Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2008, 23:47   #101
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zolang ze dat op eigen kost doen, is dat inderdaad mijn zaak niet.
Dat is juist het probleem,velen
kunnen dat niet meer op eigen kost.
1)De markteconomie wil veel winst,
2)de overheid wil een zekere controle en genoeg inkomsten uit lasten op de werknemer.
3)de werkgever drukt die lasten door meer prestaties van zijn personeel te vragen voor een gelijk of in sommige gevallen zelfs minder loon of langere werkdagen.
4)De vakbonden eisen loon naar werken en staken
5)De werknemer wordt onder druk gezet en heeft de keuze tussen staken en de kans om afgedankt te worden of maar te nemen wat men beslist.
De vraag wat nu verstandig is laat ik in het midden,maar steeds maar hogere prijzen vragen voor produkten en minder loon betalen lijkt me niet fair,de overheid echter zou moeten beseffen dat wanneer men sociale lasten vraagt men de vrijemarkteconomie ergens moet aanzetten tot matiging,maar tegelijkertijd zelf zou moeten ingrijpen op de hoge belastingen op werknemers en een stijging van de nettolonen a rato van het brutto zou moeten verhogen
De koopkracht zou verbeteren en inkomsten via btw zouden verhogen om zo
de verminderde inkomsten op lonen en op werknemers te compenseren.
Althans zo zie ik het.
Oud 4 november 2008, 00:16   #102
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'k weet niet. Doe eens 2 voorstellen waarvan je denkt dat die geen negatieve gevolgen zouden hebben?
Controle op het bankwezen,de aangeboden produkten ,de dekking,de risico's.
Controle op energie en op alle natuurlijke en levensnoodzakelijke middelen,zoals water en voedsel en brandstof
Controle en prijsafspraken op de woningmarkt zowel bij stijging als bij daling.
Vrije mark,niet vrije stijging want dan schiet concurrentie zijn doel voorbij.
Oud 4 november 2008, 00:22   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Controle op het bankwezen,de aangeboden produkten ,de dekking,de risico's.
Wat ga je dan controleren?

Citaat:
Controle op energie en op alle natuurlijke en levensnoodzakelijke middelen,zoals water en voedsel en brandstof
Zelfde vraag.

Citaat:
Controle en prijsafspraken op de woningmarkt zowel bij stijging als bij daling.
Ha, je wilt dus een gigantische schaarste op de woningmarkt? Waarom? Wat hebben de armen u misdaan?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 00:37   #104
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ga je dan controleren?

Zelfde vraag.

Ha, je wilt dus een gigantische schaarste op de woningmarkt? Waarom? Wat hebben de armen u misdaan?
1)De veiligheid van handelen tov de klant

2)de veiligheid van voedsel,de prijsafspraken bij levensnoodzakelijke artikelen

3)daarom juist duidelijke afspraken voor verkopers en de kopers
Oud 4 november 2008, 00:40   #105
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1)De veiligheid van handelen tov de klant
En hoe ga je dat meten? Er is toch altijd een vorm van risico. Hoe ga jij als buitenstaander oordelen of dit 'veilig' is of niet?
Citaat:
2)de veiligheid van voedsel,de prijsafspraken bij levensnoodzakelijke artikelen
Mwah, ik zie het nut daar nie techt van in. Er is geen enkele voedseldistributeur die zijn standaarden niet hoger legt dan de overheid...
Verder: als je mensen verantwoordelijk stelt voor wat ze verkopen, hebben ze elke mogelijke incentive om goed te doen.
Citaat:
3)daarom juist duidelijke afspraken voor verkopers en de kopers
Dat heet 'contractuele vrijheid'?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 01:22   #106
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
En hoe ga je dat meten? Er is toch altijd een vorm van risico. Hoe ga jij als buitenstaander oordelen of dit 'veilig' is of niet?

Mwah, ik zie het nut daar nie techt van in. Er is geen enkele voedseldistributeur die zijn standaarden niet hoger legt dan de overheid...
Verder: als je mensen verantwoordelijk stelt voor wat ze verkopen, hebben ze elke mogelijke incentive om goed te doen.

Dat heet 'contractuele vrijheid'?
En de standaarden mogen best hoog liggen,een controlerende overheid kan vermijden dat vals spelen uit den boze is.
Wat woningen betreft! 70% van de Belgen is eigenaar en heeft risico's genomen door zichzelf aan contracten te houden,zij worden geacht het nodige structurele veilige millieu en kostenbesparende onderhoud voor hun woningen te doen en dat drijft de prijs nogal eens naar omhoog,en bij verkoop drukt dat zeker de kostprijs op de markt niet,maar noemt men zoiets niet de vrije markt??
In die context zit een stijging en een daling,zowel in de aangegane leningen,(procentueel gezien dan) en in de koop en verkoopsprijs.
Vraag is natuurlijk wie de prijzen zo de hoogte heeft ingejaagd,hoge procenten
vragen om een hoge verkoopprijs!
De kleine eigenaar bepaald de markt niet.
Oud 4 november 2008, 15:30   #107
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is juist het probleem,velen
kunnen dat niet meer op eigen kost.
En moet dat mijn probleem zijn?

Citaat:
1)De markteconomie wil veel winst,
2)de overheid wil een zekere controle en genoeg inkomsten uit lasten op de werknemer.
3)de werkgever drukt die lasten door meer prestaties van zijn personeel te vragen voor een gelijk of in sommige gevallen zelfs minder loon of langere werkdagen.
Gelijk heeft ie. Hij moet immers opboksen tegen andere economieën.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 20:45   #108
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Moesten ze dat eerder gedaan hebben, dan zou de escalatie in de eerste instantie niet plaats gevonden hebben.

