![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Belgisch gevoel ontstaan door de burgerwachten..." Mens, mens, u schrikt er ook niet voor terug uw eigen verzinsels als waarheid te debiteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat uw benadering iedere objectiviteit mist, wordt duidelijk in bovenstaande twee alinea. Alleen al het oordeel over het Vlaams-nationalisme maakt dat duidelijk, naast natuurlijk het onzinnige om in verband met 1830 hierover te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn geen speciale maatregelen bekend van het jonge België dat met eenzelfde intensiteit als bij het Nederlands de Waalse en Picardische dialecten viseert (u schijnt trouwens te denken dat alle Romaanse dialecten in België "Waals" zijn, wat evenwel niet het geval is). De reden is gemakkelijk te verklaren: men zag het Frans als de geëigende cultuurtaal tegenover de Romaanse dialecten in België; men zag geen enkele kloof tussen beide, daar waar men die wel vaststelde bij de Nederlandse dialecten in Vlaanderen tegenover de Franse cultuurtaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Ik weerleg uw eenzijdige berichtgeving als zou "de" Kerk tegen Willem I geweest zijn. Welnu, dat klopt niet. Zoals ik uitlegde was de RKK in de zuidelijke Nederlanden verdeeld: er waren hoge geestelijken voor de koning en er waren er tegen. De Méan was steun en toeverlaat van Willem I; de Broglie was een gebeten tegenstander. De ene was aartsbisschop van Mechelen; de andere bisschop van Gent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister-President
|
![]() Mooie poging om mij woorden in de mond te leggen... Als de Vlaamsche cultuur en "identiteit" zo fantastisch waren zou het toch automatisch meer mensen aanspreken, niet?
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() En lees ook eens wat over de oorsprong van het Nederlands...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Minister-President
|
![]() Het was een reactie op zwartengeel... Don't worry, Jan.
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Minister-President
|
![]() pff, toogprates en manipulatoren...
Ik zei inderdaad dat het Nederlands een Duits dialect is, ik zei niet dat we met zen allen Frans moeten gaan spreken. Ik zei ook dat ik het Frans mooier vind dan het Nederlands, niet dat Frans superieur is. Dit noemt men, in die wereld buiten de toog, een nuance.
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het ging over de wil van Franstaligen om Nederlands te spreken, gevoelsmatig inderdaad overbodig.
![]() |
![]() |
#116 |
Minister-President
|
![]() Trouwens, taal is voor mijn identiteit van hetzelfde belang als de kleur van een auto voor de prestatie van de motor. Niet dus. Mijn identiteit hangt niet af van mijn Vlaamse achtergrond, wel van mijn ambities en ideeën die ik niet laat afhangen van tradities en enggeestig nationalisme.
![]() |
#117 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben trots op mijn nederlands, ik ben trots op wat de Vlaamse cultuur heeft voortgebracht. We hebben schrijvers op topniveau, schilders op topniveau, zelfs acteurs (al dan niet op topniveau), etc. De Vlaamse Beweging heeft dankzij haar taal een ontvoogdingsstrijd uitgevochten, op vreedzame wijze, en zo iets bereikt waar men 200 jaar geleden nooit had van durven dromen. Neen, taal is zeker een deel van de persoonlijke identiteit, net zoals vele andere zaken. Is dit daarom een reden om onafhankelijkheid te eisen? Neen, maar respect voor mijn taal, dat eis ik wel van anderen!
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
geef toe, dat getuigt niet van veel respect voor het Nederlands hé....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |