Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2008, 08:47   #21
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat een pathetisch slijmerig gejank alhier, net een Griekse Tragedie. Politiek is macht verwerven, de manier waarop is bijkomstig. Dat was vroeger zo, en is vandaag niet anders. Het mes dat De Wever meent in zijn rug te hebben gekregen heeft hij nog niet zo lang geleden zelf in J-M Dedecker zijn rug geploft (niet dat ik dat erger vond, ver van). No big deal, dus.

Laatst gewijzigd door Pietje : 24 september 2008 om 08:48.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 08:56   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat een pathetisch slijmerig gejank alhier, net een Griekse Tragedie. Politiek is macht verwerven, de manier waarop is bijkomstig.
Ongetwijfeld, vraag is evenwel of dit dan de zogezegde "nieuwe politieke cultuur" en "goed bestuur" zijn waar de politici hun mond vol van hadden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 08:57   #23
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Wie heeft dit zien aankomen?

Ik had het niet zien aankomen en zelfs veel CD&V-ers (waaronder verkozenen) uit de Vlaamse rand hadden dit niet zien komen. CD&V - NV-A heeft in de lokale gelederen een heel sterk imago, politici als bijvoorbeeld Doomst weten én geven grif toe dat de NV-A voor hun het verschil heeft gemaakt tussen al dan niet verkozen te zijn.

Ik ben intriest over deze situatie.

Stilletjes hoop ik alsnog dat de regering dra valt en dat de buik van de CD&V aanstuurt op een hereniging met de NV-A maar ik vrees dat mijn hoop ongegrond zal blijken.

Ik weet niet waar die ommezwaai in de CD&V-top is vandaan gekomen maar ik vrees dat Peeters de stroman is geweest van de 'onzichtbare' drukkingsgroepen.

Droevige dagen, droevige dagen.

Gun

Laatst gewijzigd door Gun : 24 september 2008 om 09:01.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 08:58   #24
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"nieuwe politieke cultuur" en "goed bestuur" zijn waar de politici hun mond vol van hadden.
Wie daarin gelooft, is naïef
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:08   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Wie heeft dit zine aankomen?

Ik had het niet zien aankomen en zelfs veel CD&V-ers (waaronder verkozenen) uit de Vlaamse rand hadden dit niet zien komen. CD&V - NV-A heeft in de lokale gelederen een heel sterk imago, politici als bijvoorbeeld Doomst weten én geven grif toe dat de NV-A voor hun het verschil heeft gemaakt tussen al dan niet verkozen te zijn.

Ik ben intriest over deze situatie.

Stilletjes hoop ik alsnog dat de regering dra valt en dat de buik van de CD&V aanstuurt op een hereniging met de NV-A maar ik vrees dat mijn hoop ongegrond zal blijken.

Ik weet niet waar die ommezwaai in de CD&V-top is vandaan gekomen maar ik vrees dat Peeters de stroman is geweest van de 'onzichtbare' drukkingsgroepen.

Droevige dagen, droevige dagen.

Gun
manmanman

Gun ik heb met u te doen, ik geloof echt dat jij een oprechte Vlaamsvoelende gast zijt,

maar we mogen toch niet naief zijn !
bekijk het parcours van de CVP nu toch eens !
ALS de christendemocraten in heel de geschiedenis van het land al een staatshervorming doorvoerden, dan was het omdat ze met de rug tegen de muur stonden ! dan was het TELKENS om de Belgische meubelen te redden !

de eerste golf in 70 ... kanaliseerde Leuven Vlaams (wat makkelijk de motor had kunnen zijn naar meer, Belgie wankelde) naar een heel brave culturele autonomie
de tweede golf in de jaren 80 kwam er na de Vlaamse woede over 'het scholeke in Komen', Egmont en de uitdagende Happart ... alweer de CVP kanaliseert een opstoot van politieke Vlaamsvoelendheid naar een nep-federalisme, omdat Belgie weer wankelt hé!
in de jaren 90 de opkomst van het VB met weer politieke Vlaamsvoelendheid, CVP doet nog een stapje (hierbij extra belangenconflicten installerend en faciliteiten betonnerend) ...
en nu nu het failliet van het Belgische systeem weer eens voor iedereen duidelijk is, willen ze mogelijk nog een stapje zetten, mogelijk een nep-confederalisme introduceren (ongetwijfeld met nog extra betonneringen van de belgische staat in bvb een paritaire senaat of zo)

wat de CD&V ook beweert ... ZIJ hebben de afgelopen 65 jaar (ik wil zelfs niet zover teruggaan als de koningskwestie en het schoolpact) ... steeds, als het puntje bij paaltje komt BELGIE GERED ....

