Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2008, 21:31   #941
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat klopt als een bus.

Ik durf zelfs verder gaan: als na 10 jaar wettelijke verplichting om tot rookvrije kaffees te komen, men de wet terug zou afschaffen, dan voorspel ik je dat er maar weinig rookkaffees geopend zullen worden.
De mensen gaan aan den lijve ondervonden hebben hoeveel aangenamer het is !!

Mao in zijn rode boekje heeft iets gezegd in de zin van: "als je een kromgebogen ijzeren staaf wil rechttrekken, dan moet je iets verder trekken dan de stand waarin je hem wilt krijgen".
dat is helemaal niét waar. Een roker zal altijd een plaatsje zoeken waar hij gewoon zijn sigaretje kan roken. En uitgaan zonder te roken is voor een roker geen uitgaan. Net zomin als "gezellig tafelen" niet gezellig is zonder een sigaartje of sigaretje nadien voor de rokers. Nu is restaurantbezoek wèl hoofdzakelijk rookvrij eten (zelfs de meest verstokte rokers zullen niet of amper roken tijdens het eten), maar cafégaan is nu net dé place to be om zowel te pintelieren als tegelijk te roken.
Ik ken verschillende gestopte rokers die amper nog een pint durven drinken omdat ze tegelijk zin krijgen in een sigaret. Of in gedempte rokers die enkel nog roken als ze een pint of glas wijn drinken.
En dat wil de anti-rookgestapo allemaal afschaffen? Ikke nierook, gij nierook, zij/hij nierookt, wij nieroken, jullie nieroken, en zij nieroken...; zoiets?

no thank you very much! Gaat dan maar onder mekaar met jullie eigen gestapo nieroken, ik zal me als gestopte roker dan wel bij de tolerante rokers voegen! nèm!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:32   #942
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Voila. Dat is de essentie van het verhaal.
Dat is de essentie van jullie verhaal: eentje waarin geen verantwoordelijkheid opgenomen moet worden voor de eigen keuzes.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:33   #943
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of nog:

Wij vinden het opportuun om er in het kader van de sociale cohesie voor te zorgen dat iedereen een gelijke toegankelijkheid tot cafés heeft zonder dat dat ten koste gaat van de gezondheid. Aangezien cafébazen niet uit zichzelf geneigd zijn voor een veilige en gezonde omgeving te zorgen waarin het cliënteel kan ontvangen worden, leggen wij hen dat bij wet op.
Dat is het excuus.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 3 november 2008, 21:33   #944
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien er quasi geen rookvrije cafés zijn, wordt de niet-roker dus veroordeeld om niet op café te gaan. Sociaal is anders...
Richt er dan één op. Of als u dat niet wilt: Stem op een partij die een aantal café's wil nationaliseren.

Vanaf januari mag elk zwembad niet dieper zijn dan 40 cm opdat mensen die niet willen zwemmen niet verzuipen. Dieper dan 40 cm is verboden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:34   #945
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat is helemaal niét waar. Een roker zal altijd een plaatsje zoeken waar hij gewoon zijn sigaretje kan roken. En uitgaan zonder te roken is voor een roker geen uitgaan. Net zomin als "gezellig tafelen" niet gezellig is zonder een sigaartje of sigaretje nadien voor de rokers. Nu is restaurantbezoek wèl hoofdzakelijk rookvrij eten (zelfs de meest verstokte rokers zullen niet of amper roken tijdens het eten), maar cafégaan is nu net dé place to be om zowel te pintelieren als tegelijk te roken.
Ik ken verschillende gestopte rokers die amper nog een pint durven drinken omdat ze tegelijk zin krijgen in een sigaret. Of in gedempte rokers die enkel nog roken als ze een pint of glas wijn drinken.
En dat wil de anti-rookgestapo allemaal afschaffen? Ikke nierook, gij nierook, zij/hij nierookt, wij nieroken, jullie nieroken, en zij nieroken...; zoiets?

