Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer verwacht u de splitsing van Belgie
in 2010 16 44,44%
in 2012 7 19,44%
in 2016 1 2,78%
anders,nl 12 33,33%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2008, 11:30   #41
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik mis de optie: "nooit". Want ik geloof heel zeker dat België nooit zal splitsen.

Ik zie het nog gebeuren, over een kleine 75 jaren: ik zit op de eretribunaal, in mn laatste volle glorie, in de nabijheid van Hare Majesteit Koningin Elisabeth I, om de 250 ste verjaardag van ons dierbare Vaderland België te vieren.

En die saaie domme gebeurtenissen die nu gaande zijn zullen praktisch vergeten zijn, en door enkelingen nog ervaren worden, nog minder dan de Koningskwestie nu nog door enkele getuigen wordt ervaart.
Buiten de fouten is dit wel een komische tekst. Komt hij uit de volgende show van Geert Hoste? En wie is dat spook in uw avatar?
Oud 8 augustus 2008, 11:31   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Akkoord. Ik denk dat men dat wel aan alle kanten inziet. Maar er is niets dat zegt dat deze situatie zal blijven duren. Toegegeven, momenteel is het moeilijk denkbaar dat binnen enkele jaren een (licht of zwaar) hervormd Belgie terug zou kunnen 'werken', maar onmogelijk lijkt me dat niet.

Bedenk het volgend scenario: na nieuwe verkiezingen blijkt volgende regering een nipte meerderheid te hebben: Groen+SPA+VLD+PS+MR+Ecolo. Ze gaan akkoord om op communautair vlak enkel kleine dingen te wijzigen, en BHV "op te lossen" door terug naar de oude toestand te gaan. Verder werken ze hard aan sociaal-economische dossiers en slagen ze erin om ondanks een wereldwijde recessie Belgie nog in vrij goede staat te laten. De bevolking is blij dat de ruzies gedaan zijn, dat ze economisch nog leven en dat er weer een nieuwe dynamiek is. Ze vergeten dan ook de Vlaamse eisen van CD&V, of vinden ze niet meer belangrijk, zodat die partij terug, en mogelijk deze keer veel langer, vast komt te zitten in oppositie.

Ik geef toe dat er problemen zitten in het scenario, maar iets soortgelijks lijkt me niet onmogelijk. In zo'n geval overleeft Belgie deze crisis, en kan het weer decennia duren voor een splitsing zo dichtbij komt te staan als dat nu het geval is.
En hoe gaan ze die sociaal-economische dossiers oplossen? Door het huidige staatsbestel met zijn inefficiënte 'solidariteit' ongemoeid te laten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 11:54   #43
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En hoe gaan ze die sociaal-economische dossiers oplossen? Door het huidige staatsbestel met zijn inefficiënte 'solidariteit' ongemoeid te laten?
Ik vrees dat iemand als Jean-Luc Dehaene dat nog zou weten te doen. Vergeet niet dat hij zonder die dioxine-crisis er nog zeker 4 jaartjes had bij kunnen doen. En inderdaad, zijn oplossing was loodgieterswerk van bedenkelijke kwaliteit, maar het werkte net goed genoeg om het electoraat in slaap te wiegen.

Mijn scenario (slechts eentje van de velen die ik mogelijk acht) gaat van zoiets uit, meer niet. Het huidige communautaire klimaat kan terug bekoelen, hoewel het niet gemakkelijk zal zijn. En meer dan een paar extra decennia zal het Belgie niet geven vermoed ik. Maar in dit scenario zie ik een splitsing dus niet gebeuren in de komende paar jaren.
Oud 8 augustus 2008, 12:06   #44
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat iemand als Jean-Luc Dehaene dat nog zou weten te doen. Vergeet niet dat hij zonder die dioxine-crisis er nog zeker 4 jaartjes had bij kunnen doen. En inderdaad, zijn oplossing was loodgieterswerk van bedenkelijke kwaliteit, maar het werkte net goed genoeg om het electoraat in slaap te wiegen.

Mijn scenario (slechts eentje van de velen die ik mogelijk acht) gaat van zoiets uit, meer niet. Het huidige communautaire klimaat kan terug bekoelen, hoewel het niet gemakkelijk zal zijn. En meer dan een paar extra decennia zal het Belgie niet geven vermoed ik. Maar in dit scenario zie ik een splitsing dus niet gebeuren in de komende paar jaren.