2 Samenwerken ipv tegenwerken zou al een mooi begin zijn.

3 Tuurlijk wel, waarom zou hij dat niet kunnen? Zolang er mensen bereid zijn daarvoor te werken, kan hij dat.

4 Toch wel; hypermarkt versus supermarkt
Zijn hele concurrentiepatroon ligt anders
Maar dat had ik je al gezegd.

5 Probeer er eens wat tewerk te stellen; dan merk je het dadelijk wel.

6 Daar kan gerust een verschil tussen zitten; wat rechtvaardigt nu het nog hogere loon na 10 jaar, 15 jaar, 20 jaar? Wat kunnen die meer dat ze na die 5 jaar nog niet kunnen?

7 Goede programmeurs kunnen daar een pak meer verdienen en hoeven zich geen zorgen te maken. Middelmatige programmeurs verkiezen het veilige werk.

8 Want jij bent dé expert?
Wat is jouw excuus dan dat jij alwetend bent?

9 Ze doen weinig meer dan dat. Die vertegenwoordiging in veiligheids en preventie-comités, is een lachertje. Daar heb ik ze nog geen één degelijk voorstel weten doen (au contraire, degelijke voorstellen tegenwerken is wat ze eerder doen; laatste hier nog heelder drama's gezien omdat de bazen het godbetert durfden opperen dat radio's en mp3-spelers/walkmans/discmans verboden zouden worden in een heftruck). Aan de onderhandelingstafel daarentegen, kom er maar één ding uit... Ik heb daar al gezeten ja; jij ook?
1 Je kan je bewering niet hard maken, dus voeg je er nog een veronderstelling aan toe.

2 Samenwerken lukt alleen als de werkgever dit ook wil.

3 Voor wat, hoort wat.
Als de werkgever zotjes vindt die de uitbetaling van hun overuren niet opeisen, moeten die ook niet meer betaald worden?

4 Het zijn alle twee hypermarkten, maar dat had ik al verteld.
Welke concurrentieverschillen? En welke verschillen in werk zouden er daardoor zijn.

5 Jij kan dit dus niet uitleggen.
"Denk je nu serieus dat je als programmeur kan blijven werken met verouderde methodologieën. Weet jij eigenlijk iets af het werk van een programmeur? Waar haalde je je concreet beeld op wat de prestaties van de verschillende groepen programmeurs zijn?"
Bij gebrek aan een concreet beeld?

6 Daar kan ook gerust nog een verschil tussen zitten. Met mijn 20 jaar anciënniteit leer ik nog altijd bij, doe ik nog altijd ervaring op. En de jaarlijkse opslag voor anciënniteit is nog geen vijfde in vergelijking met de eerste jaren. Ik zou het moeten nakijken. En troost je, de anciënniteit is geen verworven recht voor alle werknemers.

7 Denk je echt dat geld de enige of belangrijkste motivatie is om ergens te (blijven) werken? Als ik meer wil verdienen ga ik wel weer full-time werken i.p.v. 4/5.
Als je free-lance werkt heb je er wel een pak kopzorgen en onzekerheid en stress bij.

8 Ik noem me geen expert, maar ik weet dat de vakbonden ook al eens voor iets anders uit hun kot komen.

9 Het is niet omdat jij er een lachertje van maakt, dat het ook een lachertje is. Alle verslagen van de OR en CPBW zijn consulteerbaar voor de werknemers.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 20:54   #109
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
1 Je kan je bewering niet hard maken, dus voeg je er nog een veronderstelling aan toe.
Dat stel jij.

Citaat:
2 Samenwerken lukt alleen als de werkgever dit ook wil.
En wie zegt dat de werkgever dit a priori niet wil?

Citaat:
3 Voor wat, hoort wat.
Als de werkgever zotjes vindt die de uitbetaling van hun overuren niet opeisen, moeten die ook niet meer betaald worden?
Zeker. Waarom niet?

Citaat:
4 Het zijn alle twee hypermarkten, maar dat had ik al verteld.
Welke concurrentieverschillen? En welke verschillen in werk zouden er daardoor zijn.
Dergelijke winkels concurreren niet met grote supermarkten maar met lokale providers, daar is meer flexibiliteit en minder kost voor nodig. Eenvoudig dus...
Los daarvan: in welk PC zitten de andere niet-carrefour winkels daar in de buurt denk je? Gokje?

Citaat:
5 Jij kan dit dus niet uitleggen.
"Denk je nu serieus dat je als programmeur kan blijven werken met verouderde methodologieën. Weet jij eigenlijk iets af het werk van een programmeur? Waar haalde je je concreet beeld op wat de prestaties van de verschillende groepen programmeurs zijn?"
Bij gebrek aan een concreet beeld?
Again: stel eens programmeurs tewerk, dan weet je het dadelijk. Heb je dat al eens gedaan?
Ik vrees dat mijn beeld concreter is dan jou lief is. Ik vrees dat mijn programmeer-kennis ook uitgebreider is dan jou lief is.

Citaat:
6 Daar kan ook gerust nog een verschil tussen zitten.
Welk? Concreet welk verschil? Wat leert een rekkenvuller/kassière bij in die 20 jaar, wat ze niet op de eerste 5 jaar kan leren?

