![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
vraag : beschouw jij reclame als ineffectief. Of anders gesteld : geloof je echt dat (bijvoorbeeld) roken volledig een keuze is die uit vrije wil wordt gemaakt ? Citaat:
Pech gehad ? Laatst gewijzigd door Jedd : 16 oktober 2008 om 18:39. |
||
|
|
|
|
|
#102 |
|
Banneling
|
Als je moet, welke drug verkies je dan om jezelf de vernieling in te helpen ?
|
|
|
|
|
|
#103 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
MUSE ![]() VOor de rest: Spice Girls tot Mozart. Uitgebreidere lijst komt nog.
|
|
|
|
|
#104 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk niet dat reclame echt super veel effect heeft, behalve dan op informatie. Citaat:
Maar zelfs dan nog; ja, mijn inziens wel, ja. Anders is het bijvoorbeeld als de cafe-eigenaar radiocatief afval onder zijn huis heeft en dat nietheeft vertelt. Dat is een afweging die in een (mogelijke) rechtspraak gemaakt moet worden door een rechter, maar het probleem dat we nu eenmaal samen leven is onvermijdelijk, net zozeer als dat er mogelijke negatieve externaliteiten kunnen zijn, die niet direct bespeurbaar is. Dat heeft allemaal zijn eigen genuanceerde aanpak nodig, maar dit? Bij zo'n zaken beginnen gillen van onrecht, vind ik ridicuul.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 16 oktober 2008 om 19:45. |
||||
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Morfine.
|
|
|
|
|
#106 |
|
Banneling
|
als libertarisme ooit mainstream wordt en dus geen hip rariteitje meer is, ga je dan iets anders aanhangen dat de meeste mensen niet snappen omdat ze te dom zijn?
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ga je het laten registreren in de Koninklijke bibliotheek?
|
|
|
#108 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Persoonlijk standpunt over abortus, homohuwelijk en homoadoptie?
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Burgemeester
|
|
|
|
|
|
|
#110 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Een methodologie die niet direct rocket-science te noemen valt. Of oordeel je daar anders over ? Citaat:
Vraag me echter niet wat ik van de 'vrije wil' denk, en of ik Morris' visie deel dat de mensheid niet meer is dan een vergevorderde aap, die voor een veel groter deel dan hijzelf inschat reageert volgens evolutionair opgelegde patronen. Patronen die, eens ontrafeld, ook 'misbruikt' kunnen worden. Dat dictaturen zoveel aandacht besteden aan propaganda is niet zonder reden. Tot op zekere hoogte wérkt dat namelijk. Citaat:
Daarenboven is er, los van reclame, ook nog een factor als peer-pressure die meetelt. Citaat:
Claimen dat iemand iets 'verzint' vind ik een magere vorm van argumenteren. Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#111 |
|
Banneling
|
een forumlid waartegen je ontzetten arrogant deed zette je op je nummer zette omdat je uitslag op een IQ-test een stuk lager lag dan de zijne. Hoe voelde dat ?
|
|
|
|
|
|
#112 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Geen idee; nog niet over nagedacht.
|
|
|
|
|
#114 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben tegen het burgerlijk huwelijk & ik denk niet dat de kerk er op staat te springen homohuwelijken als zijnde 'Katholiek' te erkennen. Maar ze mogen gerust hun eigen kerk ofzo oprichten (of bij een kerk gaan die dat wel toelaat) en daar dan 'trouwen'. Ik ben er niet tegen, maar ergens geniet mijn voorkeur naar gewone koppels. Maar dat is natuurlijk ook de 'nirvana-fallacy'. In deze realiteit denk ik dat homokoppels een goed alternatief zijn voor de alternatieve omstandigheden.
