![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reynders steunt hem, en Maingain zal ook mee onderhandelen straks. wat zegt dat dan over zowel Reynders als al de andere partijen die blijkbaar wel NVA wegwillen maar niet Maingain?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar, het FDF zou van mij linea recta dezelfde weg opmogen als N-VA, zoveel is wel zeker.
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jongen toch, begin alvast eens het werk van Arnold Smits te lezen voor u hier ongerijmde uitspraken komt doen. De burgerij wou inderdaad Willem I niet weg: uit talrijke correspondentie die toen tussen het Zuiden en het Hof werd gevoerd wordt duidelijk dat men aanstuurde op een bestuurlijke scheiding, nl. een soort federaal verband onder eenzelfde kroon. Reeds eerder had Willem I trouwens zijn taalpolitiek aangepast, zodat op dat vlak geen ongenoegen meer te bespeuren was in het Zuiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taal vormt weldegelijk een deel van je identiteit, omdat die nu eenmaal deel uitmaakt van de leefwereld, cultuur, referentiekader... waarin je opgroeit, leeft, denkt en werkt. Taal is een drager van cultuur en beïnvloedt ook de cultuur. Vandaar is iedere taal op aarde een rijkdom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat klopt. De meeste bisschoppen - op één na als ik mij niet vergis - waren allemaal "lievelingen" van Napoleon: door hem uitgekozen en benoemd. Niet verwonderlijk dat de meesten Fransen waren en bijgevolg ook heel Fransgezind. Ook de hogere geestelijkheden als kapittelleden, aartspriesters, wijbisschoppen, enz. hadden hun positie te danken aan de goedkeuring van de keizer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je vele jaren ergens woont, dan wordt je identiteit daar door beïnvloed. Ongetwijfeld is er geen radicale verandering, maar wel interactie die zich laat gelden op het oorspronkelijke geheel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() verandert dan opeens je moedertaal??
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou niet weten waarom ik de boeken van Els Witte niet zou "aannemen". Alleen beschouw ik Smits werk als een referentiewerk, temeer, zoals ik reeds aangaf, het door academici zelf werd geloofd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de noordelijke Nederlanden was de hiërarchie nog niet hersteld, waardoor er ook geen leidende stemmen waren in die gebieden waar de katholieken in de meerderheid waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In Engeland draagt niemand een identiteitskaart, of een rijbewijs... de politie moet je geloven als je hen vertelt wie je bent. Dat komt omdat de Engelsen het woord vrijheid anders invullen dan wij. Ik ben het vandaag met hun eens, onze overheid moeit zich veel te veel met alles. De Belgische overheid gaat ervan uit dat wij allemaal dieven zijn (iedereen moet een belastingformulier invullen), dat wij allemaal sneheidsduivels zijn (in Engeland zijn alle snelheidscamera's geel geschilderd, een ontrader geen maschine om meer belastingen te innen) en waarom houdt de wijkagent zich uitsluitend bezig met het lastig vallen van eerlijke mensen. Engeland is kritisch pro atlantisch, hier is men ronduit onkritisch anti amerikaans. En ik kan zo nog een tijdje verder gaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Staatssecretaris
|
![]() Neen, JVDB heeft gelijk met wat hij zegt daar.