Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 12:41   #361
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb er niks op tegen dat niet rokers graag hun plekje hebben onder de zon.
Maar als roker heb ik ook graag mijn plekje.

En voor café's is dat net hetzelfde.
Oud 30 oktober 2008, 12:41   #362
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat zou waar zijn, als de niet-roker verplicht werd op café te zijn. Quod non.
Inderdaad. Hij wordt verhinderd op café te gaan. Fulmineer liever tegen die mensen die de vrijheid van niet-rokers beknotten.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 12:41   #363
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Ik heb gezegd dat IK best zonder auto kan. Dat getuigt niet van naïviteit en wereldvreemdheid. Het heeft er zelfs geen fluit mee te maken.
Dat getuigt wel degelijk van naïviteit & wereldvreemdheid. U zei immers dat auto's best in het algemeen verboden mochten worden, omdat u zonder kon. Dat is wereldvreemd, Patsy.
U begrijpt toch dat u indirect enorm veel voordelen haalt uit auto's, he?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 12:42   #364
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Hij wordt verhinderd op café te gaan. Fulmineer liever tegen die mensen die de vrijheid van niet-rokers beknotten.
Wie houdt de niet-rokers gevangen, door middel van geweld?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 oktober 2008, 12:47   #365
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga overigens niet echt akkoord met het gegeven dat 'een duidelijke ideologie hebben' (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Tavek, die een latente ideologie heeft), hetzelfde zou zijn als 'kortzichtig'. Misschien heb ik wel een hele waaier aan alternatieven bekeken (wat ik ook heb gedaan) & ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal een beetje onzinnig is?

Misschien vind ik wel echt dat geweld absoluut niet gerechtvaardigd kan worden, al vindt men het nog zo leuk? Nu, wat daar 'kortzichtig' aan is, geen idee. Maar als het dat is, dan zie ik niet in wat daar substantieel meer kortzichtig aan is dan de gedachte 'als de volksvertegenwoordiging ermee akkoord gaat, dan is het in orde'.

Dit laatste concept veegt overigens elke mogelijke vorm van rationele argumentatie van tafel. Kunnen we even goed de biezen pakken. We hebben immers dé maatstaf gevonden van wat goed & slecht is: de volksvertegenwoordiging!

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 oktober 2008 om 12:47.
Oud 30 oktober 2008, 13:40   #366
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Dit weekend ben ik toevallig binnengestapt in een volledig (en vrijwillig) rookvrij etablissment in Deurne bij Antwerpen, en het zat daar tjokvol. De patron beweerde dat hij méér volk had dan vroeger, in plaats van minder. En ik kwam er buiten zonder de zure stank van verschaalde rook in mijn kleding. Zalig.
Natuurlijk kan een uniek café een eigen publiek(je) aantrekken; in Nederland zijn alle cafés inmiddels al enige maanden "rookvrij" en al een heleboel gesloten/failliet. Vooral de kleinere "bruine" cafés die zich geen (leefbare) gescheiden rokers-ruimte kunnen permitteren sterven in hoog tempo uit.
Oud 30 oktober 2008, 14:13   #367
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat getuigt wel degelijk van naïviteit & wereldvreemdheid. U zei immers dat auto's best in het algemeen verboden mochten worden, omdat u zonder kon. Dat is wereldvreemd, Patsy.
U begrijpt toch dat u indirect enorm veel voordelen haalt uit auto's, he?
Uiteraard. Daarom ben ik ook niet geneigd om een verbod op auto's na te streven. Aangezien ik uit roken geen enkel voordeel haal, direct noch indirect, en het bovendien een vieze, ongezonde en hinderlijke gewoonte is, vind ik een verbod op roken op openbare plaatsen wèl nastrevenswaardig.
Oud 30 oktober 2008, 14:14   #368
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie houdt de niet-rokers gevangen, door middel van geweld?
Rokers.
Oud 30 oktober 2008, 14:15   #369
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

wat ik maar niet begrijp is dat de anti-rokers graag een sociaal leven willen uitbouwen maar daar alleen maar de kans toezien op de kap van de rokers. Zeer vreemd.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:20   #370
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard.
Dus u erkent dat uw eerdere uitspraak dat zo'n autoverbod u niet zou kunnen schelen (of wat zei u precies?) een incorrecte boutade is. Ik vind het goed dat u zo eerlijk bent.

