![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#801 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#802 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Hoe langer een discussie duurt, zo lang dat godwin's law al in voege is, zullen de personen zin hebben in sex om het meningsverschil alsnog weg te kunnen neuken.
Laatst gewijzigd door Steben : 3 november 2008 om 10:35. |
|
|
|
|
|
|
#803 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ten eerste: een zelfstandige zegt altijd dat zijn omzet daalt; en als hij door omstandigheden dat echt niet kan blijven volhouden, dan zegt hij dat zijn winstmarge gedaald is ..... en hij heeft nog gelijk ook, want niemand moet graag belastingen betalen. Ten tweede: veel kaffees gaan failliet, maar dat komt omdat vaak kaffeebazen dikke prutsers zijn; twaalf stielen dertien ongelukken ... Dat denkt op korte tijd met lekker lui achter zijnen toog te staan, evenveel te verdienen als een geneesheer of een eigenaar van een klein fabriekske ... Maar kaffeebazen moeten hard werken, lange uren, ook buiten de openingsuren, en er moet een boekhouding zijn (zelfs al leven we in een bananenkoninkrijk ...), en als er personeel is dat moet er gezorgd worden voor de sosiale wetgeving .... Besluit: goede kaffeebazen zijn betrekkelijk zeldzaam; ze verdienen dik respekt; ze gaan er als de beste uitkomen eens de anti-rookwet een aantal kowbojs gaat elimineren ... Reaktie op jouw post: die links en die berichten van die zelfstandigenorganistaties zijn pure propaganda; geen bakkes van geloven !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#804 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#805 |
|
|
Het is straf dat vaak naar het nut en de legitimiteit van de wet verwezen wordt, terwijl niemand, ik herhaal niemand, de wet volledig kent en daarenboven de wet vaak aan zijn laars lapt. Iedereen heeft gewoonweg het fantastische natuurlijke instinct om "zijn" overtreding te minimaliseren, en anderen lekker te wijzen op hun "grote" misstap. Maar als dit gehanteerd wordt om etatisme op een groep te werpen, vind ik het pervers. Op het randje van kinderach...
Het weze misschien veel te christelijk geïnspireerd, maar ik vond dit toch toepasselijk: de eerste steen mensen?
Laatst gewijzigd door Steben : 3 november 2008 om 10:40. |
|
|
|
|
|
#806 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Afgezien van wat ik zonet postte over de kwaliteit van een aantal kaffeebazen, wou ik jouw bericht nog aanvullen met het volgende: mensen hebben altijd schrik van veranderingen. Maak een stads- of dorps-sentrum autovrij autoluw: de horeka en de inwoners gaan gaan protesteren; voer blauwe zone in, of betalend parkeren: idem; enkel richting in de hoofdstraat .... Geef een bouwvergunning aan een warenhuis, richt een stadsbos of een natuurgebiedje in, maak een rond punt of stel rode lichten op ... idem verhoog de belastingen, of verlaag de belastingen ... altijd iemand die wel een tegenargument heeft ... na enkele tijd zien ze er de voordelen van in, maar als na een tijdje 't een of 't ander verandert in de situatie, en we zouden terug naar de oorspronkelijke inrichting moeten gaan ... dan staan krak diezelfde mensen daar weer te reklameren. Verwacht dus niets anders van een kaffeebaas dan dat hij 'niets veranderd wil zien'.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#807 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#808 |
|
|
inderdaad. O wee als je wetten wil afschaffen. Veel te veel schrik zie...
|
|
|
|
#809 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Vlaamse uitdrukking "moesten ze ..." zou al lang moeten opgenomen zijn in de standaardtaal ... tenminste als ze hun eigen regels zouden toepassen.
Voor de rest zijn taalfouten niet het onderwerp van deze draad. knipoog
|
|
|
|
|
#810 |
|
Parlementslid
|
Al jaren staan horecazaken - samen met kledingzaken - aan de top van het lijstje met failliete bedrijven in ons land. Dat is niet toevallig: ik ben bevriend met een curator die dan de boel mag gaan opkuisen en hij staat telkens weer versteld van de bijna onvoorstelbare financiële en bedrijfsmatige onkunde die veel horeca-uitbaters aan de dag leggen. Als er geld in het kasregister zit, dan denken ze dat ze rijk zijn. En ze geven dan navenant uit.