no thank you very much! Gaat dan maar onder mekaar met jullie eigen gestapo nieroken, ik zal me als gestopte roker dan wel bij de tolerante rokers voegen! nèm!
2
Oud 3 november 2008, 21:34   #946
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Richt er dan één op.
Ik doe nog beter: ik stem voor een partij die werk zal maken van een algemeen rookverbod in de horeca.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:36   #947
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vanaf januari mag elk zwembad niet dieper zijn dan 40 cm opdat mensen die niet willen zwemmen niet verzuipen. Dieper dan 40 cm is verboden.
Ik zie daar het nut niet van in. Iemand die niet wil zwemmen en tòch in het diepe springt, brengt daar toch de gezondheid van anderen niet mee in gevaar?
Oud 3 november 2008, 21:37   #948
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie daar het nut niet van in. Iemand die niet wil zwemmen en tòch in het diepe springt, brengt daar toch de gezondheid van anderen niet mee in gevaar?
Hij kan verkeerd springen?
Oud 3 november 2008, 21:38   #949
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik doe nog beter: ik stem voor een partij die werk zal maken van een algemeen rookverbod in de horeca.
Ja, moet je doen. Daar zijn ze bij ons ook zo blij mee. De verwachting is dat tegen het einde van het jaar 30% van de horecagelegenheden hier omvalt.

Bah, laffe wetten.
Oud 3 november 2008, 21:42   #950
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Mensen die gaan zwemmen kunnen ervoor kiezen in het diepe of in het ondiepe te gaan badderen. Water is gevaarlijk, zoals je weet. Als je niet kunt of wilt zwemmen kies je voor het ondiepe bad. Als je jezelf bewust in gevaar wilt brengen kies je voor het diepe.

Plak een sticker op een café: 'Hier mag men roken' of 'Hier mag men niet roken'. Klaar. Dan kan de niet-roker kiezen voor een niet-roken café en mensen die behoefte hebben aan een rokertje kunnen gewoon roken.
Oud 3 november 2008, 21:46   #951
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, moet je doen. Daar zijn ze bij ons ook zo blij mee. De verwachting is dat tegen het einde van het jaar 30% van de horecagelegenheden hier omvalt.

Bah, laffe wetten.
Flauwe kul.
Citaat:
Toen de Smoke-Free Air Act op 30 maart 2003 in New York van kracht werd, rezen vragen over hoe de wet de restaurants en bars in de stad en zijn werkers zou beïnvloeden. Een jaar later was alles duidelijk. Bars en restaurants in de stad blijven het goed doen en de mensen die er werken, ademen gezondere lucht in. Gegevens tonen aan dat de ontvangsten in restaurants en bars met 8,7 % gestegen zijn.
Oud 3 november 2008, 21:46   #952
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die gaan zwemmen kunnen ervoor kiezen in het diepe of in het ondiepe te gaan badderen. Water is gevaarlijk, zoals je weet. Als je niet kunt of wilt zwemmen kies je voor het ondiepe bad. Als je jezelf bewust in gevaar wilt brengen kies je voor het diepe.

Plak een sticker op een café: 'Hier mag men roken' of 'Hier mag men niet roken'. Klaar. Dan kan de niet-roker kiezen voor een niet-roken café en mensen die behoefte hebben aan een rokertje kunnen gewoon roken.
raar dat dit voor sommige nierokers die me dunkt anders wel over normale hersencellen beschikken niet begrijpbaar is hé?
Ik begin te panikeren joh! Zou dat die befaamde nierook-aftakeling kunnen zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 november 2008, 21:47   #953
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Tsja, ik heb hier alle tegenargumenten goed gelezen, maar daarom helemaal nog niet goedgekeurd of aanvaard.

Voor mij blijft de kern van de zaak de volgende:
de roker doet een kleine hoffelijkheidsinspanning en gaat zijn sigaretje buiten of in het rookkot opsnoepen; binnen blijft het voor iedereen aangenaam. (in het meest ekstreme geval, mag hij zelfs zijn pint meepakken, niet dat hij al rokend het verschil zou smaken tussen een stella of een duvel, zelfs niet tussen rode of witte wijn ...)

