![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij die schermen met wetenschappelijke bewezen feiten als fundamenten voor hun stelling, komen ongeloofwaardig over als blijkt dat het helemaal niet om wetenschappelijk bewezen feiten gaat. Eens te meer omdat 'wetenschappelijk bewezen feiten ' in onze taal en cultuur quasi synoniem staat met 'onomstotelijke waarheid'. Als dan de helft van de evolutionisten, zoals op dit forum, niets eens weten dat wetenschappelijk theoriën zoals de evolutietheorie, nooit bewezen kunnen zijn, dan blijkt andermaal hoe groot de indoctrinatie en/of de meeloperij wel is. En dat is dan opnieuw voer voor de creationisten. Bovendien klopt er iets niet als schermen met de waarheid gevaarlijk lijkt voor je eigen mening. Mij lijkt dat een onverstandige redenering. Had men van in het begin van de thread gerepliceerd dat de evolutietheorie inderdaad geen bewezen theorie is, maar wel de meest waarschijnlijke, ging deze thread wellicht niet zoveel reacties gehaald hebben als nu het geval is. Maar sommigen blijven zelfs nog doordrammen terwijl ze het in feite eens zijn. Ook d�*t vertelt iets over tolerantie tegenover andere meningen. Ik mag hopen dat de mening, het 'gevaarlijk-zijn' van het creationisme, niet gestoeld is in nul-tolerantie voor al wat religieus is. Maar dat laatste moet iedereen maar vioor zichzelf uitmaken. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En d'r is nog iets anders. Maar dat is zo moeilijk te omschrijven en onder woorden te brengen. Taal is niet altijd voldoende. Misschien daarom dat wij mensen zo graag knuffelen. Maar dat ter zijde. Dus hoe dit uit te leggen. Er zit namelijk een meta kantje aan de Evolutie Theorie. Je zou kunnen stellen dat de nood om wetenschap te bedrijven een eigenschap is van de soort. Van de mensheid. Nu ja wetenschap. Het gaat hier eigenlijk over de nood om de werkelijkheid te beschrijven en de plaats van de mensheid in deze werkelijkheid. Godsdienst is ook maar een poging tot. De kruising van beiden, de scholastiek, is ook maar niet meer dan het beschrijven van de werkelijkheid en de plaats van de mens in het geheel. Scholastiek wordt gesitueerd als eigen aan de middeleeuwen. Maar als ik sommige posts lees, en kennis neem van het creationisme, dan is scholastiek nog steeds springlevend. Maar goed dat was niet wat ik wilde zeggen. Terug naar wat ik wilde zeggen. Je zou kunnen stellen dat de nood om wetenschap te bedrijven een eigenschap is van de soort. Het collectief van de mensheid. Het collectief zijn alle mensen die ooit geleefd hebben en nog zullen leven. Einstein is reeds lang dood. Maar zijn gedachtengoed is er nog steeds. Doorgegeven als waren het genen. Doorgegeven en in stand gehouden exact volgens de omschrijvingen van de Evolutie Theorie. Dat is het meta kantje. Wetenschap bedrijven is een eigenschap van de soort. Wetenschap is het instrument waarmee de mensheid de werkelijkheid omschrijft en waarmee de mensheid haar plaats in die werkelijkheid tracht te vinden. Wetenschap is daarmee het zelfbewustzijn van de soort. Wetenschap is het zelfbewustzijn van het collectief. Het collectief kan een mate van objectiviteit bereiken. Maar die objectiviteit kan niet gebracht worden door het individu. En daar zit de contradictie en het gat. Het individu heeft zijn eigen zelfbewustzijn. Vertaald in 'ik' en de 'anderen'. In 'ik' en de rest. Of 'ik' en de werkelijkheid. Het individu is altijd subjectief. Het individu heeft nood aan een "waarheid". En een "waarheid" is hier niet meer dan het overeenkomen van individuen die als individuen naar zichzelf, de anderen en de wereld kijken. Het collectief echter heeft geen nood aan een 'waarheid'. Het collectief evolueert. Zonder reden en gewoon omdat het dat doet. Niet waar of onwaar. Niet juist of onjuist. Het is irrelevant of een theorie juist of onjuist is. Een theorie overleeft of niet. Ze wordt meegedragen in de genen van de soort of niet. En dat is waar het werkelijk om gaat. De Evolutie Theorie heeft een veel grotere