Uw scenario heeft volgens mij een paar gaten, ik den k niet dat de Vlaamse bevolking de Vlaamse eisen zal vergeten. En die waren niet alleen van de CD&V.

Het scenario had 10 a 15 jaar geleden nog gekunnen, maar die tijden zijn voorbij.

De CD&V is tenslotte uit de oppositie geraakt door de Vlaamse kaart te trekken, denken dat ze in de oppositie zullen belanden vanwege haar Vlaamse standpunten is er wat over denk ik.

En dan teruggaan naar de oude BHV toestand? Wat met de parlementaire procedure die loopt?

En dan is er nog LLD, VB, NVA.

Als ik van de Belgen was zou ik me stilletjes zorgen beginnen maken.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 8 augustus 2008 om 12:13.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 12:15   #45
centrist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
De CD&V is tenslotte uit de oppositie geraakt door de Vlaamse kaart te trekken, denken dat ze in de oppositie zullen belanden vanwege haar Vlaamse standpunten is er wat over denk ik.
Het lijkt me mogelijk. De publieke opinie is over het algemeen vrij onderhevig aan emotie, en die kan snel veranderen. Elke partij, zeker vandaag, heeft slechts een klein aantal erg trouwe volgelingen. Van de overigen zijn er die bewust strategisch kiezen, maar ook erg velen die gemakkelijk draaien met de wind. Voor die laatsten, die m.i. erg belangrijk zijn, zou het goed kunnen dat twee jaar communautaire impasse meer dan genoeg is, en dat een coalitie die de strijdbijl weet te begraven, hun voorkeur geniet.
Oud 8 augustus 2008, 13:08   #46
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat JL Dehaene zijn succes hoofdzakelijk heeft te danken aan de zeer grote daling van de intresten die zijn zijn regeringsperiode te noteren viel...

Ik kan me natuurlijk vergissen...

Michel Wuyts kan niet ophouden met zijn lof voor China...

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 augustus 2008 om 13:23.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 18:54   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord. Ik denk dat men dat wel aan alle kanten inziet. Maar er is niets dat zegt dat deze situatie zal blijven duren. Toegegeven, momenteel is het moeilijk denkbaar dat binnen enkele jaren een (licht of zwaar) hervormd Belgie terug zou kunnen 'werken', maar onmogelijk lijkt me dat niet.

Bedenk het volgend scenario: na nieuwe verkiezingen blijkt volgende regering een nipte meerderheid te hebben: Groen+SPA+VLD+PS+MR+Ecolo. Ze gaan akkoord om op communautair vlak enkel kleine dingen te wijzigen, en BHV "op te lossen" door terug naar de oude toestand te gaan. Verder werken ze hard aan sociaal-economische dossiers en slagen ze erin om ondanks een wereldwijde recessie Belgie nog in vrij goede staat te laten. De bevolking is blij dat de ruzies gedaan zijn, dat ze economisch nog leven en dat er weer een nieuwe dynamiek is. Ze vergeten dan ook de Vlaamse eisen van CD&V, of vinden ze niet meer belangrijk, zodat die partij terug, en mogelijk deze keer veel langer, vast komt te zitten in oppositie.

Ik geef toe dat er problemen zitten in het scenario, maar iets soortgelijks lijkt me niet onmogelijk. In zo'n geval overleeft Belgie deze crisis, en kan het weer decennia duren voor een splitsing zo dichtbij komt te staan als dat nu het geval is.
Als ze dan naast die 'kleine dingen van het kommunotiare" ook nog wat kleine dingen regelen in andere domeinen, namelijk ieder politiek item waar Vlaanderen anders tegenaan kijkt als Wallonië, dan zou er iets van in huis kunnen komen. (opsomming van die vervelende items: ik begin er niet aan, ik herschrijf gans de lijst van onderwerpen van dit forum niet, te beginnen met de finansiële transparantie ....)