Citaat:
Daarom ben ik ook niet geneigd om een verbod op auto's na te streven. Aangezien ik uit roken geen enkel voordeel haal, direct noch indirect, en het bovendien een vieze, ongezonde en hinderlijke gewoonte is, vind ik een verbod op roken op openbare plaatsen wèl nastrevenswaardig.
U vindt dat vies & hinderlijk. Dat is toch uw zaak & niet die van iemand anders?
Oud 30 oktober 2008, 14:21   #371
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rokers.
Ha, ik zie al waar onze meningsverschillen zitten.
U zit gewoon fout op het vlak van de feiten - niet moeilijk dat er absurde gevolgtrekkingen uit komen!

Patsy, het is heus waar: rokers zijn niet systematisch niet-rokers in elkaar aan't slaan. Je mag echt veilig buitenkomen, hoor.
Oud 30 oktober 2008, 14:37   #372
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Het mag in elk geval gesteld worden dat:

- 1 Rokers demoniseren niets vruchtbaar oplevert, de buitenlucht is kankerverwekkend ook zonder rokers. De "roker" is op z'n minst geen bewuste moordenaar en ik hoe daar ook rekening mee.
- 2 Rokers enkel geweld plegen als u dat persoonlijk toelaat, wat u dus bv terecht niet doet in uw eigen woning.
- 3 Café's zijn geen openbare ruimte.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 15:02   #373
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Het mag in elk geval gesteld worden dat:

- 1 Rokers demoniseren niets vruchtbaar oplevert, de buitenlucht is kankerverwekkend ook zonder rokers. De "roker" is op z'n minst geen bewuste moordenaar en ik hoe daar ook rekening mee.
- 2 Rokers enkel geweld plegen als u dat persoonlijk toelaat, wat u dus bv terecht niet doet in uw eigen woning.
- 3 Café's zijn geen openbare ruimte.
Het demoniseren van rokers haalt wel degelijk iets uit. Na zovele jaren hun vuile rook te moeten verdragen hebben, lucht het op dat ik stilaan gelijk ga krijgen.

Sedert het wetenschappelijk vaststaat dat passief roken uiterst ongezond is, mogen onhoffelijke rokers wel degelijk beschouwd worden als bewuste moordenaars.
Helaas zijn de meeste rokers onhoffelijk.
Zeker de mensen die zich niet neerleggen bij een absoluut verbod om te roken in sosiale ontmoetingsplaatsen zoals kaffees, zijn onhoffelijk.

Of kaffees nu openbare ruimtes zijn, of privé ruimtes met openbaar karakter, of privé ruimtes door bestemming ... het kan mij allemaal geen bal schelen. Ik hoop dat de wet zo vlug als mogelijk gestemd wordt, en ik hoop zelfs dat een paar stijfkoppen toch gaan roken in een kaffee, er er pas mee zullen kappen nadat kaffee-uitbater èn roker een paar boetes betaald zullen hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 oktober 2008 om 15:03.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 15:06   #374
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het demoniseren van rokers haalt wel degelijk iets uit. Na zovele jaren hun vuile rook te moeten verdragen hebben, lucht het op dat ik stilaan gelijk ga krijgen.
Welk 'gelijk' ga jij krijgen? En is dat zo belangrijk voor u?

Citaat:
Sedert het wetenschappelijk vaststaat dat passief roken uiterst ongezond is, mogen onhoffelijke rokers wel degelijk beschouwd worden als bewuste moordenaars.
Als ik vrijwillig voor een schietbaan ga lopen & ik krijg een kogel in mij, is die persoon dan een moordenaar of ben ik dan een idioot?

