Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2008, 15:57   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Heim ins Reich?

Ik ga niet akkoord met dit alles.
verbanden met Frans-Vlaanderen en Oost-Friesland: dik ok.
Maar Groot-Nederland hoeft echt geen romantische blut und boden project te worden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 16:05   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Derk,

Hoe graag ik het ook zou willen.
Maar Artesië en Oost-Friesland moeten we helaas als voorgoed verloren beschouwen.
(mag ik dit voorzichtig culturele genocide noemen ? het is een apart draadje waard )

Ook voor Zuid-Vlaanderen vrees ik het ergste.
Verder is de taalgrens een scheiding die er al sinds de Romeinen is.

Met Vlaanderen en Nederland samengevoegd zou ik al dolgelukkig worden.
Ondanks dat het misschien praktich niet haalbaar is, blijft het in mijn ogen een onderwerp dat vroeger of laat met Frankrijk (en in mindere mate met Duitsland) besproken dient te worden.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 16:08   #23
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Heim ins Reich?

Maar Groot-Nederland hoeft echt geen romantische blut und boden project te worden.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Buiten dat is het onrealistisch zowel Wallonie als Zuid-Vlaanderen op te nemen in een Groot-Nederlandse staat. Wallonie zal zich waarschijnlijk als Belgie uiteen valt aansluiten bij Frankrijk (behalve de provincie Luxemburg en de Oost-Kantons), waardoor we mogelijk in ruil Zuid-Vlaanderen zouden kunnen krijgen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 16:16   #24
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Buiten dat is het onrealistisch zowel Wallonie als Zuid-Vlaanderen op te nemen in een Groot-Nederlandse staat. Wallonie zal zich waarschijnlijk als Belgie uiteen valt aansluiten bij Frankrijk (behalve de provincie Luxemburg en de Oost-Kantons), waardoor we mogelijk in ruil Zuid-Vlaanderen zouden kunnen krijgen.
In ruil? Met wie gaat Frankrijk ruilen? België als ruilpartner heft zichzelf op he! en Nederland krijgt er gewoonweg iets bij.
neenee, Wallonië zal zijn terecht onafhankelijk ding doen en Frankrijk zal zeggen : ja dank u.
of nee dank u.
leve de manmanman club
Oud 4 november 2008, 16:33   #25
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heim ins Reich?

het feit dat een afschuwelijk regime ons WO II gepresenteerd heeft wil toch niet zeggen dat de huidige verdeel -en heers politiek in de Lage Landen maar moet voortduren.

Het pleidooi voor een samengevoegd Vlaanderen en Nederland komt juist voort uit de diepe verbondenheid die wij allen hebben. Of de akelige term 'Blut & Boden', zoals jij aangeeft.

Als het pleidooi zijn fundering vindt in een lekker economisch voordeeltje dan wordt het inderdaad een heilloze onderneming. Maar er is meer tussen Vlaanderen en Nederland.
en dat mag inderdaad wel eens onderkend worden door Frankrijk en Duitsland.
Wat dat betreft vind ik Derk's draadje zo gek nog niet, en voorzover die onderkenning beperkt wordt tot het Nederlandstalig zeker haalbaar.

ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 16:46   #26
Steben

Standaard

Citaat:
het feit dat een afschuwelijk regime ons WO II gepresenteerd heeft wil toch niet zeggen dat de huidige verdeel -en heers politiek in de Lage Landen maar moet voortduren.

Het pleidooi voor een samengevoegd Vlaanderen en Nederland komt juist voort uit de diepe verbondenheid die wij allen hebben. Of de akelige term 'Blut & Boden', zoals jij aangeeft.

Als het pleidooi zijn fundering vindt in een lekker economisch voordeeltje dan wordt het inderdaad een heilloze onderneming. Maar er is meer tussen Vlaanderen en Nederland.
en dat mag inderdaad wel eens onderkend worden door Frankrijk en Duitsland.
Wat dat betreft vind ik Derk's draadje zo gek nog niet, en voorzover die onderkenning beperkt wordt tot het Nederlandstalig zeker haalbaar.
Je begrijpt me verkeerd denk ik.
Als Frans-Vlaanderen zelf wil aansluiten is het ok. zie je?
leve de manmanman club
Oud 4 november 2008, 17:08   #27
eric v68
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je begrijpt me verkeerd denk ik.
Als Frans-Vlaanderen zelf wil aansluiten is het ok. zie je?
ik begreep je inderdaad verkeerd.

een enkele keer kom ik nog wel eens op een Frans-Vlaams forum.
ontzettend leuk om fransen met een vlaams hart zich in het nederlands te zien uitdrukken. soms vloeiend, soms wat minder vloeiend.
Maar de algemene tendens daar is toch wel dat men zich een Franse Vlaming voelt. da's toch wat anders als een Vlaming in Frankrijk .