In economisch mindere tijden stijgt het aantal faillissementen in bedrijven die op deze manier worden 'gerund' (of beter: niet-gerund) uiteraard proportioneel sneller. Als café's - in landen waar een rookverbod geldt én bij ons - het nu moeilijk hebben, heeft dat dus vermoedelijk helemaal niets met de rookwetgeving te maken, maar alles met slecht beheer.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 3 november 2008 om 10:50. |
|
|
|
|
|
#811 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dat is wat mij vooral stoort. In het proberen goed te doen voor de maatschappij (zonder te weten wat de maatschappij wil, de maatschappij spreekt zelf niet) wordt nogal snel vergeten dat de maatschappij uit individuen (die wel kunnen spreken) en dat deze individuen het recht hebben hun leven (en hun zaak) zelf in te richten zonder dat een paternalistische overheid morele waarden komt opdringen. Een individu dat vrij is en zelf verantwoordelijkheid hoort op te nemen. Maar hoe kan je verantwoordelijk zijn (en op die manier echt mens) als alles voor je staat uitgeschreven. Elke morele keuze voor jou gemaakt is? Dat kan je niet. Dan ben je geen mens meer maar slechts een volger van regels. De overheid heeft geen recht tussen te komen wanneer verantwoordelijke volwassenen zelf beslissingen nemen met hun eigendom of lichaam. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#812 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En nog voor diskussie vatbaar. Want ik vind dat een uitgebreide kennis en korrekte toepassing van de teorie van wiskunde, algebra en meetkunde uitingen zijn van kulturele rijkdom. Laat je niet vangen door die germanistjes of romanistjes. Bemerk wanneer ze spreken "tot meerdere eer en glorie van zichzelve".
|
|
|
|
|
|
#813 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#814 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#815 |
|
Parlementslid
|
Tètitatutès.
|
|
|
#816 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want praktisch, als een parlement een wet stemt met een meerderheid, dan mag je veronderstellen dat hetgeen die wet regelt of voorschrijft, in overeenstemming is met de geest van de tijd. En praktisch: je kan niet zeggen als overheid dat een bepaalde wet naar eigen goeddunken niet nageleefd mag worden, want jij vindt dat je harder mag dan 120 op een verlaten autostrade, en ik vind dat ik in 't midden van de nacht als er geen kat is in 100 mijlen, voorzichtig door het rode licht mag schuifelen .... Citaat:
Poepsimpel nochtans: ik zit graag in een kaffeetje, een taveirne, een kafetaria van een sportklub, een restaurant enz. enz. maar ik zit niet graag in tabaksrook, ik vind dat vies. Heb ik nu toch wel de sjanse dat die dokteurs zeggen dat passief roken ongezonder is dan dat we tot nu toe wisten ... Ewel, als na de restorants nu ook de kaffees rookvrij gaan worden, dan gaat mijn kwalitie-tijd er fiks op vooruit gaan. En hopelijk de longproblemen van vele medemensen ook. Spijtig dus voor de verstokte rokers. Maar kom zeg, als hij eventjes naar buiten gaat of naar zijn rookkot, dat is nu toch echt maar een kleine moeite voor hem. En dat jouw opmerking over het afdwingen van een wet "met geweld". Dat is toch helemaal van de pot gerukt. Maar daarover zijn de argumenten al opgesomd, eerder in deze draad. ps: dat van die kaffeebazen: vorige posts van mede-forummers doet er mij aan denken: zouden die kaffeebazen zo tegen zijn, omdat zij veel sigaretten in het zwart kunnen verkopen?
||
|
|
|
|
|
#817 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is van teveel op café te zitten.
|
|
|
#818 |
|
Parlementslid
|
Zou al die rook de hersens aantasten?
|
|
|
#819 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als er dan toch fouten doorsijpelen moet men eens de bal doorspelen naar de "zeer hoog geschoolde dames en heren programma makers" Trouwens de foutjes van anderen staan hier bij mij ook rood onderlijnd. En dat zijn er heel veel.
|
|
|
|
#820 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Rook niet, maar die pinten om de rook door te spoelen.
|