Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2008, 10:29   #801
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik op mijn eentje alleen heb inderdaad geen recht om iets te eisen van pakweg een kaffeebaas of eenderwelke andere medemens ...

maar het parlement heeft dat wel.

Voorlopig blijf ik dus ijveren voor een wet in de gewenste zin.
En het ziet er naar uit dat die er gaat komen ook. ('t kan daarbij zijn dat die wet verkeerd is enz. enz. dus dat ik geen gelijk heb; maar in 't leven komt het er niet op aan om gelijk te hebben, maar wel om gelijk te krijgen ...)
Iets wat ik al eerder heb gepost in deze draad en waar al die naievelingen hier zich schromelijk in hebben mispakt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:34   #802
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone
Your place or mine?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kom maar af. Ik ben alleen thuis. ^^
Na Godwin, Steben's law:

Hoe langer een discussie duurt, zo lang dat godwin's law al in voege is, zullen de personen zin hebben in sex om het meningsverschil alsnog weg te kunnen neuken.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 3 november 2008 om 10:35.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:36   #803
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik zie juist over Engeland, Schotland en Ierland nogal wat berichten op net over gesloten en failliete kroegen.

Natuurlijk weten we niet welke groeperingen het ergst liegen maar voor "uw" politiek-correcte nieuwsgaring zal men denkelijk geen lieden interviewen die sinds het rookverbod wegblijven uit legale cafés.

http://www.topix.com/forum/health/sm...5OCT85EF0OVR30
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/n...nd/7376279.stm
http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle1443931.ece
http://edition.cnn.com/2008/WORLD/eu...ubs/index.html

Nouja, ik ga geen heel blad vullen met zulke links; kijk maar rustig voor jezelf:

http://www.metaseek.nl/search/web/1/pubs+closed+smoking

Ten eerste: een zelfstandige zegt altijd dat zijn omzet daalt; en als hij door omstandigheden dat echt niet kan blijven volhouden, dan zegt hij dat zijn winstmarge gedaald is ..... en hij heeft nog gelijk ook, want niemand moet graag belastingen betalen.

Ten tweede: veel kaffees gaan failliet, maar dat komt omdat vaak kaffeebazen dikke prutsers zijn; twaalf stielen dertien ongelukken ...
Dat denkt op korte tijd met lekker lui achter zijnen toog te staan, evenveel te verdienen als een geneesheer of een eigenaar van een klein fabriekske ...

Maar kaffeebazen moeten hard werken, lange uren, ook buiten de openingsuren, en er moet een boekhouding zijn (zelfs al leven we in een bananenkoninkrijk ...), en als er personeel is dat moet er gezorgd worden voor de sosiale wetgeving ....

Besluit: goede kaffeebazen zijn betrekkelijk zeldzaam; ze verdienen dik respekt; ze gaan er als de beste uitkomen eens de anti-rookwet een aantal kowbojs gaat elimineren ...

Reaktie op jouw post: die links en die berichten van die zelfstandigenorganistaties zijn pure propaganda; geen bakkes van geloven !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:36   #804
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Maar ik ben alleen voor mezelf streng daarin, maak hoogstens een aanmerking als iemand een ander afkat en terwijl zelf taalfouten maakt. Verder ben ik tevreden als ik kan begrijpen wat iemand bedoelt, want dit hier is geen talenforum, "taal" is niet ieders vak en een goed muizenvangende kat hoeft voor mij niet te kunnen blaffen.
Akkoord, Willem, ik maak ook zelden een opmerking omdat het nu eenmaal geen taalforum is. Maar het is wel hinderlijk bij het lezen én het is een indicatie van de povere beheersing van de eigen taal. Een gebrek dat sinds sms en internet wanstaltige porporties heeft aangenomen. Zonde, want een uitgebreide vocabulaire en correcte grammatica zijn uitingen van culturele rijkdom.
Oud 3 november 2008, 10:39   #805
Steben

Standaard

Het is straf dat vaak naar het nut en de legitimiteit van de wet verwezen wordt, terwijl niemand, ik herhaal niemand, de wet volledig kent en daarenboven de wet vaak aan zijn laars lapt. Iedereen heeft gewoonweg het fantastische natuurlijke instinct om "zijn" overtreding te minimaliseren, en anderen lekker te wijzen op hun "grote" misstap. Maar als dit gehanteerd wordt om etatisme op een groep te werpen, vind ik het pervers. Op het randje van kinderach...

Het weze misschien veel te christelijk geïnspireerd, maar ik vond dit toch toepasselijk: de eerste steen mensen?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 3 november 2008 om 10:40.
Oud 3 november 2008, 10:43   #806
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Of het zou erop kunnen wijzen dat cafébazen, die over het algemeen zelf rokers zijn, niet uit zichzelf geneigd zijn om hun café rookvrij te maken.