impact dan algemeen aangenomen. Zij omschrijft ook het ontstaan en het in stand houden van zichzelf. Je kan er het begrip 'godsdienst' ook perfect mee verklaren. Maar ze benaderd het leven vanuit 'de soort'. Niet vanuit 'het individu'. En laat het nu net individuen zijn (ook ik) die hier debatteren en de problematiek individualistisch benaderen. Waarheid kan niet door een individu bewezen worden. Conclusie: Ook het afwijzen van de theorie op basis van godsdienst of scholastiek bevestigd de overdonderende waarschijnlijkheid van de theorie op meta niveau. Het afwijzen van de theorie op wetenschappelijke basis is nog steeds niet aan de orde.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 20 september 2008 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu ik je het laatste inhoudelijke woord van de subdiscussie geef, mag ik hopen dat het inderdaad, zoals je zelf zegt, het ook echt laatste stukje is wat je erover schrijft. Het zou jammer zijn als je ook in deze weeral jezelf zou tegenspreken, ook al zie jij dat anders. Het staat je echter volledig vrij om een nieuwe topic op te starten als je het over methodes en soorten bewijzen wil hebben die eigen zijn aan wetenschappelijk onderzoek. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1125 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
da's fijn dan hoef je nog alleen maar die theorie eronderuit te halen op de wijze zoals dat hoort en kan btw ik dacht dat jij je als beschermer van de juiste begrippen opwierp ? wat heeft de term 'evolutionisten' hier dan te zien in een topic dat handelt over de evolutietheorie Citaat:
maar dat toont enkel aan dat : vakjargon en doordeweeks taalgebruik niet steeds hetzelfde zijn wat op zich geen probleem vormt tenzij men ( net gelijk jou ) beiden gaat vermengen Citaat:
- je bent immers (christelijk) gelovig als ik goed voorheb - je ziet het scheppingsverhaal ( of een variant ) als evenwaardig met een wetenschappelijke theorie om de zaken te verklaren - en bovendien doe je de meest verwoede pogingen om de wetenschappelijke theorie die daarover handelt eronderuit te halen door een samenraapsel van technieken gaande van claimen dat er massaal tegenvoorbeelden zouden bestaan ( waar we uiteraard niets van zien ) over het diskrediteren van de theorie zelve tot en met heuze conspiracy uitingen Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 20 september 2008 om 22:06. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En waarom elk topic laten verzanden in een ego show ?
![]() |
![]() |
#1127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
doet me denken aan een stukje dat ik nog net ben tegengekomen... helaas vind ik het niet meteen terug ... 'k peins dat het onderdeel uitmaakte van deze site goede site overigens ah toch weer teruggevonden ... hier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De woorden (Het zou jammer zijn als je ook in deze weeral jezelf zou tegenspreken, ook al zie jij dat anders.) die jij om ze te duiden, in het vetjes plaatste, tonen voor mij praha's onredelijheid andermaal aan. Juist doordat hij wel door blijft draven naast het onderwerp en pas gezegd heeft dat niet te zullen doen. Dat het naast het onderwerp is weet hij maar al te goed, want hij noemt het zelf een subdiscussie. Het is dan ook vrijwel onmogelijk om een sereen debat te voeren met iemand die zijn eiegen onredelijkheid niet inziet bij zichzelf. Tenminste, ik veranderstel dat hij het niet inziet want anders is het nog erger dan hier gesteld. Zelfs al zijn Praha en ik het over de essentie van de topic eens, gaat hij doorbomen over iets anders, naast de kwestie wel te verstaan. Vandaar ook dat ik al aangaf tot negeren over te gaan. Want als de discussie zelfs niet stopt wanneer de deelnemers het over de essentie eens zijn, dan is tenminste één iemand aan het discuteren om te discuteren. Maar niet om onderwerp. Ook op deze posting gaat praha wellicht reageren om toch maar niet door te gaan als de persoon zoals ik hem zie. Ik kan al voorspellen dat ik volgens hem dingen uit hun contekst licht, dat ik lieg, dat ik semantische spelletjes speel, dat ik opzettelijk dingen niet wil begrijpen, niet lang naar school ben geweest enz... enz... Maar de waarheid is dat hij zichzelf zo voortdurend tegenspreekt dat het voorspelbaar is geworden. En ik zeg het hem en toon met linkjes aan waar hij dat doet. Ik denk dat dit is zoals het hoort op een forum. Bedankt om het even in het vetjes te zetten. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