Citaat:
Met mijn 20 jaar anciënniteit leer ik nog altijd bij, doe ik nog altijd ervaring op. En de jaarlijkse opslag voor anciënniteit is nog geen vijfde in vergelijking met de eerste jaren. Ik zou het moeten nakijken. En troost je, de anciënniteit is geen verworven recht voor alle werknemers.
Anciënniteit vliegt er uit mijn beste; ik maak me al lang geen zorgen meer

Citaat:
7 Denk je echt dat geld de enige of belangrijkste motivatie is om ergens te (blijven) werken? Als ik meer wil verdienen ga ik wel weer full-time werken i.p.v. 4/5.
Dat is jouw volste recht. Het verandert echter niets aan wat ik zei.

Citaat:
Als je free-lance werkt heb je er wel een pak kopzorgen en onzekerheid en stress bij.
Dat is het verschil tussen de goeden en de slechten.

Citaat:
8 Ik noem me geen expert, maar ik weet dat de vakbonden ook al eens voor iets anders uit hun kot komen.
Zoals?

Citaat:
9 Het is niet omdat jij er een lachertje van maakt, dat het ook een lachertje is. Alle verslagen van de OR en CPBW zijn consulteerbaar voor de werknemers.
Tuurlijk, maar dat maakt het niet minder tot een lachertje. Misschien moet je maar eens gaan deelnemen aan die meetings; kan je nog eens lachen.
Oud 4 november 2008, 21:33   #110
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Dat stel jij.

2 En wie zegt dat de werkgever dit a priori niet wil?

3 Zeker. Waarom niet?

4 Dergelijke winkels concurreren niet met grote supermarkten maar met lokale providers, daar is meer flexibiliteit en minder kost voor nodig. Eenvoudig dus...
Los daarvan: in welk PC zitten de andere niet-carrefour winkels daar in de buurt denk je? Gokje?

4 Again: stel eens programmeurs tewerk, dan weet je het dadelijk. Heb je dat al eens gedaan?
Ik vrees dat mijn beeld concreter is dan jou lief is. Ik vrees dat mijn programmeer-kennis ook uitgebreider is dan jou lief is.

5 Welk? Concreet welk verschil? Wat leert een rekkenvuller/kassière bij in die 20 jaar, wat ze niet op de eerste 5 jaar kan leren?

6 Anciënniteit vliegt er uit mijn beste; ik maak me al lang geen zorgen meer

7 Dat is jouw volste recht. Het verandert echter niets aan wat ik zei.

8 Dat is het verschil tussen de goeden en de slechten.

9 Zoals?

10 Tuurlijk, maar dat maakt het niet minder tot een lachertje. Misschien moet je maar eens gaan deelnemen aan die meetings; kan je nog eens lachen.
1 Maak dan je bewering hard, en toon aan dat je veronderstelling juist is.

2 Niemand, alhoewel als ik jouw mening hoor over de OR en CPBW.

3 Waarom moeten overuren betaald worden en flexibiliteit niet?

4 Again, leg het uit. Als je zo'n concreet beeld hebt, en je programmeer-kennis zo uitgebreid, kan dit toch geen probleem zijn.

5 Lees mijn antwoord.

6 Ik maak me daar ook geen zorgen in.

7 Dat verandert wel de zaak. Als geld niet de enige motivatie is om ergens te (blijven) werken, waarom zou een ervaren programmeur dan beginnen als free-lance?

8 Een pak kopzorgen en onzekerheid en stress op de hals halen onderscheidt een betere programmeur van een gemiddelde programmeur. Ik denk niet dat je dankzij een pak kopzorgen beter programmeert, integendeel.

9 In welke PC wordt een bedrijf onderverdeeld? Betaalt de werkgever eerlijk voor flexibiliteit en overuren? Betaalt de werkgever anciënniteit en hoeveel? Mag ik achter mijn bureau radio's en mp3-spelers/walkmans/discmans beluisteren?
Maar dat wist je ongetwijfeld wel.

10 Dat klinkt niet positief voor de samenwerking in het bedrijf waar je werkt.
Oud 4 november 2008, 22:07   #111
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Maak dan je bewering hard, en toon aan dat je veronderstelling juist is.
Feit, een winkel duikt niet plots uit het niets op; daar gaan weken en maanden aan vooraf.
Feit, de vakbonden zijn van dat alles al lang op de hoogte.
Feit, er zijn genoeg platformen waar ze dit op kunnen aankaarten (jouw fameuze OR om er maar eentje te noemen)
Feit, klaarblijkelijk vonden ze dat niet nodig en is het leuker tot de opening te wachten om onnozel te doen.

Dat is jezelf als vakbond overbodig maken.

Citaat:
2 Niemand, alhoewel als ik jouw mening hoor over de OR en CPBW.
Zoals ik al zei: neem er eens aan deel, dan merk je dadelijk hoe goed de vakbond daar zijn best denkt te doen. Het voorbeeld dat ik aanhaalde is authentiek...

Citaat:
3 Waarom moeten overuren betaald worden en flexibiliteit niet?
Waarom moeten beiden betaald worden?

Citaat:
4 Again, leg het uit. Als je zo'n concreet beeld hebt, en je programmeer-kennis zo uitgebreid, kan dit toch geen probleem zijn.
Dat staat er al; lees het eens.

Citaat:
5 Lees mijn antwoord.
Dat is geen antwoord op de vraag.

Citaat:
6 Ik maak me daar ook geen zorgen in.