Afgezien van wat ik zonet postte over de kwaliteit van een aantal kaffeebazen, wou ik jouw bericht nog aanvullen met het volgende:

mensen hebben altijd schrik van veranderingen.

Maak een stads- of dorps-sentrum autovrij autoluw: de horeka en de inwoners gaan gaan protesteren;
voer blauwe zone in, of betalend parkeren: idem;
enkel richting in de hoofdstraat ....
Geef een bouwvergunning aan een warenhuis, richt een stadsbos of een natuurgebiedje in, maak een rond punt of stel rode lichten op ... idem
verhoog de belastingen, of verlaag de belastingen ... altijd iemand die wel een tegenargument heeft ...

na enkele tijd zien ze er de voordelen van in, maar als na een tijdje 't een of 't ander verandert in de situatie, en we zouden terug naar de oorspronkelijke inrichting moeten gaan ... dan staan krak diezelfde mensen daar weer te reklameren.

Verwacht dus niets anders van een kaffeebaas dan dat hij 'niets veranderd wil zien'.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 november 2008, 10:43   #807
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ten eerste: een zelfstandige zegt altijd dat zijn omzet daalt; en als hij door omstandigheden dat echt niet kan blijven volhouden, dan zegt hij dat zijn winstmarge gedaald is ..... en hij heeft nog gelijk ook, want niemand moet graag belastingen betalen.

Ten tweede: veel kaffees gaan failliet, maar dat komt omdat vaak kaffeebazen dikke prutsers zijn; twaalf stielen dertien ongelukken ...
Dat denkt op korte tijd met lekker lui achter zijnen toog te staan, evenveel te verdienen als een geneesheer of een eigenaar van een klein fabriekske ...

Maar kaffeebazen moeten hard werken, lange uren, ook buiten de openingsuren, en er moet een boekhouding zijn (zelfs al leven we in een bananenkoninkrijk ...), en als er personeel is dat moet er gezorgd worden voor de sosiale wetgeving ....

Besluit: goede kaffeebazen zijn betrekkelijk zeldzaam; ze verdienen dik respekt; ze gaan er als de beste uitkomen eens de anti-rookwet een aantal kowbojs gaat elimineren ...

Reaktie op jouw post: die links en die berichten van die zelfstandigenorganistaties zijn pure propaganda; geen bakkes van geloven !!
Nee, het is echt wel waar dat er steeds sneller cafés verdwijnen.
Oud 3 november 2008, 10:46   #808
Steben

Standaard

Citaat:
Afgezien van wat ik zonet postte over de kwaliteit van een aantal kaffeebazen, wou ik jouw bericht nog aanvullen met het volgende:
mensen hebben altijd schrik van veranderingen.
inderdaad. O wee als je wetten wil afschaffen. Veel te veel schrik zie...
leve de manmanman club
Oud 3 november 2008, 10:46   #809
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Mochten ze ....
De Vlaamse uitdrukking "moesten ze ..." zou al lang moeten opgenomen zijn in de standaardtaal ... tenminste als ze hun eigen regels zouden toepassen.

Voor de rest zijn taalfouten niet het onderwerp van deze draad.

knipoog

Oud 3 november 2008, 10:49   #810
Jukes
Parlementslid

Standaard

Al jaren staan horecazaken - samen met kledingzaken - aan de top van het lijstje met failliete bedrijven in ons land. Dat is niet toevallig: ik ben bevriend met een curator die dan de boel mag gaan opkuisen en hij staat telkens weer versteld van de bijna onvoorstelbare financiële en bedrijfsmatige onkunde die veel horeca-uitbaters aan de dag leggen. Als er geld in het kasregister zit, dan denken ze dat ze rijk zijn. En ze geven dan navenant uit.

In economisch mindere tijden stijgt het aantal faillissementen in bedrijven die op deze manier worden 'gerund' (of beter: niet-gerund) uiteraard proportioneel sneller. Als café's - in landen waar een rookverbod geldt én bij ons - het nu moeilijk hebben, heeft dat dus vermoedelijk helemaal niets met de rookwetgeving te maken, maar alles met slecht beheer.

Laatst gewijzigd door Jukes : 3 november 2008 om 10:50.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:52   #811
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik op mijn eentje alleen heb inderdaad geen recht om iets te eisen van pakweg een kaffeebaas of eenderwelke andere medemens ...

maar het parlement heeft dat wel.
Er zijn een aantal dingen waar zelfs het parlement niet het recht heeft om over te beslissen. Een echte democratie is niet simpel een dictatuur van de meerderheid. Zelfs als 99% van de bevolking vindt dat iets moet gebeuren (en voor de meeste wetten is vaak maar een kleine minderheid voorstander, aan de rest wordt niets gevraagd maar ze geven er niet genoeg om om in opstand te komen) dan wil dat nog niet zeggen dat zoiets juist is. Bvb: Hitler kwam op democratische manier aan de macht, de VS noemden zich democratisch maar hadden slaven,...

