![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Net zoals zoveel symbolen in alle religies terugkomen wordt er ook gefeest in dezelfde periodes. Cirkels, kruisen, spiralen, .... . Hemellichamen, constellaties, cyclische natuur, ... . Religies zijn een afspiegeling van de menselijke psyche doordat ze een werkelijkheid proberen omschrijven, vatten met het menselijke brein. Allemaal één pot nat. We kunnen er uit leren. We kunnen er uit leren hoe dwaas een mens kan zijn, hoe vlug op het verkeerde been gezet, hoe fantastisch ook het leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de eerste eeuwen (en in Ierland heeft het christendom op één of andere manier tamelijk snel ingang gevonden) vierde men Pasen op OSTARA (Ostern? tiens Easter ? tiens) ergens in de vijfde eeuw was er een dispuut over de datum en inderdaad, degene die de maankalender volgden hebben de overhand gekregen vandaar dat het nu de x-aantalste volle maan na kerstmis of zoiets is. Wel raar dat ze zich dan toch weer op een vaste datum baseren en niet enkel op een maankalender, of pasen verschoof net zo goed als de ramadan die volledig op de maankalender is gebaseerd. Als het volledig en enkel op het joodse pesach zou gebaseerd zijn, waarom dan twee verschillende data?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 8 september 2008 om 07:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Waarom zou het dat niet zijn? Wie ben jij om daar een missionarisdrang op los te laten, en jouw visie als enige echte te propageren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw geloof beperkt zich tot een angst voor een onbepstaand figuur, tot de verering van dat onbestaand geval en tot het angstvallig naleven van wat geschriften die een bende manipulators ooit hebben neergepend. Alleen al het feit dat jouw eigenheid ondergeschikt is binnen jouw godsdienst, maakt dat ze laag bij de gronds is en ondergeschikt aan elke godsdienst die de vrijheid van het individu en de individuele beleveing van dat individu voorop plaatst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar anderzijds, als iemand anders een kruisje draagt omd�*t die écht gelooft dat christus daaraan gestorven is en na drie dagen opstond uit zijn graf en wat ronddoolde als een zombie alvorens de finale lift-off naar boven. dan vraag ik me af of ge het niet beter gewoon 'cool' kunt vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Volgens mij geloven de meeste 'heidenen' niet in een antromorf pantheon dat onze dagelijkse acties beïnvloed. Bovendien waren Goden ondergeschikt aan het Lot, dat was ook zo bijvoorbeeld bij de Grieken. Ik ben ook zo iemand die met een Thorhamer rondloopt, maar dan niet omdat ik werkelijk geloof dat het mij beschermt tegen een bepaald gevaar. Volgens mij zijn de Goden metaforische archetypen in plaats van daadwerkelijke wezens. Ik draag het eerder omdat het volgens mij afzet tegen de huidige zinloosheid van het bestaan. Niet omdat het 'cool' is. Of we blij moeten zijn met de bloei van het Germaanse heidendom, daar ben ik nog niet helemaal uit. Enerzijds wel omdat mensen terug diep graven in hun eigen cultuur en trachten te ontsnappen aan de hedendaagse zinloosheid van het bestaan. Anderzijds zie ik het gevaar van een neospiritualisme dat eigenlijk weinig omhanden heeft en daardoor niet veel beter is dan de zinloze maatschappij waaruit zij tracht te ontsnappen. Ook het koppelen van het heidendom aan humanistische- of Verlichtingswaarden zoals vrijheid en gelijkheid is in mijn ogen onzin. Het is natuurlijk inderdaad zo dat het hedendaagse heidendom niet meer is wat het ooit geweest was. Zeker in dit gedeelte van Europa. In het noorden van Europa zal die traditie veel geloofwaardiger zijn overgenomen. Maar het wil wel wat zeggen over het gemis van spiritualiteit in de maatschappij van vandaag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk ook dat je tussen de verschillende neopaganistische groeperingen ook verschillen hebt qua "sérieux". Sommige reconstructionisten zullen allicht wel toegeven dat het vooral een poging tot reconstructie is waarin er veel gaten zijn, die dan worden opgevuld door te putten aan antropologische en