Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2008, 16:14   #81
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Het is wel de nva die de cdv geloosd heeft he.

mvg. sint ignacius
Nope...het is de CD&V die ZEGT dat de NVA hun heeft laten vallen.
Maar (en wie gelooft die mensen dus nog) het was de NVA die een enorm afgezwakt gemeenschappelijk verkiezingsprogramma wou volgen en dus door de tjven werd verraden...

Let op: ik ben geen NVA'er...maar de waarheid heeft zijn rechten...
Oud 24 september 2008, 16:19   #82
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Franstaligen zijn ervan overtuigd dat zij altijd moeten buigen voor de Vlamingen.
Daarom dat er geld van Vlaanderen naar Brussel en Wallonie gaat.
Daarom dat de Franstaligen erkenning willen van Franstalige burgemeesters in Vlaamse gemeentes.
Daarom dat de Franstalige Vlaamse grond opeisen.
Daarom dat de Franstalige stemmen komen ronselen in Vlaanderen.
Daarom dat de Franstalige bijna geen Nederlands kennen.
Daarom dat de Brusselse politie bijna enkel Frans praat.

De Franstalige zouden beter eindelijk eens doen wat de Vlamingen hen vragen, dan zouden er minder problemen zijn in dit land en zouden de belastingen met meer dan 60% omlaag kunnen. Gewoon omdat er dan een handelseconomie zou zijn in Wallonie en Brussel en geen ambtenaren-economie zoals nu.
En in de eerste plaats zijn het de Franstalige Brusselaars die heel Belgie zitten te jennen. Want het zijn zij, die in de eerste plaats zich boven de wet stellen.

En Vlaanderen zou beter zijn regering uit Brussel weghalen en Brussel aan de Walen kado doen bij de splitsing van dit land. Binnen de 6 maanden staan beide er terug met hangende pootjes, want ze zullen sterven van de honger.
Want hoewel de Franstaligen lonken naar Parijs, zal Parijs hen enkel windeieren leggen.

Dit terwijl het Nederland is dat lonkt naar Vlaanderen, want zij weten dat beide een zeer sterke economie hebben en elkaar perfect kunnen aanvullen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 17:08   #83
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Vlamingen willen onverkort hun eenzijdige 5 resoluties uitvoeren; nochtans is daar vooraf nooit een gesprek over geweest met de Franstaligen.
Een gebouw helemaal hertimmeren zonder dat je medebewoner iets te zeggen heeft???
Jouw deel van het gebouw laten verkrotten en je medewoner vragen om het te onderhouden en bovendien te renoveren is ook niet wat men "in harmonie samenleven" pleegt te noemen...
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 19:50   #84
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zadeh Bekijk bericht
Ik ben dan ook een fan van paars
Het is eraan te zien.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 20:03   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G3120PFSR

Peeters loog wanneer hij zei bijkomende garanties te hebben gekregen van de franstaligen. Hij kreeg er geen. Na Leterme is het nu Peeters welke de kiezers bedriegt.
CD&V = leugenaars.

Altijd opletten met mensen die beweren dat andere mensen liegen.

Daar waar het hart van vol is, loopt de mond van over.

Laatst gewijzigd door system : 24 september 2008 om 20:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 22:11   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Altijd opletten met mensen die beweren dat andere mensen liegen.

Daar waar het hart van vol is, loopt de mond van over.
Daar ben ik nu eens volmondig mee akkoord.

Maar ik heb de Peeters (en ook Leterme niet) nog nergens horen zeggen wat er nu presies het verschil is in "garanties" of "uitzicht op een oplossing" tussen de situatie onmiddellijk na de verkiezingen en nu.

Volgens mij is die situatie namelijk nog steeds eksakt hetzelfde, namelijk: de Vlamingen vragen beleefd: "zijt ge akkoord met een stevige staatshervorming, want anders moogt ge zelf proberen een regering te vormen, maar dan niet met ons" en de Walen antwoorden sistematisch "ja wij beloven mee te werken aan een staatshervorming, maar .... daarvan komt geen teelbal tot werkelijkheid".