Bovendien sterkt de ervaring van zowel in het buitenland, als in het binnenland (restaurants, sportkompleksen, waar ze voor het rookverbod ook allemaal failliet gingen en waar niks nog ten goede zou kunnen) mij in mijn opinie.

De aanhangers van rookvrije publieke ruimten (plaatsen waar het publiek mag komen ...) baseren zich op propere lucht, geen stank, maar vooral op de dokteurs-kankerspesialisten.
De aanhangers van vrij roken baseren zich vooral op de schrik dat straks alles gaan verboden worden, of stellen zelfs voor om de verkoop van sigaretten in zijn geheel te verbieden. Amai mijn teelballen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 november 2008 om 21:48.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 21:48   #954
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja en? Wie breng je daar - buiten jezelf - mee in gevaar?

Citaat:
Nogmaals: de praktijk wijst uit dat cafébazen niet uit zichzelf overschakelen naar een rookvrij café. Er zou dus op elk café een sticker komen 'hier mag men roken' en dan staan we even ver als nu.
Oud 3 november 2008, 21:58   #955
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patsy (nieroker)stone
Nogmaals: de praktijk wijst uit dat cafébazen niet uit zichzelf overschakelen naar een rookvrij café. Er zou dus op elk café een sticker komen 'hier mag men roken' en dan staan we even ver als nu.
Toch wel erg hé! een cafébaas die ervoor kiest om meer klanten te hebben! hoe zou dat nu komen?

Ik vind dat vanaf nu mensen die in een parfumerie werken of er klant zijn ook geen parfum meer mogen dragen. Ik word daar ziek van, van die reuk. En ik wil ook wel eens een parfumerie kunnen binnenstappen!
Afschaffen die parfums dus! enkel nog reukvrije cremmekes verkopen! gezond voor iedereen en niemand heeft er last van. Enkel sommige nierokers! dat ze dan buiten hunne stank opspuiten!

en o ja.... ook in restaurants geen geurtjes meer hoor! Stinkende en geparfumeerde klanten moeten maar buiten hun steak opeten (ze mogen al blij zijn dat ze hun bord en hun bestek mee naar buiten mogen nemen hé schoofzak?) ik vind dat je in een restaurant ten volle moet kunnen genieten van de culinaire geuren zonder te worden gestoord door de stank van een parfumwalm van je buurtafeltje. BUITEN DIE TROEP

IK WIL RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ!

Laatst gewijzigd door circe : 3 november 2008 om 22:00.
Oud 3 november 2008, 22:04   #956
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Flauwe kul.
En hoeveel zijn er failliet gegaan?
Oud 3 november 2008, 22:04   #957
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel erg hé! een cafébaas die ervoor kiest om meer klanten te hebben! hoe zou dat nu komen?

Ik vind dat vanaf nu mensen die in een parfumerie werken of er klant zijn ook geen parfum meer mogen dragen. Ik word daar ziek van, van die reuk. En ik wil ook wel eens een parfumerie kunnen binnenstappen!
Afschaffen die parfums dus! enkel nog reukvrije cremmekes verkopen! gezond voor iedereen en niemand heeft er last van. Enkel sommige nierokers! dat ze dan buiten hunne stank opspuiten!

en o ja.... ook in restaurants geen geurtjes meer hoor! Stinkende en geparfumeerde klanten moeten maar buiten hun steak opeten (ze mogen al blij zijn dat ze hun bord en hun bestek mee naar buiten mogen nemen hé schoofzak?) ik vind dat je in een restaurant ten volle moet kunnen genieten van de culinaire geuren zonder te worden gestoord door de stank van een parfumwalm van je buurtafeltje. BUITEN DIE TROEP

IK WIL RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ! RESTAURANTS PARFUMVRIJ!

Ja man, gij kunt toe de point argumenteren.
Seffens krijgt gij het nog verkocht dat eunuchen recht moeten hebben op gratis bordeelbezoek.
Maar tegenargumenten om rookkaffees toch te behouden, die zie ik niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 november 2008, 22:06   #958
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat zou je daar precies willen gaan doen, in die parfumerie?

