Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2008, 22:40   #41
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Probleem is dat de sharia rechtbanken voor heel wat zaken eigenlijk volledig indruisen tegen de bestaande wetgeving. Zo mag een man bijvoorbeeld in onze cultuur slechts één vrouw hebben maar volgens de sharia mag hij er vier hebben. De Sharia rechtbank spreekt een man dan ook vrij als hij meer dan één vrouw heeft en de vrouw wordt gevraagd haar hierbij neer te leggen.

Eigenlijk schrijnend ... wij moeten die buitenechtelijke relaties altijd camoufleren ....
Interessant punt ...

Mogen niet-Moslims ook gebruik maken van dit wetsysteem? Zoniet is er sprake van discriminatie op basis van godsdienst.
Hoe bewijs je trouwens dat je Moslim bent?

Als iedere groep zo zijn eigen wetskader heeft qua omgang met mekaar, kom je zo wel tot een ingewikkelde samenleving.
Maar, zoals er al heel terecht werd gezegd door Geert C, beide partijen moeten akkoord gaan ermee. Dat is toch een grote veiligheidsclausule. En als er druk wordt uitgeoefend op één van de partijen, is het een kwestie van bewijzen hiervan verzamelen en deze voorleggen aan de algemeen geldende gerechterlijke instanties.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 22:43   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alvast een voordeel dat beide partijen eerst akkoord moeten gaan met de rechtbank.

Zou in alle gevallen zo moeten zijn.
Oud 16 september 2008, 22:46   #43
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De ironie van de hedendaagse westerse samenleving is dat onder het motto van vrijheid blijheid ook alles kan. Iedereen heeft de vrijheid om zijn eigen religie en cultuur te beleven.
Ik denk dat we dan niet moeten jammeren als er mensen zijn die dit ook daadwerkelijk doen...
je verwart de moraal in een samenleving (of wat jij denkt dat die moraal is) met recht
dat burgers fundamentele rechten en vrijheden genieten heeft niets te maken met 'vrijheid blijheid'
mensen hebben in onze 'hedendaagse westerse samenleving' geen absoluut recht om de eigen religie en cultuur te beleven
ik zie dus geen ironie

Laatst gewijzigd door Dope : 16 september 2008 om 22:47.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 22:49   #44
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alvast een voordeel dat beide partijen eerst akkoord moeten gaan met de rechtbank.
dat is een fictie wanneer je binnen een rechtssysteem zit dat fundamenteel verschilt van het onze, nl een systeem waarin rechten ondergeschikt zijn aan een geloof/afgeleid worden van een geloof
Oud 16 september 2008, 22:51   #45
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
je verwart de moraal in een samenleving (of wat jij denkt dat die moraal is) met recht
dat burgers fundamentele rechten en vrijheden genieten heeft niets te maken met 'vrijheid blijheid'
mensen hebben in onze 'hedendaagse westerse samenleving' geen absoluut recht om de eigen religie en cultuur te beleven
ik zie dus geen ironie
Die vrijheid blijheid moet je zien als een uitdrukking en niet verabsolultern.

Ik dacht dat het als volgt was:
volgens de mensenrechten hebben mensen de vrijheid om de godsdienst te beleven die ze willen. Maar die regel is uiteraard onderhavig aan het strafwetboek van het land waarin die godsdienstbeoefening gebeurt en andere wetten van dat land indien van toepassing. Niet?
Maar jij bent de expert.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 september 2008 om 22:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 22:53   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Zou in alle gevallen zo moeten zijn.
In een godsdienst waar vrouwen frequent zwaar onderdrukt worden, zal het wel geen enkel probleem zijn om hier bij echtelijke problemen een "consensus" over te bereiken zeker?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 22:55   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
een tijdje geleden was er een hele reportage over die sharia rechtbanken op Terzake.

