Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2008, 14:35   #21
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hier gaat de mijne:

Kultuur zijn alle dingen van waarde, waar de mens aan de basis van ligt, en die we belangrijk genoeg vinden om te bestendigen en te bewaren.
Kultuur zijn alle dingen waar de mens aan de basis van ligt.

Het is niet omdat iets verdwijnt dat het geen cultuur was.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 18:42   #22
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

cultuur is een verzameling van slechte gewoontes die van generatie op generatie worden doorgegeven

persoonlijk beschouw ik mezelf niet als multicultureel maar wel als acultureel

leer zelf denken over normen en waarden en bepaal zelf je eigen normen en waarden en leer bij en pas die telkens aan op basis van je ervaringen.

wanneer iedereen dat leert dan is er geen cultuur ( een normen en waardenkader dat voorschrijft hoe jij je moet gedragen) meer nodig
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 november 2008 om 18:51.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 18:47   #23

Standaard

neem nu bvb vegetarisme

dat is een onderdeel van de hindoecultuur en tegenwoordig zijn veel mensen dat in het westen ook omdat het in is

allemaal meelopers zowel die westerse vegetariers als de hindoes

niks tegen vegetarisme anders hoor maar als je het doet omdat je nu eenmaal hindoe bent, omdat je ouders altijd vegetarier zijn geweest of omdat het in is dan heb je niet nagedacht en dan is het zinloos.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 november 2008 om 18:49.
Oud 2 november 2008, 18:51   #24
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lulkoek.
U doet net alsof u geen deel uitmaakt van de cultuur die (minstens gedeeltelijk) uw opvoeding heeft bepaald.
Dat geeft u nu trouwens de mogelijkheid om dit forum te schrijven dat u als individu grote vrijheden heeft om zelf invulling in uw bestaan te geven, wat niets te maken heeft met a cultureel zijn.

Die cultuur is trouwens helemaal niet vaag, expliciet zijn wetten daar een afspiegeling van. Impliciet hoe groepen die toepassen en daar heerst wel consensus over. Alhoewel dit langzamerhand onder druk komt te staan, getuige de manier waarop momenteel over minderheden zoals homo's wordt gedacht.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 18:57   #25

Standaard

dat cultuur ons onvermijdelijk beinvloed en mee maakt tot wat we zijn ontken ik niet

maar het is gewoon belangrijk om alles altijd in vraag te stellen vooraleer je het aanvaard

al te vaak is cultuur een soort van mentale hangmat - handig voor als je niet zelf wenst na te denken, niet wenst in vraag te stellen, niet wenst te experimenteren

vandaar dat ik zelf meer en meer een aculturele cultuur ben gaan aanhangen - mijn eigen cultuur en niet die van de kudde

wat moreel ontwikkelingsniveau betreft denk ik bovendien dat we een veel beter resultaat zouden behalen indien we allemaal zouden leren om onze eigen persoonlijke cultuur te "maken" - daar waar cultuur mensen afleert om na te denken over normen en waarden en hen leert om als schaapjes de kudde te volgen is cultuur ondermijnent voor het morele ontwikkelingsniveau
Oud 2 november 2008, 19:22   #26
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die vrijheid en neiging om in vraag te stellen is onderdeel van uw cultuur! Franse filosofen deden niets anders, en voor hen Grieken!
En me dunkt dat er volop geexpirimenteerd wordt, kijk alleen al binnen de samenleving en gezinsvorming. ( een ouder gezinnen, traditionele gezinnen, lesbische mama's, of homoseksuele papa's, kinderen die afwisselend bij vader of moeder wonen, grootouders, mannen die samen een huishouden vormen, en evengoed vrouwen die dit doen)
Uw 'eigen 'cultuur is juist een onderdeel van uw cultuur, wees bij dat u die vrijheid kent, voor uw Egyptische broeder kan dit minder vanzelfsprekend zijn, om maar een voorbeeld te geven.
Oud 2 november 2008, 19:28   #27