Citaat:

Ik ben het daar eigenlijk mee eens. Ik hou zelf ook niet van die superzware parfums die op zichzelf een hele kamer vullen, maar er is toch wel een belangrijk verschil: die geur berokkent geen schade aan je gezondheid. Sigarettenrook wel.
Oud 3 november 2008, 22:06   #959
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Tsja, ik heb hier alle tegenargumenten goed gelezen, maar daarom helemaal nog niet goedgekeurd of aanvaard.
Omdat je serieus wordt zal ik het ook doen.

Citaat:
Voor mij blijft de kern van de zaak de volgende:
de roker doet een kleine hoffelijkheidsinspanning en gaat zijn sigaretje buiten of in het rookkot opsnoepen; binnen blijft het voor iedereen aangenaam. (in het meest ekstreme geval, mag hij zelfs zijn pint meepakken, niet dat hij al rokend het verschil zou smaken tussen een stella of een duvel, zelfs niet tussen rode of witte wijn ...)
Onjuist. Het blijft juist niet voor iedereen aangenaam. De gezelligheid en de sfeer wordt gebroken als mensen naar buiten lopen om te roken. Bekende restaurateurs hebben zich al uitgesproken tegen het rookverbod omdat hun zaak 'wel een perron' lijkt en de sfeer verdwenen is. Ook niet-rokers klagen erover dat de gezelligheid verdwenen is. Buiten zorg je voor overlast voor de buurt en in veel plaatsen mag je je glas niet mee naar buiten nemen.

Citaat:
Bovendien sterkt de ervaring van zowel in het buitenland, als in het binnenland (restaurants, sportkompleksen, waar ze voor het rookverbod ook allemaal failliet gingen en waar niks nog ten goede zou kunnen) mij in mijn opinie.
Onjuist. Onderzoeken hebben een drastisch omzetverlies aangetoond in landen die vergelijkbaar zijn met de onze. En vergis je niet, in Italië en Spanje wordt nog steeds fors gerookt in de horeca. In Duitsland is het rookverbod teruggedraaid in de kleine café's. Andere landen staan het toe dat rookcafé's 'club's' worden, waarvan je lid kunt worden.
Nederland en België zijn klimatologisch anders dan de middellandsezee-landen. De rol van het café is ook anders.

Citaat:
De aanhangers van rookvrije publieke ruimten (plaatsen waar het publiek mag komen ...) baseren zich op propere lucht, geen stank, maar vooral op de dokteurs-kankerspesialisten.
Ja, roken is slecht. Beperking van roken in publieke ruimten heb ik geen bezwaar tegen. Een café is geen publieke ruimte maar privébezit. Een café is een externe huiskamer, althans het kan het zijn.
Citaat:
De aanhangers van vrij roken baseren zich vooral op de schrik dat straks alles gaan verboden worden, of stellen zelfs voor om de verkoop van sigaretten in zijn geheel te verbieden. Amai mijn teelballen.
Nee hoor. Ik ben helemaal niet bang dat alles verboden wordt. Ik stel alleen vast dat sommige niet-rokers - om hun zin te krijgen - toestaan dat persoonlijke vrijheden flink aan banden worden gelegd. Dat zal op een zeker moment een boemerang-effect krijgen, net als de drooglegging in Amerika, begin vorige eeuw. Nu al nemen de illegale drankgelegenheden flink toe.

Er zijn veel zaken die in principe ongezond zijn maar die wij elkaar toch toestaan. Hetzij in besloten ruimten, hetzij erbuiten. Het rookverbod in de horeca is een eigenaardige wet die niet in onze traditie(s) past. Kortom, geef mensen de keuze zolang roken niet verboden is.
Oud 3 november 2008, 22:16   #960
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat je serieus wordt zal ik het ook doen.

....
Ik vind dat je niet in je opzet geslaagd bent.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be