![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Opvoeding van kinderen | |||
ja,enkel door moeders |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
ja,enkel door vaders |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,03% |
door mama en papa lieft |
![]() ![]() ![]() |
32 | 96,97% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, heel veel kinderen worden een pion in het bikkelharde en ongenadige steekspel dat ex'en met elkaar voeren. Ook wordt niet zelden heel veel kwaad gesproken over de vroegere partner en tracht men door het creëren van een vijandelijke houding het bezoekrecht e.d. uit te hollen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel vind ik ondanks alles het traditioneel gezin de beste thuis voor een kind. Dat het niet alle dagen zonneschijn is, weten u en ik uit ervaring wel. In ieder gezin waait het wel eens. Zo is het leven. Alleen vind ik het jammer dat veel jonge mensen de energie om te relativeren, boven zichzelf uit te stijgen en gedane zaken te vergeven, niet meer bezitten. Daardoor maken ze veel vlugger een einde aan relaties die, mits een beetje inspanning, toch konden openbloeien. D�*t is de ziekte van onze tijd: het schrijnend gebrek bij velen - heus niet allen - van daadwerkelijk engagement. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het is inderdaad niet evenwaardig. Niet omdat het "ongebruikelijk" is, maar omdat het slechts tweede keuze is wat de opvoeding van kinderen betreft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar zijn we het dan niet over eens. Volgens mij maakt het weinig uit in welke samenlevingsvorm een kind opgroeit. Het voornaamste is dat het in een warme en liefdevolle omgeving kan opgroeien. Of dat nu bij de biologische ouders is, in een nieuw samengesteld gezin, in een éénoudergezin of in een commune, is van ondergeschikt belang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan niet oordelen over dit individueel geval, maar als ik toch een hypothese mag opperen, dan denk ik dat de schade die zij eraan overhoudt niét te wijten is aan de scheiding op zich, maar aan de manier waarop er gescheiden is, wat er voorafgegaan is, de reactie van haar ouders,... en de interactie met haar eigen persoonlijkheid. Een scheiding op zich hoeft geen schade te berokkenen, het zijn al die dingen errond. Opgroeien met aanhoudende relatieproblemen, of de enorme schok dat je ouders al die tijd een toneeltje voor jou hebben opgevoerd, opgroeien bij een ouder die zich ongelukkig voelt, stresssituaties,... De vraag is dan ook of niét scheiden de situatie zoveel beter had gemaakt. Stel dat de ouders van de persoon die je hierboven noemt nu eens niét gescheiden waren. Kans is groot dat ze dan óók bindingsproblemen zou gehad hebben. Ik pleit hier niet voor "scheidt maar lekker aan", voor alle duidelijkheid. Wel voor nuancering, en voor zicht op de ruimere context. En vooral voor een eerlijke, open omgang met je kinderen, ook in probleemsituaties. Ik ben momenteel zelf aan het scheiden. Ik heb geen kinderen. Misschien heb ik er later wel. Mijne eventuele toekomstige kinderen zullen zeker mogen weten dat ik al een huwelijk achter de rug heb. Ze gaan zich anders sowieso wel vragen stellen wie die familie is die eigenlijk helemaal mijn familie niet is (ik wil contact blijven houden met mijn ex-schoonfamilie, vooral met mijn metekindje en zijn broertje). Mijn scheiding gaat hen beïnvloeden, ook al zijn ze er niet rechtstreeks bij betrokken. Mijn kinderen worden vanzelfsprekend beïnvloed door iets wat mij beïnvloedt. Ze zullen er wellicht last van hebben (mama beloofde trouw tot de dood en brak vervolgens die belofte), maar ze zullen er misschien ook goede dingen uithalen (mama maakt keuzes die zeer pijnlijk zijn maar die in the end beter zijn). Ik denk, kortgezegd, dat reacties van kinderen op scheiding zéér complex zijn, en niet samen te vatten zijn in 'last' of 'geen last'. Ouders zijn niet-perfecte wezens met zorgen, problemen, en hun eigen psychische ballast. Ieder kind heeft af te rekenen met de psychische ballast van zijn ouders.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven zie ik nog steeds niet in wat dit kan bijdragen aan de discussie. Opvoeding houdt duizendmaal meer in dan het foutloos schrijve van een taal. Opvoeding is nog iets anders dan onderricht. Opvoeding is iets anders dan intellect overdragen. Opvoeding overstijgt dit alles, omdat het gaat om waarden, levensvisie en -houding... allemaal zaken die de basis vormen voor de omgang met het leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kennis van mij zit in een rolstoel, zijn ene dochter is zeer sterk in atletiek, zijn andere dochter is zeer sterk in zwemmen. Ze doen beiden L.O. aan de unief, ook al kan hun vader niet eens een meter stappen.
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn er ook kinderen die een scheiding kunnen en weten te verwerken. Gelukkig maar. Daarom ook dat ik nuanceerde en stelde dat het weldegelijk "kan". Ik stel ook nergens dat niet scheiden de oplossing is. Wel breng ik aan dat de mensen tegenwoordig weinig veerkracht bezitten en veel vlugger zaken dramatiseren en opblazen. In het leven moet je leren omgaan met spanningen en verschillen in karakter en persoonlijkheid. Dat is een blijvende opdracht en opgave. Wie niet bereid is die inspanning te verrichten in zijn of haar relatie, zal vroeg of laat de kantelpunt bereiken. IK stel nu eenmaal vast dat voor veel mensen dit kantelpunt veel vlugger bereikt wordt, doordat ze een heel andere visie hebben op relaties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is wel een heel interessante invalshoek, nl. hoe verhoudt genetisch materiaal zich tot karakter, intellect en persoonlijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele maanden geleden was er naar aanleiding van mei '68 een heel interessante reportage over mensen die indertijd in een commune hadden geleefd. Heel veel getuigden van een leegte, van een gemis, ook van jaloersheid op al die kinderen die wel in de geborgenheid van het gezin mochten en konden opgroeien. Bijgevolg zou ik, als ik u was, de vaste referentievorm dat het gezin toch is, niet zomaar op gelijke voet zetten met allerlei, vaak dubieuze, "alternatieven". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In het geval van karakter en persoonlijkheid, niet, in mijn opinie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het papa-mama-et-moi concept van opvoeding is van zeer recente datum, en werd pas uitgevonden bij het ontstaan van de burgerlijke moderniteit. Het is hoogstens twee eeuwtjes oud. Tijdens de honderdduizenden daaraan voorafgaande jaren werden kinderen opgevoed door de gemeenschap. Mama en papa bestonden toen niet. De opgang van het kleinburgerlijke mama-papa-et-moi idee is nefast voor de groei van de mensheid. Het creëert immers kleingeestige, gefrustreerde peuters die later in hun leven allerlei neuroses en psychoses ontwikkelen, waardoor ze hun rol als mens niet ten volle kunnen waarmaken. We moeten dus terug naar de enige natuurlijke en gezonde manier van opvoeden: de collectivistische.
Laatst gewijzigd door C2C : 5 oktober 2008 om 13:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 5 oktober 2008 om 13:48. |
|
![]() |