Citaat:
Ik hoop dat de wet zo vlug als mogelijk gestemd wordt, en ik hoop zelfs dat een paar stijfkoppen toch gaan roken in een kaffee, er er pas mee zullen kappen nadat kaffee-uitbater èn roker een paar boetes betaald zullen hebben.
De ware aard van de voorstanders van zo'n rookverbod komt bovendrijven. Wel interessant, moet ik zeggen.
Oud 30 oktober 2008, 15:14   #375
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga overigens niet echt akkoord met het gegeven dat 'een duidelijke ideologie hebben' (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Tavek, die een latente ideologie heeft), hetzelfde zou zijn als 'kortzichtig'. Misschien heb ik wel een hele waaier aan alternatieven bekeken (wat ik ook heb gedaan) & ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal een beetje onzinnig is?

Misschien vind ik wel echt dat geweld absoluut niet gerechtvaardigd kan worden, al vindt men het nog zo leuk? Nu, wat daar 'kortzichtig' aan is, geen idee. Maar als het dat is, dan zie ik niet in wat daar substantieel meer kortzichtig aan is dan de gedachte 'als de volksvertegenwoordiging ermee akkoord gaat, dan is het in orde'.

Dit laatste concept veegt overigens elke mogelijke vorm van rationele argumentatie van tafel. Kunnen we even goed de biezen pakken. We hebben immers dé maatstaf gevonden van wat goed & slecht is: de volksvertegenwoordiging!
Een opmerking: welke soort van wetgeving wordt niet gehandhaafd dmv "geweld" ? Indien u de wet overtreedt zal de uitvoerende macht u daarop aanpakken. Dat is normaal, of niet ?

En door het woordje geweld te gebruiken insinueert u bvb het afbranden van het cafe, het in elkaar slaan van de uitbater, en dat is iets waar wij helemaal niet voor staan. Boetes, en na herhaaldelijke aanmaningen overgaan tot sluiting. Dat is heel wat anders als de cafebaas in elkaar timmeren.

Het komt er op neer dat u een andere set waarden belangrijk vindt dan mij. En dit is net waar ik over sprak toen ik stelde dat goed en fout anders kan worden ingeschat. Gij schat dat op een andere manier in als ik. Wie is nu correct ? Gij vindt de vrijheid van de cafebaas het belangrijkste. Ik niet. Ik vind de vrijheid van de klant die moet kunnen gaan en staan wij hij wilt het belangrijkste.

Wie heeft gelijk ? Time will tell.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 15:22   #376
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

De ware aard van de voorstanders van zo'n rookverbod komt bovendrijven. Wel interessant, moet ik zeggen.
Gij hebt door uw leeftijd nooit mogen meemaken dat roken nog bon ton was overal. Het is pas door strenge rookwetgeving dat niet rokers en vooral longpatienten terug ergens kunnen komen.

Wij willen VERLOST zijn van de pest die het roken is, zonder daarbij gehinderd te moeten worden in ons dagelijks doen. Omdat wij niets abnormaals doen. Het zijn de rokers die met een verslaving zitten. Een ongezonde, marginale verslaving gestuurd door een industrie die er grof geld mee verdient.

Eigendomsrechten kunnen me gestolen worden als het over gezondheid gaat.
Oud 30 oktober 2008, 15:26   #377
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Helaas zijn de meeste rokers onhoffelijk.
Zeker de mensen die zich niet neerleggen bij een absoluut verbod om te roken in sosiale ontmoetingsplaatsen zoals kaffees, zijn onhoffelijk.

