Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2008, 15:44   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Parket eist een jaar cel tegen Roeland Raes.

vr 17/10/08 15:28 - Het Brusselse parket heeft vandaag een jaar cel met uitstel geëist tegen oud-Vlaams Blok-senator Roeland Raes. Raes wordt vervolgd voor ontkenning en minimalisering van de Holocaust.

In een interview met de Nederlandse televisiezender NCRV in 2001, had Raes twijfels geuit over de authenticiteit van het dagboek van Anne Frank en de omvang en het systematische karakter van de Holocaust.

In een langer onderdeel van het vraaggesprek ging Raes daar dieper op in en zei hij dat er wel een systematiek zat achter de Jodenvervolging maar niet achter de uitroeiing.

Daarom zouden de officiële cijfers over het aantal slachtoffers sterk overdreven zijn.

Nog volgens Raes waren de uitroeiingskampen eerder werkkampen, waar de levensomstandigheden weliswaar erbarmelijk waren.

Zowel het Brusselse parket als het Forum der Joodse Organisaties en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) zagen daarin een duidelijke ontkenning en minimalisering van de Holocaust.

Het parket eist een celstraf van één jaar met uitstel en de twee burgerlijke partijen elk een schadevergoeding van 5.000 euro.

De rechtbank doet uitspraak op 14 november.

(bron : VRT)

Het zoveelste "akkefietje" van een VB-er. En maar steen en been klagen dat ze (terecht) gelinkt worden aan de ideologie vh Derde Rijk.

Hopelijk volgt de rechtbank de eis vh Openbaar Ministerie volledig.

Laatst gewijzigd door Pietje : 17 oktober 2008 om 15:45.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 16:59   #2
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Akkefietje is inderdaad het juist gekozen woord. Geef die mensen gewoon geen aandacht.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 17:02   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Akkefietje is inderdaad het juist gekozen woord. Geef die mensen gewoon geen aandacht.
Ik denk dat de nabestaanden van Holocaust-slachtoffers daar anders over denken.
Oud 17 oktober 2008, 17:29   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een interview met de Nederlandse televisiezender NCRV in 2001, had Raes twijfels geuit over de authenticiteit van het dagboek van Anne Frank en de omvang en het systematische karakter van de Holocaust.
Ik mag toch wel aannemen dat dit niet onder de negationismewet valt? Niet dat ik zelf wens te twijfelen aan de authenticiteit van dat dagboek, maar me dunkt moet zoiets wel toegestaan zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 18:13   #5
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
in het geval van een marginaal als die Nederlandse Hitler, volg ik je stelling.

Raes was echter topman in een politieke partij en had in de hoedanigheid van parlementslid een voorbeeldfunctie.

Laatst gewijzigd door Jedd : 17 oktober 2008 om 18:13.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 18:24   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
in het geval van een marginaal als die Nederlandse Hitler, volg ik je stelling.

Raes was echter topman in een politieke partij en had in de hoedanigheid van parlementslid een voorbeeldfunctie.

In die periode was hij ondervoorzitter vh VB.
Oud 17 oktober 2008, 18:27   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
[b]Hopelijk volgt de rechtbank de eis vh Openbaar Ministerie volledig.
Mag hij ook een dag per week op de kinderboerderij werken zoals Marius O?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 19:41   #8
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vr 17/10/08 15:28 - Het Brusselse parket heeft vandaag een jaar cel met uitstel geëist tegen oud-Vlaams Blok-senator Roeland Raes. Raes wordt vervolgd voor ontkenning en minimalisering van de Holocaust.

In een langer onderdeel van het vraaggesprek ging Raes daar dieper op in en zei hij dat er wel een systematiek zat achter de Jodenvervolging maar niet achter de uitroeiing.

Daarom zouden de officiële cijfers over het aantal slachtoffers sterk overdreven zijn.

Nog volgens Raes waren de uitroeiingskampen eerder werkkampen, waar de levensomstandigheden weliswaar erbarmelijk waren.

Zowel het Brusselse parket als het Forum der Joodse Organisaties en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) zagen daarin een duidelijke ontkenning en minimalisering van de Holocaust.

Het parket eist een celstraf van één jaar met uitstel en de twee burgerlijke partijen elk een schadevergoeding van 5.000 euro.

Het zoveelste "akkefietje" van een VB-er. En maar steen en been klagen dat ze (terecht) gelinkt worden aan de ideologie vh Derde Rijk.

Ik vind het toch maar vreemd dat men de ene systematische massamoordpartij mag ontkennen en minimaliseren en de andere niet. Welke logica schuilt daar achter?