Ik zou Frans-Vlaanderen bijzonder graag verwelkomen, niet in de laatste plaats vanwege mijn eigen persoonlijke (verre) roots in de Westhoek. Maar zoals ik al eerder aangaf. Ik vrees dat we van dat idee voorgoed afscheid moeten nemen.

Oud 4 november 2008, 17:11   #28
eric v68
Burgemeester

Standaard

Derk,

mocht je deze posting nog zien.

Hoe krijg ik in hemelsnaam onze vlag als smiley op stand.nl

Oud 4 november 2008, 17:18   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik begreep je inderdaad verkeerd.

een enkele keer kom ik nog wel eens op een Frans-Vlaams forum.
ontzettend leuk om fransen met een vlaams hart zich in het nederlands te zien uitdrukken. soms vloeiend, soms wat minder vloeiend.
Maar de algemene tendens daar is toch wel dat men zich een Franse Vlaming voelt. da's toch wat anders als een Vlaming in Frankrijk .

Ik zou Frans-Vlaanderen bijzonder graag verwelkomen, niet in de laatste plaats vanwege mijn eigen persoonlijke (verre) roots in de Westhoek. Maar zoals ik al eerder aangaf. Ik vrees dat we van dat idee voorgoed afscheid moeten nemen.
Vanaf het moment dat het Frans grondgebied werd al. Zelfs het grotendeels Duitse Elzas-Lotharingen werd met succes in korte tijd verfranst.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 18:14   #30
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Duitsland hoeft just niemendalle over te dragen. Hollanders verdienen geen Rijk, hoogstens verdienen ze het om net als de Vlamingen opgenomen te worden in een Continentaal Europees Rijk dat gedragen wordt door Midden-Europa, zijnde Duitsland. Hollanders zijn lafaards gebleken sinds het einde van hun gouden eeuw. Laffe en/of zwakke volkeren verdienen minder. Elk volk heeft recht op het zijne, en dat is dus niet elk evenveel. In tegenstelling tot andere N-SA'ers en Vlaams-nationalistjes krijg ik het vliegend schijt van al dat groot-kaaskoppenland gedoe.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 18:17   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Duitsland hoeft just niemendalle over te dragen. Hollanders verdienen geen Rijk, hoogstens verdienen ze het om net als de Vlamingen opgenomen te worden in een Continentaal Europees Rijk dat gedragen wordt door Midden-Europa, zijnde Duitsland. Hollanders zijn lafaards gebleken sinds het einde van hun gouden eeuw. Laffe en/of zwakke volkeren verdienen minder. Elk volk heeft recht op het zijne, en dat is dus niet elk evenveel. In tegenstelling tot andere N-SA'ers en Vlaams-nationalistjes krijg ik het vliegend schijt van al dat groot-kaaskoppenland gedoe.
Een Vlaming die anderen beschuldigt van lafheid? De wonderen zijn de wereld nog niet uit...
Oud 4 november 2008, 18:30   #32
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wallonie zal zich waarschijnlijk als Belgie uiteen valt aansluiten bij Frankrijk (behalve de provincie Luxemburg en de Oost-Kantons), waardoor we mogelijk in ruil Zuid-Vlaanderen zouden kunnen krijgen.

in welke wereld leeft gij? stukskes land knippen en plakken is echt niet zo vanzelfsprekend meer in westeuropa hoor
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 18:33   #33
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een Vlaming die anderen beschuldigt van lafheid? De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Tot daar het respect van deze "groot-nederlander" voor de Vlamingen zie!!! Ontmaskerd!

Het enige waar jullie op uit zij met jullie begerige oogjes is de rijkdom van Vlaanderen, geef het toch toe.

Nog een geluk dat de doorsnee Vlaming een gezonde afkeer heeft van Hollanders die hij als luidruchtige arrogante kwetteraars aanziet die ofwel gierig ofwel bedriegend bezig zijn. In onze streek is het zelfs een gezegde: "Als je door een Hollander niet bedrogen bent, dan is hij het vergeten".

