Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2008, 15:44   #61
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Eerst zien en dan geloven, en dan nog.

Er zijn vele stinkende putten waar zulke commisies niet in zullen roeren.

In dit corrupte strontland blijven de deksels goed gesloten.
Gelukkig is Fortis ook een Nederlandse onderneming. Fortis kan dus ook in Nederland juridisch aangepakt worden. Wat zou dat een genog zijn zeg, om Lippens en Co voor een Nederlandse rechter te zien verschijnen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 15:44   #62
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bron: Het Financieele Dagblad
Het intrigeert mij ook hoe het komt dat de toezichthouder die zaken niet heeft gesignaleerd', antwoordde Bos. 'We moeten lessen leren uit wat daar toen is misgegaan.' Bos kon niet zeggen of het bankentoezicht op dit moment nog steeds tekortschiet. 'Ik wil weten of het aan het licht had kunnen komen', zei hij over de balanskwestie bij Fortis. 'Dat vind ik zelf ook belangrijk.'
U moet alles leren zeggen Spinoza, blijkbaar bent u van het zelfde bedje ziek als de Nederlandse toezichthouder.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 15:49   #63
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
U moet alles leren zeggen Spinoza, blijkbaar bent u van het zelfde bedje ziek als de Nederlandse toezichthouder.
En wat is je punt? Als het de schuld van het Nederlandse toezicht was, dan had hij al antwoorden gehad. De Nederlandse banken staan nog fier overeind, terwijl er 2 Belgische banken binnen een paar dagen zijn omgevallen. Het lijkt me duidelijk waar er gefaald is.
Oud 1 oktober 2008, 15:50   #64
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zal het nog eens zeggen 96 procent van de aandeelhouders hebben het goedgekeurd en uw regering ook. Zeggen wij vertrouwden de Belgen is een zwak excuus. Onze toezichthouder heeft ook in eer en geweten gehandeld maar volgens Bos zouden wij weer de slechte zijn en informatie hebben achtergehouden.
Als Bos niet bekwaam is dat niet onze schuld. En zeggen dat hij enkel de zaak van de verzekeringen heeft bekeken, tja dat is dan jammer voor hem.
ALs ik een contract onderteken lees ik ook alles van A tot Z ook al gaat het over een contract dat mij aangegeven wordt door iemand die ik al tientallen jaren ken.
Lippens in disguise?

Als twee partijen A en B overeenkomen dat ze elk de verantwoordelijkheid gaan nemen over een verschillend stuk van de taak dan ga je toch niet steeds de ander controleren?
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 16:40   #65
monza
Gouverneur

Standaard

Als 2 partijen zoiets overeenkomen moet er ook niet naar elkaar gewezen worden als het mis gaat.
Oud 1 oktober 2008, 16:42   #66
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En wat is je punt? Als het de schuld van het Nederlandse toezicht was, dan had hij al antwoorden gehad. De Nederlandse banken staan nog fier overeind, terwijl er 2 Belgische banken binnen een paar dagen zijn omgevallen. Het lijkt me duidelijk waar er gefaald is.
AH ja sorry, de nederlandse toezichthouder kan niet falen.
Hoe stom van mij om aan de perfectie van Holland te twijfelen.
Er zijn nog geen ongelukken gebeurd in Nederland maar de krisis is nog niet voorbij
Als er gefaald wordt is het een belgische bank, nog geen 2 posts eerder was het ook nog een nederlands bedrijf. OOk niet verlegen om hypocriet te zijn hé.
Oud 1 oktober 2008, 16:51   #67
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als 2 partijen zoiets overeenkomen moet er ook niet naar elkaar gewezen worden als het mis gaat.
Toch wel, i.e. als dat terecht is.
Ze hebben een gezamelijk doel. Als er dingen foutlopen moet gezocht worden naar de oorzaak daarvan.
Ik denk dat er bij er bij Lippens en co wel degelijk dingen fout gelopen zijn.
Het pleit absoluut niet voor de belgische kant dat ze weigeren een commissie op te richten om alles uit te pluizen en doet vermoeden dat bepaalde potjes best gesloten kunnen blijven... (en dat er dus wel degelijk vanalles aan de hand is)
Oud 1 oktober 2008, 16:54   #68
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
AH ja sorry, de nederlandse toezichthouder kan niet falen.
Hoe stom van mij om aan de perfectie van Holland te twijfelen.
Er zijn nog geen ongelukken gebeurd in Nederland maar de krisis is nog niet voorbij
Als er gefaald wordt is het een belgische bank, nog geen 2 posts eerder was het ook nog een nederlands bedrijf. OOk niet verlegen om hypocriet te zijn hé.
Ik begrijp niet waarom jij er zo van overtuigd bent dat er langs belgische kant onmogelijk fouten gemaakt zijn...
Oud 1 oktober 2008, 23:15   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Betalen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In Belgie is het niet zo erg ,want de Vlamingen betalen wel.
De 400 miljoen v.d. Vlaamse regering zijn terug, het zijn er zelfs 414 geworden ! De Walen hebben ze binnen, opnieuw zónder staatshervorming.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 07:11   #70
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Fortis hield fonds buiten de balans