7 Dat verandert wel de zaak. Als geld niet de enige motivatie is om ergens te (blijven) werken, waarom zou een ervaren programmeur dan beginnen als free-lance?
Als hij kan doen waar hij goed in is en wat hij graag doet, en hij kan er meer voor krijgen, waarom zou hij dat niet doen?

Citaat:
8 Een pak kopzorgen en onzekerheid en stress op de hals halen onderscheidt een betere programmeur van een gemiddelde programmeur. Ik denk niet dat je dankzij een pak kopzorgen beter programmeert, integendeel.
Jij snapt niet goed wat ik daar zeg
Goede programmeurs hebben die zorgen niet

Citaat:
9 In welke PC wordt een bedrijf onderverdeeld? Betaalt de werkgever eerlijk voor flexibiliteit en overuren? Betaalt de werkgever anciënniteit en hoeveel? Mag ik achter mijn bureau radio's en mp3-spelers/walkmans/discmans beluisteren?
Maar dat wist je ongetwijfeld wel.
Vreemd genoeg is dat laatste punt nog het belangrijskte voor een vakbond; en zijn ze verontwaardigd als ze dat niet mogen. Tot zover hun enorme inbreng...

Citaat:
10 Dat klinkt niet positief voor de samenwerking in het bedrijf waar je werkt.
En wie is daar de schuld aan? De vakbond die zich belachelijk maakt en focust op idiote punten, of de werkgever die verder werkt?
Oud 5 november 2008, 00:45   #112
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Feit, een winkel duikt niet plots uit het niets op; daar gaan weken en maanden aan vooraf.
Feit, er zijn genoeg platformen waar ze dit op kunnen aankaarten (jouw fameuze OR om er maar eentje te noemen)
Feit, klaarblijkelijk vonden ze dat niet nodig en is het leuker tot de opening te wachten om onnozel te doen.

Zoals ik al zei: neem er eens aan deel, dan merk je dadelijk hoe goed de vakbond daar zijn best denkt te doen. Het voorbeeld dat ik aanhaalde is authentiek...

Waarom moeten beiden betaald worden?

Dat staat er al; lees het eens.

Dat is geen antwoord op de vraag.

Als hij kan doen waar hij goed in is en wat hij graag doet, en hij kan er meer voor krijgen, waarom zou hij dat niet doen?

Jij snapt niet goed wat ik daar zeg

Vreemd genoeg is dat laatste punt nog het belangrijskte voor een vakbond; en zijn ze verontwaardigd als ze dat niet mogen. Tot zover hun enorme inbreng...

En wie is daar de schuld aan? De vakbond die zich belachelijk maakt en focust op idiote punten, of de werkgever die verder werkt?
bent u ooit al wel eens bij onderhandeling tussen een vakorganisatie en een werkgever aanwezig geweest?

zo ja leg dan eens uit hoe het werkt?

hoe kan men een collectieve arbeidsovereenkomst afsluiten en wanneer?

Waarom zou loon naar werken(overuren,flexibiliteit,evaluatie enz.. )niet betaald worden?

Waarom vind u dat u wel recht hebt op een deftig loon en anderen niet?

Wat weet u eigenlijk van geplande vergaderingen om de thema's te bespreken
bij een vakorganisatie?

Wat weet u van provinciale comitees af ?

Wat weet u van vrijgestelden die opvolging doen van bedrijven?
Oud 5 november 2008, 15:35   #113
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
bent u ooit al wel eens bij onderhandeling tussen een vakorganisatie en een werkgever aanwezig geweest?
Jazeker, jij ook? Of blijf je in tegenvragen antwoorden?

Citaat:
zo ja leg dan eens uit hoe het werkt?

hoe kan men een collectieve arbeidsovereenkomst afsluiten en wanneer?
Google het eens op, anders ga je toch maar stellen dat ik het google.

Citaat:
Waarom zou loon naar werken(overuren,flexibiliteit,evaluatie enz.. )niet betaald worden?
Waar heb ik gesteld dat loon naar evaluatie niet hoort?

Citaat:
Waarom vind u dat u wel recht hebt op een deftig loon en anderen niet?
Waar heb ik dat gesteld?
Waarom ben jij er een voorstander van dat goede werkers benadeeld worden door slechte werkers, omdat die laatste zogenaamd ook recht moeten hebben op een even deftig loon?

Citaat:
Wat weet u eigenlijk van geplande vergaderingen om de thema's te bespreken
bij een vakorganisatie?
Wat weet jij ervan?
Ik neem er regelmatig deel aan, en jij?

Citaat:
Wat weet u van provinciale comitees af ?

Wat weet u van vrijgestelden die opvolging doen van bedrijven?
Waarom antwoord jij enkel met tegenvragen?
Oud 5 november 2008, 16:36   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Feit, een winkel duikt niet plots uit het niets op; daar gaan weken en maanden aan vooraf.

2 Zoals ik al zei: neem er eens aan deel, dan merk je dadelijk hoe goed de vakbond daar zijn best denkt te doen. Het voorbeeld dat ik aanhaalde is authentiek...

3 Waarom moeten beiden betaald worden?

4 Dat staat er al; lees het eens.

5 Dat is geen antwoord op de vraag.

6 Als hij kan doen waar hij goed in is en wat hij graag doet, en hij kan er meer voor krijgen, waarom zou hij dat niet doen?

7 Jij snapt niet goed wat ik daar zeg

8 Vreemd genoeg is dat laatste punt nog het belangrijskte voor een vakbond; en zijn ze verontwaardigd als ze dat niet mogen. Tot zover hun enorme inbreng...