Dat is wat mij vooral stoort. In het proberen goed te doen voor de maatschappij (zonder te weten wat de maatschappij wil, de maatschappij spreekt zelf niet) wordt nogal snel vergeten dat de maatschappij uit individuen (die wel kunnen spreken) en dat deze individuen het recht hebben hun leven (en hun zaak) zelf in te richten zonder dat een paternalistische overheid morele waarden komt opdringen. Een individu dat vrij is en zelf verantwoordelijkheid hoort op te nemen. Maar hoe kan je verantwoordelijk zijn (en op die manier echt mens) als alles voor je staat uitgeschreven. Elke morele keuze voor jou gemaakt is? Dat kan je niet. Dan ben je geen mens meer maar slechts een volger van regels.

De overheid heeft geen recht tussen te komen wanneer verantwoordelijke volwassenen zelf beslissingen nemen met hun eigendom of lichaam.

Citaat:
Voorlopig blijf ik dus ijveren voor een wet in de gewenste zin.
En het ziet er naar uit dat die er gaat komen ook. ('t kan daarbij zijn dat die wet verkeerd is enz. enz. dus dat ik geen gelijk heb; maar in 't leven komt het er niet op aan om gelijk te hebben, maar wel om gelijk te krijgen ...)
Ik snap niet wat er zo belangrijk is aan je gelijk te krijgen wanneer je geen gelijk hebt? De enige manier om dat toch te krijgen, is het af te dwingen met geweld. Maar dat heeft geen waarde. Dat wil enkel zeggen dat je bij de sterkste factie hoort. Een tijdlang kreeg Stalin gelijk om al die mensen te vermoorden (hij was de sterktste) maar hij heeft nooit gelijk gehad. Wat hij deed was altijd onrecht, en zo zal jou wet ook altijd onrecht zijn. Zelfs al slaag je er in hem af te dwingen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:54   #812
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Akkoord, Willem, ik maak ook zelden een opmerking omdat het nu eenmaal geen taalforum is. Maar het is wel hinderlijk bij het lezen én het is een indicatie van de povere beheersing van de eigen taal. Een gebrek dat sinds sms en internet wanstaltige porporties heeft aangenomen. Zonde, want een uitgebreide vocabulaire en correcte grammatica zijn uitingen van culturele rijkdom.
Jouw bericht is hier kompleet of topik.

En nog voor diskussie vatbaar. Want ik vind dat een uitgebreide kennis en korrekte toepassing van de teorie van wiskunde, algebra en meetkunde uitingen zijn van kulturele rijkdom.

Laat je niet vangen door die germanistjes of romanistjes. Bemerk wanneer ze spreken "tot meerdere eer en glorie van zichzelve".

Oud 3 november 2008, 11:03   #813

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kpeisdege da 't de bedoelenge es da ge maa verstoat moar os ge wilt kank et uuk in tchinees zegge zuen
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 11:05   #814
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Jouw bericht is hier kompleet of topik.

En nog voor diskussie vatbaar. Want ik vind dat een uitgebreide kennis en korrekte toepassing van de teorie van wiskunde, algebra en meetkunde uitingen zijn van kulturele rijkdom.

Laat je niet vangen door die germanistjes of romanistjes. Bemerk wanneer ze spreken "tot meerdere eer en glorie van zichzelve".
Natuurlijk is dit off-topic. IK ben er dan ook niet mee begonnen. En natuurlijk is spelen met wiskunde, algebra en meetkunde ook een uiting van culturele rijkdom. Het ene sluit het andere toch niet uit? Ik ben trouwens noch germanistje, noch romanistje. Wél viezentistje, zoals Louis Paul Boon zou zeggen (een mens die zich nog heel plastisch en correct kon uitdrukken).
Oud 3 november 2008, 11:06   #815
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
kpeisdege da 't de bedoelenge es da ge maa verstoat moar os ge wilt kank et uuk in tchinees zegge zuen
Tètitatutès.
Oud 3 november 2008, 11:08   #816
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Er zijn een aantal dingen waar zelfs het parlement niet het recht heeft om over te beslissen. Een echte democratie is niet simpel een dictatuur van de meerderheid. Zelfs als 99% van de bevolking vindt dat iets moet gebeuren (en voor de meeste wetten is vaak maar een kleine minderheid voorstander, aan de rest wordt niets gevraagd maar ze geven er niet genoeg om om in opstand te komen) dan wil dat nog niet zeggen dat zoiets juist is. Bvb: Hitler kwam op democratische manier aan de macht, de VS noemden zich democratisch maar hadden slaven,...