Mannen die in het moederland nog met een tweede vrouw huwden, maar niet wilden scheiden van de in engeland wonende baar-moeder vb. De sharia rechtbank besliste dat de vrouw maar wat braver moest zijn en gehuwd blijven.
Het civiele echtscheidingsrecht verschilt nogal van het islamitische mannelijke verstotingsrecht, terwijl de vrouw moet gaan smeken en bewijzen voorleggen waarom ze toch van manlief zou willen scheiden aub mijnheer de juge. bij het mannetje volstaat nl.; taleq, taleq, taleq ZEGGEN, terwijl iemand anders het hoort. Dan kan mevrouw haar eigen kleding meenemen en wordt op straat gezet (a ja, want alle eigendom is van het mannetje uiteraard: zij gaat toch niet werken en ze KRIJGT van hem eten en onderdak als onbetaald huispersoneel dat ook nog eens de benen moet spreiden en de kroost produceren! goed toch?
Wat betekent 'taleq' eigenlijk?
Oud 16 september 2008, 22:56   #48
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de algemeen geldende gerechterlijke instanties.
in dit geval dus ook de sharia-rechtbanken.
Oud 16 september 2008, 23:05   #49
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vrijheid blijheid moet je zien als een uitdrukking en niet verabsolultern.
ok, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar dan lijkt het me nogal ongelukkig uitgedrukt

Citaat:
Jij bent de expert.
da's een beetje te veel eer

Citaat:
Maar ik dacht dat het als volgt was:
volgens de mensenrechten hebben mensen de vrijheid om de godsdienst te beleven die ze willen. Maar die regel is uiteraard onderhavig aan het strafwetboek van het land waarin die godsdienstbeoefening gebeurt en andere wetten van dat land indien van toepassing. Niet?
neen, niet helemaal, dat strafwetboek en die andere wetten passen zelf binnen de rechtstaatgedachte
de rechtstaatgedachte lijkt me in zijn wezen niet verzoenbaar met de gedachte die aan de sharia ten grondslag ligt. eenvoudig gezegd, lijkt het fundament van de sharia mij 'allah weet het best', maw de rechtstaatgedachte (menselijke constructie) is ondergeschikt aan de koran (het woord van god)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsstaat

Citaat:
Een rechtsstaat is een staat waarvan de macht gereguleerd en beperkt wordt door het recht. De rechtsstaatgedachte is ontwikkeld tegen de praktijk van absolute vorsten (zoals Lodewijk XIV). De rechtsstaatgedachte wil willekeur voorkomen en rechtszekerheid en rechtsgelijkheid bevorderen.

In een rechtsstaat worden burgers tegen de macht van de staat beschermd door wetten. Onafhankelijke rechters kunnen bij een conflict oordelen en worden geacht de wetten te volgen. Een rechter kan bij overtredingen sancties opleggen die wettelijk geregeld zijn. Als de rechters in een staat niet onafhankelijk zijn, mag die staat geen rechtsstaat genoemd worden.

Vaak worden de begrippen democratie en rechtsstaat door elkaar gebruikt, maar een democratie hoeft niet per se een rechtsstaat te zijn, en een rechtsstaat is niet per definitie een democratie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia

Citaat:
Het islamitisch recht is geen recht in westerse zin. Er is geen sprake van wetboeken die bedoeld zijn om conflicten te voorkomen en, in het uiterste geval, te beslechten. Sharia is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God. Hoewel het eindoordeel over het menselijk handelen door de Koran bij God gelegd wordt, omvat de sharia ook sancties om het juiste handelen af te dwingen wanneer daar een maatschappelijk belang mee is gediend.[1]
Oud 16 september 2008, 23:05   #50

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant punt ...

Mogen niet-Moslims ook gebruik maken van dit wetsysteem? Zoniet is er sprake van discriminatie op basis van godsdienst.
Hoe bewijs je trouwens dat je Moslim bent?

