Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2008, 09:16   #321
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfs al wist system dat, dan nog zou hij blijven herhalen dat "Ollanders" calvinistisch zijn en dat ze allemaal daardoor genetisch bepaald zijn. Wie in de wereld van de vooroordelen terecht is gekomen, geraakt er maar moeilijk uit.
Neen, neen. Ik zeg niet dat de Nederlanders calvinistisch zijn. Ik beweer enkel dat de Nederlanders beïnvloed zijn geworden door het Calvinistisch denken in hun doen en laten en dus ook in hun eetcultuur.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 09:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 09:36   #322
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

System, de meeste - wat je "calvinistische" noemt - mensen die ik ken in Vlaanderen zijn rabiate katholieken.
Er zijn waarlijk twee soorten katholicisme: het klerikale instutionele met het hypocriete bourgondische en de gewone kleine "volkskatholiek" (de grootste groep), die jij de facto beschrijft als "calvinist".
Mijn grootvader was zo iemand en begaf zich vaak onder gelijken. Als het ergens feest was (met uitgebreide maaltijd) poogde hij altijd niet mee te hoeven. De man is er 90 jaar mee geworden. Brood was al die tijd zijn favoriete feestmaal, gevolgd door puree.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 10:32   #323
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
System, de meeste - wat je "calvinistische" noemt - mensen die ik ken in Vlaanderen zijn rabiate katholieken.
Er zijn waarlijk twee soorten katholicisme: het klerikale instutionele met het hypocriete bourgondische en de gewone kleine "volkskatholiek" (de grootste groep), die jij de facto beschrijft als "calvinist".
Mijn grootvader was zo iemand en begaf zich vaak onder gelijken. Als het ergens feest was (met uitgebreide maaltijd) poogde hij altijd niet mee te hoeven. De man is er 90 jaar mee geworden. Brood was al die tijd zijn favoriete feestmaal, gevolgd door puree.
U kunt er niet buiten dat 'karigheid' en een 'karige levenswijze' een typisch kenmerk was van de Nederlanders of 'Hollanders' zoals wij ze hier noemen. Dat was gewoon zo. En nu, door de internationalisering en door de 'europianisering' is elke 'nationale' cultuur wat aan veranderingen onderhevig. En zo geldt dit ook de eetcultuur van de Nederlanders. Maar het blijft toch beneden de maat. Nederlanders in het algemeen kunnen gewoon niet koken volgens onze maatstaven. Wij eten veer rijker. Maar zoals ik zei, het is (stilltejes) aan het veranderen. 't Werd ook tijd. Maar als ik gedwongen word door omstandigheden in Maastricht te gaan eten, waar dan ook, is het eten gewoon slecht. En daarom ga ik maar naar een Italiaans restaurant. Dan weet ik tenminste wat ik krijg.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 10:34.
Oud 13 oktober 2008, 10:37   #324
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kunt er niet buiten dat 'karigheid' en een 'karige levenswijze' een typisch kenmerk was van de Nederlanders of 'Hollanders' zoals wij ze hier noemen. Dat was gewoon zo. En nu, door de internationalisering en door de 'europianisering' is elke 'nationale' cultuur wat aan veranderingen onderhevig. En zo geldt dit ook de eetcultuur van de Nederlanders. Maar het blijft toch beneden de maat. Nederlanders in het algemeen kunnen gewoon niet koken volgens onze maatstaven. Wij eten veer rijker. Maar zoals ik zei, het is (stilltejes) aan het veranderen. 't Werd ook tijd. Maar als ik gedwongen word door omstandigheden in Maastricht te gaan eten, waar dan ook, is het eten gewoon slecht. En daarom ga ik maar naar een Italiaans restaurant. Dan weet ik tenminste wat ik krijg.
Hm, ik ga nochtans ook vaak naar een Italiaans restaurant in Vlaanderen. Dat komt grotendeels omdat Vlaamsche kost of traditionele keuken ook veel lekkerder is thuis. Is da bij jou niet zo? Ik vind bv. de pannenkoeken (en dat is nog maar één voorbeeld) echt nergens nog iets waard, sinds ik mijn vriendin ken.
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 10:38   #325
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je moet dan eens naar de Philipinen gaan, daar pas krijg je mosselen voor je geld...
Oud 13 oktober 2008, 10:40   #326
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat u als "karig eten" beschrijft was inderdaad voor 1960 voor grote groepen Nederlanders het geval.
Veel mensen hadden in die tijd nog geen geld om royaal te eten.
Na 1960 is dat in een snel tempo veranderd.