godsdienstwetenschappelijke kennis, vergelijkingen met andere, verwante tradities (bvb. het hindoeïsme, wat er overblijft van andere Europese tradities,...), eigen denkwerk, etc... Aan de andere kant van het spectrum heb je zeveraars die zich soms zelf beroepen op een ononderbroken traditie, en een syncretisch heidendom aanhangen dat volledig op los zand gebouwd is maar waarvan de aanhangers het omgekeerde beweren. De eerste groep is trouwens niet noodzakelijk sympathieker. Evola is bvb. nu eenmaal niet mijn ding. En je kunt je natuurlijk afvragen hoe ernstig die reconstructionisten ook daadwerkelijk geloven in wat ze reconstrueren. Naar mijn indruk is het meestal een keuze ingegeven door sympathie met het oude heidendom of de heidenen (en wat zij onder het christendom hebben moeten ondergaan), of door politieke motieven... Anderzijds hebben die mensen ook kinderen. Sommigen daarvan zullen het geloof van hun ouders ongetwijfeld vaarwel zeggen, maar sommigen misschien niet. Het zou interessant zijn te weten hoe diegenen die opgegroeid zijn binnen die traditie (hoe "inventée" ook) hun geloof beleven, zeker indien men zou komen tot een min of meer stabiele, relatief grote en continue geloofsgemeenschap van drie, vier of meer generaties.
Laatst gewijzigd door Burkide : 8 september 2008 om 12:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Polycarpus van Smyrna bleef onwrikbaar op zijn standpunt staan en Anicetus de tiende ‘bisschop’ van Rome wilde de hele zaak niet op de spits drijven. Toch was dit een voorlopige vrede en men voelt reeds een zekere druk vanuit Rome. Immers, de volgende 'bisschop' van Rome, Victor, deed nog een poging om de Aziaten op één lijn met Rome te krijgen. Het schijnt dat Victor niet alleen in zijn eigen 'kerk' (lees 'gemeente') maar in het hele Rijk probeerde hetzelfde (nieuwe) gebruik ingevoerd te krijgen (paasfeest op 1 week na 14 nissan). Hij riep een synode bijeen om het probleem te bespreken. De meerderheid stemde met Victor in, totdat deze het waagde voor te stellen dat de Aziatische kerken, die er op stonden de oude traditie te handhaven, te isoleren van de rest en buiten de communio te stellen. Toen stak er een storm van protest op (Irenaeus schreef zelfs een brief naar Victor over deze aangelegenheid). De vroege kerk stond er op de geplogenheden van de eigen gemeente voorrang te geven. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2008 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het vereist natuurlijk meer moeite om identiteit en spiritualiteit (universaliteit) te verenigen, dan één van de twee te kiezen. Het nieuwe heidendom is een identitair en geen spiritueel verschijnsel (gevolg van identiteitscrisis) en een uiting van vervreemding. Die identiteitscrisis valt onder het geheel van de globalisering. Er is een overgang van heidendom naar christendom geweest. G.K. Chesterton heeft dat zeer goed uitgelegd, op een manier die geen tegenstellingen voedt.
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verkies ik respect te hebben voor mensen die zelf vorm geven aan hun spiritualiteit, boven mensen die hun doen en laten menen te moeten laten bepalen door wat een fantasierijk iemand ooit heeft opgeschreven? Absoluut. Dat jij dat nihilisme noemt, is simpelweg tekenend voor de wankelende angspositie waarin je jezelf bevindt. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Aangezien het toch al tot in den treure toe herhaald is, kan het niet moeilijk zijn in enkele rake bemerkingen, bovenstaande te weerleggen. Citaat:
Je bent hier eigenhandig de bekrompenheid en de beperktheid van je eigen geloof aan het illustreren. Sterker nog, je illustreert gewoonweg wat ik eerder zei en je smeekt er bijna om jouw geloof tot een marginale krabbel uit de geschiedenis te reduceren. Je bent te beklagen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Pijnlijk als dat gebeurt, nietwaar ![]() Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Banneling
|
![]() Het is een instituut opgericht door en voor mensen, en vooral terwille van het voordeel van een beperkt groepje.
Citaat:
Goedkoop plagiaat, zoals men zegt... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |