![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarvan iedereen zich afvraagt waarom ze er in de eerste plaats zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar azertje, jongen, waarom toch zo bang? Als Vlaanderen zich in zijn vermeende ongeluk stort door samen te gaan met NL, dan ga jij daar als Wallo-Brux'er toch geen hinder van ondervinden?
Ik moei mij toch ook niet in discussies van rattachisten?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 september 2008 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Banneling
|
![]() Vlaanderen met Holland? Nooit! Over mijn dood lijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Europees Commissaris
|
![]() Oproepen tot moord is verboden, maar als jij zelfmoord wil plegen. Slecht idee hoor.
![]()
![]() |
#406 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vast zo eentje die zich vooral niet nationalistisch noemt, zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#408 |
Europees Commissaris
|
![]() AL eens gedacht aan slechthorenden?
![]() |
#409 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#410 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Enkel als ze onder elkaar zijn, er geen "anderstalgen" bij zijn en wat pinten gdronken hebben zou het eventueel kunnen. Of als het metselaars zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kent overduidelijk geen Nederlanders waarmee u reeds een langdurig gesprek had. Ik daarentegen heb sinds jaar en dag Nederlandse vrienden: mensen uit bijna alle provincies van Nederland. Mijn ouders hadden goede kameraden uit Friesland. Nooit ofte nooit heb ik vroeger of nu een taalprobleem ervaren: zijn spreken AN, wij spreken AN. Ongetwijfeld met een ietwat andere tongval, soms wat andere woorden en zinswendingen, maar als we bij elkaar zijn, hebben we heus geen ondertitels nodig bij wat we aan elkaar zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand spreekt het... Jaja, wees gerust, dat het nog gesproken wordt, zeker in de volkse buurten. En zelfs bij de wat betere standen kennen ze de Chi'ti-volksliedjes en als ze de kans hebben zingen ze die uit volle borst mee. Chi'ti is niet dood, verre van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer een Luikenaar echter naar Rijsel gaat en spreekt zoals hij elke dag spreekt, dan moet hij niet speciaal op zijn taal lettten en zal iedereen hem begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ja, die zijn zo onlogisch als iets. Als men op de VRT een Nederlandse gast uitnodigt in een praatprogramma, wordt die niet ondertiteld. Eppink komt zijn zegje doen in Terzake, waarvan de uitzending zonder ondertiteling de wereld wordt ingestuurd. Conny Mus is correspondent voor de VRT en zijn reportages vanuit Israël worden eveneens "onondertiteld" uitgezonden. Merkwaardig toch, als dat Nederlands van de Nederlanders toch zo "onbegrijpelijk" was, dan had men toch altijd en overal voor ondertitels gezorgd...? Hetzelfde voor de uitzendingen van BVN, de gemeenschappelijke satellietzender van de Vlaamse en Nederlandse omroepen. Geen enkel programma wordt er ondertiteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
|
![]() Citaat:
En wanneer men merkt dat iemand het Chi'ti niet begrijpt, schakelt men meteen over. In Vlaanderen blijft men dialect spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schijnbaar heeft u in uw taalgebruik slechts één register, nl. een dialect of een of andere zwaar door het dialect beïnvloede tussentaal. Ik daarentegen heb twee taalregisters: mijn dialect en AN. Naargelang de situatie gebruik ik in Vlaanderen een van de twee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat laatste is zeker niet waar. Ik merk dat hier in het dorp hoe zelfs oudere mensen hun taal wat bijstellen wanneer ze door vreemden worden aangesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Rijselse versie : Citaat:
![]() |