Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2008, 10:23   #601
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Tsja, zelfs de republikeinen (behalve John McCain, zie http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...060274-433.art ) hadden door dat AIG - de grootste verzekeraar ter wereld - failliet laten gaan een dermate sociale en economische klap zou zijn die hun belegerde economie niet te boven zou komen
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 10:59   #602
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Tsja, zelfs de republikeinen (behalve John McCain, zie http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...060274-433.art ) hadden door dat AIG - de grootste verzekeraar ter wereld - failliet laten gaan een dermate sociale en economische klap zou zijn die hun belegerde economie niet te boven zou komen
Ik heb hem horen zeggen dat ze AIG maar moesten laten bankroet gaan.

Ald kandidaat kan je dat zeggen, als President kan je dat niet waarmaken, zelfs Bush niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 11:01   #603
maf
Banneling

Standaard

Hoe heerlijk dat de super-neocon van dienst, Bush, nu al negenhonderd miljard
dollar moest ophoesten voor het moral hazarden, redden en nationaliseren van al de grootse haarden van kapitalistisch risico-initiatief...

En zijn opvolger, van welke slag dan ook, zal ze moeten reguleren...
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 09:34   #604
eno2
Banneling

Standaard

Blanco cheques voor de bankiers, dat is het wat ze moeten hebben, dan kunnen ze die naar hartelust zelf invullen...
Oud 19 september 2008, 09:38   #605
maf
Banneling

Standaard

Id
En het is zo makkelijk geld bij te drukken (dollars).

Niet voor de gedupeerde sub-prime leners, die niet kunnen terugbetalen, maar voor de frauderende leningverstrekkers...
Oud 20 september 2008, 09:30   #606
eno2
Banneling

Standaard

De neocons zijn op grote schaal aan het nationaliseren en her-reguleren van de banksector geslagen.
Hoezee!

En de grote Manitoba van het Free-Marketeeren doet niet alleen mee, hij gooit een triljoen dollar geld van de belastingbetaler in zee!

En nu maar hopen dat de golven gedempt zijn...
Oud 20 september 2008, 09:34   #607
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De neocons zijn op grote schaal aan het nationaliseren en her-reguleren van de banksector geslagen.
...
Herreguleren, hahaha.

Je mag nu alleen nog speculeren op het stijgen van de koersen, �* la hausse.

Short selling is verboden.

Men zou graag hebben dat de golven alleen opwaarts bewegen, dus is het speculeren op een bear-market afgeschaft.

Hallucinant van absurditeit!!!!
Oud 20 september 2008, 10:01   #608
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.latimes.com/news/opinion/...7282720.column

Een opinie-stukje uit de LA-times, geschreven met een pen gedoopt in vitriool....

echter wel juist....

Wat kunnen we aan onze kant van de Atlantische Oceaan leren hiervan,want zo geisoleerd zijn we niet ?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 10:06   #609
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.latimes.com/news/opinion/...7282720.column

Een opinie-stukje uit de LA-times, geschreven met een pen gedoopt in vitriool....

echter wel juist....

Wat kunnen we aan onze kant van de Atlantische Oceaan leren hiervan,want zo geisoleerd zijn we niet ?
Leuk om te lezen.

Maar niet van toepassing.

Dit is nog steeds een kleine crisis, de economie nog steeds niet in recessie,
de bail outs, de moral hazards, de verkapte nationaliseringen zijn dan ook fel overdreven.

De kwaliteit van de reguleringen is in Europa véél beter, wij hebben weinig te vrezen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 september 2008 om 10:07.
Oud 22 september 2008, 09:59   #610
maf
Banneling

Standaard

En nog een nieuwe neocon in het Witte Huis, om de nieuwe reguleringen
opnieuw tegen te werken of niet te implementeren, en klaar is Kees...
Oud 22 september 2008, 10:16   #611
maf
Banneling

Standaard

Wat je hier ziet is niet het failliet van een aantal financiële instellingen, maar het failliet van een ideologie.

Voor Amerikanen is het liberale kapitalisme opium geworden. Het heeft sedert de ambtsperiode van Reagan de gedaante van een fata morgana aangenomen; leven op de pof (lees: vijf tot tien creditcards in vele gezinnen) en het aansmeren, respectievelijk aangaan van gevaarlijke hypothecaire verplichtingen zijn voor een groot deel de oorzaken van wat er nu al zo’n maand of achttien speelt in het land van de onbegrensde (sic) mogelijkheden; en we hebben nog maar af te wachten wat Europa en andere werelddelen ervan mee zullen krijgen.
Oud 23 september 2008, 09:10   #612
eno2
Banneling

Standaard

Daar gaat het hele programma van Obama...

National Healthcare, minimumlonen, etc..

Opgesoupeerd aan de zich in de luxe wentelende fraudeurs van Wall Street.

De aankomende generatie mag alleen betalen...
betalen en nog eens betalen.