9 En wie is daar de schuld aan? De vakbond die zich belachelijk maakt en focust op idiote punten, of de werkgever die verder werkt?
1 Ik dacht dat eindelijk het ogenblik was aangebroken waarop je je bewering zou hard maken met iets meer dan een veronderstelling "Moesten ze dat eerder gedaan hebben, dan zou de escalatie in de eerste instantie niet plaats gevonden hebben." maar ik zal nog wat geduld moeten hebben.

2 Mag ik zomaar deelnemen aan de OR?
Ik geloof best dat je voorbeeld authentiek is, en ik geloof ook dat jij niet begrijpt dat werkomstandigheden, al lijkt het een detail zoals het luisteren naar muziek, ook belangrijk zijn. Als de werkgever het belang van iets niet inziet, denk ik, dat het nogal moeilijk is om samen te werken.

3 Waarom niet?

4 Je schreef "Dergelijke winkels concurreren niet met grote supermarkten maar met lokale providers, daar is meer flexibiliteit en minder kost voor nodig. Eenvoudig dus..."
Zullen de produkten daar dan goedkoper zijn ?
Als de concurrentie er te groot is moeten ze daar geen winkel openen, of wel moet Carrefour tevreden zijn met een kleinere winstmarge.
Eerst vertel je dat het lagere loon en de slechtere arbeidomstandigheden van de werknemers in Brugge gerechtvaardigd zijn omdat het werk verschilt. Nu je na zoveel berichten geen verschillen kan aantonen, zou concurrentie de drogreden zijn.
Concurrentie is geen van de criteria die bepaald tot welk PC een onderneming behoort.

5 zie bericht #77

6 Omdat, als je als free-lance werkt, je er wel een pak kopzorgen en onzekerheid en stress bij hebt.

7 Als free-lance moet je op zoek gaan naar ander werk, telkens een opdracht afloopt. Moet je je telkens aanpassen aan een ander bedrijf. Moet je de boekhouding doen of een boekhouder zoeken.
Deze extra kopzorgen en onzekerheid en stress hebben niets te maken met je werk als programmeur.
Ook goede programmeurs hebben deze kopzorgen.

8 Je wist dus toch dat de vakbond ook voor andere zaken uit hun kot komt.

9 Ja, wiens schuld is het dat jij de OR en CPBW een lachertje vindt?

Laatst gewijzigd door artisjok : 5 november 2008 om 16:37.
Oud 5 november 2008, 17:59   #115
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Ik dacht dat eindelijk het ogenblik was aangebroken waarop je je bewering zou hard maken met iets meer dan een veronderstelling "Moesten ze dat eerder gedaan hebben, dan zou de escalatie in de eerste instantie niet plaats gevonden hebben." maar ik zal nog wat geduld moeten hebben.
De feiten staan daar opgesomt.
Dat ze het nu laten escaleren, kan maar twee zaken betekenen: ze hebben effectief de moeite niet genomen om op voorhand te gaan praten, of ze hebben die moeite wel gedaan, maar omdat ze hun slag niet binnen hebben gehaald, beginnen ze nu de idioot uit te hangen. In het eerste geval doen ze hun werk niet, in het tweede geval zijn ze als kleine kinderen bezig om toch maar hun zin vast te krijgen en geven ze alle excuus aan de tegenpartij om nooit ofte nimmer nog aan overleg te beginnen. Wat verkies je?

Citaat:
2 Mag ik zomaar deelnemen aan de OR?
Als je je aanmeldt? Waarom zou je dan niet aanwezig kunnen/mogen zijn?
Of zijn in jouw omgeving de verkozenen gelijkgesteld aan heiligen die geen dubbelcheck nodig hebben?

Citaat:
Ik geloof best dat je voorbeeld authentiek is, en ik geloof ook dat jij niet begrijpt dat werkomstandigheden, al lijkt het een detail zoals het luisteren naar muziek, ook belangrijk zijn. Als de werkgever het belang van iets niet inziet, denk ik, dat het nogal moeilijk is om samen te werken.
En daar illustreer je perfect het standpunt dat je hier al de hele tijd zit te propageren: de vakbond/werknemer is de enige die de belangen correct kan inschatten, en telkens de werkgever daar nee op antwoordt, is hij de slechte van de hoop, is hij onbegrijpend en is hij een te bestrijden tegenpartij. Dat de werkgever wel degelijk ergens belangen van inziet, ontgaat je volledig.
Om het concrete voorbeeld van die muziek in vorkheftrucks opnieuw aan te halen: dat is puur om veiligheidsredenen. Heb je ooit al eens iemand gezien die aangereden is door een vorkheftruck? Heb je al eens aan een gezin moeten gaan vertellen dat vader/moeder niet meer naar huis komt, omdat hij/zij opgespietst is door een aanrijding?
In zo'n ding moet je opletten voor je omgeving, en moet je kunnen horen wat er rondom je gebeurt. Zo'n truck stopt immers niet voor een plotse voorbijganger.

Of was een vakbond niet aanwezig voor mee toe te zien op de veiligheid van de werknemers? Jij ziet enkel het "kijk, ze willen weer een plezierke van de arbeider afnemen"; de realiteit erachter is dat de werkgever geen zin heeft in schade, gewonden of nog erger...

Citaat:
3 Waarom niet?
Flexibiliteit kan deel uitmaken van het arbeidspakket; overuren eveneens. Waarom zou dat per definitie betaald moeten worden, als dat contractueel wordt vastgelegd? Ooit kaderlid geweest?

