![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.skepp.be/artikels/geneesk...assief%20roken Verder zegt u het zelf: lange termijn schade. Vermits je dus keuze genoeg hebt om op korte termijn niet in rokerszalen te zijn (niemand verplicht u om op café te gaan & als u toch een rokerscafé binnenstapt, kan u binnen de 5 seconden terug buiten zijn), is er dus wel degelijk sprake van een lage ongezondheidsfactor. De vergelijking met asbet in gradatie lijkt me daarin compleet van de pot gerukt & dat weet u zelf ook.
|
|
|
|
|
#402 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#403 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ale; tof dat jij een persoonlijke mening hebt & dat je daarmee alles dat ik zeg zomaar even van tafel zou kunnen vegen! Citaat:
|
|
|
|
|
#404 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welke relevantie heeft dat voor het rookverbod? Ga je nu beweren dat de _enige_ manier dat niet-rokers een sociaal leven kunnen hebben is als roken verboden is?
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
ik had graag nog opgemerkt dat straling zoals u zelf aanduidde ook op lange termijn schade toebrengt. Een televisie straalt ook behoorlijk. Uit allerlei studies die voor u dezelfde waarde zouden moeten hebben me dunkt als studies betreffende tabaksrook, blijkt dat een enkele uren tv per week de grens is. Moeten café's nu televisietoestellen buitengooien, omdat ze openbare ruimte zijn?
Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:14. |
|
|
|
|
|
|
#406 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je hebt als niet roker de dag van vandaag de keuze: ofwel tabaksrook opsnuiven ofwel thuis blijven. Dit is heel simpel aangezien geen enkele (of maar een kleine minderheid) cafebaas het aandurft om zijn zaak rookvrij te maken. Oh ja, je kan naar de bioscoop gaan, naar een sportmanifestatie, noem maar op. Maar de echte sociale bezigheid: namelijk drank consumeren en wat met je vrienden praten op cafe is onmogelijk, zonder de tabaksrook op te snuiven. Dat is de realteit. In theorie heb je een keuze, maar in de realiteit niet. Kortom, er is een vorm van sociale uitsluiting. |
|
|
|
|
|
|
#407 | |
|
|
Citaat:
- thuis of - café ??? En concerten? fuiven? Rookverbod?
Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:21. |
|
|
|
|
|
|
#408 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#409 |
|
|
u vindt de ene vrijheid ondergeschikt aan uw vrijheid?
|
|
|
|
#410 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#411 |
|
|
|
|
|
|
#412 |
|
Banneling
|
mijn vrijheid, maar ook die van talloze andere niet rokers die liever niet in de tabak zitten.
Ik vind dat belangrijker als de vrijheid van de cafebaas om te beslissen wat wel en niet mag op dit gebied in zijn zaak. Hij mag zijn zaak gerust roze verven, of een bepaald gerne muziek draaien, of een bepaald soort bier serveren....noem maar op, dat zijn allemaal zaken die geen impact hebben op de gezondheid. Van slechte muziek hou je geen tranende ogen, piepende longen en dergelijke over. Daar trek ik de lijn. Snap je mijn gedachtegang ? |
|
|
|
|
|
#413 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Verder is dit overigens geen goed argument, omdat, indien het rook-verbod er dan effectief is, je aan sociale uitsluting doet van de roker! Die heeft dan de keuze 'ofwel thuis roken', ofwel niet op café gaan (ofwel om de 10 minuten even naar buiten gaan omte roken, wat ook een vorm is van 'sociale uitsluiting', zoals jij dat woord hanteert). Nu kan je zeggen: maar het ene is gezond & het andere niet, wat waar is. Maar dat neemt wel weg dat je argumetn van 'sociale uitsluiting' op niets slaat, vermits je geen sociale uitsluiting wilt wegwerken, maar een andere vorm van sociale uitsluiting wenst te creëren. Citaat:
Ik noteer overigens dat jouw perspectief van 'vrijheid' is dat mensen maar keuzes in overvloed moeten hebben. 'Consumptie' als vrijheid. Citaat:
|
|
|
|
|
#414 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waar je dezelfde scheldpartij herhaalt.
Citaat:
|
|
|
|
|
#415 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik, eigenlijk, wel.
|
|
|
|
|
#416 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#417 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daarom dat u de realiteit wenst te 'vereenvoudigen' naar 'dan verbieden we de boel toch?'
|
|
|
|
|
#418 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:35. |
||
|
|
|
|
|
#419 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alweer: in theorie klopt je stelling, in praktijk niet. |
|
|
|
|
|
|
#420 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik wil gerust dieper in gaan op de 'eenvoudige' realiteit van zo'n verbod, hoor. Ik denk dat dat evenzeer 'ver van de realiteit' staat als stellen dat het 'eenvoudig' is om een café te openen. Het is ook evenzeer eenvoudig om te beweren dat een verbod al onze problemen gaat oplossen in verband met passieve rook op café.
|
|
|