Standaard

we waren in het posthumanistische tijdperk inderdaad goed bezig alice met aculturalisatie

maar tegenwoordig kantelt de balans weer - al die bange blokkers bvb die schreeuwen om meer repressie, meer wetten en dus meer van bovenaf opgelegde normen en waarden en dus meer mentale hangmat .... zijn daar het bewijs van

ook is ons onderwijs er nog veel te veel op gericht om mensen tot papegaaien en schapen te maken - in plaats van tot zelfstandig denkende mensen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 november 2008 om 19:31.
Oud 2 november 2008, 19:49   #28
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Cultuur staat tegenover natuur. Cultuur omvat dus alle menselijke activiteiten die niet door zijn natuur zijn meegegeven. Wetenschap,literatuur,economie,politiek,godsdienst ,kunst enz ...
Om die reden vind ik een multiculturele samenleving een onmogelijk begrip omdat dat heel ruim kan geïnterpreteerd worden en aldus misbruikt worden als men ter kwade trouw is.
Oud 2 november 2008, 19:54   #29
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is waar. Onderwijs is preselectie voor het latere leven in de sociale ordening.ASO kweekt wat later boven aan de voedselketen zit, universitairen en hoger opgeleiden.
TSO de middenmoot, en BSO wat onderaan terecht komt, de rotklussen krijgt en fysiek zwaar werk. Maar je kunt er aan ontsnappen, ook die mogelijkheden zijn er als je tenminste die kansen grijpt.
Oud 3 november 2008, 10:16   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
idem
Idem antwoord.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:17   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Kultuur zijn alle dingen waar de mens aan de basis van ligt.

Het is niet omdat iets verdwijnt dat het geen cultuur was.
Er moet een zekere blijvende waarde aan toegekend worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 november 2008 om 10:20.
Oud 3 november 2008, 10:50   #32
eno2
Banneling

Standaard Cultuur aan de cust

Voor iemand die aan de cust woont, is het niet normaal om van cultuur te spreken. Ik hou trouwens meer van Kultuur dan van Cultuur, en meer van oktober dan van october.
Maar van oktopussen heb ik eerder een afkeer ten gunste van de octopussen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 november 2008 om 11:09.
Oud 4 november 2008, 11:59   #33
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

voor iemand die aan de Kust geboren en getogen is, is het zeer normaal om over cultuur te spreken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 17:38   #34
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er moet een zekere blijvende waarde aan toegekend worden.

Ik zie niet in waarom. Culturen sterven. Maar ik zie het misschien te breed. Ik zie zelfs cultuur bij dieren. Wanneer een groep apen een bepaald trukje met een tak om voedsel te zoeken aan elkaar door leert en een andere groep dertig kilometer verderop gebruikt die tak niet dan is er sprake van cultuur. Sterft een groep uit dan sterft met haar haar cultuur, haar manier van leven, haar gewoontes en gebruiken.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 19:02   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind dat onze cultuur teveel allochtoon gekleurd is.

En het is van jakkes.

Het is hier vies, vettig, stinkend, vuil, smerig en het loopt vol met mensen die ik liever een meter tachtig dieper zou zien.
Oud 4 november 2008, 19:04   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom. Culturen sterven. Maar ik zie het misschien te breed. Ik zie zelfs cultuur bij dieren. Wanneer een groep apen een bepaald trukje met een tak om voedsel te zoeken aan elkaar door leert en een andere groep dertig kilometer verderop gebruikt die tak niet dan is er sprake van cultuur. Sterft een groep uit dan sterft met haar haar cultuur, haar manier van leven, haar gewoontes en gebruiken.
Apen zitten er hier genoeg.
Maar veel kijkplezier heb je er niet aan.
Oud 4 november 2008, 19:06   #37
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Bedoelt U soms cultuur?
²

Wou ik ook net vragen
Oud 4 november 2008, 19:06   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

In het tweede middelbaar maakte mijn leraar aardrijkskunde een eenvoudig onderscheid tussen natuur en cultuur: natuur is wat door de mensen niet bewerkt is, en cultuur is wat door de mensen wél bewerkt is.

Cultuur omvat in die zin zeer veel.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 19:57   #39
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Cultuur is alles wat een mens bezigt in zijn zoeken naar 'gelijkgezinden' en 'gelijkdenkenden'.

Een andere cultuur als de jouwe ervaar je als niet-gelijkgezind en niet-gelijkdenkend.

Geef mij eender welk voorbeeld en ik zal het plaatsen in die definitie.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 4 november 2008 om 19:59.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 22:15   #40
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Cultuur is: condooms met aardappelen aan het plafond hangen of zuilen met vlees bekleden. Rubens en consoorten waren nog niet zover gevorderd.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be