag je dan toch eens gaan uitleggen aan de overige aandeelhouders! Zowel China als Rusland hebben hier een heel andere kijk op. Je kan toch moeilijk spreken van een "vrije" markt in die landen. Er is een groot verschil tussen staten die de markt in het oog houden en eventueel bijsturen dan staten waar de markt gebonden is aan de staat! Nu mij maakt het niet uit of u enige waarde hecht aan mijn mening, indien er goede tegenargumenten zijn, maar om eerlijk te zijn vind ik uw betoog toch maar slapjes en verval je in een welles-nietes spelletje. U zegt dat de russen ook afhankelijk zijn van Europa, ik wil dat allemaal best geloven, maar zo verstrengeld zijn beide nu ook niet. Het grote verschil tussen het westerse en het russiche bedrijfsleven is dat hier het belang van het bedrijf op de eerste plaats staat. Bij de russen komt eerst het staatsbelang en dan pas de belangen van het bedrijf. Maar de uitkomst van dit alles is natuurlijk moeilijk te voorspellen en toegegeven ik heb bitter weinig hoop voor Europa. Ik spreek mij wel niet uit over andere werelddelen, daar heb ik dan ook een veel minder fatalistisch beeld, in tegendeel zelfs, voor China en zelf omtrent Afrika ben ik heel hoopvol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is er bv mis met de investering van die Rus in Fortis, ik heb dat niet van dichtbij gevolgd. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Als die argumentatie met evenveel zorg is voorbereid: jawel.
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Het is een mooie illustratie van de slordigheid waarmee dit soort schrijfsels uitgekotst worden.
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Rusland is een ander verhaal, van de russen weet ik alleen dat ze onvoorspelbaar zijn en heel eigenzinnig. Rusland kan je nooit vertrouwen, ze zijn in staat om hun eigen belangen op spel te zetten om hun gelijk te halen.Maar het is niet zo dat ze hun economie niet openstellen naar het buitenland, alleen de relatie met het westen staat op til. Een vrijere economie lijkt mij voor hun niet echt uitnodigend, ten eerste hebben ze de vrije economie ervaren als een graaipolitiek, waar de gewone rus allerminst beter van werd. En ten tweede staat het westen alleen met hun opvattingen over de vrije markt. Als het erop aankomt zie ik Europa eerder toegeven en zelf aanpassen aan chinese of russische opvattingen. Het probleem met die landen is dat ze hun macht via bedrijven durven misbruiken. Deze spelers kunnen op termijn zelf beginnen regels opleggen, het westen is gewoon dat hun economische partners zich aanpassen aan hun. Hier loop je het risico dat het omgekeerde gebeurt, afhankelijkheid van buitenlandse energie blijft voor het westen in deze zaak een groot probleemt, omdat duidelijk wordt dat je het westen hiermee kunt doen plooien. Die kapitaalverhoging bij Fortis was geregeld achter gesloten deuren, naar aandeelhouders toe lieten ze eerst uitschijnen dat geen noodzaak was tot kapitaalverhoging. Dit kun je niet echt het spel eerlijk spelen noemen. Wat Afrika betreft ben ik inderdaad hoopvol, dit is om meerdere redenen. De westerse economie heeft indirect een groot aandeel in de verschrikkingen die plaatsvinden op het afrikaans continent. De komst van de chinesen kan voor stabiliteit zorgen, hoewel het ook anders kan zijn, maar voorlopig geloof ik er nog in dat de chinezen zich willen bewijzen naar het westen toe. Ook groeit het zelfbewustzijn van Afrika als eenheid en het besef van de noodzaak hun eigen problemen op de lossen. Het westen staat het continent niet eens bij in de hel dat het doormaakt, je ziet dan ook dat Afrikaanse landen meer en meer zelf willen bepalen met wie ze in zee gaan en geen reden meer zien om zich de les te laen dicteren. Hoewel het mager is stemt het mij wel hoopvol, al verwacht ik op korte termijn niet snel beterschap. Ik ga hier nu niet beweren dat wat ik zeg juist is, het is maar een opinie met naar alle waarschijnlijkheid de nodige missers wegens gebrek aan kennis terzake. Ik sta dan ook altijd open om bij te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds wanneer loop jij rond met de vlag van een imperialistisch genocidair regime in je avatar?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat hem dan aub het bestaan van België niet weten, of hij zet die ook nog in zijn avatar.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |