Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 16:05   #401
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die lage "ongezondheidsgraad" is fictie. Roken is iets dat op lange termijn schade toebrengt, maar niet te min schade toebrengt. Een lage dosis straling kan, gelooft u mij maar, op lange termijn ook extreem dodelijk zijn. Als iemand dag en nacht in de rook werkt, zal dit van de ene dag op de andere geen schade toebrengen (en zal de persoon ook niet geneigd zijn om te handelen), maar na 20 jaar in de doemp werken, gaat ge wel wat merken.

Hetzelfde verhaal met asbest.
Zolang u het bij een verhaal gaat houden en niet met harde feiten komt, ga ik het toch eerder houden bij het verhaal dat skepp vertelt, tenzij er redenen zijn om hen te wantrouwen?

http://www.skepp.be/artikels/geneesk...assief%20roken

Verder zegt u het zelf: lange termijn schade. Vermits je dus keuze genoeg hebt om op korte termijn niet in rokerszalen te zijn (niemand verplicht u om op café te gaan & als u toch een rokerscafé binnenstapt, kan u binnen de 5 seconden terug buiten zijn), is er dus wel degelijk sprake van een lage ongezondheidsfactor. De vergelijking met asbet in gradatie lijkt me daarin compleet van de pot gerukt & dat weet u zelf ook.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 16:06   #402
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zolang u het bij een verhaal gaat houden en niet met harde feiten komt, ga ik het toch eerder houden bij het verhaal dat skepp vertelt, tenzij er redenen zijn om hen te wantrouwen?

http://www.skepp.be/artikels/geneesk...assief%20roken

Verder zegt u het zelf: lange termijn schade. Vermits je dus keuze genoeg hebt om op korte termijn niet in rokerszalen te zijn (niemand verplicht u om op café te gaan & als u toch een rokerscafé binnenstapt, kan u binnen de 5 seconden terug buiten zijn), is er dus wel degelijk sprake van een lage ongezondheidsfactor. De vergelijking met asbet in gradatie lijkt me daarin compleet van de pot gerukt & dat weet u zelf ook.
Zegt het fenomeen sociaal leven u iets ? Hebben niet rokers daar misschien geen recht op ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 16:07   #403
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bent het perfecte voorbeeld van een losgeslagen academicus die denkt dat hij 1 op 1 zijn colleges kan toepassen op de realiteit. Ik heb in een ver verleden ook vakken zoals ethiek gehad, en ik heb gemerkt dat het een grote hoop crap was toen ik eenmaal in de industrie stond.
Dat is heel leuk dat u dat vindt, maar kan u dat ook aantonen?
Ale; tof dat jij een persoonlijke mening hebt & dat je daarmee alles dat ik zeg zomaar even van tafel zou kunnen vegen!

Citaat:
Je hebt tot nu toe nog alleen maar "argumentatietechniek" uit de doeken gedaan en nog geen echte argumenten gegeven.
Dat u nog niet eens de argumenten heeft herkend, is inderdaad mijn probleem.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 oktober 2008, 16:09   #404
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zegt het fenomeen sociaal leven u iets ? Hebben niet rokers daar misschien geen recht op ?
Tuurlijk zegt mij dat iets & natuurlijk mogen niet-rokers een sociaal leven hebben.

Welke relevantie heeft dat voor het rookverbod? Ga je nu beweren dat de _enige_ manier dat niet-rokers een sociaal leven kunnen hebben is als roken verboden is?
Oud 30 oktober 2008, 16:09   #405
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, maar er zijn konsekwenties, zoals alles konsekwenties heeft.

ik had graag nog opgemerkt dat straling zoals u zelf aanduidde ook op lange termijn schade toebrengt. Een televisie straalt ook behoorlijk. Uit allerlei studies die voor u dezelfde waarde zouden moeten hebben me dunkt als studies betreffende tabaksrook, blijkt dat een enkele uren tv per week de grens is. Moeten café's nu televisietoestellen buitengooien, omdat ze openbare ruimte zijn?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:14.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 16:18   #406
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk zegt mij dat iets & natuurlijk mogen niet-rokers een sociaal leven hebben.

Welke relevantie heeft dat voor het rookverbod? Ga je nu beweren dat de _enige_ manier dat niet-rokers een sociaal leven kunnen hebben is als roken verboden is?
Je illustreert hier weer dat je ver van de realteit afstaat.

Je hebt als niet roker de dag van vandaag de keuze: ofwel tabaksrook opsnuiven ofwel thuis blijven. Dit is heel simpel aangezien geen enkele (of maar een kleine minderheid) cafebaas het aandurft om zijn zaak rookvrij te maken. Oh ja, je kan naar de bioscoop gaan, naar een sportmanifestatie, noem maar op. Maar de echte sociale bezigheid: namelijk drank consumeren en wat met je vrienden praten op cafe is onmogelijk, zonder de tabaksrook op te snuiven. Dat is de realteit. In theorie heb je een keuze, maar in de realiteit niet.

Kortom, er is een vorm van sociale uitsluiting.
Oud 30 oktober 2008, 16:20   #407
Steben

Standaard

Citaat:

Je hebt als niet roker de dag van vandaag de keuze: ofwel tabaksrook opsnuiven ofwel thuis blijven. Dit is heel simpel aangezien geen enkele (of maar een kleine minderheid) cafebaas het aandurft om zijn zaak rookvrij te maken. Oh ja, je kan naar de bioscoop gaan, naar een sportmanifestatie, noem maar op. Maar de echte sociale bezigheid: namelijk drank consumeren en wat met je vrienden praten op cafe is onmogelijk, zonder de tabaksrook op te snuiven. Dat is de realteit. In theorie heb je een keuze, maar in de realiteit niet.

In uw realiteit is er dus geen keuze buiten:

- thuis

of

- café

???

En concerten? fuiven? Rookverbod?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:21.
Oud 30 oktober 2008, 16:21   #408
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is heel leuk dat u dat vindt, maar kan u dat ook aantonen?
Ale; tof dat jij een persoonlijke mening hebt & dat je daarmee alles dat ik zeg zomaar even van tafel zou kunnen vegen!
Zie mijn post hierboven.

Citaat:
Dat u nog niet eens de argumenten heeft herkend, is inderdaad mijn probleem.
Het enigste argument wat u presenteert is de vrijheid van de cafebaas. Ik stel heel simpelweg dat ik die ondergeschikt vind. U kon me tot nu toe nog niet overtuigen van het tegendeel.
Oud 30 oktober 2008, 16:22   #409
Steben

Standaard

Citaat:
Zie mijn post hierboven.
Het enigste argument wat u presenteert is de vrijheid van de cafebaas. Ik stel heel simpelweg dat ik die ondergeschikt vind. U kon me tot nu toe nog niet overtuigen van het tegendeel.
u vindt de ene vrijheid ondergeschikt aan uw vrijheid?
leve de manmanman club
Oud 30 oktober 2008, 16:22   #410
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht

En concerten? fuiven? Rookverbod?
Liefst

Horeca is breder als cafe.
Oud 30 oktober 2008, 16:23   #411
Steben

Standaard

Citaat:
Liefst

Horeca is breder als cafe.
Straat?
leve de manmanman club
Oud 30 oktober 2008, 16:26   #412
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
u vindt de ene vrijheid ondergeschikt aan uw vrijheid?
mijn vrijheid, maar ook die van talloze andere niet rokers die liever niet in de tabak zitten.

Ik vind dat belangrijker als de vrijheid van de cafebaas om te beslissen wat wel en niet mag op dit gebied in zijn zaak. Hij mag zijn zaak gerust roze verven, of een bepaald gerne muziek draaien, of een bepaald soort bier serveren....noem maar op, dat zijn allemaal zaken die geen impact hebben op de gezondheid. Van slechte muziek hou je geen tranende ogen, piepende longen en dergelijke over. Daar trek ik de lijn. Snap je mijn gedachtegang ?
Oud 30 oktober 2008, 16:26   #413
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat illustreert het niet. Dat illustreert dat jij er een karikatuur van wenst te maken, door zwaarwichtige woorden zoals 'sociale uitsluiting' of 'recht op een sociaal leven' er bij te halen. Vooral die tweede is redelijk cool, vermits je dan doet alsof de discussie gaat over 'of niet-rokers recht hebben op een sociaal leven of niet' Dat is natuurlijk helemaal niet de kwestie.

Citaat:
Je hebt als niet roker de dag van vandaag de keuze: ofwel tabaksrook opsnuiven ofwel thuis blijven. Dit is heel simpel aangezien geen enkele (of maar een kleine minderheid) cafebaas het aandurft om zijn zaak rookvrij te maken.
Wel, dan kan je toch héél eenvoudig niet-rokers cafés openen? Vermits u denkt dat er toch een grote schare aan niet-rokers thuis zitten, die dolgraag op cafées zouden gaan?