Dat is wat mij vooral stoort. In het proberen goed te doen voor de maatschappij (zonder te weten wat de maatschappij wil, de maatschappij spreekt zelf niet) wordt nogal snel vergeten dat de maatschappij uit individuen (die wel kunnen spreken) en dat deze individuen het recht hebben hun leven (en hun zaak) zelf in te richten zonder dat een paternalistische overheid morele waarden komt opdringen. Een individu dat vrij is en zelf verantwoordelijkheid hoort op te nemen. Maar hoe kan je verantwoordelijk zijn (en op die manier echt mens) als alles voor je staat uitgeschreven. Elke morele keuze voor jou gemaakt is? Dat kan je niet. Dan ben je geen mens meer maar slechts een volger van regels.

De overheid heeft geen recht tussen te komen wanneer verantwoordelijke volwassenen zelf beslissingen nemen met hun eigendom of lichaam.
Dat zijn allemaal zeer interessante filosofische teorieën. Degenen die die teorieën ontwikkelen, zeggen er meestal zelf van de eerste keer bij dat ze teoretisch zijn.
Want praktisch, als een parlement een wet stemt met een meerderheid, dan mag je veronderstellen dat hetgeen die wet regelt of voorschrijft, in overeenstemming is met de geest van de tijd.
En praktisch: je kan niet zeggen als overheid dat een bepaalde wet naar eigen goeddunken niet nageleefd mag worden, want jij vindt dat je harder mag dan 120 op een verlaten autostrade, en ik vind dat ik in 't midden van de nacht als er geen kat is in 100 mijlen, voorzichtig door het rode licht mag schuifelen ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Ik snap niet wat er zo belangrijk is aan je gelijk te krijgen wanneer je geen gelijk hebt? De enige manier om dat toch te krijgen, is het af te dwingen met geweld. Maar dat heeft geen waarde. Dat wil enkel zeggen dat je bij de sterkste factie hoort. Een tijdlang kreeg Stalin gelijk om al die mensen te vermoorden (hij was de sterktste) maar hij heeft nooit gelijk gehad. Wat hij deed was altijd onrecht, en zo zal jou wet ook altijd onrecht zijn. Zelfs al slaag je er in hem af te dwingen.
Allez, snapt gij dat niet?
Poepsimpel nochtans:
ik zit graag in een kaffeetje, een taveirne, een kafetaria van een sportklub, een restaurant enz. enz.
maar ik zit niet graag in tabaksrook, ik vind dat vies.

Heb ik nu toch wel de sjanse dat die dokteurs zeggen dat passief roken ongezonder is dan dat we tot nu toe wisten ...

Ewel, als na de restorants nu ook de kaffees rookvrij gaan worden, dan gaat mijn kwalitie-tijd er fiks op vooruit gaan.
En hopelijk de longproblemen van vele medemensen ook.

Spijtig dus voor de verstokte rokers.
Maar kom zeg, als hij eventjes naar buiten gaat of naar zijn rookkot, dat is nu toch echt maar een kleine moeite voor hem.

En dat jouw opmerking over het afdwingen van een wet "met geweld".
Dat is toch helemaal van de pot gerukt.
Maar daarover zijn de argumenten al opgesomd, eerder in deze draad.

ps: dat van die kaffeebazen: vorige posts van mede-forummers doet er mij aan denken: zouden die kaffeebazen zo tegen zijn, omdat zij veel sigaretten in het zwart kunnen verkopen?

Oud 3 november 2008, 11:20   #817
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... inderdaad, 'moesten' wordt tegenwoordig bijna even dikwijls verkeerd gebruik als 'noemen'... 't Is triest gesteld met de kennis van onze taal, tegenwoordig. Het aantal DT-fouten is op dit forum ook al niet meer te tellen.
Dat is van teveel op café te zitten.
Oud 3 november 2008, 11:21   #818
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is van teveel op café te zitten.
Zou al die rook de hersens aantasten?
Oud 3 november 2008, 11:27   #819
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... inderdaad, 'moesten' wordt tegenwoordig bijna even dikwijls verkeerd gebruik als 'noemen'... 't Is triest gesteld met de kennis van onze taal, tegenwoordig. Het aantal DT-fouten is op dit forum ook al niet meer te tellen.
Mijn tekst wordt automatisch gescreend op fouten.
Als er dan toch fouten doorsijpelen moet men eens de bal doorspelen naar de "zeer hoog geschoolde dames en heren programma makers"

Trouwens de foutjes van anderen staan hier bij mij ook rood onderlijnd.
En dat zijn er heel veel.
Oud 3 november 2008, 11:28   #820
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou al die rook de hersens aantasten?
Rook niet, maar die pinten om de rook door te spoelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be