De enige reden waarom Leterme, volgens mij, toch best zijn regering op poten zette, is om Verafstoot naar huis te sturen.

Nu kan het me eigenlijk allemaal nog niet zoveel schelen hoor:
ofwel haalt de Peeters zijn buit binnen en komt er een degelijke staatshervorming. In dat geval : applaus en bewondering (maar ik vrees ervoor)

ofwel haalt de Peeters zijn buit niet binnen, en dan peins ik dat de Vlaming goed zal uitkijken welk bolleke hij kleurt in juni 2009.

Eigenlijk pijnlijk dus: ik verwacht, ik vrees, ik voorspel ... dat de Peeters zeer hard op zijn bek gaat gaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 22:26   #87
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hebben de Vlamingen ervan gemaakt.
Staatsverhervorming is eigenlijk staatsuitkleding.

Maar voor de Franstaligen betekent een grote staatshervorming ook het hertekenen van de grenzen van Brussel.
Het is uw domme arrogantie die uw ondergang zal zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 22:38   #88
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Intern

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
NVA heeft een behoorlijke impact gehad op de CD&V (omdat de partij een lege doos was op zoek naar inhoud) en die invloed zal niet van vandaag op morgen verdwijnen omdat een beperkt aantal mensen aan de top van twee partijen een aantal beslissingen hebben genomen. Het kan morgen weer keren naarmate de verkiezingen nader en Peeters zijn job in gevaar ziet komen of wanneer de interne problemen binnen de CD&V te groot worden.

We zullen daar zaterdag a.s. waarschijnlijk een voorsmaak van krijgen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 07:55   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Juist, maar daarom ligt de Belgische situatie nog niet binnen het toepassinsgebied van het Verdrag.

Het concept "zelfbeschikkingsrecht" is véééél ingewikkelder dan wat u voorstelt. Niks toont aan dat de internationale gemeenschap (de "hoeder" van het internationaal recht) unilaterale maatregelen -m.a.w. secessie- vanuit Vlaanderen op basis van zelfbeschikkingsrecht zal aanvaarden.
En zonder internationale steun, zal een onafhankelijk Vlaanderen internationaal hetzelfde lot ondergaan als Noord-Cyprus of Zuid-Ossetië.
Een nieuwe staat in het hart van de EU, op het kruispunt van handel en economie... is wel heel anders dan een of andere staat aan de rand en ontstaan door militaire tussenkomst van een ander land. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal dat niet gebeuren na interventie van Nederlandse of Duitse troepen, maar wel na een geëigend democratisch proces.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 08:00   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen willen onverkort hun eenzijdige 5 resoluties uitvoeren; nochtans is daar vooraf nooit een gesprek over geweest met de Franstaligen.
Een gebouw helemaal hertimmeren zonder dat je medebewoner iets te zeggen heeft???
De resoluties gaan uit van een België als een dubbele woning: het huis vormt een geheel met twee voordeuren, maar ieder wenst zijn eigen inrichting te kiezen, eigen tuin in te richten, keuken te verbouwen... Maar over de straatzijde moeten er akkoorden gesloten worden: de eenheid van het gebouw moet uiterlijk gevrijwaard blijven en de stabiliteit van de constructie mag niet in gevaar worden gebracht. De Franstaligen willen dat niet: zij wensen te dicteren hoe de keuken er in het Vlaamse deel hoort uit te zien, welke vloer er gelegd wordt in de woonkamer en zelfs of de leden van dat gezin wel elke dag mogen douchen.
Oud 25 september 2008, 08:16   #91
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De resoluties gaan uit van een België als een dubbele woning: het huis vormt een geheel met twee voordeuren, maar ieder wenst zijn eigen inrichting te kiezen, eigen tuin in te richten, keuken te verbouwen... Maar over de straatzijde moeten er akkoorden gesloten worden: de eenheid van het gebouw moet uiterlijk gevrijwaard blijven en de stabiliteit van de constructie mag niet in gevaar worden gebracht. De Franstaligen willen dat niet: zij wensen te dicteren hoe de keuken er in het Vlaamse deel hoort uit te zien, welke vloer er gelegd wordt in de woonkamer en zelfs of de leden van dat gezin wel elke dag mogen douchen.
Als fervent klusser kan ik zo'n kans niet laten liggen...