De tijd van aardappeleters (van Van Gogh) is voorbij .De jongeren zijn massaal overgeschakeld op pasta's.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 10:43   #327
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De tijd van aardappeleters (van Van Gogh) is voorbij .De jongeren zijn massaal overgeschakeld op pasta's.
Maar kijk eens! wat zegt men hier nu?
Wat zouden sommige niet denken als je weet dat in Vlaanderen net hetzelfde gebeurt?
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 10:58   #328
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wat u als "karig eten" beschrijft was inderdaad voor 1960 voor grote groepen Nederlanders het geval.
Veel mensen hadden in die tijd nog geen geld om royaal te eten.
Na 1960 is dat in een snel tempo veranderd.

En die van de aardappeleters van Liam O Flaherty in Ierland ook. Maar in beide gevallen was er toen hongersnood. Ik heb het hier over de eetcultuur in normale tijden de laatste 100 jaar voor de doorsnee mens. En daar was het maar karig mee gesteld in Nederland in vergelijking met België. Niet omdat ze honger leden, maar omdat ze nu eenmaal karig aten. Dat zijn de feiten en men moet niet proberen dit te verdoezelen.
Oud 13 oktober 2008, 11:14   #329
Steben

Standaard

Citaat:
En die van de aardappeleters van Liam O Flaherty in Ierland ook. Maar in beide gevallen was er toen hongersnood. Ik heb het hier over de eetcultuur in normale tijden de laatste 100 jaar voor de doorsnee mens. En daar was het maar karig mee gesteld in Nederland in vergelijking met België. Niet omdat ze honger leden, maar omdat ze nu eenmaal karig aten. Dat zijn de feiten en men moet niet proberen dit te verdoezelen.
Beperk het maar tot de laatste 50 jaar. Voor WO II was bourgondisch eten voor de doorsnee mens evenmin aanwezig in Vlaanderen. Daarenboven is sociale laag vandaag nog altijd een belangrijke factor voor eetcultuur.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 11:15.
Oud 13 oktober 2008, 11:41   #330
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, neen. Ik zeg niet dat de Nederlanders calvinistisch zijn. Ik beweer enkel dat de Nederlanders beïnvloed zijn geworden door het Calvinistisch denken in hun doen en laten en dus ook in hun eetcultuur.
Waarom is dat vermeende calvinisme van den Ollander zo'n enorm issue voor Belgen? Nergens anders ter wereld is dat een onderwerp van gesprek.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 11:41   #331
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Beperk het maar tot de laatste 50 jaar. Voor WO II was bourgondisch eten voor de doorsnee mens evenmin aanwezig in Vlaanderen. Daarenboven is sociale laag vandaag nog altijd een belangrijke factor voor eetcultuur.
Ik heb het hier evenmin over 'bourgondisch' eten. Ik heb het hier over het 'karige' hollandse eten. Niet meer dan echt moest. Nu, let wel, voor het cholesterolgehalte zat men in Nederland beter dan in België. Dat klopt.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 11:42.
Oud 13 oktober 2008, 11:46   #332
Steben

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier evenmin over 'bourgondisch' eten. Ik heb het hier over het 'karige' hollandse eten. Niet meer dan echt moest. Nu, let wel, voor het cholesterolgehalte zat men in Nederland beter dan in België. Dat klopt.
Ik raad je aan daar eens deftige studies over na te lezen en daag je tevens uit om eens te komen bewijzen dat het eten van de doorsnee Vlaming voor pakweg 1950 veel minder karig was dan dat van de doorsnee Nederlander.
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 12:03   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer een opeenstapeling van gemeenplaatsen en vooroordelen van iemand die hoogstwaarschijnlijk nog nooit aan een enkele maaltijd in een Nederlands gezin heeft deelgenomen.