Sta me toe van van mening te zijn dat we eerst die verkiezingsuitslag zullen moeten afwachten.
Ik kijk er alvast naar uit met Vlaams vertrouwen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2008, 00:55   #48
centrist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ze dan naast die 'kleine dingen van het kommunotiare" ook nog wat kleine dingen regelen in andere domeinen, namelijk ieder politiek item waar Vlaanderen anders tegenaan kijkt als Wallonië, dan zou er iets van in huis kunnen komen.
De vraag is of Groen+SPA+VLD omwille van de macht (en hun niet-communautair programma) nog zo moeillijk zouden doen over die andere domeinen. We weten toch dat ze daar 8 jaar lang weinig problemen hebben om gemaakt. Het lijkt me eerder dat het owv het kartel is dat dat nu niet meer pakt. Maar als die terug in de oppositie zitten, kan alles weer bekoeld worden.

Citaat:
Sta me toe van van mening te zijn dat we eerst die verkiezingsuitslag zullen moeten afwachten. Ik kijk er alvast naar uit met Vlaams vertrouwen.
Ik ben gematigd optimistisch. De kans is momenteel groot dat verkiezingen zouden resulteren in een echte Vlaamse meerderheid, maar het opzet van mijn scenario was om te laten zien dat andere scenarios ook nog steeds mogelijk zijn.
Oud 19 september 2008, 16:54   #49
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is of Groen+SPA+VLD omwille van de macht (en hun niet-communautair programma) nog zo moeillijk zouden doen over die andere domeinen. We weten toch dat ze daar 8 jaar lang weinig problemen hebben om gemaakt. Het lijkt me eerder dat het owv het kartel is dat dat nu niet meer pakt. Maar als die terug in de oppositie zitten, kan alles weer bekoeld worden.

Ik ben gematigd optimistisch. De kans is momenteel groot dat verkiezingen zouden resulteren in een echte Vlaamse meerderheid, maar het opzet van mijn scenario was om te laten zien dat andere scenarios ook nog steeds mogelijk zijn.
Het is nu wachten op de verkiezingen ,daarna zal er duidelijkheid zijn.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 10:24   #50
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Misschien zijn binnenkort de door Leterme bereikte staatshervormingen zo grondig dat een splitsing zelfs niet meer moet overwogen worden...
Het is zover.
Leterme moet nu de procedure in gang zetten en met een noodregering de boedelscheiding gaan regelen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 11:47   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aan frankofone kant hebben ze nog niet door dat de agonie is ingezet.
Die strijd moet nu eerst nog wat duidelijk in beeld gezet worden.

Een hond zou al lang een verlossend spuitje gekregen hebben.
Een mens heeft nu, eindelijk, en in weerwil van de kaloten, ook recht op eutanasie.

Dit (on)land nog niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 september 2008, 08:07   #52
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Aan frankofone kant hebben ze nog niet door dat de agonie is ingezet.
Die strijd moet nu eerst nog wat duidelijk in beeld gezet worden.

Een hond zou al lang een verlossend spuitje gekregen hebben.
Een mens heeft nu, eindelijk, en in weerwil van de kaloten, ook recht op eutanasie.

Dit (on)land nog niet.
Hoe moet dan de splitsing van Belgie in gang gezet worden?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 09:04   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Hoe moet dan de splitsing van Belgie in gang gezet worden?
Te beginnen met de vaststelling dat er niet meer geregeerd kan worden op federaal nivo.
Of is er één Vlaamse partij die nu aanvaardt dat de regering aan Vlaamse kant geen meerderheid heeft ??

Of gaan Bart het Weverke ongelijk krijgen toen hij zich na zijn kongres afvroeg (niet letterlijk, maar naar mijn herinnering zo ongeveer): gaan ze nu ineens in de regering vriendjes worden en "ongehinderd door ons" grote beslissingen kunnen nemen ?

Gaan vonnissen en arresten toegepast worden in de rechtstaat B. ?

Gaat Vlaanderen grondgebied verliezen aan Brussel ?

Gaat Vlaanderen wetsovertreders benoemen als burgemeester?

Gaat men werken en jobs promoten, of werkloosheidsvergoedingen ??

Het antwoord op zoveel honderden vragen, zou de Vlaamse partijen moeten brengen tot een geaktualiseerd kiesprogramma.

En dan hopen we dat de Vlamingen zich zullen kunnen uitspreken.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be