De beeldspraak zegt het inderdaad allemaal, alleen is het verhaaltje volgens mij niet helemaal af. Immers, de wederzijdse bemoeienissen over de inboedel en inrichting zijn niet eens zo erg, behalve dan over een van de kinderslaapkamers waar een drietal francofone adoptiekinderen zich hebben verschanst en eisen dat zij enkel nog in het Frans worden aangesproken. Verder is het vooral zo dat de inwoners van het Franse deel van de tweewoonst het eigenlijk wat hoog in hun bol hebben en weigeren de tering naar de nering te zetten. Normaal gezien zou dat zelfs geen enkel probleem zijn, alleen bellen ze constant aan bij de Vlaamse buren met de vraag om fors bij te dragen voor die inrichting.

Vandaar ook mijn oproep. Als zij die het huidige, Belgische model verdedigen een dergelijke buurman zouden willen onderhouden, ben ik bereid om meteen te verhuizen want ik zou mijn kot hier ook helemaal willen verbouwen op andermans kosten! Voor een dergelijke regeling ben ik bereid een échte Belg te worden.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 08:55   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Maar ik heb de Peeters (en ook Leterme niet) nog nergens horen zeggen wat er nu presies het verschil is in "garanties" of "uitzicht op een oplossing" tussen de situatie onmiddellijk na de verkiezingen en nu.

Volgens mij is die situatie namelijk nog steeds eksakt hetzelfde, namelijk: de Vlamingen vragen beleefd: "zijt ge akkoord met een stevige staatshervorming, want anders moogt ge zelf proberen een regering te vormen, maar dan niet met ons" en de Walen antwoorden sistematisch "ja wij beloven mee te werken aan een staatshervorming, maar .... daarvan komt geen teelbal tot werkelijkheid".

De enige reden waarom Leterme, volgens mij, toch best zijn regering op poten zette, is om Verafstoot naar huis te sturen.

ofwel haalt de Peeters zijn buit binnen en komt er een degelijke staatshervorming. In dat geval : applaus en bewondering (maar ik vrees ervoor)

ofwel haalt de Peeters zijn buit niet binnen, en dan peins ik dat de Vlaming goed zal uitkijken welk bolleke hij kleurt in juni 2009.

Eigenlijk pijnlijk dus: ik verwacht, ik vrees, ik voorspel ... dat de Peeters zeer hard op zijn bek gaat gaan.
Voorspelt u of hoopt u?
Oud 25 september 2008, 08:58   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorspelt u of hoopt u?
Geen van de twee: er staat "ik vrees". Dat is voorspellen noch hopen.
Oud 25 september 2008, 09:00   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Als fervent klusser kan ik zo'n kans niet laten liggen...

De beeldspraak zegt het inderdaad allemaal, alleen is het verhaaltje volgens mij niet helemaal af. Immers, de wederzijdse bemoeienissen over de inboedel en inrichting zijn niet eens zo erg, behalve dan over een van de kinderslaapkamers waar een drietal francofone adoptiekinderen zich hebben verschanst en eisen dat zij enkel nog in het Frans worden aangesproken. Verder is het vooral zo dat de inwoners van het Franse deel van de tweewoonst het eigenlijk wat hoog in hun bol hebben en weigeren de tering naar de nering te zetten. Normaal gezien zou dat zelfs geen enkel probleem zijn, alleen bellen ze constant aan bij de Vlaamse buren met de vraag om fors bij te dragen voor die inrichting.
Meer zelfs, ze blokkeren de oprit en de deur van de buren als die niet willen ingaan op de vraag bij te dragen!
Oud 25 september 2008, 09:01   #95
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen van de twee: er staat "ik vrees". Dat is voorspellen noch hopen.
'Vrezen' hier houdt toch een verwachting in. En verkapte voorspelling eigenlijk.
Oud 25 september 2008, 09:02   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Vrezen' hier houdt toch een verwachting in. En verkapte voorspelling eigenlijk.
Vrezen houdt een angstig voorgevoel in, geen voorspelling.
Oud 25 september 2008, 09:03   #97
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk bolletje de Belg gaat "rood" kleuren in 2009 is idd de vraag.

