![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
| Bekijk resultaten enquête: Wanneer verwacht u de splitsing van Belgie | |||
| in 2010 |
|
16 | 44,44% |
| in 2012 |
|
7 | 19,44% |
| in 2016 |
|
1 | 2,78% |
| anders,nl |
|
12 | 33,33% |
| Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Burger
|
Citaat:
Mijn scenario (slechts eentje van de velen die ik mogelijk acht) gaat van zoiets uit, meer niet. Het huidige communautaire klimaat kan terug bekoelen, hoewel het niet gemakkelijk zal zijn. En meer dan een paar extra decennia zal het Belgie niet geven vermoed ik. Maar in dit scenario zie ik een splitsing dus niet gebeuren in de komende paar jaren.
|
|
|
|
#44 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Uw scenario heeft volgens mij een paar gaten, ik den k niet dat de Vlaamse bevolking de Vlaamse eisen zal vergeten. En die waren niet alleen van de CD&V. Het scenario had 10 a 15 jaar geleden nog gekunnen, maar die tijden zijn voorbij. De CD&V is tenslotte uit de oppositie geraakt door de Vlaamse kaart te trekken, denken dat ze in de oppositie zullen belanden vanwege haar Vlaamse standpunten is er wat over denk ik. En dan teruggaan naar de oude BHV toestand? Wat met de parlementaire procedure die loopt? En dan is er nog LLD, VB, NVA. Als ik van de Belgen was zou ik me stilletjes zorgen beginnen maken. Laatst gewijzigd door HAMC : 8 augustus 2008 om 12:13. |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Burger
|
Het lijkt me mogelijk. De publieke opinie is over het algemeen vrij onderhevig aan emotie, en die kan snel veranderen. Elke partij, zeker vandaag, heeft slechts een klein aantal erg trouwe volgelingen. Van de overigen zijn er die bewust strategisch kiezen, maar ook erg velen die gemakkelijk draaien met de wind. Voor die laatsten, die m.i. erg belangrijk zijn, zou het goed kunnen dat twee jaar communautaire impasse meer dan genoeg is, en dat een coalitie die de strijdbijl weet te begraven, hun voorkeur geniet.
|
|
|
#46 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik kan me natuurlijk vergissen... Michel Wuyts kan niet ophouden met zijn lof voor China... Laatst gewijzigd door Chipie : 8 augustus 2008 om 13:23. |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sta me toe van van mening te zijn dat we eerst die verkiezingsuitslag zullen moeten afwachten. Ik kijk er alvast naar uit met Vlaams vertrouwen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ik ben gematigd optimistisch. De kans is momenteel groot dat verkiezingen zouden resulteren in een echte Vlaamse meerderheid, maar het opzet van mijn scenario was om te laten zien dat andere scenarios ook nog steeds mogelijk zijn.
|
|
|
|
#49 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Aan frankofone kant hebben ze nog niet door dat de agonie is ingezet.
Die strijd moet nu eerst nog wat duidelijk in beeld gezet worden. Een hond zou al lang een verlossend spuitje gekregen hebben. Een mens heeft nu, eindelijk, en in weerwil van de kaloten, ook recht op eutanasie. Dit (on)land nog niet.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of is er één Vlaamse partij die nu aanvaardt dat de regering aan Vlaamse kant geen meerderheid heeft ?? Of gaan Bart het Weverke ongelijk krijgen toen hij zich na zijn kongres afvroeg (niet letterlijk, maar naar mijn herinnering zo ongeveer): gaan ze nu ineens in de regering vriendjes worden en "ongehinderd door ons" grote beslissingen kunnen nemen ? Gaan vonnissen en arresten toegepast worden in de rechtstaat B. ? Gaat Vlaanderen grondgebied verliezen aan Brussel ? Gaat Vlaanderen wetsovertreders benoemen als burgemeester? Gaat men werken en jobs promoten, of werkloosheidsvergoedingen ?? Het antwoord op zoveel honderden vragen, zou de Vlaamse partijen moeten brengen tot een geaktualiseerd kiesprogramma. En dan hopen we dat de Vlamingen zich zullen kunnen uitspreken.
|
|
|
|