ik vermoed dat BdW als geschiedkundige daar toch ook één en ander van wist al ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:09   #26
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, vraag is evenwel of dit dan de zogezegde "nieuwe politieke cultuur" en "goed bestuur" zijn waar de politici hun mond vol van hadden.
Och Jan, dat zijn gewoon termen die goed overkomen in het oog van een camera. Voor de rest is en blijft politiek het verwerven en (eventueel) uitoefenen van macht. Iedereen die politiek actief is heeft die machtsgeilheid.
Oud 24 september 2008, 09:11   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie heeft dit zien aankomen?
Ik zag het al op 9 december 2006 aankomen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:11   #28
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Iedereen die politiek actief is heeft die machtsgeilheid.
U weet dat goed uiteraard, als politieke vakbondsman.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:17   #29
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
U weet dat goed uiteraard, als politieke vakbondsman.
Zonder de steun van de leden, is de "macht" van een vakbondsman gelijk aan NUL.
Btw, op 25 jaar is het loon van mijn leden zo goed als verdrievoudigd (en dat is niet omdat mijn werkgever zo gul was, maar door gezameilijke syndicale strijd). Ik mag gerust zeggen dat, indien ik het bedrijf verlaat, het met opgeheven hoofd zal zijn.
Oud 24 september 2008, 09:18   #30
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
manmanman

Gun ik heb met u te doen, ik geloof echt dat jij een oprechte Vlaamsvoelende gast zijt,

maar we mogen toch niet naief zijn !
bekijk het parcours van de CVP nu toch eens !
ALS de christendemocraten in heel de geschiedenis van het land al een staatshervorming doorvoerden, dan was het omdat ze met de rug tegen de muur stonden ! dan was het TELKENS om de Belgische meubelen te redden !

de eerste golf in 70 ... kanaliseerde Leuven Vlaams (wat makkelijk de motor had kunnen zijn naar meer, Belgie wankelde) naar een heel brave culturele autonomie
de tweede golf in de jaren 80 kwam er na de Vlaamse woede over 'het scholeke in Komen', Egmont en de uitdagende Happart ... alweer de CVP kanaliseert een opstoot van politieke Vlaamsvoelendheid naar een nep-federalisme, omdat Belgie weer wankelt hé!
in de jaren 90 de opkomst van het VB met weer politieke Vlaamsvoelendheid, CVP doet nog een stapje (hierbij extra belangenconflicten installerend en faciliteiten betonnerend) ...
en nu nu het failliet van het Belgische systeem weer eens voor iedereen duidelijk is, willen ze mogelijk nog een stapje zetten, mogelijk een nep-confederalisme introduceren (ongetwijfeld met nog extra betonneringen van de belgische staat in bvb een paritaire senaat of zo)

wat de CD&V ook beweert ... ZIJ hebben de afgelopen 65 jaar (ik wil zelfs niet zover teruggaan als de koningskwestie en het schoolpact) ... steeds, als het puntje bij paaltje komt BELGIE GERED ....

ik vermoed dat BdW als geschiedkundige daar toch ook één en ander van wist al ...
Anna List, je hebt (alweer) gelijk ... trouwens dank voor deze post

Het enige grote verschil tussen nu en de jaren 60, 70 en 80 is dat een groot deel van de buik van CD&V door de link met NV-A is durven uitkomen voor zijn Vlaamse reflex.

Ik ben tot de laatse minuut (misschien naïef) blijven geloven dat er een nieuwe generatie CD&V-ers was opgestaan. Ik ben zelfs momenteel nog steeds de mening toegedaan dat dit voor vele verkozenen ook nog steeds het geval is. De 'onzichtbare' drukkingsgroepen hebben zo veel macht in dit klote land, ze controleren de pers, de toppolitici, de vakbonden, ...