Verder is dit overigens geen goed argument, omdat, indien het rook-verbod er dan effectief is, je aan sociale uitsluting doet van de roker! Die heeft dan de keuze 'ofwel thuis roken', ofwel niet op café gaan (ofwel om de 10 minuten even naar buiten gaan omte roken, wat ook een vorm is van 'sociale uitsluiting', zoals jij dat woord hanteert).

Nu kan je zeggen: maar het ene is gezond & het andere niet, wat waar is. Maar dat neemt wel weg dat je argumetn van 'sociale uitsluiting' op niets slaat, vermits je geen sociale uitsluiting wilt wegwerken, maar een andere vorm van sociale uitsluiting wenst te creëren.

Citaat:
Oh ja, je kan naar de bioscoop gaan, naar een sportmanifestatie, noem maar op. Maar de echte sociale bezigheid: namelijk drank consumeren en wat met je vrienden praten op cafe is onmogelijk, zonder de tabaksrook op te snuiven. Dat is de realteit. In theorie heb je een keuze, maar in de realiteit niet.
Je hebt nog altijd terrasjes!
Ik noteer overigens dat jouw perspectief van 'vrijheid' is dat mensen maar keuzes in overvloed moeten hebben. 'Consumptie' als vrijheid.

Citaat:
Die je wilt vervangen door sociale uitsluiting die jij 'leuker' vindt.
Oud 30 oktober 2008, 16:27   #414
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie mijn post hierboven.
Waar je dezelfde scheldpartij herhaalt.

Citaat:
Tegen arbitrairheid valt dan ook niet te discussieren. Dat probeer ik je te doen inzien, maar tot nu toe lukt zelfs dat me niet.
Oud 30 oktober 2008, 16:28   #415
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn vrijheid, maar ook die van talloze andere niet rokers die liever niet in de tabak zitten.

Ik vind dat belangrijker als de vrijheid van de cafebaas om te beslissen wat wel en niet mag op dit gebied in zijn zaak. Hij mag zijn zaak gerust roze verven, of een bepaald gerne muziek draaien, of een bepaald soort bier serveren....noem maar op, dat zijn allemaal zaken die geen impact hebben op de gezondheid. Van slechte muziek hou je geen tranende ogen, piepende longen en dergelijke over. Daar trek ik de lijn. Snap je mijn gedachtegang ?
Ja: je vindt dat mensen niet verantwoordelijkheid moeten zijn over hun eigen gezondheidstoestand.

Ik, eigenlijk, wel.
Oud 30 oktober 2008, 16:28   #416
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel, dan kan je toch héél eenvoudig niet-rokers cafés openen? Vermits u denkt dat er toch een grote schare aan niet-rokers thuis zitten, die dolgraag op cafées zouden gaan?
U bewijst mijn stelling zelf. De realiteit is heel wat complexer als "even een cafe opendoen".
Oud 30 oktober 2008, 16:30   #417
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bewijst mijn stelling zelf. De realiteit is heel wat complexer als "even een cafe opendoen".
Daarom dat u de realiteit wenst te 'vereenvoudigen' naar 'dan verbieden we de boel toch?'
Oud 30 oktober 2008, 16:31   #418
Steben

Standaard

Citaat:
Van slechte muziek hou je geen tranende ogen, piepende longen en dergelijke over.
Je vergist je schromelijk; ik stel voor om hiphop te verbieden in café's. Hoofdpijn en hoge bloeddruk door excitatie kosten mij enkele jaren van mij leven, volgens mijn arts.

Citaat:
Snap je mijn gedachtegang ?
Ik denk dat zowel Adrian als ik u snappen, maar wij volgen niet.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 16:35.
Oud 30 oktober 2008, 16:31   #419
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja: je vindt dat mensen niet verantwoordelijkheid moeten zijn over hun eigen gezondheidstoestand.

Ik, eigenlijk, wel.
Waarom verbiedt de staat het gebruik van allerhande voedinssuplementen bijvoorbeeld ? Zouden de mensen zelf niet slim genoeg zijn om achter op het pakje te lezen wat er in zit en het niet te kopen. Het is namelijk ongezond. Waarom hebben we een federaal voedselagentschap nodig ? Kunnen de mensen zelf niet nagaan of er vuiligheid in hun kip zit ?

Alweer: in theorie klopt je stelling, in praktijk niet.
Oud 30 oktober 2008, 16:32   #420
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil gerust dieper in gaan op de 'eenvoudige' realiteit van zo'n verbod, hoor. Ik denk dat dat evenzeer 'ver van de realiteit' staat als stellen dat het 'eenvoudig' is om een café te openen. Het is ook evenzeer eenvoudig om te beweren dat een verbod al onze problemen gaat oplossen in verband met passieve rook op café.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be