Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2008, 21:26   #101
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We kennen dat soort 'Nieuwe Ordes' uit het verleden. Eén keer was genoeg.
Kleine correctie: één keer was al tevéél !

De 'Nieuwe Orde' was trouwens niet meer dan heel oude (en slechte) wijn in nieuwe zakken, door & voor ouwe zakken.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 21:42   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Voor de wooncode enkele woordjes NL leren en voor de rest Frans spraken... tot ongeveer iedereen er Frans spreekt.
Wel, wel, wel... En ik die dacht dat de taalvoorwaarden in de wooncode zo streng waren, want, u weet het toch ook wel, die Franstaligen maken nogal misbaar erover. Ze beschouwen die wooncode zelfs als "mensonterend", "antidemocratisch", "een aanfluiting van de mensenrechten"... Gelukkig is er azert die de Franstaligen zal geruststellen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 21:44   #103
FDM
Banneling

Standaard

het ergste wat een immigrant kan overkomen : terechtkomen in een eéntalig franse omgeving , waar hij zal leren lak te hebben aan vlaamse normen en waarden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 22:02   #104
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perikles Bekijk bericht
Neen, want op zijn beurt zal de Waalse regering ook belastingen verlagen - concurrentie werkt... Wallonië zou van een splitsing van de venootschapsbelasting meer baat hebben dan Vlaanderen maar toch wil zij die verantwoordelijkheid niet. Begrijpen wie begrijpen kan
Dat is trouwens vorig jaar in een gesprek met de verkenner Van Rompuy ook ergens door hem gezegd. Op zijn vraag aan de Franstaligen waarom ze bevoegdheden weigerden, is nooit een echt antwoord gekomen. En Herman VR kan je moeilijk een fascist of nationalist noemen. Er moet dus een andere reden zijn.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 22:03   #105
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, wel, wel... En ik die dacht dat de taalvoorwaarden in de wooncode zo streng waren, want, u weet het toch ook wel, die Franstaligen maken nogal misbaar erover. Ze beschouwen die wooncode zelfs als "mensonterend", "antidemocratisch", "een aanfluiting van de mensenrechten"... Gelukkig is er azert die de Franstaligen zal geruststellen...
Ik heb onlangs op de radio een Vlaamse prof gehoord die dat probleem bestudeerd had en hij zei: bij mijn weten is Vlaanderen het enige land/regio waar een huis huren/kopen verbonden wordt aan taalvoorwaarden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 22:05   #106
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voor de wooncode enkele woordjes NL leren en voor de rest Frans spraken... tot ongeveer iedereen er Frans spreekt.
Uw enige trots bestaat er blijkbaar in dat u nu Frans spreekt.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 27 september 2008, 23:08   #107
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb onlangs op de radio een Vlaamse prof gehoord die dat probleem bestudeerd had en hij zei: bij mijn weten is Vlaanderen het enige land/regio waar een huis huren/kopen verbonden wordt aan taalvoorwaarden.
bij mijn weten is dit niet zo
Ik weet echter niet meer welk land of landen...
kan iemand mij hierin even helpen? ik heb het ergens gelezen, maar het ontglipt me nu
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 23:48   #108
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is dan ook de enigste regio die bedreigd wordt door corridors, verlies van grondgebied en francophonen die vinden dat hun heilige taal moet worden gesproken in gans Vlaanderen.
Oud 28 september 2008, 00:04   #109
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Het is trouwens een schande dat onze Vlaamse politici veel te weinig inzitten met Brussel.
Brussel uitbreiden, goed, maar dan wel VOLLEDIGE PARITEIT in regering en Parlement EN TWEE consuls als hoofd van het BHG !!!
Oud 28 september 2008, 00:47   #110
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en heeft die lompe prof er ook bij gezegd dat België het enigste land is waar minderheden pariteiten, alarmbelprocedures en belangenconflicten toebedeeld krijgen?
Oud 28 september 2008, 07:54   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, Belgie is idd het enige land met een wooncode voor sociale woningen.

Belgie is dan ook het enige meertalig land waar taalfaciliteiten bestaan.
Belgie is het enige land waarvan je de nattonaliteit kan krijgen, zonder één van de landstalen te spreken.
Belgie is het enige land waar je stemrecht hebt zonder zelfs maar EU-burger te zijn.
Belgie is het enige land waar eigen burgers moeten wachten op een woning, omdat asielzoekers voorrand krijgen op sociale woningen.
Belgie is het enige land waar asielzoekers geld en woning krijgen zonder ervoor te moeten werken.
Belgie is het enige land waar de politie illegalen niet actief mag opsporen en het land uitzetten.

Only in Belgium is nog veel uitgebreider.
Maar de vraag om te integreren is blijkbaar een vraag die de Franstaligen tegen de borst stoot.