Verder vind ik dat iedereen het recht moet hebben om een 'complete ass' van zichzelf te maken.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 19:47   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Pietje, wat is het officiele slachtofferaantal van de Holocaust ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 00:03   #10
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik mag toch wel aannemen dat dit niet onder de negationismewet valt? Niet dat ik zelf wens te twijfelen aan de authenticiteit van dat dagboek, maar me dunkt moet zoiets wel toegestaan zijn.
Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is maar in Nederland (dat geen negationismewet kent) is het een gevolg van jurisprudentie aan de hand van civiele zaken.

Het ironische is dat het door negationisten zelf is teweeggebracht. Onder andere Verbeke en Faurisson beschuldigden Otto Frank ervan dat hij het dagboek zou hebben vervalst. Er is toen een civiele zaak aangespannen wegens smaad, laster en eerroof. Het Bundes Kriminal Ambt had het al eerder uitgebreid onderzocht en ook het Gerechtelijk laboratorium heeft het aan allerlei proeven onderworpen. Er is onomstotelijk vastgesteld dat het dagboek authentiek is. Dit werd nog eens extra versterkt door ooggetuigen die haar erin hadden zien schrijven.
Dit kwam de heren op een veroordeling te staan wegens smaad en laster en - ik geloof - een boete van 25.000 gulden (toen nog) voor iedere keer dat ze een overtreding begingen.

In sommige landen is het verbod op ontkennen opgenomen in de negationismewet. Ik weet niet of dat in Belgie het geval is.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 00:06   #11
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is maar in Nederland (dat geen negationismewet kent) is het een gevolg van jurisprudentie aan de hand van civiele zaken.

Het ironische is dat het door negationisten zelf is teweeggebracht. Onder andere Verbeke en Faurisson beschuldigden Otto Frank ervan dat hij het dagboek zou hebben vervalst. Er is toen een civiele zaak aangespannen wegens smaad, laster en eerroof. Het Bundes Kriminal Ambt had het al eerder uitgebreid onderzocht en ook het Gerechtelijk laboratorium heeft het aan allerlei proeven onderworpen. Er is onomstotelijk vastgesteld dat het dagboek authentiek is. Dit werd nog eens extra versterkt door ooggetuigen die haar erin hadden zien schrijven.
Dit kwam de heren op een veroordeling te staan wegens smaad en laster en - ik geloof - een boete van 25.000 gulden (toen nog) voor iedere keer dat ze een overtreding begingen.

In sommige landen is het verbod op ontkennen opgenomen in de negationismewet. Ik weet niet of dat in Belgie het geval is.
Maar dit was dus vrij specifiek. Zij beschuldigen Otto Frank persoonlijk van het vervalsen van het dagboek en dat leidde logischerwijs tot de conclusie dat er sprake was van smaad en laster. Als je zou zeggen dat het dagboek niet echt is zonder een reden te geven dan ligt het hele verhaal anders en is de kans dat je een boete moet betalen toch een heel stuk kleiner.
Oud 18 oktober 2008, 00:47   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
In die periode was hij ondervoorzitter vh VB.
Hij heeft nog lang na zijn eerste troubles met justie zijn bureau (zonder officiële functie) gehad in het blokhol Madouplein. Hebben ze hem er al uitgezwierd of zit hij er nog?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 00:47   #13
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Het VB heeft de wet in 1995 mee goedgekeurd.

Logisch dus dat zelfs de partij 't em daarvoor 'gesanctioneerd' heeft.

Citaat:
Als reactie op al deze negationistische uitspraken, werd Raes in maart door het Vlaams Blok gedwongen ontslag te nemen als ondervoorzitter van de partij en als senator.
Dus waar spreken we eigenlijk over als zelfs het VB dit fatsoenlijk aanpakte?

Er worden hier wel degelijk straffen voor uitgesproken. Op 19 juni 2008 zijn in Brussel negationist Siegfried Verbeke en zijn Franse co-auteur Vincent Reynouard veroordeeld tot een jaar effectieve celstraf.

De wet zelf vind ik een wet van gezond verstand.

7 jaar tussen klacht en uitspraak (ja ik weet dat er een beroep is geweest) vind ik toch afschuwelijk lang. Totaal niet mensvriendelijk.
Oud 18 oktober 2008, 00:51   #14
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Hebben ze hem er al uitgezwierd of zit hij er nog?
Waar zit de redactie van Revolte ? Daar is 't em nog steeds hoofdredacteur van.
Oud 18 oktober 2008, 00:58   #15
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

In 2001 stond 't er zo voor:

http://www.xs4all.nl/~afa/alert/1_5/artikel1.html

Dat zijn jullie allemaal waarschijnlijk totaal vergeten.
Oud 18 oktober 2008, 08:00   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom?