Citaat:
4 Je schreef "Dergelijke winkels concurreren niet met grote supermarkten maar met lokale providers, daar is meer flexibiliteit en minder kost voor nodig. Eenvoudig dus..."
Zullen de produkten daar dan goedkoper zijn ?
In hun regio gaan ze dat trachten ja.

Citaat:
Als de concurrentie er te groot is moeten ze daar geen winkel openen, of wel moet Carrefour tevreden zijn met een kleinere winstmarge.
Waarom zou Carrefour tevreden moeten zijn met een kleinere winstmarge? Dan kunnen ze evengoed in iets anders investeren.

Citaat:
Eerst vertel je dat het lagere loon en de slechtere arbeidomstandigheden van de werknemers in Brugge gerechtvaardigd zijn omdat het werk verschilt. Nu je na zoveel berichten geen verschillen kan aantonen, zou concurrentie de drogreden zijn.
Jij noemt dat een drogreden...

Citaat:
Concurrentie is geen van de criteria die bepaald tot welk PC een onderneming behoort.
Nee, de opzet van de winkel wel

Citaat:
5 zie bericht #77
Dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde.

Citaat:
6 Omdat, als je als free-lance werkt, je er wel een pak kopzorgen en onzekerheid en stress bij hebt.
Als je goed bent niet; dan bestaat de enige kopzorg uit het afslaan van cliënten.

Citaat:
7 Als free-lance moet je op zoek gaan naar ander werk, telkens een opdracht afloopt. Moet je je telkens aanpassen aan een ander bedrijf. Moet je de boekhouding doen of een boekhouder zoeken.
Deze extra kopzorgen en onzekerheid en stress hebben niets te maken met je werk als programmeur.
Ook goede programmeurs hebben deze kopzorgen.
Again, goede programmeurs krijgen het werk toegesmeten. Boekhouders hebben of je aanpassen aan een ander bedrijf, kan je bezwaarlijk stresserend noemen.

Citaat:
8 Je wist dus toch dat de vakbond ook voor andere zaken uit hun kot komt.
Ze horen dat te doen ja; maar vreemd genoeg kiezen ze hun prioriteiten nogal raar.

Citaat:
9 Ja, wiens schuld is het dat jij de OR en CPBW een lachertje vindt?
Dat lijkt me duidelijk; gezien hun inbreng en houding, de vakbond...
Oud 5 november 2008, 20:19   #116
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
1 De feiten staan daar opgesomt.
Dat ze het nu laten escaleren, kan maar twee zaken betekenen: ze hebben effectief de moeite niet genomen om op voorhand te gaan praten, of ze hebben die moeite wel gedaan, maar omdat ze hun slag niet binnen hebben gehaald, beginnen ze nu de idioot uit te hangen. In het eerste geval doen ze hun werk niet, in het tweede geval zijn ze als kleine kinderen bezig om toch maar hun zin vast te krijgen en geven ze alle excuus aan de tegenpartij om nooit ofte nimmer nog aan overleg te beginnen. Wat verkies je?

2 Als je je aanmeldt? Waarom zou je dan niet aanwezig kunnen/mogen zijn?
Of zijn in jouw omgeving de verkozenen gelijkgesteld aan heiligen die geen dubbelcheck nodig hebben?

3 En daar illustreer je perfect het standpunt dat je hier al de hele tijd zit te propageren: de vakbond/werknemer is de enige die de belangen correct kan inschatten, en telkens de werkgever daar nee op antwoordt, is hij de slechte van de hoop, is hij onbegrijpend en is hij een te bestrijden tegenpartij. Dat de werkgever wel degelijk ergens belangen van inziet, ontgaat je volledig.
Om het concrete voorbeeld van die muziek in vorkheftrucks opnieuw aan te halen: dat is puur om veiligheidsredenen. Heb je ooit al eens iemand gezien die aangereden is door een vorkheftruck? Heb je al eens aan een gezin moeten gaan vertellen dat vader/moeder niet meer naar huis komt, omdat hij/zij opgespietst is door een aanrijding?
In zo'n ding moet je opletten voor je omgeving, en moet je kunnen horen wat er rondom je gebeurt. Zo'n truck stopt immers niet voor een plotse voorbijganger.
Of was een vakbond niet aanwezig voor mee toe te zien op de veiligheid van de werknemers? Jij ziet enkel het "kijk, ze willen weer een plezierke van de arbeider afnemen"; de realiteit erachter is dat de werkgever geen zin heeft in schade, gewonden of nog erger...

4 Flexibiliteit kan deel uitmaken van het arbeidspakket; overuren eveneens. Waarom zou dat per definitie betaald moeten worden, als dat contractueel wordt vastgelegd? Ooit kaderlid geweest?

5 In hun regio gaan ze dat trachten ja.

6 Waarom zou Carrefour tevreden moeten zijn met een kleinere winstmarge? Dan kunnen ze evengoed in iets anders investeren.

7 Jij noemt dat een drogreden...
Nee, de opzet van de winkel wel

8 Dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde.

9 Als je goed bent niet; dan bestaat de enige kopzorg uit het afslaan van cliënten.
Again, goede programmeurs krijgen het werk toegesmeten. Boekhouders hebben of je aanpassen aan een ander bedrijf, kan je bezwaarlijk stresserend noemen.