Al bij al vind ik uw opmerkingen eigenlijk best wel grappig. In deze discussie tracht u alle Nederlanders in hetzelfde hokje te duwen, terwijl u in andere discussies nog bij hoog en laag stelde dat Limburgers aan beide kanten van de grens één zijn. Schijnbaar zit u zelf in een tegenspraak verwikkeld. Zelfs in de meest Belgische stad van heel Nederland, Maastricht, is schijnbaar het eten niet te vreten in vergelijking met aan de andere kant van de Maas.

In ieder geval heb ik andere ervaringen: zowel met de restaurants in Nederland als met de volkskeuken bij gewone mensen. In beide gevallen heb ik er al heerlijk en uitgebreid kunnen eten. Zoals reeds gezegd, is het visrestaurant in Middelburg (net ver van de markt) echt wel een topper.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 12:06   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is manifest onwaar, om de eenvoudige reden dat de volkskeuken in Nederland als Vlaanderen grotendeels gelijk liep. Er waren vaste gerechten als hutsepot, waterzooi, aardappelpap, stoofvlees, aardappelen in witte saus... die op het menu stonden bij de gewone mensen. In België als in Nederland.
Oud 13 oktober 2008, 12:07   #335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier evenmin over 'bourgondisch' eten. Ik heb het hier over het 'karige' hollandse eten. Niet meer dan echt moest.
Kunt u uw stellingen dan eens concreet invullen? Wat is volgens u "karig" en welke gerechten kwamen er op de Nederlandse huistafel die bij ons nooit te zien waren?
Oud 13 oktober 2008, 12:41   #336
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u uw stellingen dan eens concreet invullen? Wat is volgens u "karig" en welke gerechten kwamen er op de Nederlandse huistafel die bij ons nooit te zien waren?
Die karigheid uit zich nu nog steeds. En wel in de supermarkten. Het aanbod is veel kleiner in Nederland dan in België. En vermits u dat toch alweer niet zou geloven, laat ik u iemand anders aan het woord. Het NRC-Handelsblad.

Een gemiddelde supermarkt in Nederland heeft tienduizend verschillende producten. Dat lijkt veel, maar is een fractie van de keus die consumenten hebben in de rest van Europa. Bij Carrefour (onder meer Spanje, België, Frankrijk) liggen doorgaans vier keer zoveel voedingsproducten in de schappen. En in Groot-Brittannië, toch geen land met een imponerende culinaire historie? Drie keer zoveel als in Nederland.

Bovendien is het aanbod origineler. Minder artikelen van multinationals en meer van regionale producenten. Carrefour verkoopt alleen Frans vlees van honderden kleine boeren; Albert Heijn bijvoorbeeld koopt grootschalig zijn vlees in van enkele boeren uit Ierland, Argentinië en Duitsland. Carrefour heeft ongeveer 40 verschillende soorten mosterd, 55 soorten olijven en 500 kazen. Albert Heijn, dat in Nederland wordt gezien als de supermarkt met de meeste en beste producten, heeft vijf tot tien keer minder. Bij Carrefour staan medewerkers klaar die op verzoek tientallen soorten verse vis ter plekke van het geschaafde ijs halen, het schoonmaken en een moot op maat snijden. Bij Albert Heijn is vis vooral voorverpakt. AH heeft de afgelopen tien jaar drie keer geprobeerd een volwassen visafdeling op te zetten. Dat mislukte steeds, omdat er te weinig animo was van klanten. Nederland is een vissersland, maar Spanjaarden eten het drie keer zoveel. Nederlanders vinden vis duur, zegt Luc Ouwehand. Hij is directeur van de grootste visverwerkingsfabriek in ons land. Geld is hier een drempel.