Muilkorfwetten als dergelijke wetten zijn eigenlijk een aanfluiting van twee belangrijke beginselen:

a. de vrijheid van mening en opinie;
b. de neutraliteit van een staat in historisch en ideologische zaken.

Daarenboven is het zo dat de wetenschap helemaal niet gediend is met dergelijke wetten. Historisch onderzoek weet zichzelf wel te verdedigen en heeft geen opgelegde 'waarheid' nodig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 08:01   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de nabestaanden van Holocaust-slachtoffers daar anders over denken.
En?

Is het een axioma dat geschiedschrijving gevoeligheden van mensen moet ontgaan? Of dat vrijheid van meningsuiting botst op menselijke gevoelens?
Oud 18 oktober 2008, 08:07   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Het VB heeft de wet in 1995 mee goedgekeurd.

Logisch dus dat zelfs de partij 't em daarvoor 'gesanctioneerd' heeft.

Dus waar spreken we eigenlijk over als zelfs het VB dit fatsoenlijk aanpakte?

Er worden hier wel degelijk straffen voor uitgesproken. Op 19 juni 2008 zijn in Brussel negationist Siegfried Verbeke en zijn Franse co-auteur Vincent Reynouard veroordeeld tot een jaar effectieve celstraf.

De wet zelf vind ik een wet van gezond verstand.

7 jaar tussen klacht en uitspraak (ja ik weet dat er een beroep is geweest) vind ik toch afschuwelijk lang. Totaal niet mensvriendelijk.
De wet is juist geen uiting "van gezond verstand", omdat die de staat haar rol niet meer waarneemt en dat die zich waagt op een terrein die niet het hare is. De overheid is er niet om standpunten in te nemen in een debat over de historische feiten noch de interpretatie ervan. De academische vrijheid wordt erdoor aangetast en tegelijkertijd wordt er eigenlijk een gevaarlijk precedent geschapen.
Oud 18 oktober 2008, 10:44   #19
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
en tegelijkertijd wordt er eigenlijk een gevaarlijk precedent geschapen.

Volledig met je eens. Dus zullen we daar op toezien. Ook op de werking van het CGKR.

Maar je kan toch geen twijfels hebben over de holocaust.

Deze wet is niet perfect. Maar dat is mogelijk geen enkele wet. Elke wet is een beperking op iets. Het idee van 'beperking' is dus geen argument. Beperken, aan banden leggen, begrenzen, verbieden, verplicht maken .... zijn de basis bedoelingen van een wet.

De wet had er misschien nooit mogen komen. Maar de wet nu in vraag stellen staat gelijk aan 't in vraag stellen van de holocaust.

Het afschaffen van deze wet schept ook gevaarlijke precedenten en mogelijkheden.

Vandaag is de wet een wet van gezond verstand.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 18 oktober 2008 om 10:45.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 12:00   #20
WVA
Vreemdeling

Standaard

Ik volg je raad op en zet de discussie hier verder.
Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met je stelling dat de wet in vraag stellen gelijk staat aan de holocaust ontkennen. Je kan toch best wel de vraag stellen naar de reden van het bestaan van zo'n wet, zonder hierbij tegelijkertijd een hele resem historische feiten te verwerpen?
Zoals ik op het andere forum al zei, ik blijf mij de vraag stellen waarom deze gebeurtenis wel opgenomen wordt in een wettekst en hierdoor het ontkennen ervan strafbaar wordt gemaakt en talloze andere gebeurtenissen compleet genegeerd worden door de wet...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Volledig met je eens. Dus zullen we daar op toezien. Ook op de werking van het CGKR.

Maar je kan toch geen twijfels hebben over de holocaust.

Deze wet is niet perfect. Maar dat is mogelijk geen enkele wet. Elke wet is een beperking op iets. Het idee van 'beperking' is dus geen argument. Beperken, aan banden leggen, begrenzen, verbieden, verplicht maken .... zijn de basis bedoelingen van een wet.

De wet had er misschien nooit mogen komen. Maar de wet nu in vraag stellen staat gelijk aan 't in vraag stellen van de holocaust.

Het afschaffen van deze wet schept ook gevaarlijke precedenten en mogelijkheden.

Vandaag is de wet een wet van gezond verstand.
WVA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be