Wie werkt een gemiddelde Vlaming het meest op de zenuwen tijdens vakantie? Antwoord: Rijke Russen, Amerikanen en onbetwist aan de top sinds jaren: Hollanders.

Neen, geef ons maar ons zelfstandig Vlaanderen in een Rijks-Europa! En dat Holland mag wat mij betreft als natuurlijk overstromingsgebied aan onze Noordzee geschonken worden.

Laatst gewijzigd door Félicien Bwanatongo : 4 november 2008 om 18:35.
Oud 4 november 2008, 18:34   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tot daar het respect van deze "groot-nederlander" voor de Vlamingen zie!!! Ontmaskerd!
Pff... ik zie moed niet per se als een positieve eigenschap. Maar het aan uzelf toekennen is toch wel een tikje hypocriet.
Oud 4 november 2008, 18:37   #35
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

in welke wereld leeft gij? stukskes land knippen en plakken is echt niet zo vanzelfsprekend meer in westeuropa hoor

Z'n liberale oogjes zijn gefixeerd op de Vlaamse rijkdom, en dan verliest men natuurlijk alle zin voor realiteit.
Oud 4 november 2008, 18:37   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige waar jullie op uit zij met jullie begerige oogjes is de rijkdom van Vlaanderen, geef het toch toe.
Nederland hoeft niet rijker te worden. Vlaanderen heeft een veel hogere staatsschuld, en een slechter er voor staande arbeidsmarkt. Ik zou het gewoon verstandig en mooi vinden als alle Nederlandstaligen in één land verenigd zouden zijn. U heeft dan wel een hekel aan Hollanders, maar u snapt vast dat ik als liberaal zo'n opmerking niet kan waarderen. U ziet mensen liever als onderdeel van een groep, dan het individu dat ze zijn.
Oud 4 november 2008, 18:38   #37
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Pff... ik zie moed niet per se als een positieve eigenschap. Maar het aan uzelf toekennen is toch wel een tikje hypocriet.

Hola, ik zeg nergens dat Vlamingen een moedig volk zijn, meer nog, Vlamingen beschouw ik als een zwak volk! Maar ik zeg ook niet dat ze laf zijn, van Hollanders daarentegen...
Oud 4 november 2008, 18:41   #38
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland hoeft niet rijker te worden. Vlaanderen heeft een veel hogere staatsschuld, en een slechter er voor staande arbeidsmarkt. Ik zou het gewoon verstandig en mooi vinden als alle Nederlandstaligen in één land verenigd zouden zijn. U heeft dan wel een hekel aan Hollanders, maar u snapt vast dat ik als liberaal zo'n opmerking niet kan waarderen. U ziet mensen liever als onderdeel van een groep, dan het individu dat ze zijn.

Juist. De gemeenschap is alles, het individu is niets. Een liberaal verzinsel. Een mens zou niets zijn dan een grommend en kruipend wezen zonder de natuurlijke gemeenschappen waarin hij leeft. Een persoon heeft weliswaar persoonlijke eigenschappen, talenten, kenmerken,... en deze kunnen dan ook nooit gebruikt worden tegen de belangen van de gemeenschap in. Juist daarom dat ik liberalen 100% asocialen noem.
Oud 4 november 2008, 18:49   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. De gemeenschap is alles, het individu is niets. Een liberaal verzinsel. Een mens zou niets zijn dan een grommend en kruipend wezen zonder de natuurlijke gemeenschappen waarin hij leeft. Een persoon heeft weliswaar persoonlijke eigenschappen, talenten, kenmerken,... en deze kunnen dan ook nooit gebruikt worden tegen de belangen van de gemeenschap in. Juist daarom dat ik liberalen 100% asocialen noem.
Waarom zou ik dan überhaupt naar u luisteren? Uw gedachtegang doet er immers niet toe, die van uw gemeenschap wel. Laten we maar eens zien wat Vlaanderen wil via referenda.
Oud 4 november 2008, 18:50   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hola, ik zeg nergens dat Vlamingen een moedig volk zijn, meer nog, Vlamingen beschouw ik als een zwak volk! Maar ik zeg ook niet dat ze laf zijn, van Hollanders daarentegen...
Elk Europees land is laf. Kijk naar het kolonialisme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be