Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2008, 09:58   #21
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

In HNB
Citaat:
BRUSSEL - De Britse openbare omroep BBC is op zijn site een reeks begonnen over de mogelijke splitsing van België. Onder de titel 'Coming Untied?' wordt een blik op de toekomst van ons land geworpen. In het eerste artikel portretteert journalist Henri Astier het noordelijke landsdeel.

'Vlaanderen kan bogen op een hoge welvaart, een hardwerkende bevolking en prachtige steden als Brugge, Gent en Antwerpen', schrijft de BBC. 'Veel Vlamingen vragen zich af waarom hun belastinggeld naar een regio vloeit die ze beschouwen als achtergesteld en slecht beheerd.'

De Britten stippen aan dat het Waalse landsgedeelte niet van een staatshervorming wil weten.

'Zij eisen dat het beheer van belastingen en welvaart op het federale niveau blijft. Het gevolg is dat België geen efficiënte regering meer heeft sinds de verkiezingen in juni 2007.'

Volgens de BBC ligt de oorzaak van dat probleem erg diep. De culturele kloof tussen het Germaanse noorden en het Latijnse zuiden verdeelt het land al sinds de Romeinse overheersing.

'Bovendien werden de Vlamingen lang miskend door de Franstaligen. De Nederlandstalige versie van de grondwet kreeg pas rechtsgeldigheid in 1967.'

Wallonië weet zich volgens de Britse omroep gesterkt door de Franssprekende gemeenschap, die wereldwijd 200 miljoen mensen telt. De Vlamingen hebben die ruggensteun niet en zijn daarom een stuk enthousiaster om andere talen te leren en hun horizon te verbreden.

Als voorbeeld van de problemen in de Brusselse rand wordt in het artikel de gemeente Liedekerke aangehaald. Omdat steeds meer Brusselaars groenere oorden opzoeken, verfranst het dorp in sneltempo. Het aantal gezinnen waarin geen van beide ouders Nederlands praat, is in vier jaar tijd verdubbeld tot bijna een kwart van de bevolking.

De talloze affiches van het Vlaams Belang zijn volgens BBC het rechtstreekse gevolg van die evolutie. 'De partij heeft de status van een paria', aldus de Britten, 'maar slaagde er de laatste jaren in een opmerkelijke basis van proteststemmers op te bouwen.'
hrt (belga)
Oud 1 oktober 2008, 10:08   #22
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gevaar schuilt erin dat Vlaanderen zelfgenoegzaam wordt. precies ofdat iedereen het hier goed heeft, precies ofdat die 7% armen er niet zijn, precies ofdat we nog altijd maar aan een 67% tewerkstellingsgraad zitten, precies ofdat er geen grote drama's zijn in de zorgsector, precies ofdat ons onderwijs niet beter moet.
Inderdaad bestaan die problemen...
Maar die zijn natuurlijk gemakkelijker op te lossen in een rijk dan een arm Vlaanderen en door mensen, die over 't algemeen 'werkers' zijn...

Ik kan me natuurlijk vergissen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:31   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat mij wel al direct stoort is het beeld dat de Vlaming vooral om het geld van Wallonië afwilt. het beeld van de egoïstische Vlaming tov de arme Waal. trouwens, de "hardwerkende Vlaming" en de "luie Waal" zijn clichés en per definitie niet juist..

het gaat over zelfbeschikkingsrecht, over degelijk bestuur, niet over geld.
Toch draait de ganse NVA-propaganda om geld, er wordt zogenaamd ecijferd hoeveel "elk Vlaams gezin" zogenaamd "cadeau doet" aan "elk Waals gezin"
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:35   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Inderdaad bestaan die problemen...
Maar die zijn natuurlijk gemakkelijker op te lossen in een rijk dan een arm Vlaanderen en door mensen, die over 't algemeen 'werkers' zijn...

Ik kan me natuurlijk vergissen...
ik denk niet dat de Vlaming genetisch bepaald is om meer te kunnen werken dan een Waal, zeker niet degenen met namen als Reynders, Van Cauwenbergh of anderen....
Oud 1 oktober 2008, 10:35   #25
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Toch draait de ganse NVA-propaganda om geld, er wordt zogenaamd ecijferd hoeveel "elk Vlaams gezin" zogenaamd "cadeau doet" aan "elk Waals gezin"
En dat mag niet per definitie ofwat? Vlaams geld is per definitie waals geld ofwat?

En neen, het is niet per definitie Belgisch geld.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:37   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet elke Vlaamsgezinde stemt op NVA of VB.
Oud 1 oktober 2008, 10:54   #27
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Aan Mr.: wat is uw punt wanneer u zegt:

"BHV is ongrondwettelijk. Als ik morgen met de auto rij in Wallonië en ik mag harder rijden dan de Walen omdat in Vlaanderen de maximumsnelheid hoger zou liggen, dan zou dat ook niet kunnen. Dat zou mij immers meer rechten geven ten opzichte van mijn Waalse buur."

Maar door het federalisme heb je als Noord-Belg meer en andere rechten dan je Zuid-Belgische buur. De vraag is echter waarom. Omdat je een bepaalde taal spreekt en toevallig ergens geboren bent? Omdat je meer waard bent?
Wat is dat, een noord-belg?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:59   #28
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
beschuldigen ?

*Slikt. Herleest vlug. Haalt opgelucht adem. Beslist om niet op eigen 3hoekje te klikken.*
Rustig, ik maande enkel aan tot een serene discussie. Geen andere zaken achter zoeken

Citaat:

"BHV is ongrondwettelijk. Als ik morgen met de auto rij in Wallonië en ik mag harder rijden dan de Walen omdat in Vlaanderen de maximumsnelheid hoger zou liggen, dan zou dat ook niet kunnen. Dat zou mij immers meer rechten geven ten opzichte van mijn Waalse buur."