niettemin zou ik het fijn vinden moest ge nu na ongeveer 1100 posts kleur bekennen of duidelijkheid scheppen ga je nu voor 'bewijs' in de strikte zin wat maakt dat de draad al lang van in het begin zinloos was ... en met de vooral niet te vergeten consequentie dat geen enkel theorie, wet etc ... in de wtenschap ooit bewezen is of neem je genoegen met de gebruikelijke methode ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bij u ligt dat anders zekers? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Lees: http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-fact.html http://www.talkorigins.org/faqs/faq-...l/falsify.html Meer kan ik echt niet voor u doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1133 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik kan enkel constateren dat hij inhoudelijk zichzelf niet tegenspreekt. Ik zie wel dat hij zijn standpunten verfijnd. Citaat:
Citaat:
Dat er op de man gespeeld werd heeft mij echter enorm gestoord. Maar dat deed jij ook, en doe je nog steeds. De sereniteit gaat inderdaad zoek als je mekaar van onredelijkheid en meer van dat beschuldigd. Maar de beschuldigingen die je uit slaan ook op jou. Citaat:
Ook. Ik weet het nog niet of jullie het zo eens zijn. Jullie verwoorden het anders. En jullie komen tot een andere conclusie. De Evolutie Theorie kan niet onomstotelijk als waar bewezen worden door gebruik te maken van een wetenschappelijke methode. Ok dan. Maar dat is niet de conclusie die er toe doet. Voor praha (en ook voor mij) is dat geen probleem. Er zijn genoeg aanwijzingen die de theorie als zeer waarschijnlijk juist ondersteunen. En die aanwijzingen zijn dan weer wel wetenschappelijk verifieerbaar. Dus in praha's ogen (en ook in mijn ogen) wordt de theorie daardoor niet onderuit gehaald. Als ik jouw goed gelezen heb dan zeg jij meer iets in de aard van: Jawel dat is een probleem. Daardoor mag je de theorie niet verkondigen als zijnde de waarheid. Waardoor je de theorie devalueert van een theorie naar een leer. En dat zijn de conclusies die er toe doen. Zijn deze conclusies dan off topic zoals jij stelt ? Sorry, ik denk het niet. Citaat:
Citaat:
Bedankt om het even in het vetjes te zetten. Zelf heb ik de waarheid niet in pacht. En ik mis zeker de autoriteit om jouw op je plaats te zetten. Het is niet mijn bedoeling om jouw een standje te geven. je kan het nemen zoals je wilt. Mijn kritiek is niet kwaadwillend maar constructief bedoeld. Groetjes.
![]() |
![]() |
#1134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 21 september 2008 om 06:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw manier van reageren is typerend daarvoor. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 |
Minister
|
![]() Geloof voor mijn part in het monster met de vierkoppige reet. Creationisme is wat het is: LULKOEK. Er zou, met de bewijzen die tegenwoordig te vinden zijn, niet eens discussie over mogen bestaan. Er bestaat nog steeds een verschil tussen waarneembare gebeurtenissen en uit de lucht gegrepen fabeltjes.
![]() |
#1137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1139 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Want moest het om een wetenschapperlijk bewezen feit gaan zou dat ondermeer inhouden dat de evolutietheorie zoals we ze kennen onveranderlijk is. Maar dat is niet zo. Ook de evolutietheorie is onderhevig aan evolutie, zal ik maar zeggen. Citaat:
Citaat:
Dat wil ik best geloven. Ook ik bedoel het niet kwaad. Paulus. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|