Wel laten we het de Franstaligen even duidelijk maken, zij zijn de hoofdschuldigen aan
Citaat:
Daar sprongen de bestuurder en de passagier uit de wagen en gingen er te voet vandoor. De politieagenten probeerden hen te volgen, maar werden omringd door een groep van een veertigtal jongelui die het op hen gemunt hadden. De agenten moesten versterking oproepen en die kwam er in de vorm van een ploeg van de metrobrigade en drie ploegen van de Brusselse politie, waarbij een ploeg met honden.

Zelfs met die versterking had de politie alle moeite om de verdachte BMW te laten wegslepen. De wagen bleek op naam te staan van een Bulgaar die al een hele tijd geleden uitgewezen was. Van de bestuurder en de passagier ontbreekt voorlopig elk spoor.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-politie.dhtml
Citaat:
Vrienden opgepakte jongere bewerken agent met mes
Een agent van de lokale politie van Brussel Hoofdstad/Elsene is gisteravond door een groep jongeren in elkaar geslagen en bewerkt met een stanleymes. Dat meldt de onafhankelijke politievakbond VSOA. Die klaagt aan dat dergelijke gewelddaden schering en inslag zijn en dat er nauwelijks wordt tegen opgetreden. Ze eisen ook een oplossing voor het personeelsgebrek in de zone.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-met-mes.dhtml

Laat het de Franstaligen duidelijk zijn dat hun onwil om zich aan te passen naar de gemeente waar ze wonen en hun weigering om de taal te leren van hun buren en hun eisen om hun Waalse cultuur te kunnen behouden,erger zelfs om de Franse cultuur te mogen aannemen in Vlaanderen, de allochtonen aanspoort ook hun woestijn taal en cultuur te importeren naar Brussel en de andere steden in Belgie.
Want waarom zouden zijzich moeten aanpassen en de taal moeten leren, als zelfs de Franstalige burgers van dit land het niet doen in Vlaanderen en Brussel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 08:37   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is azert weer met z'n uitgevonden "getuigenissen". Immers, er bestaan in de EU verschillende landen waar er taalvoorwaarden zijn m.b.t. het kopen en huren van eigendommen. In Finland gelden er op de Alandeilanden heel strenge taalvoorwaarden voor alwie er permanent wil wonen, er onroerend eigendom wil verwerven of wie er een zaak wil opstarten. Alwie in een van de drie gevallen is, moet bij de Finse overheid kunnen bewijzen dat hij of zij vloeiend Zweeds spreekt en begrijpt. Hetzelfde geldt voor de Gaeltacht, de taalgebieden in de Ierse Republiek waar het Iers de enige ambtelijke en onderwijstaal is. Ook daar moeten nieuwe inwoners kunnen aantonen dat ze een werkbare kennis van het Iers hebben. Dit zijn maar twee voorbeelden. Dus, ofwel leeft die professor slechts in uw fantasie, ofwel heeft hij onvoldoende kennis van de materie.

Met die twee voorbeelden wordt trouwens ook duidelijk dat de Vlaamse wooncode heel braafjes is: mensen moeten helemaal niet bewijzen dat ze vloeiend Nederlands spreken of schrijven. Er wordt slechts gevraagd dat Nederlandsonkundigen zich engageren tot het leren van de taal, of wordt in een gesprekje van enkele minuutjes nagegaan of die desbetreffende persoon een beetje Nederlands spreekt. Belachelijk slappe voorwaarden in vergelijking met Finland en Ierland.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 september 2008 om 08:39.
Oud 28 september 2008, 08:45   #113
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Vlaanderen is dan ook de enigste regio die bedreigd wordt door corridors, verlies van grondgebied en francophonen die vinden dat hun heilige taal moet worden gesproken in gans Vlaanderen.
Rond Brussel zijn er inderdaad nog wat problemen; maar ik kan me niet voorstellen, dat er nog Franstaligen zijn die eisen om in Waregem, Zele of Bree in het Frans bediend te worden.

Het omgekeerde bestaat nog wel: gisteren was ik met een taalgemengd gezelschap in Ronse. De Franstaligen gaven aan dat ze in de crypte onder de kerk geen probleem was om de uitleg in het NL te krijgen; maar toch stond de vrouwelijke gids erop om de uitleg in (voortreffelijk) FR te doen.

En tijdens de uitleg zag ik de andere mensen in de crypte denken: verdorie toch; die Franstaligen doen toch nooit eens een inspanning om in Vlaanderen NL te gebruiken.
Oud 28 september 2008, 08:47   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rond Brussel zijn er inderdaad nog wat problemen; maar ik kan me niet voorstellen, dat er nog Franstaligen zijn die eisen om in Waregem, Zele of Bree in het Frans bediend te worden.