Hopelijk (misschien even naïef) krijgt de CD&V dra de rekening gepresenteerd en wordt de NV-A groter de de CD&V, krijgen VB, NVA & LDD samen zo'n grote macht dat er niet meer om heen kan worden gefietst.
Oud 24 september 2008, 09:18   #31
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door Gun : 24 september 2008 om 09:21.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:19   #32
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Oud 24 september 2008, 09:23   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je misschien dat ik de partij (inclusief zijn voorganger) waar ik 15 jaar voor gestemd heb en jarenlang lid van geweest ben zomaar voor de lol de rug toegekeerd heb of wat?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 09:26   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Anna List, je hebt (alweer) gelijk ... trouwens dank voor deze post

Het enige grote verschil tussen nu en de jaren 60, 70 en 80 is dat een groot deel van de buik van CD&V door de link met NV-A is durven uitkomen voor zijn Vlaamse reflex.

Ik ben tot de laatse minuut (misschien naïef) blijven geloven dat er een nieuwe generatie CD&V-ers was opgestaan. Ik ben zelfs momenteel nog steeds de mening toegedaan dat dit voor vele verkozenen ook nog steeds het geval is. De 'onzichtbare' drukkingsgroepen hebben zo veel macht in dit klote land, ze controleren de pers, de toppolitici, de vakbonden, ...

Hopelijk (misschien even naïef) krijgt de CD&V dra de rekening gepresenteerd en wordt de NV-A groter de de CD&V, krijgen VB, NVA & LDD samen zo'n grote macht dat er niet meer om heen kan worden gefietst.
gij leert iets anders uit heel die geschiedenis dan ik ...

ik leer daaruit dat onafhankelijkheid NOOIT stap voor stap onderhandeld KAN bereikt worden.

Die onafhankelijkheid moet eerst uitgeroepen worden en nadien kan je onder internationaal toezicht onderhandelen over de modaliteiten. Wie onderhandelt over de onafhankelijkheid zelf, en stap voor stap wil gaan zal steeds het compromis moeten sluiten dat de onafhankelijkheid zelf moeilijker maakt.

de N-VA moet heel haar strategie herzien, maar ik vrees dat dat er niet zit aan te komen, ik zien BdW nog eerder dezelfde fout nog eens maken en terug met de CD&V proberen.

pas op ik neem dat niemand kwalijk hé, zeker geen jonge mensen, maar wie al een tijdje meedraaid én ook de politieke geschiedenis een beetje bijhoudt, die heeft dit scenario al te dikwijls zien passeren ...
Oud 24 september 2008, 10:33   #35
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet, ik hield (hou) rekening met een (fluwelen) (r)evolutie, jij niet en jij hebt het momenteel nog bij het rechte eind.
Oud 24 september 2008, 10:40   #36
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
de glazen bol in de handen van het vb, dat word lachen....
Bijgevoegde afbeelding(e)

De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 10:46   #37

Standaard

Citaat:

ik leer daaruit dat onafhankelijkheid NOOIT stap voor stap onderhandeld KAN bereikt worden.

Die onafhankelijkheid moet eerst uitgeroepen worden en nadien kan je onder internationaal toezicht onderhandelen over de modaliteiten. Wie onderhandelt over de onafhankelijkheid zelf, en stap voor stap wil gaan zal steeds het compromis moeten sluiten dat de onafhankelijkheid zelf moeilijker maakt.

de N-VA moet heel haar strategie herzien, maar ik vrees dat dat er niet zit aan te komen, ik zien BdW nog eerder dezelfde fout nog eens maken en terug met de CD&V proberen.

pas op ik neem dat niemand kwalijk hé, zeker geen jonge mensen, maar wie al een tijdje meedraaid én ook de politieke geschiedenis een beetje bijhoudt, die heeft dit scenario al te dikwijls zien passeren ...
Als ik mij niet vergis staat "onafhankelijkheid" NIET in het partijprogramma van de CD & V... daarentegen WEL in dit van de NVA ... Dit kartel (in feite dus een soort monsterverbond) werd alleen gevormd om stemmen te ronselen. Beide partijen (vertegenwoordigd door Leterme respectievelijk Bourgeois) waren hiervan op de hoogte... Overigens wist men evenzeer dat eerstgenoemde partij een federale partij was en is, in die zin dat zij uitdrukkelijk wenste (en nog altijd wenst) deel te nemen aan de federale regering, wat niet kan gezegd worden van het NVA, die een uitgesproken separatistische partij is, die alleen de splitsing van het land beoogt.