Of kaffees nu openbare ruimtes zijn, of privé ruimtes met openbaar karakter, of privé ruimtes door bestemming ... het kan mij allemaal geen bal schelen. Ik hoop dat de wet zo vlug als mogelijk gestemd wordt, en ik hoop zelfs dat een paar stijfkoppen toch gaan roken in een kaffee, er er pas mee zullen kappen nadat kaffee-uitbater èn roker een paar boetes betaald zullen hebben.
Ik heb jaren net zo Jacobijns gedacht als u. Ik vond dat prachtig enzo.
De realiteit is echter dat het geen zin heeft op vele vlakken. Je verdraagt net zo veel rook als je kan en wil verdragen. De staat inschakelen is een teken van zwakte en het succes van dat inschakelen doet beroep op andere intenties dan de uwe. Als je konsekwent bent verbied je alles. Zo simpel is het. Ofwel zeg je eerlijk dat je subjectief het ene recht belangrijker vindt dan het andere. No hard feelings. Ik kan daar niets aan doen behalve hopen op een staat die u een verbod op inkonsekwentie oplegt.

Ik ben nog steeds relatief frekwent gebruiker van het openbaar vervoer. De Lijn heeft "no smoking signs" in de bus staan. Geen probleem. Het is dan ook een bedrijf dat keuzes maakt. Maar als de chauffeur zijn stinkstokske zelf opsteekt zo onder dat verbodsteken, is dat een schoffering van de gebruiker. bedrog van de consument. Wat ga je daaraan doen? Ik heb al talrijke brieven verstuurt naar "staatssteun"-bedrijf en "correcte" quota-instelling De Lijn. geen antwoord.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 15:30.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 15:31   #378
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een opmerking: welke soort van wetgeving wordt niet gehandhaafd dmv "geweld" ? Indien u de wet overtreedt zal de uitvoerende macht u daarop aanpakken. Dat is normaal, of niet ?
De vraag is welke soort van handelingen bestraft mogen worden met geweld & welke niet. De Joden zijn ook vervolgd geweest door middel van de wetgeving door middel van geweld, he. Dat opmerken is nogal irrelevant. De vraag is wat gerechtvaardigd is - en wat niet.

Citaat:
En door het woordje geweld te gebruiken insinueert u bvb het afbranden van het cafe, het in elkaar slaan van de uitbater, en dat is iets waar wij helemaal niet voor staan. Boetes, en na herhaaldelijke aanmaningen overgaan tot sluiting. Dat is heel wat anders als de cafebaas in elkaar timmeren.
Als u dat geen geweld noemt, dan stel ik voor dat u die boetes niet betaald & dan ziet wat er met u gaat gebeuren.

Citaat:
Het komt er op neer dat u een andere set waarden belangrijk vindt dan mij. En dit is net waar ik over sprak toen ik stelde dat goed en fout anders kan worden ingeschat. Gij schat dat op een andere manier in als ik. Wie is nu correct ? Gij vindt de vrijheid van de cafebaas het belangrijkste. Ik niet. Ik vind de vrijheid van de klant die moet kunnen gaan en staan wij hij wilt het belangrijkste.

Wie heeft gelijk ? Time will tell.
Als 'time will tell' de correcte maatstaf is voor wat rechtvaardig is, dan vraag ik me af hoe je ooit iemand kan veroordelen. His time told him to so do, he.

Misschien moet je wat filosofie niet zomaar opzijschuiven?
Oud 30 oktober 2008, 15:32   #379
Tavek
Banneling

Standaard

http://www.senate.be/www/?MIval=/Reg...110183&LANG=nl

Dat ze het maar snel stemmen.
Oud 30 oktober 2008, 15:32   #380
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij hebt door uw leeftijd nooit mogen meemaken dat roken nog bon ton was overal. Het is pas door strenge rookwetgeving dat niet rokers en vooral longpatienten terug ergens kunnen komen.

Wij willen VERLOST zijn van de pest die het roken is, zonder daarbij gehinderd te moeten worden in ons dagelijks doen. Omdat wij niets abnormaals doen. Het zijn de rokers die met een verslaving zitten. Een ongezonde, marginale verslaving gestuurd door een industrie die er grof geld mee verdient.

Eigendomsrechten kunnen me gestolen worden als het over gezondheid gaat.
Dan kom ik sebiet bij u thuis uw huis verkopen & stort dat geld in het anti-kankerfonds. Of bent u zo consequent niet?

Eerlijk zijn, he.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be