10 Ze horen dat te doen ja; maar vreemd genoeg kiezen ze hun prioriteiten nogal raar.

11 Dat lijkt me duidelijk; gezien hun inbreng en houding, de vakbond...
1 "Feit, klaarblijkelijk vonden ze dat niet nodig en is het leuker tot de opening te wachten om onnozel te doen." is geen feit. Wat je onderwijl inziet, zie je tweede mogelijkheid.

2 Als ik me gewoon aanmeldt mag ik deelnemen aan de OR? Neen, hé. Ik begin te twijfelen dat jij er veel van afweet.

3 Ik denk helemaal niet dat alleen de vakbond de belangen kan inschatten.
Ik begrijp dat het niet veilig is om met de heftruck te rijden, als je niets hoort. Maar je kan gerust naar radio/muziek luisteren en toch nog de andere geluiden horen. Begrijp jij het belang voor de werknemer om naar radio/muziek te kunnen luisteren?

4 Als flexibiliteit deel uitmaakt van het pakket, dan ook hogere lonen. Overuren maken nooit deel uit van een pakket, en worden altijd uitbetaald of gerecupereerd, naar keuze van de werknemer.
Idem voor de overuren van een kaderlid.

5 Neen, de produkten van de Carrefour in Brugge zullen niet goedkoper zijn.

6 Als Carrefour niet tevreden is met kleinere winstmarges, moeten ze inderdaad maar investeren in iets anders.

7 Er zijn dus geen verschillen in werk tussen Brugge en Kuurne.
Lees eerst eens de criteria van de paritaire comité's. Je kan ze vinden op
de site van de N.A.R.

8 Toch wel.

9 Als een goede programmeur vandaag begint als free-lancer moet hij vanaf morgen werk afslaan?
Ik hoor anders wel andere verhalen van goede free-lance programmeurs.
Lees nog eens het bericht van de laatste belg.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=93
Een bericht waar je inhoudelijk geen antwoord op had.
Je telkens moeten aanpassen op je andere werk is wel stresserend, blijkt ook uit verschillende onderzoeken.
Een boekhouding is in elk geen kopzorg minder. Waarom klagen al die kmo's daar anders over?
Je kan wel beweren dat je veel weet over programmeurs en programmeer-werk, maar overtuigend ben je niet.

10 Ik ben blij dat je beseft dat de vakbond ook voor andere dingen uit hun kot komen. Om de prioriteiten te kunnen inschatten moet je ook de belangen van de werknemer kunnen inschatten.

11 Dat is jou bescheiden mening.
Oud 5 november 2008, 20:42   #117
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
1 "Feit, klaarblijkelijk vonden ze dat niet nodig en is het leuker tot de opening te wachten om onnozel te doen." is geen feit. Wat je onderwijl inziet, zie je tweede mogelijkheid..
Dus, ze streven er naar om elke vorm van overleg uit te sluiten? Is dat dan in het belang van de werknemer?
Als overleg voor een vakbond betekent dat je hun standpunt moet volgen, of dat er gestaakt wordt, dan is er de facto geen overleg meer.

Citaat:
2 Als ik me gewoon aanmeldt mag ik deelnemen aan de OR? Neen, hé. Ik begin te twijfelen dat jij er veel van afweet..
Als jij je aanmeldt kan je aanwezig zijn; dat is wat ik letterlijk schreef. Misschien moet je eens proberen lezen wat er staat ipv wat jij denkt dat er staat.

Citaat:
3 Ik denk helemaal niet dat alleen de vakbond de belangen kan inschatten.
Ik begrijp dat het niet veilig is om met de heftruck te rijden, als je niets hoort. Maar je kan gerust naar radio/muziek luisteren en toch nog de andere geluiden horen. Begrijp jij het belang voor de werknemer om naar radio/muziek te kunnen luisteren?.
Je draait rond de pot. Is veiligheid belangrijk of niet?
Voor mij is veiligheid belangrijker dan het belang voor de werkgever om radio te kunnen luisteren. Voor jou niet?

Citaat:
4 Als flexibiliteit deel uitmaakt van het pakket, dan ook hogere lonen. .
Dat kan, dat hoeft niet.

Citaat:
Overuren maken nooit deel uit van een pakket, en worden altijd uitbetaald of gerecupereerd, naar keuze van de werknemer.
Idem voor de overuren van een kaderlid..

Zoek misschien eens uit hoe de bedrijfswereld werkt en kom dan nog eens terug, ipv dergelijke onnozelheden te verkopen en tegelijk mijn kennis in twijfel te trekken.

Citaat:
5 Neen, de produkten van de Carrefour in Brugge zullen niet goedkoper zijn..
Je leest dus niet
Maar dat wisten we eerder ook al.

Citaat:
6 Als Carrefour niet tevreden is met kleinere winstmarges, moeten ze inderdaad maar investeren in iets anders..
Goed, nog wat minder terwerkstelling is ook een leuk iets om na te streven.
Geen paniek; hou Carrefour maar eens in het oog

Citaat:
7 Er zijn dus geen verschillen in werk tussen Brugge en Kuurne.
Lees eerst eens de criteria van de paritaire comité's. Je kan ze vinden op
de site van de N.A.R..
Lees ze zelf eens na, en kijk eens welke winkels er in thuis horen.

Citaat:
8 Toch wel..
Nee, toch niet. Ik vraag je geen antwoord te geven voor ene programmeur, ik vraag je het antwoord te geven voor een kassière/rekkenvuller. Wat weet die extra na 25 jaar, wat ie na 5 jaar nog niet weet. Dat antwoord heb je nog steeds niet gegeven (en zal je ook niet geven).