Het is derhalve wel degelijk de NVA die Leterme in de rug heeft geschoten, door op federaal vlak in de oppositie te gaan. Mijn indruk is dat een Leterme het spel wel eerlijk heeft gespeeld : hij is -voor ZIJN kartel nota bene-tot tweemaal toe "bij de Koning" geweest.. een derde maal was er teveel aan (begrijpelijk : dit betekende politieke zelfmoord).

Om deze reden vind ik persoonlijke aanvallen tegen een Leterme (zoals hem voorstellen als een nar bvb) volkomen misplaatst.. Ik hoop voor hem dat hij zijn lesje geleerd heeft en nu begrijpt dat kartels met separatisten uit den boze zijn
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 10:48   #38
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Alleen maar redenen te meer om massaal VB te stemmen. Ik sluit een combin in deze tussen CD&V en NV-A volstrekt niet uit. Het CD&V bewijst hier zijn onbetrouwbaarheid aan Vlaanderen en het NV-a is, of was alleszins hun partner. Je wordt geëerd met wie je verkeerd. ONBETROUWBAAR dus. De terugtrekking van het NV-A komt om geloofwaardig te zijn 15 maanden te laat. Nu is en kan het enkel en alleen nog als een verkiezingspropaganda aanzien worden. NV-a is hier in werkelijkheid de allergrootste bedrieger. Ook al zou zelfs het NV-a ter goeder trouw zijn geweest, dan hebben ze een onvergeeflijke blunder gemaakt. Dus eender hoe, NV-A, de pot op. Ik hoop dat de Vlamingen dit manoeuvre, dat zo klaar is als een klontje maar dat tevens stinkt als de aller grootste fecaliput, mogen doorzien en het NV-A onvoorwaardelijk de rug mogen keren.

Vlaanderen, stop eindelijk met U te laten manipuleren door links hun verdeel en heers tactieken. Dat is mijn boodschap.

(hopelijk komt de afrekening in 2009 definitief !!!) Fout. Hopelijk wacht men niet tot 2009 om definitief af te rekenen. Dat afrekenen moet men NU doen.
Probeer eerst eens uw partij uit de zandbak te halen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 10:51   #39
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis staat "onafhankelijkheid" NIET in het partijprogramma van de CD & V... daarentegen WEL in dit van de NVA ... Dit kartel (in feite dus een soort monsterverbond) werd alleen gevormd om stemmen te ronselen. Beide partijen (vertegenwoordigd door Leterme respectievelijk Bourgeois) waren hiervan op de hoogte... Overigens wist men evenzeer dat eerstgenoemde partij een federale partij was en is, in die zin dat zij uitdrukkelijk wenste (en nog altijd wenst) deel te nemen aan de federale regering, wat niet kan gezegd worden van het NVA, die een uitgesproken separatistische partij is, die alleen de splitsing van het land beoogt.

Het is derhalve wel degelijk de NVA die Leterme in de rug heeft geschoten, door op federaal vlak in de oppositie te gaan. Mijn indruk is dat een Leterme het spel wel eerlijk heeft gespeeld : hij is -voor ZIJN kartel nota bene-tot tweemaal toe "bij de Koning" geweest.. een derde maal was er teveel aan (begrijpelijk : dit betekende politieke zelfmoord).

Om deze reden vind ik persoonlijke aanvallen tegen een Leterme (zoals hem voorstellen als een nar bvb) volkomen misplaatst.. Ik hoop voor hem dat hij zijn lesje geleerd heeft en nu begrijpt dat kartels met separatisten uit den boze zijn
De staatshervorming was bij mijn weten ook beloofd door CD& .
De NVA is elke keer het geheugensteuntje geweest van het kartelprogramma, of het was reeds lang in de diepvires.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 10:52   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht

ik geloof niet in uw gespeelde naiviteit. u bent wellicht de 'alter' ego maw dubbelnick van een of ander belgicist.

1 in het partijprogramma van de CD&V staat confederalisme. u moet daar wereldwijdt de betekenis eens van opzoeken.
2 de N-Va is een separatistische partij, maar wel eentje die gelooft dat dit doel te bereiken is via stap-voor-stap onderhandelingen (quod non zie mijn post daarvoor)

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 september 2008 om 10:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be