Van onze verslaggevers Robert Giebels, Xander van Uffelen
gepubliceerd op 02 oktober 2008 01:00, bijgewerkt op 2 oktober 2008 07:32

AMSTERDAM - Bank-verzekeraar Fortis blijkt bij de overname van ABN Amro een investeringsfonds van 18 miljard euro buiten zijn balans en jaarverslag te hebben gehouden. Minister Wouter Bos van Financiën zei dinsdag in de Kamer dat hij wil weten of hij wel volledig zicht had op de balans van Fortis, toen hij in het najaar van 2007 akkoord ging met de overname.

Het investeringsfonds, het op de Kanaaleilanden gevestigde Scaldis, werd vlak na de overname in een kwartaalbericht voor het eerst genoemd. Dat was eind 2007, toen diverse banken moesten erkennen dat zij bezittingen buiten hun balansen hadden geplaatst. Sinds de boekhoudfraude bij het Amerikaanse energiebedrijf Enron, dat op deze wijze grote risico’s uit het zicht hield, is dat impopulair.

Ook in het geval van Fortis konden beleggers niet zien welke risico’s de bank liep met het in 1999 opgerichte fonds. Analisten van SNS en Bank De Groof denken dat Fortis als gevolg van de kredietcrisis op Scaldis een verlies van 500 miljoen euro moet nemen.

Minister Bos zei dinsdag: ‘Er is rond de balans van Fortis een aantal zaken aan het licht gekomen waarvan we nu zeggen: als we dat geweten hadden, dan was de besluitvorming wellicht anders uitgevallen.’ Fortis, De Nederlandsche Bank (DNB) noch het ministerie van Financiën geeft commentaar.

DNB verleende in het najaar van 2007 toestemming voor de overname en moest zich daarbij verlaten op het jaarverslag van 2006 waarin Scaldis niet staat.

Klanten van Fortis legden onderpand in en leenden er een veelvoud mee (18 miljard). Met dat geleende geld beleggen die klanten. Maar de waarde van hun onderpand is door de kredietcrisis hoogst onzeker geworden.
De Belgische beerput gaat steeds verder open.
Oud 2 oktober 2008, 07:20   #71
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De 400 miljoen v.d. Vlaamse regering zijn terug, het zijn er zelfs 414 geworden ! De Walen hebben ze binnen, opnieuw zónder staatshervorming.
Wie vertrouwt die mensen nog?
Dit zijn gouden tijden voor de oppositie.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 2 oktober 2008 om 07:23.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 07:22   #72
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Belgische beerput gaat steeds verder open.
Belgische politici zijn meesters in het dichthouden van beerputten.
Ze zullen wel zeggen dat de Hollanders zo calvinistisch zijn dat ze altijd de waarheid boven tafel willen halen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...iten_de_balans
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 08:38   #73
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgische politici zijn meesters in het dichthouden van beerputten.
Waarschijnlijk hebben de meeste 'kaas' op hun hoofd. En het Politieke systeem drijft op wederzijdse chantage, verzuiling en vooral jobs. Ik heb geen interresse in de Nederlandse politiek, maar je overtuigd mij niet dat dit anders is in Nederland.

Citaat:
Ze zullen wel zeggen dat de Hollanders zo calvinistisch zijn dat ze altijd de waarheid boven tafel willen halen.
Dat is een projectie op jezelf. Aan Godsdient aligneren is razend onpopulair in België. En de desintresse voor de Nederlandse politiek en maatschappij gaat zelfs voorbij de notoire vooroordelen. Een ruzietje over Fortis verandert daar niks aan. Gebruikte ik België ? Ja. Wallonië is meer op Frankrijk gekeerd. Het is ook meer met Dexia dan met Fortis bezig. Het heeft geen weet van Nederland. En dus ook geen oordelen. Vlaanderen dan ? Vlaanderen heeft desinteresse voor Wallonië en vult dat gat op met vooroordelen. Vlaanderen heeft desinterresse voor Nederland. Maar voelt dat niet eens aan als een gat.

Dus: Je zet jezelf een beetje teveel in 'the picture' wanneer je een oordeel of veroordeling verwacht.
Oud 2 oktober 2008, 11:53   #74
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Waarschijnlijk hebben de meeste 'kaas' op hun hoofd. En het Politieke systeem drijft op wederzijdse chantage, verzuiling en vooral jobs. Ik heb geen interresse in de Nederlandse politiek, maar je overtuigd mij niet dat dit anders is in Nederland.