Het moet niet alleen voor preventieve aanvalsoorlogen zijn...
Oud 24 september 2008, 09:23   #613
eno2
Banneling

Standaard Meest waarschijnlijke Doodsoorzaak Imperium gediagnostikeerd

Het is de US-democratie die doodziek is.
Hun economische crisis is daar maar een (niet onbeloangrijk) epifenomeen van. Kan wél dodelijk zijn....
Oud 30 september 2008, 09:34   #614
eno2
Banneling

Standaard

De FBI is bezig met het onderzoeken van 27 financiële firma's op fraudulent gedrag.
Daar kan nog wat moois van komen.
Wat er moet gebeuren, is de assets van de regulering-overtredende CEO's en managers opsporen en aanslaan en daarmee de bail-out betalen.
Oud 1 oktober 2008, 13:42   #615
eno2
Banneling

Standaard

Een omgevallen bank, mag je die overvallen?
Oud 1 oktober 2008, 22:36   #616
frah
Vreemdeling

Standaard Bellenblazen

Avidité n’a pas des limites ! (zeg maar Bellenblazen)

Ik kan er slecht tegen, als ander mensen voor mij gaan bepalen wat ik moet doen. Ik ben daarbij ook nog zeer eigenwijs en heb graag zelf het heft in handen. Ik neem echter ook graag de verantwoordelijkheid voor mijn eigen daden en los mijn problemen zelf op.

Met het vorenstaande in het hoofd, zult u begrijpen dat ik wat ongemakkelijk wordt, van de huidige financiële crisis. Dat heeft overigens (nog) niets te maken met mogelijke personele financiële zorgen die daaruit zouden kunnen ontstaan, maar wel met het feit dat dat onder onze neuzen plaatsvindt, en we daar niets aan schijnen te kunnen doen.

U hoeft het niet met mij eens te zijn, maar het dunkt mij dat de hele wereld nu dient te gaan betalen voor de hebzucht van een hoop, onterecht of niet, in financiële crisis geraakte, aan obesitas lijdende Amerikaanse consumenten.

De Amerikaanse senaat heeft (het is nu woensdagmorgen 1 oktober dus het kan nog veranderen) volledig gelijk, laat die mensen daar zelf maar mee “dealen”. Wij zeiden vroeger al ; “eigen schuld, dikke bult” !! Lastig detail evenwel, is het feit, dat hoewel hun voornoemde hebzucht hieraan ten grondslag ligt, deze consumenten uiteindelijk niet degene zijn, die deze ellende mogelijk hebben gemaakt.

De mensen die dit mogelijk maken zijn de “slimme bankiers”. Dit zijn mensen, die manieren proberen te vinden om zelf zo rijk mogelijk te worden, over de rug van “het zal me niet interesseren wie” en “het interesseert me niet hoe”, zonder er over na te denken wat er zal gebeuren als het misgaat.

Zonder te technisch te willen worden, komt de crisis in het kort, op het volgende neer.

Banken kopen bescherming in tegen verliezen van onder andere hypotheken. Dit doen ze door middel van Asset Backed Securities (zekerheden/obligaties die door de kredietnemer worden gedekt - backed - met beleggingen/activa (assets, zoals gebouwen of land). Deze ABS werden vervolgens verpakt in veilige én risicovolle Collateralized debt obligations (CDO’s = gebundelde leningen/zekerheden, met oplopend risico). Simpel gezegd; het onderbrengen van een risicoarme financiering, in een risicovolle investering. Waarom risicovol ? Omdat de waarde van de voornoemde zekerheden/beleggingen niet vaststaat, waardoor haar tegenwaarde vaak niet voldoende is, om het door de bank geleende krediet, te dekken.

Ik (eigenlijk een Amerikaanse huiseigenaar – en dan met name zij die de subprime hypotheek hebben, ergo, de minst rijke van de huiseigenaren) koop een huis voor 200.000 $, en betaal aan rente 1.25%. Dit huis was eigenlijk te duur maar voor 1.25% is dit te doen. Vervolgens stijgt de rente en wordt het huis voor mij onbetaalbaar. Ik, en met mij vele anderen, moeten gedwongen verkopen, maar het huis levert nog maar 150.000 $ op. Normaal gesproken neemt de bank dit verlies met gemak, door de als bescherming gekochte ABS/CDO’s. Echter, door de rentestijging zijn er duizenden mensen die moeten verkopen en blijkt ook nog de waarde van de CDO’s, niet exact vast te stellen. Terwijl deze CDO’s in een stijgende markt nog hoog werden gewaardeerd, blijken ze nu voor een flink gedeelte uit “gebakken lucht” te bestaan. De bank kan nu niet meer aan haar eigen betalingen voldoen en gaat, tenzij de betreffende regering er miljarden in pompt (genationaliseerd), failliet.