Het omgekeerde bestaat nog wel: gisteren was ik met een taalgemengd gezelschap in Ronse. De Franstaligen gaven aan dat ze in de crypte onder de kerk geen probleem was om de uitleg in het NL te krijgen; maar toch stond de vrouwelijke gids erop om de uitleg in (voortreffelijk) FR te doen.

En tijdens de uitleg zag ik de andere mensen in de crypte denken: verdorie toch; die Franstaligen doen toch nooit eens een inspanning om in Vlaanderen NL te gebruiken.
Daar is azert weer met z'n "toevallig was ik gisteren... en praatte ik er met...". En dan denkt hij dat we z'n uitvindsels nog geloven ook!
Oud 28 september 2008, 08:48   #115
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is azert weer met z'n uitgevonden "getuigenissen". Immers, er bestaan in de EU verschillende landen waar er taalvoorwaarden zijn m.b.t. het kopen en huren van eigendommen. In Finland gelden er op de Alandeilanden heel strenge taalvoorwaarden voor alwie er permanent wil wonen, er onroerend eigendom wil verwerven of wie er een zaak wil opstarten. Alwie in een van de drie gevallen is, moet bij de Finse overheid kunnen bewijzen dat hij of zij vloeiend Zweeds spreekt en begrijpt. Hetzelfde geldt voor de Gaeltacht, de taalgebieden in de Ierse Republiek waar het Iers de enige ambtelijke en onderwijstaal is. Ook daar moeten nieuwe inwoners kunnen aantonen dat ze een werkbare kennis van het Iers hebben. Dit zijn maar twee voorbeelden. Dus, ofwel leeft die professor slechts in uw fantasie, ofwel heeft hij onvoldoende kennis van de materie.

Met die twee voorbeelden wordt trouwens ook duidelijk dat de Vlaamse wooncode heel braafjes is: mensen moeten helemaal niet bewijzen dat ze vloeiend Nederlands spreken of schrijven. Er wordt slechts gevraagd dat Nederlandsonkundigen zich engageren tot het leren van de taal, of wordt in een gesprekje van enkele minuutjes nagegaan of die desbetreffende persoon een beetje Nederlands spreekt. Belachelijk slappe voorwaarden in vergelijking met Finland en Ierland.
Wat?!?

Azert is een leugenaar? Slaag me nu dood....

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 08:49   #116
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is azert weer met z'n "toevallig was ik gisteren... en praatte ik er met...". En dan denkt hij dat we z'n uitvindsels nog geloven ook!
Uitstekende tegenargumentatie.
Oud 28 september 2008, 08:49   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat?!?

Azert is een leugenaar? Slaag me nu dood....
Wie had gedacht, nietwaar?!
Oud 28 september 2008, 08:51   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitstekende tegenargumentatie.
Inderdaad, en met uw eerdere "gisteren hoorde ik... en een professor zei..." heb ik mooi aangetoond dat u zaken aan de lopende band uitvindt. Er zijn immers weldegelijk nog andere landen die in bepaalde gebieden taalvoorwaarden verbinden aan het wonen of verwerven van onroerend goed.
Oud 28 september 2008, 08:57   #119
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en met uw eerdere "gisteren hoorde ik... en een professor zei..." heb ik mooi aangetoond dat u zaken aan de lopende band uitvindt. Er zijn immers weldegelijk nog andere landen die in bepaalde gebieden taalvoorwaarden verbinden aan het wonen of verwerven van onroerend goed.
Misschien is die prof iemand die niet alles weet zoals jij en ook nog niet overal geweest is.
Gezien de tijdstippen waarop je antwoordt, ben je misschien ook helemaal geen onderwijzer of zit je op politics.be terwijl je in de klas zit?
Oud 28 september 2008, 08:58   #120
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom eens in Brasschaat, Schilde, Zoersel, Oostende, Zeebrugge, De Panne, enz kijken. Er zijn daar zelfs Franstaligen die razend worden omdat een Vlaams kind van 10 jaar hen niet kan antwoorden in het Frans en durft te vragen om Nederlands te spreken.
Citaat:
Het gaat hier om toeristen, zij hebben betaald om deftige uitleg in eigen taal te krijgen, niet om als tweederangsburger behandeld te worden. Zeker niet in eigen taalgebied.

Voor mij mocht die gids zijn/haar uitleg opnieuw doen en dan wel in het Nederland. Ik ga namelijk steeds met mijn kids naar zulke dingen en vind het niet normaal dat een kid van 11 jaar in zijn eigen taalgebied niet in zijn eigen taal bediend zou worden. Mijn geld is immers evenveel waard als dat van die bejaarde Franstalige ambtenaren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be