Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2008, 20:24   #921
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
.... namelijk de bescherming van de consument.
Tegen zichzelf.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 20:28   #922
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Tegen zichzelf.
Nee, tegen de sigarettenrook van egoïstische cafébezoekers die te lui en te onverantwoord zijn om hun giftige dampen buiten te gaan uitblazen.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 20:29   #923
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, tegen de sigarettenrook van egoïstische cafébezoekers die te lui en te onverantwoord zijn om hun giftige dampen buiten te gaan uitblazen.
Dus tegen zichzelf.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 20:32   #924
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al bij al blijven dat onnozele wetten.
Net hetzelfde dat een frituur maar een bepaald aantal zitplaatsen mag hebben of anders is het een restaurant en dat ze geen mes en vork mogen geven.

Even onnozel als het verplichten van af te schaffen van roken op café.

En bovendien zijn het voornamelijk mensen die niet eens op café gaan die dat willen.
Dat is nog het strafste.

Behalve miss patsy die hier precies ganse dagen op café hangt.
Oud 3 november 2008, 21:04   #925
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar soit, het is niet omdat de huidige wet inconsequent is, dat de oorspronkelijke filosofie erachter niet deugt, namelijk de bescherming van de consument
dan moet men toch gewoon de verkoop van tabaksproducten verbieden? Of meen je nu dat het gezonder is voor de roker om midden in de winter naar buiten in de kou te moeten gaan, met een aantal pinten op, om zijn sigaretje te mogen roken?
Ik heb geen enkel bezwaar tegen rookvrije café's maar ik vind wèl dat de uitbater zelf mag kiezen of hij een rokers- dan wel een niet-rokers-café wil openhouden. Lijkt me toch de evidentie zelve?
of wil je binnenkort - ter bescherming van de consument - aan krantenwinkels gaan verbieden om ook tabaksartikelen te verkopen?
Waarom ineens geen verbod op de verkoop van alcoholische dranken - ter bescherming van de consument?
Gewoon : alle café's zonder bier en zonder rook! Patsy drinkt toch gewoon een waterke!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 november 2008 om 21:05.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:10   #926
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dan moet men toch gewoon de verkoop van tabaksproducten verbieden? Of meen je nu dat het gezonder is voor de roker om midden in de winter naar buiten in de kou te moeten gaan, met een aantal pinten op, om zijn sigaretje te mogen roken?
Ik heb geen enkel bezwaar tegen rookvrije café's maar ik vind wèl dat de uitbater zelf mag kiezen of hij een rokers- dan wel een niet-rokers-café wil openhouden. Lijkt me toch de evidentie zelve?
of wil je binnenkort - ter bescherming van de consument - aan krantenwinkels gaan verbieden om ook tabaksartikelen te verkopen?
Waarom ineens geen verbod op de verkoop van alcoholische dranken - ter bescherming van de consument?
Gewoon : alle café's zonder bier en zonder rook! Patsy drinkt toch gewoon een waterke!
Circe, als iemand zich het graf wil inroken, is dat zijn of haar probleem. Hij of zij is echter wél verplicht om het leven van zijn of haar medemens te respecteren en hen niet mee het graf in te sleuren door hen passief te laten meeroken.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:12   #927
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niets zo geil als Kallikles die weer eens boven komt. ^^
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 3 november 2008, 21:12   #928
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Volgens mij worden er door de journalist een paar epistemologische fouten gemaakt.
Blijft erbij dat rook in een cafe tot de slechtste die er is behoort.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:13   #929
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je zult in een café hoe dan ook stank houden. Is het niet rook, dan ruikt het naar urine, overgeefsel en doodstaand bier.

perfekt !!
dan weet je meteen hoe het gesteld is met de properheid in de zaak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:14   #930
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Verantwoordelijkheid nemen voor uw keuzes heet dat.
Als ik les wil, moet ik ook naar school.
Zoek je evt een school waar je mag roken in de klaslokalen, omdat je hersenen dan beter zouden werken?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 november 2008, 21:17   #931
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoek je evt een school waar je mag roken in de klaslokalen, omdat je hersenen dan beter zouden werken?
Ik heb een hekel aan roken en aan rook, dus zoiets ga ik zeker niet doen.
Oud 3 november 2008, 21:19   #932
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vast niet, maar dat is dan ten koste van ZIJN gezondheid en niet van de MIJNE.

Citaat:
Waarom mag hij er dan niet voor kiezen om bedorven voedsel te verkopen?

Citaat:
Omdat ik niemand het recht (nou ja) wil ontnemen om zijn eigen gezondheid op het spel te zetten. Ik wil hen alleen het recht ontnemen om MIJN gezondheid op het spel te zetten.

Citaat:
Iemand die zich op café naast mij laat vollopen met allerlei alcoholische dranken, schaadt mijn gezondheid niet.
Oud 3 november 2008, 21:19   #933
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Circe, als iemand zich het graf wil inroken, is dat zijn of haar probleem. Hij of zij is echter wél verplicht om het leven van zijn of haar medemens te respecteren en hen niet mee het graf in te sleuren door hen passief te laten meeroken.
Voila. Dat is de essentie van het verhaal.
Oud 3 november 2008, 21:21   #934
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat hoeft niet eens. Ook niet-rokers klagen in Nederland dat de sfeer weg is.
Trouwens, 50% van de café's heeft nu ondertussen de asbakken teruggezet. Omzetdaling meer dan 30% 'omdat er zoveel niet-rokers behoefte hebben aan een niet-rokers-café'.
De sfeer in de kafetaria van de sportklubs die ik bezoek, is toch nog 100 persent.
Wat zeg ik? Is 150 persent geworden: de echte sportmannen blijven nu ook al eens plakken ...