Als iedere groep zo zijn eigen wetskader heeft qua omgang met mekaar, kom je zo wel tot een ingewikkelde samenleving.
Maar, zoals er al heel terecht werd gezegd door Geert C, beide partijen moeten akkoord gaan ermee. Dat is toch een grote veiligheidsclausule. En als er druk wordt uitgeoefend op één van de partijen, is het een kwestie van bewijzen hiervan verzamelen en deze voorleggen aan de algemeen geldende gerechterlijke instanties.
Tja ... dan wordt het inderdaad wel heel ingewikkeld nietwaar. Ik bijvoorbeeld, als niet moslim, wil eigenlijk ook vier vrouwen (eentje die kan koken, eentje die kan strijken, eentje voor de afwas en de vierde voor de seks ...). Ons rechtbanken zullen dit natuurlijk wel veroordelen en me zeggen dat ik me bij ene partner moet houden. Kan ik me dan richten tot zo'n Sharia rechtbank en de onze negeren of moet men daar dan moslim voor zijn? Zo ja ... dan is het nogal duidelijk vind ik.

Laatst gewijzigd door Karma : 16 september 2008 om 23:05.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 23:20   #51
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Je kan je bekeren tot de islam uiteraard.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 23:30   #52
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

nog iets over het fundamenteel verschil tussen de sharia en westers recht (mijn onderlijningen)

http://lexicorient.com/e.o/sharia.htm

Citaat:
Also, calling the Sharia 'law' can be misleading, as Sharia extends beyond law. Sharia is the totality of religious, political, social, domestic and private life. Sharia is primarily meant for all Muslims, but applies to a certain extent also for people living inside a Muslim society. Muslims are not totally bound by the Sharia when they live or travel outside the Muslim world.
Dogmatically, Sharia is not something the intelligence of man can prove wrong, it is only to be accepted by humans, since it is based on the will of God. This is clear from what we read in the Koran:

Citaat:
KORAN

Chapter 45: The Chaper of the Kneeling
17 ...then we gave you a Sharia in religion, follow it, and do not follow the lust of those who do not know...
The regulations of the Sharia can be divided into two groups:

1. regulations on worship and ritual duties
2. regulations of juridical and political nature

But despite this, many parts of the Sharia have no or little importance in most Muslim societies, except in those that have gone through a phase of Islamization (Sudan, Iran, Saudi Arabia, and to some extent Libya). But the Sharia has much importance in domestic judicial fields like family, marriage and inheritance.
Oud 16 september 2008, 23:49   #53
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Wat valt daar nog op te zeggen buiten...

Bende religieuze gekken.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 16 september 2008 om 23:49.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 00:10   #54
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wat betekent 'taleq' eigenlijk?
Ik stoot je uit.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 00:41   #55
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Anderzijds moeten ze zich wat mij betreft houden aan dezelfde wetten als mij. Maar als zij zelf meer en meer invloed krijgen op hoe die wetten gemaakt worden,tja ... dan krijg je de wetten die zij willen hé.

Vooropgesteld dat moslims hier de demografische/democratische meerderheid zouden uitmaken :

1) Vind u dat ik ook zou moeten leven naar de bepalingen van de sharia?
2) Hoeft deze meerderheid akkoord te gaan dat er voor minderheden nog een ander rechtssysteem wordt toegepast?
3) Welke garanties zou u eisen van de (in dit geval) islamitische overheid?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 00:43   #56
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Het voordel is wel dat ze hun eigen probleemzoekers en kerkverstoorders kunnen stenigen.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 15:38   #57
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Een Sharia-rechtbank zou Adam G veel harder aangepakt hebben.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:16   #58
FDM
Banneling

Standaard

FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:46   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Een Sharia-rechtbank zou Adam G veel harder aangepakt hebben.
voor de moord op een niet-moslim? dat is ongeveer het minste van het minste. Enkel een niet-moslimvrouw is nog minder waard. Bovendien mag op een sharia rechtbank een niet-moslim niet getuigen.

Dan krijg je DeMoor toestanden en zou Joe natuurlijk ook uitgedaagd hebben.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 13:04   #60
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Oeps, weer eentje opgehangen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be