Maar door het federalisme heb je als Noord-Belg meer en andere rechten dan je Zuid-Belgische buur. De vraag is echter waarom. Omdat je een bepaalde taal spreekt en toevallig ergens geboren bent? Omdat je meer waard bent?

Als “Noord-Belg” heb ik andere maar ook gelijklopende rechten dan mijn “Zuid-Belgische” buur. Er zijn federale wetten en daarnaast ook gewestelijke wetten. Een van die gelijklopende rechten is dat er enkel op “lokale” politiekers kan gestemd worden. De federale grondwet zegt immers dat er maar 1 kieskring per provincie mag zijn. Wel dat is niet zo in Vlaanderen, immers Franstaligen komen in geheel HV stemmen ronselen dus weigeren zij zich neer te leggen bij een beslissing die komt van het federale BELGISCHEEEEEEUUUUUH (hip hip hoeraaa) niveau. En ze generen hun daar nog niet voor ook.
Er is vastgelegd dat er per provincie maar 1 kieskring kan zijn, doch de Franstaligen weigeren zich daarbij neer te leggen.

En verder ga ik niet meer reageren op uw unitaire zever, of ik haal mijn “KAK-avatar” weer boven.
Oud 1 oktober 2008, 12:18   #29
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan Mr.: wat is uw punt wanneer u zegt:

Welke rechten hebben Vlamingen meer dan Walen????
Buiten het recht een goeie 1000 euro per Vlaming aan Walloonië te schenken?
Buiten het recht door een paar vooraanstaande Waalse politici afgeschilderd te worden als nazi's?
Buiten het recht meer vliegverkeer over Vlaanderen te laten komen dan over Wallonië?
Buiten het recht NIET dezelfde taal te spreken dan het "staatshoofd"
Ik kijk alleszins uit naar deze BBC reportage .. nu nog te weten komen wanneer ze uitgezonden wordt.
Oud 1 oktober 2008, 12:33   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
iemand uit Essen.
Oud 1 oktober 2008, 12:45   #31
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Allez jong, ken je dat niet?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 17:18   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat mij wel al direct stoort is het beeld dat de Vlaming vooral om het geld van Wallonië afwilt. het beeld van de egoïstische Vlaming tov de arme Waal. trouwens, de "hardwerkende Vlaming" en de "luie Waal" zijn clichés en per definitie niet juist..

het gaat over zelfbeschikkingsrecht, over degelijk bestuur, niet over geld.
Kan wel zijn. In de propaganda van nationalisten naar het brede publiek, en met name VB, is het echter al geld dat de klok slaat. En bon zelfbestuur eisen maar er vervolgens geen probleem van maken dat meer dan de helft van de wetgeving wordt bepaald door Europa vind ik niet geloofwaardig.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 oktober 2008 om 17:19.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 17:21   #33
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Precies of dat dit een schande is...

(voor luilinks waarschijnlijk wel)

Ze hadden gewoon Vlaanderen kunnen zeggen maar door te spreken van Rich Vlaanderen maken zij het tot een onderwerp, niet ik.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 09:12   #34
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat een stapje verder en dat weet je ... de gezinnen zijn hier gewoon een doekje voor het bloeden ...
Oud 3 oktober 2008, 15:05   #35
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de BBC alleen geluisterd heeft naar de kleine minderheid Vlaams-nationalisten hier. Tijd misschien om de andere 90% van de Belgen eens aan het woord te laten.
10% vlaams nationalisten maar in België? ik heb altijd al geweten dat uw niveau te laag was om eenvoudige rekensommetjes te maken :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 08:34   #36
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Vroeger lazen de buitenlandse media alleen de Franstalige pers.
Nu beginnen ze eindelijk ook naar Vlamingen te luisteren.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 09:04   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad een uitstekend stuk.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 09:45   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Vroeger lazen de buitenlandse media alleen de Franstalige pers.
Nu beginnen ze eindelijk ook naar Vlamingen te luisteren.
Op zich is dat een positieve evolutie, 'de wereld' kan 'Vlaanderen' beginnen ontdekken.

Nu is het enkel nog hopen dat de Vlamingen naar wie wordt geluisterd ook nog iets behoorlijks te zeggen hebben.

Afgaande op wat ik hier op het forum soms lees, hou ik m'n hart vast.

Vriendelijke groeten vanuit mìjn stad,

ook een beetje ùw hoofdstad (kom uw deel opeisen!),

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 10:38   #39
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Ik kom daar tegenwoordig elke vrijdag mijn deel opeisen + de plaatselijke middenstand steunen.
Oud 4 oktober 2008, 15:18   #40
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Kan wel zijn. In de propaganda van nationalisten naar het brede publiek, en met name VB, is het echter al geld dat de klok slaat. En bon zelfbestuur eisen maar er vervolgens geen probleem van maken dat meer dan de helft van de wetgeving wordt bepaald door Europa vind ik niet geloofwaardig.
De meeste kiezers zijn nu eenmaal geen idealisten. Wij zijn als nationalisten sowieso voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid, of dat ons financieel nu beter dan wel slechter uit zou komen. Aangezien de meeste kiezers echter geen idealisten zijn, zullen meer mensen dan enkel nationalisten nodig zijn om Vlaanderen te bevrijden. Het financiële argument is bedoelt om die mensen te overtuigen om zich achter onze zaak te scharen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be