Oud 3 november 2008, 21:23   #935
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Stel we zijn begaan met uw gezondheid en enkel met dat. U staat voor een café en u kan kiezen binnen te gaan en u gezondheid schade toebrengen of niet binnen te gaan. Kiezen u en velen met u ervoor niet binnen te gaan, dan zullen er snel genoeg rookvrije cafés komen op vrijwillige basis.

Maar u kiest om wel binnen te gaan. U bent degene die kiest om in een ongezonde zaak te zitten. Uitgaande dat we begaan zijn met uw gezondheid, heeft u de verkeerde beslissing genomen. U kan niet vertrouwt worden met belangrijke beslissingen zoals de beslissingen die moeten genomen worden over uw gezondheid.

Omdat u niet de juiste beslissing voor uzelf kan nemen, nemen wij die voor u door roken in cafés te verbieden. U verkoos de gezellige tijd in het café boven uw eigen gezondheid. Wat was u toch verkeerd. Gelukkig zijn wij er om die moeilijke keuzes voor u te nemen zodat u, zonder verantwoordelijkheid en zonder vrijheid verder kan leven.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:25   #936
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het "fix it all" argument van de donkerblauwe club: richt uw eigen bedrijf op, richt uw eigen cafe op.....

Dit is geen argument omdat dit getuigd van een gigantische hoeveelheid wereldvreemdheid. Rookvrije cafes hebben een concurrentieel nadeel tov de rokerscafes, en daarom switcht zowat iedere uitbater naar rokerscafe. Nu, mocht de wet het gelijk trekken, bestaat dit niet meer en is het probleem opgelost. Dit is wat ik dacht ook hetgene VOKA en Unizo bepleiten: zorg dat er uniforme regelgeving is voor de hele horeca.
Dat klopt als een bus.

Ik durf zelfs verder gaan: als na 10 jaar wettelijke verplichting om tot rookvrije kaffees te komen, men de wet terug zou afschaffen, dan voorspel ik je dat er maar weinig rookkaffees geopend zullen worden.
De mensen gaan aan den lijve ondervonden hebben hoeveel aangenamer het is !!

Mao in zijn rode boekje heeft iets gezegd in de zin van: "als je een kromgebogen ijzeren staaf wil rechttrekken, dan moet je iets verder trekken dan de stand waarin je hem wilt krijgen".

Oud 3 november 2008, 21:26   #937
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
niemand verplicht jou toch om naar een niet-rookvrij café te gaan? wat is d�*t nu toch voor zever?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:27   #938
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zorgen voor voldoende ventilatie was al verplicht. Je kunt ook iemand die naast je rookt vriendelijk vragen ermee te stoppen. Er zijn trouwens genoeg redenen waarom veel cafés roken uit zichzelf verbieden, brandveiligheid bijvoorbeeld.
Jij bent het levende bewijs van buitenaards leven.

Oud 3 november 2008, 21:28   #939
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Stel we zijn begaan met uw gezondheid en enkel met dat. U staat voor een café en u kan kiezen binnen te gaan en u gezondheid schade toebrengen of niet binnen te gaan. Kiezen u en velen met u ervoor niet binnen te gaan, dan zullen er snel genoeg rookvrije cafés komen op vrijwillige basis.

Maar u kiest om wel binnen te gaan. U bent degene die kiest om in een ongezonde zaak te zitten. Uitgaande dat we begaan zijn met uw gezondheid, heeft u de verkeerde beslissing genomen. U kan niet vertrouwt worden met belangrijke beslissingen zoals de beslissingen die moeten genomen worden over uw gezondheid.

Omdat u niet de juiste beslissing voor uzelf kan nemen, nemen wij die voor u door roken in cafés te verbieden. U verkoos de gezellige tijd in het café boven uw eigen gezondheid. Wat was u toch verkeerd. Gelukkig zijn wij er om die moeilijke keuzes voor u te nemen zodat u, zonder verantwoordelijkheid en zonder vrijheid verder kan leven.
Of nog:

Wij vinden het opportuun om er in het kader van de sociale cohesie voor te zorgen dat iedereen een gelijke toegankelijkheid tot cafés heeft zonder dat dat ten koste gaat van de gezondheid. Aangezien cafébazen niet uit zichzelf geneigd zijn voor een veilige en gezonde omgeving te zorgen waarin het cliënteel kan ontvangen worden, leggen wij hen dat bij wet op.
Oud 3 november 2008, 21:30   #940
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
niemand verplicht jou toch om naar een niet-rookvrij café te gaan? wat is d�*t nu toch voor zever?
Aangezien er quasi geen rookvrije cafés zijn, wordt de niet-roker dus veroordeeld om niet op café te gaan. Sociaal is anders...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be