![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geef ook twee opties aan: 1 Hoewel wil je de hypothese van een hereniging laten slagen, zal je naast titulaire (2e??) hoofdstad ook functies naar het zuiden moeten verplaatsen. & 2 Of beide deelstaten federaal (eventueel met andere provinciale indeling, na referendum, om inwonertal gelijker te krijgen) en een soort eigen 'DC'....
Het is duidelijk dat u niks voor optie 2 voelt, maar ik begrijp niet dat u er een probleem van maakt om 2 titulaire hoofdsteden te hebben. Of desnoods één, zoals al aangegeven is in Nederland de functie van Regeringszetel en hoofdstad gescheiden en Amsterdam blijft ook zonder dat predicaat wereldberoemd. Wanneer dan binnen deze hypothese de bestuurlijke functies al worden herverdeeld, dan lijkt het me alleen al om de symbolische waarde geen probleem om ook een Vlaamse/Belgische (kies uw voorkeur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat Nederland best kan leven met een beetje verandering. Laten we eens kijken hoe de ministeries verdeeld kunnen worden. Een beetje voor de muziek uit, maar iemand moet kunnen dagdromen he
![]() Een beetje verdeeld gelet op de kwaliteiten en het gewicht van de huidige situatie. In Den Haag kunnen gevestigd blijven: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK, ook wel BiZa) NL is qua omvang de grootste bijdrage aan 'binnenland' in de conferderatie Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) Lijkt me meer een ervaringsgebied van NL dan van VL. Ministerie van Defensie Idem Ministerie van Economische Zaken (EZ) Idem Ministerie van Financiën centenbeheer lijkt me op zn plek in NL Ministerie van Justitie Den Haag is juridische hoofdstad van de wereld Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) Arbitrair Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) Arbitrair In Vlaanderen kunnen gevestigd blijven (locatie Brussel, tenzij dat niet mee wil in een federatie, dan Antwerpen) Ministerie van Algemene Zaken (zonder financiën) Brussel is een betere politieke locatie voor de Eerste Minister Ministerie van Onderwijs (OND) VL is een betere locatie voor onderwijsbeleid Ministerie van Wetenschap, Innovatie en Media (WIM) VL is een betere locatie voor wetenschapsbeleid Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) Wie is meer geschikt dan VL om de Nederlandse Cultuur te bevorderen? Waarom zou dit niet kunnen?
![]() |
#465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
|
![]() Citaat:
goed punt.
![]() |
![]() |
#467 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En ge vergeet onze Limburgse vriend Eurlings van Verkeer cq Mobiliteit (Vlaams) Zullen we die ook maar in Brussel zetten, voor het evenwicht. En wie gaat de posten bezetten? Ook een mix van vlaamse ministers en Nederlandse of beter gezegd van Z- nederlandse en N- nederlandse kandidaten.
![]() |
![]() |
#468 |
Minister
|
![]()
![]() |
#469 |
|
![]() Leuke kaartjes, maar de uiteindelijke uitkomst zit er niet bij:
NL en VL als federatie. Wallonie onafhankelijk.
![]() |
#470 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doe Wallonië maar bij Frankrijk. Dat lijkt mij ook het beste voor de Walen. Het is een goed land om in te leven, terwijl Wallonië helemaal niet zoveel toekomstperspectief heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Minister
|
![]() 't Zou ook wel eens kunnen dat:
Groot Brittannië eindelijk split. Schotland een zelfstandige deelstaat. Cornwal zelfstandig. Island of Main. Ierland is eigenlijk al zelfstandig. En ik weet eigenlijk niet welke Celtic groepen 't er nog willen zelfstandig zijn. En dat Londen met Vlaanderen komt praten vergezeld van zeer goede voorwaarden om aan die confederatie mee te doen. Zou mij echt niet verwonderen.
![]() |
#472 | |
Minister
|
![]() Mag ik jullie ook een, voor mij, zalige parodie tonen.
Te vinden op: http://www.smh.com.au/articles/2007/...486132057.html Citaat:
![]() |
![]() |
#473 |
|
![]() haha, leuk
![]()
![]() |
#474 |
Banneling
|
![]() Met onze eetcultuur is het inderdaad bedroevend gesteld. Er zijn in Nederland zeker reaturants met Belgische bourgondische lekkernijen maar daar heb je geen hoofdschotel onder de 25 euro.
|
![]() |
![]() |