Belgen zijn wél bereid om te betalen voor kwaliteit en variëteit. Onderzoeksbureau GfK berekende afgelopen voorjaar dat mensen minder uitgeven aan voeding naarmate ze noordelijker wonen. In Wallonië besteden inwoners elk jaar 4.170 euro, in Vlaanderen 3.580 euro, in Zuid-Nederland zakt dat naar 2.810 euro en in Noord-Nederland is dat bedrag het laagst: 2.770 euro. Het gemiddelde inkomen van een Waal is lager, maar hij trekt 50 procent meer geld uit voor voeding dan iemand boven de rivieren.

De keuze in de Nederlandse supermarkten is altijd kleiner geweest dan in de meeste West-Europese landen. En de laatste jaren verschrompelt het verder. Het begon in 2001 toen marktleider Albert Heijn (700 supermarkten) met operatie Pitsstop 1.500 artikelen schrapte, bijna eentiende deel van zijn assortiment. Hiervoor in de plaats kwamen weliswaar 1.000 andere producten, maar dat waren vooral artikelen zoals keukengerei, telefoonkaarten en dvd's. Illustratief is dat supermarktketens die de afgelopen vijf jaar verreweg het sterkst groeiden, Aldi en Lidl, het schraalste assortiment hebben. De Duitse discounters hebben 800 verschillende artikelen: 5 procent van de keuze bij een doorsneefiliaal van Albert Heijn. Edah (281 winkels) besloot vorig jaar het aantal artikelen bijna te halveren tot 5.000.

Is het aanbod in Nederlandse steden beperkt, in buitenwijken en kleine dorpen is het nog minder. Elk jaar sluiten honderden supermarkten, kaaswinkels, slagers en groentezaken en bakkers hun deuren. Een dorp als het Belgische Lavacherie, bij Bastogne in Wallonië, telt ongeveer honderd huizen maar heeft wel een bakker, slager en een grote supermarkt met de naam Proxy. In die supermarkt zijn de artikelen van bekende multinationals in de minderheid: de schappen staan vol producten van Belgische en regionale fabrikanten. Wat ook opvalt, is het grote aantal basisproducten, kruiden en andere ingrediënten waarmee de thuiskok zelf aan de slag kan.

Besluit : zelfs de Nederlandse supermarkten zijn nog steeds(relatief) karig in hun aanbod. En worden steeds kariger. Nederlanders zijn niet zo bereid veel geld uit te geven aan voedsel. Dat hebben de Hollanders nooit willen doen. En zo hoort u het maar weer eens van een ander. Een Nederlandse bron deze keer (dus niet de Standaard): het NRC. Nu u kennende, zal deze bron ook weer niet betrouwbaar zijn. Soms heb ik de indruk dat u niet erg betrouwbaar bent.

Maar mensen die een beetje op de hoogte zijn van de eetcultuur in Nederland, weten dat de eetcultuur in Nederland altijd op een laag pitje stond. En nog steeds op een laag pitje staat!

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 13:00.
Oud 13 oktober 2008, 12:55   #337
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Besluit : zelfs de Nederlandse supermarkten zijn nog steeds(relatief) karig in hun aanbod. Maar mensen die een beetje op de hoogte zijn van de eetcultuur in Nederland, verwondert dit dan ook helemaal niet.
Voel je je nu beter dan Nederlanders?
Oud 13 oktober 2008, 12:58   #338
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Voel je je nu beter dan Nederlanders?
Beter? Neen. Wel dat ik beter eet. En daar ging het over.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 12:59.
Oud 13 oktober 2008, 13:00   #339
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en Walen eten blijkbaar nog beter dan ons, so?
Oud 13 oktober 2008, 13:05   #340
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nogal wat Belgen doen altijd hun best om aan te tonen dat zij de superieure bourgondiers zijn. Als het over Nederland gaat, duurt het nooit lang voordat men het heeft over het vieze eten daar, en hoe lekker het Belgische bier wel niet is. Dat wekt op mij de indruk alsof ze zo een gevoel van eigenwaarde willen aankweken. Een doorzichtige poging om zich een identiteit aan te meten door zich af te zetten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be