Citaat:
9 Als een goede programmeur vandaag begint als free-lancer moet hij vanaf morgen werk afslaan?
Ik hoor anders wel andere verhalen van goede free-lance programmeurs..
Jouw definitie van goed is duidelijk niet dezelfde als mijn definitie; dat is intussen al langer duidelijk .
Al eens geprobeerd er eentje in te huren intussen?

Citaat:
Lees nog eens het bericht van de laatste belg.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=93
Een bericht waar je inhoudelijk geen antwoord op had..
Het antwoord daarop staat intussen al enkele keren vermeld. Dat jij daar keer op keer het tegenovergestelde meent te moeten tegen zetten, verandert daar niets aan.

Citaat:
Je telkens moeten aanpassen op je andere werk is wel stresserend, blijkt ook uit verschillende onderzoeken.
Een boekhouding is in elk geen kopzorg minder. Waarom klagen al die kmo's daar anders over?.
Ooit de boekhouding van een KMO al eens van dichtbij bekeken?

Citaat:
Je kan wel beweren dat je veel weet over programmeurs en programmeer-werk, maar overtuigend ben je niet..
Nee, waarom zou ik overtuigend moeten zijn, als jij niet overtuigd wil worden? Jij bent overtuigt van je eigen grote gelijk. Dat stoort mij verder niet...

Citaat:
10 Ik ben blij dat je beseft dat de vakbond ook voor andere dingen uit hun kot komen. Om de prioriteiten te kunnen inschatten moet je ook de belangen van de werknemer kunnen inschatten..
Je draait opnieuw rond de pot; de vakbond heeft al aangetoond niet met het belang van de werknemer in te zitten.

Citaat:
11 Dat is jou bescheiden mening.
Zoals jij er hier zovelen neerpoot. Is daar dan iets mis mee?
Oud 5 november 2008, 22:00   #118
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Brutolonen moeten naar beneden ten gunste van bedrijven en nettolonen moeten naar boven ten gunste van de werknemer en hoe kun je dat realiseren?

De 40 tot 50% die je moet afstaan van je brutoloon aan de staat moet je gewoon in 2 delen. 20 tot 25% minder brutoloon en 20 tot 25% meer nettoloon en iedereen tevreden.

De staat kan de sociale zekerheid financieren door het geld te halen waar het zit namelijk ten eerste bij haar zelf (teveel ambtenaren, te hoge lonen voor politici en zo meer) en ten 2de bij de rijken in onze samenleving.

Dan vind ik verder dat indien je minder werklozen wilt hebben dat je werken moet promoten en werklozen moet motiveren om te gaan werken en hoe doe je dat?
Al zeker niet door het minimumloon voor 38h werken per week 200 tot 300 euro boven een doppremie te zetten.
Daarom pleit ik om een minimum loon van 1500 euro netto voor elke persoon (mofv) die 38h eender welke fulltime job doet. of je nu dus 38h per week gaat schoonmaken of potjes yoghurt moet inpakken of wat dan ook je moet voor dat werk minimum 1500 euro per maand in het polleke krijgen en dit in dagdienst
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 22:14   #119
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Brutolonen moeten naar beneden ten gunste van bedrijven en nettolonen moeten naar boven ten gunste van de werknemer en hoe kun je dat realiseren?

De 40 tot 50% die je moet afstaan van je brutoloon aan de staat moet je gewoon in 2 delen. 20 tot 25% minder brutoloon en 20 tot 25% meer nettoloon en iedereen tevreden.

De staat kan de sociale zekerheid financieren door het geld te halen waar het zit namelijk ten eerste bij haar zelf (teveel ambtenaren, te hoge lonen voor politici en zo meer) en ten 2de bij de rijken in onze samenleving.

Dan vind ik verder dat indien je minder werklozen wilt hebben dat je werken moet promoten en werklozen moet motiveren om te gaan werken en hoe doe je dat?
Al zeker niet door het minimumloon voor 38h werken per week 200 tot 300 euro boven een doppremie te zetten.
Daarom pleit ik om een minimum loon van 1500 euro netto voor elke persoon (mofv) die 38h eender welke fulltime job doet. of je nu dus 38h per week gaat schoonmaken of potjes yoghurt moet inpakken of wat dan ook je moet voor dat werk minimum 1500 euro per maand in het polleke krijgen en dit in dagdienst
Goed gezegd maar er zal toch niks van in huis komen.

Langs de andere kant dat ze er maar van profiteren zolang er nog wat werkmensen zijn.
Dat gaat ook niet blijven duren.

Dan staan ze daar met hun mond vol tanden.
Oud 6 november 2008, 02:04   #120
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jazeker, jij ook? Of blijf je in tegenvragen antwoorden?

Google het eens op, anders ga je toch maar stellen dat ik het google.

Waar heb ik gesteld dat loon naar evaluatie niet hoort?

Waar heb ik dat gesteld?
Waarom ben jij er een voorstander van dat goede werkers benadeeld worden door slechte werkers, omdat die laatste zogenaamd ook recht moeten hebben op een even deftig loon?

Wat weet jij ervan?
Ik neem er regelmatig deel aan, en jij?

Waarom antwoord jij enkel met tegenvragen?
leg dan eens deftig uit hoe het werkt,en leg dan terwijl ook eens uit waarom jij wel voordeel ziet zitten voor het bedrijf,maar niet voor de werknemer.
En jawel hoor jaren afgevaardigde coordinator vakorganisatie jobcenter.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 6 november 2008 om 02:06.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be