Dat is een projectie op jezelf. Aan Godsdient aligneren is razend onpopulair in België. En de desintresse voor de Nederlandse politiek en maatschappij gaat zelfs voorbij de notoire vooroordelen. Een ruzietje over Fortis verandert daar niks aan. Gebruikte ik België ? Ja. Wallonië is meer op Frankrijk gekeerd. Het is ook meer met Dexia dan met Fortis bezig. Het heeft geen weet van Nederland. En dus ook geen oordelen. Vlaanderen dan ? Vlaanderen heeft desinteresse voor Wallonië en vult dat gat op met vooroordelen. Vlaanderen heeft desinterresse voor Nederland. Maar voelt dat niet eens aan als een gat.

Dus: Je zet jezelf een beetje teveel in 'the picture' wanneer je een oordeel of veroordeling verwacht.

Nederlanders doen het beter, de politiek neemt meer bedrijfseconomische beslissingen ipv politieke...
Dankzij de Belgiscje politiek moet de overheid hier alles doen dat niet rendabel is...

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 oktober 2008 om 11:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 12:51   #75
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders doen het beter, de politiek neemt meer bedrijfseconomische beslissingen ipv politieke...
Dankzij de Belgiscje politiek moet de overheid hier alles doen dat niet rendabel is...
'k Kan je niet tegenspreken. Want ik weet het gewoon niet. Alleszinds heeft Nederland geen 'grote' en 'allesdoordringende' communautaire problemen. Denk ik. Dat zal wel een brok kaas schelen. Ook op de hoofden.
Oud 2 oktober 2008, 13:36   #76
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom jij er zo van overtuigd bent dat er langs belgische kant onmogelijk fouten gemaakt zijn...
Ik begrijp nog veel minder waarom het enkel belgie is die fouten heeft gemaakt.
Ik geloof best dat er dingen niet correct zijn verlopen, maar als Nederland hun huiswerk goed had gemaakt dan hadden ze nu wel een beter argument dan " als we dat hadden geweten...."
Oud 2 oktober 2008, 14:07   #77
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik begrijp nog veel minder waarom het enkel belgie is die fouten heeft gemaakt.
Ik geloof best dat er dingen niet correct zijn verlopen, maar als Nederland hun huiswerk goed had gemaakt dan hadden ze nu wel een beter argument dan " als we dat hadden geweten...."
En omdat ze in Nederland hun eventuele fouten liever niet onder ogen zien mogen ze de fouten van de Belgen niet aangeven?
Overigens het ergerlijkste is gewoon dat de Nederlanders fouten constateren aan Belgische kant en onze politiekers keihard weigeren om een onderzoekscommissie op te richten om dat ofwel deftig te ontkennen ofwel deftig uit te pluizen en er iets aan te doen.
Je zegt zelf dat je wil geloven dat er fouten gemaakt zijn : je kunt dan toch niet akkoord zijn met het feit dat dit met de mantel der liefde moet bedekt worden en dat alles netjes de doofpot in moet?
Oud 2 oktober 2008, 14:31   #78
monza
Gouverneur

Standaard

Als er iets moet gebeuren zal het langs het gerecht moeten en niet langs een politiek gestuurde commissie.
Dat de Nederlanders eerst zelf eens aan hun kant kijken en dan met klare zaken afkomen ipv alles naar hier te schieten. Trouwens de overname van ABN is niet de oorzaak van alle problemen en dat is wel waar de nederlanders naar toe willen.
Oud 2 oktober 2008, 14:41   #79
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er iets moet gebeuren zal het langs het gerecht moeten en niet langs een politiek gestuurde commissie.
Dat de Nederlanders eerst zelf eens aan hun kant kijken en dan met klare zaken afkomen ipv alles naar hier te schieten. Trouwens de overname van ABN is niet de oorzaak van alle problemen en dat is wel waar de nederlanders naar toe willen.
politieke commissie : akkoord dat er geen plaats voor politieke spelletjes gecreeerd moet worden. Een dergelijke commissie kan dan best ook voldoende onafhankelijke experts bevatten. Anderzijds mag en moet de politiek wel kijken wat er aan de hand is, dat is gewoon hun taak omdat ze zich gemoeid hebben met de centen van de belastingbetaler! De burger heeft het recht om te weten waarom zijn belastingsgeld nodig was om zijn spaarcenten te redden.

ABN heeft wel degelijk een heel grote, cruciale rol gespeeld in de crisis van fortis.
Oud 2 oktober 2008, 14:51   #80
monza
Gouverneur

Standaard

De rol van ABN voor de crisis van fortis is niet groter als die van de credietcrisis of het feit dat ze geen divident hebben uitbetaald. Het is een samenloop van omstandigheden niet meer of minder.
Toezicht houden op de dexia en fortis omdat de belgische staat deels eigenaar is normaal. Maar dat moet niet via een commissie. Een commissie op poten zetten enkel om te kijken wat er fout gegaan is overkill en als je externe neutrale experts wil moet je het rapport ook laten interpreteren door een rechter om de neutraliteit te bewaren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be