Even rusumeren :

Vlaanderen:

Vlaams Belang: Zijn bij de verkiezingen van juni 2007 voor het eerst in hun geschiedenis achteruit gegaan. Ze hebben dus hun electorale top bereikt.

N.V.A.: Zitten nu vast al zeker al te bibberen of de de 5% kiesdrempel gaan halen. Ik schat voor hen een lichte achteruitgang in zetels.

CD&V: Wie hoog vliegt zal laag vallen. Ze hebben er werkelijk niets van gebakken. Als ze Leterme op de kop zetten krijgen ze een pandoering van jewelste.

VLD: Zoals het er nu uitziet zullen ze ongetwijfeld het deel dat ze aan de CD&V/NVA verloren hadden terug winnen. Come-Back Verhofstadt ?

SPA: Gaan zeer zeker een aantal kiezers voor zich terugwinnen. Zeker gezien de slechte economische toestand die sinds de vorige verkiezingen helemaal is veranderd. Koopkracht zal hun thema zijn.

Wallonie:

PS: Gaat als een speer terugkomen. Misschien niet op het niveau van weleer, maar wel significant.

CDH: Status-Quo

MR: Verliest een pak kiezers die naar de PS teruggaan.

Mijn conclusie is dus dat Wallonie rood zal kleuren en Vlaanderen minder zwart.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 25 september 2008 om 09:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 09:34   #98
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Even rusumeren :

Vlaanderen:

Vlaams Belang: Zijn bij de verkiezingen van juni 2007 voor het eerst in hun geschiedenis achteruit gegaan. Ze hebben dus hun electorale top bereikt.

N.V.A.: Zitten nu vast al zeker al te bibberen of de de 5% kiesdrempel gaan halen. Ik schat voor hen een lichte achteruitgang in zetels.

CD&V: Wie hoog vliegt zal laag vallen. Ze hebben er werkelijk niets van gebakken. Als ze Leterme op de kop zetten krijgen ze een pandoering van jewelste.

VLD: Zoals het er nu uitziet zullen ze ongetwijfeld het deel dat ze aan de CD&V/NVA verloren hadden terug winnen. Come-Back Verhofstadt ?

SPA: Gaan zeer zeker een aantal kiezers voor zich terugwinnen. Zeker gezien de slechte economische toestand die sinds de vorige verkiezingen helemaal is veranderd. Koopkracht zal hun thema zijn.

Wallonie:

PS: Gaat als een speer terugkomen. Misschien niet op het niveau van weleer, maar wel significant.

Terwijl u toch bezig bent, kunt mij ook even de winnende nummers geven van Euromillions van morgen?
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 09:48   #99
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Even rusumeren :

Vlaanderen:

Wallonie:

nope, ik denk (en hoop) dat VB, NV-A en LDD (hoewel ik allerminst gewonnen ben voor die partij, maar alles is beter dan wat er nu is) als winnaars uit de bus gaan komen.
CD&V stuikt ineen (gelukkig)
Open VLD hopelijk ook
SP.a zal waarschijnlijk licht stijgen, hoewel zij en ook de liberalen hopelijk nog een beetje zullen mogen uitzieken na 8 jaar regeren onder paars.

Groen!, we zouden ons verloren gelopen hippies vergeten, die zullen stijgen denk ik, ..... helaas

Dus ik hoop op, langs vlaamse kant, meerderheid van VB (eindelijk dat cordon buiten), NV-A en LDD.
Langs franstalige kant zal de PS terug oppermachtig worden, met MR in haar kielzog, en gevolgd door CDH (of omgekeerd eerst CDH en dan MR)

let wel, dit alles is mijn wens (en bij sommige partijen, mijn vrees, groen ! en sp.a meer bepaald) of het ook zo zal zijn is een andere zaak natuurlijk.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 11:05   #100
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch wel snel uw kazak gedraaid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be