|
|
|
|
|
#115 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
In ieder geval; het feit dat je zegt dat de mens niet 'rationeel' is, is een rationele handeling. Mensen zijn nu eenmaal doel-middel rationele wezens. Dat mensen niet altijd even redelijk zijn & dat mensen soms een rare doel-middel rationaliteit hebben, is zeker waar, maar is in geen opzicht een weerlegging van het libertarisme. De assumptie die jij meent te zien in 'het libertarisme' verwar je met de assumptie in neo-klassieke economie, die vaak (voor het gemak) uitgaan van zaken zoals 'perfecte kennis' & dergelijke. Zo'n assumptie is niet aanwezig in 'het libertarisme'. Ik weet dat ik je niet van ga overtuigen dat het niet zo is, maar ik kan het maar proberen, he. Ik wil u wél 1 uitdaging geven: zoek mij 1 libertariër die stelt dat mensen 'altijd rationeel zijn' (en nooit vergissingen maken). Ik ben er nog geen enkele tegengekomen. Gisteren nog de uitspraak gehoord: 'man is god nor gorilla', wat ik wel toepasselijk vind. In ieder geval ga ik er zelf persoonlijk vanuit dat mensen langs alle kanten beïnvloedbaar zijn, verkeerde keuzes kunnen maken, etc. Ik denk alleen dat een vrije samenleving de negatieve gevolgen van deze keuzes kan verminderen & dat een vrije samenleving incentives heeft om minder verkeerde keuzes te maken. Enfin, typisch voorbeeld: als ik zelf met mijn geld een verkeerde keuze maak, so be it. Als een minister een verkeerde keuze maak, kan dat al snel 1 miljard kosten van belastingsgeld, en daar wil ik gerust wat voorbeelden van geven, hoor. Pensioenen, om met iets eenvoudig te beginnen. Dus neen; de assumptie van 'altijd redelijk', 'perfecte kennis', 'niet in staat tot fouten' en al die zever is iets dat in onze schoenen wordt gestoken, maar wat gewoonweg onzinnig is. Gelukkig wordt in de academische literatuur die het libertarisme kritisch bespreekt deze 'kritiek' dan ofwel niet vermeld, ofwel vermeld als zijnde een idiote kritiek. Ik denk dat het alleen wordt geuit door mensen die ooit eens op cafe of op een forum wat over 'het libertarisme' heeft gehoord & dan maar wat zelf begint te denken waar 'die libertariërs' als uitgangspunten hebben. Helaas; deze assumptie heeft geen enkele plek in de libertarische filosofie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In ieder geval; ik had het over een veel kortere tijdspanne, daarmee dat ik vermoede dat je het verzint. Als je het overdaarvoor hebt, is het idd wiedes, ja. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 oktober 2008 om 00:39. |
||||||||
|
|
|
|
|
#116 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Enfin; het kan goed zijn dat hij een hoger algemener IQ heeft - ik ben bijvoorbeeld reteslecht in bepaalde zaken - maar dat neemt niet weg dat op een speciek onderwerp ik veel beter kan zijn, he. Dat is nogal wiedes; ik vond het grappig dat hij dit overduidelijk gegeven niet begreep en dus met het ridicule 'mijn iq is hoger dan het uwe!' moest afkomen. Toen verloor hij ook imo redelijk veel krediet. Ik volg overigens Gould op het vlak van IQ.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 oktober 2008 om 00:34. |
||
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vind het overigens redelijk irritant dat deze forumsessie wordt gebruikt om mij wat aan te vallen op subtiele en minder subtiele wijze. Mijn filosofie verduidelijken/uitleggen/toelichten/antwoorden op kritiek wil ik graag & zeker doen, maar ge moet ook niet belachelijk gaan doen, he.
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Mooiste vrouw ter wereld? (buiten je lief |
|
|
|
|
|
|
#119 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() <= Zij schoot me onmiddellijk te binnen, wat ik inderdaad een heel mooie vrouw vind, maar er zijn er sowieso die ik nog knapper vind. Ik ben daar echt niet mee bezig.
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het doet mij denken: libertarieërs zijn rationeel, maar weinig geduldig. Is dat geen handicap voor de geloofwaardigheid? Of heb(ben) je/jullie een groter plan voor ogen?
|
|