Overigens zijn de bestuurders van de banken niet echt de dupe van deze “gebakken lucht handel”. Deze bestuurders, laten zich/elkaar goed belonen, terwijl zij de aandeelhouders moeten meedelen dat er weinig of geen dividend te verdelen is. Dat geldt overigens ook voor bestuurders van bedrijven buiten de financiële sector.

Indien er geld wordt verdiend, dan verdwijnt dat de laatste jaren meer en meer in de zakken van de aandeelhouders of aan de aanschaf van gouden parachutes voor “gewaardeerde medewerkers”, die het al dan niet zinkende schip nog een paar weken overeind houdt, voordat het definitief ten onder gaat of verkocht wordt. Geboekte winsten worden flink afgeroomd en er wordt niet of nauwelijks geherinvesteerd, met als gevolg dat de werknemers in afnemende omstandigheden, harder moeten werken, om het zelfde resultaat te behalen. Vroeger had je een sociaalplan (mensen op straat) als een bedrijf op de fles dreigde te gaan, tegenwoordig al als men vreest dat de winstverwachting tegenvalt.

Het spel voor de muntengoochelaars wordt steeds uitgebreider. Er wordt steeds vaker gebruikgemaakt van zaken, waarvan de waarderingen op verwachtingen zijn gebaseerd en niet op de reële waarde. Lijkt de CDO al iets ongrijpbaars, dan spant wat mij betreft, de optie de kroon. De optie is echt het absolute bellenblaasverhaal. Het recht om te moge kopen of verkopen, verhandelen (!?), je moet het maar verzinnen. En bijna iedereen moet meedoen, je bonus wordt er zelfs mee uitbetaald.

Vele hebben zich laten wijsmaken dat een mobile telefoon noodzakelijk is. Ze zijn allemaal teamplayers, anders wordt je dat wel op een survivalstage in de Ardenne. Je bent onmisbaar, totdat je niet meer nodig bent en als het echt nodig is mag je op vakantie als je maar wel iedere dag inbelt, je voicemail afluistert en op je lease laptop even je mail behandelt ! Je lijkt wel niet wijs !!

Maar het moet blijkbaar allemaal steeds meer en dat wordt nog eens aangemoedigd/gerechtvaardigd door de van overheidswege als noodzakelijk gepredikte economische groei. Misschien kan iemand mij eens uitleggen welk doel “economische groei” uiteindelijk dient, is die groei echt nodig ? Hoever moet die groei dan gaan ? Uitgaande van de wet van behoud van massa, is er voor iedereen die een euro verdient, een ander die die euro heeft verloren. En zolang we zelf die iemand niet zijn, “zal het ons niet jeuken” !

Mondialisering, best. Maar dan wel volledig. Ik heb geen zin om in de problemen te komen omdat de Amerikanen de hand niet op de knip kunnen houden.

Misschien moeten we terug naar de tijd dat iets nog de waarde had van het totaal van kosten om het te fabriceren en naar je toe te brengen. Of nog verder terug, toen je iets terug deed voor wat je had ontvangen, de tijd zonder “het slijk der aarde”. Toen “de onzin nog niet tot levenswijze was verheven”. Het is toch werkelijk niet te geloven, dat het gros van de mensen (hoewel het merendeel het nog zal ontkennen, maar wat nog erger is, enkele het nu zelfs zonder gene durven toegeven), geïnteresseerd is in de - nog minder dan marginale - levenswandel van mensen als Paris Hilton of Britney Spears.

Uiteraard kun je kiezen niet mee te doen aan dat soort dingen, maar wat blijkt ? Al die zeepbellenblazerij heeft wéldegelijk effect op uw zaken, zoals de door u en mij te betalen rente en de benzineprijs, en is alleen al daardoor in mijn ogen ongewenst.

Het kan uiteraard niet uitblijven - that will be the day - dat al die zeepbellen uiteindelijk stukspringen. En hoewel dat nu wel ernstig het geval lijkt te worden, wens ik liever niet nat te worden, van een door anderen geblazen bel (!!)

de groetjes, Frah
frah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 09:07   #617
eno2
Banneling

Standaard

Het is het eerste wat ik ervan hoor, dat er een -zij het papieren- risicodekking zou bestaan voor de subprimeloans, anders dan de waarde van het onroerend goed.
Oud 2 oktober 2008, 14:43   #618
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Hier vindt men meer over de linkse ideologie van de neocons:

http://www.bos.frb.org/commdev/commaff/closingt.pdf

http://nl.youtube.com/watch?v=HXYXHF43DJk
Oud 2 oktober 2008, 16:41   #619
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Hoe kan dat nu? Er is enkel geld weg, he. Geen welvaart.
Waar de klap?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 09:20   #620
eno2
Banneling

Standaard

Too big to fail is een terreurtheorie, angstaanjagerij en blackmail en chantage.

Als banken niet privé kunnen omvallen, moet je ze in de eerste plaats niet privé opzetten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be