Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2008, 23:08   #101
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Steden wijzen nu eenmaal de weg.
Steden wijzen welke weg? De weg naar de extreem-rechtse stem (zie Antwerpen en Charleroi)? De stem naar de alsmaar stijgende vervuiling? De stem naar de stadscriminaliteit? De stem naar het individualisme en de om zich heen grijpende vervreemding? De stem naar de uit de pan swingende huurprijzen? De stem naar de alsmaar grotere ecologische voetafdruk? De stem naar de politieke megalomanie (zie het Europees parlement in Brussel dat daar door de mensen 'la caprice des Dieux' wordt genoemd)? De weg van het dichtslibben van de stedelijke verkeersaders? De weg naar de stadskankers? Ik ben zelf sinds mijn geboorte een volbloed Brusselse stedeling maar de waarde van een slogan als "stadslucht maakt ons vrij" ontsnapt mij, vrees ik. Dat opgeblazen pro stedelijke discours heeft nogal een hoge ballonwaarde me dunkt. Doorprikken die boel!

Foto : Beliardstraat te Brussel, op een steenworp van de Europese Commissie
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 00:23   #102
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Steden wijzen welke weg? De weg naar de extreem-rechtse stem (zie Antwerpen en Charleroi)? De stem naar de alsmaar stijgende vervuiling? De stem naar de stadscriminaliteit? De stem naar het individualisme en de om zich heen grijpende vervreemding? De stem naar de uit de pan swingende huurprijzen? De stem naar de alsmaar grotere ecologische voetafdruk? De stem naar de politieke megalomanie (zie het Europees parlement in Brussel dat daar door de mensen 'la caprice des Dieux' wordt genoemd)? De weg van het dichtslibben van de stedelijke verkeersaders? De weg naar de stadskankers? Ik ben zelf sinds mijn geboorte een volbloed Brusselse stedeling maar de waarde van een slogan als "stadslucht maakt ons vrij" ontsnapt mij, vrees ik. Dat opgeblazen pro stedelijke discours heeft nogal een hoge ballonwaarde me dunkt. Doorprikken die boel!

Foto : Beliardstraat te Brussel, op een steenworp van de Europese Commissie
Goede vragen, en veelzeggende foto.

Het moet gezegd dat er in het Brusselse vele honderden van die foto's kunnen worden gemaakt, al heb ik wel de indruk dat er hier en daar toch al wat van die stadskankers weggewerkt zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:20   #103
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Stadslucht maakt arm (soms)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het moet gezegd dat er in het Brusselse vele honderden van die foto's kunnen worden gemaakt, al heb ik wel de indruk dat er hier en daar toch al wat van die stadskankers weggewerkt zijn.
Klopt. Sinds ongeveer 15 jaar geleden is men werk beginnen maken van het wegwerken van de stadskankers in Brussel. En men begint daar nu de resultaten van te zien. Eindelijk. Nu zitten we ondertussen wel met een ander probleem : op 7 jaar tijd zijn de prijzen van de huizen in Brussel verdubbelt. Meer en meer huiseigenaars vragen nu je loonbriefje alvorens ze aan jou willen verhuren. Een belangrijk deel van de Brusselse huiseigenaars laten hun panden zelfs liever jaren leeg staan dan te verhuren aan iemand met een laag inkomen. Als je dan weet dat er 20% werklozen zijn in Brussel en dat ook het aantal leefloners hier belangrijke proporties aanneemt ... Leven in een stad heeft zeker zijn plezante voordelen tegenover leven op't platteland maar dat mag niet betekenen dat we blind moeten zijn voor de grootstedelijke problematiek.

En ik zie ook geen goede redenen om de stad horizontaal te laten uitbreiden ten koste van meer landelijke gemeenten waarbij Vlaanderen meer en meer op 1 grote verkaveling gaat beginnen lijken. Dus van mensen die al te rap "stadslucht maakt vrij" schrijven of "steden wijzen de weg" hoop ik dat ze ook iets kritischer kunnen zijn dan overnemen wat in de promofolders staat van Parijs, Brussel, Charleroi of Antwerpen.

Een volledig verstedelijkt en toegeslibd Vlaanderen is geen paradijselijke toekomstmuziek. Niet alles moet opgeofferd worden op het altaar van de ongebreidelde groei, de verstedelijking zonder grenzen of een alsmaar grotere ecologische voetafdruk. We hebben maar 1 planeet en we hebben maar 1 Vlaanderen. Daar mag wat zorgvuldiger mee worden omgegaan.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 22:56   #104
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Sinds ongeveer 15 jaar geleden is men werk beginnen maken van het wegwerken van de stadskankers in Brussel. En men begint daar nu de resultaten van te zien. Eindelijk. Nu zitten we ondertussen wel met een ander probleem : op 7 jaar tijd zijn de prijzen van de huizen in Brussel verdubbelt. Meer en meer huiseigenaars vragen nu je loonbriefje alvorens ze aan jou willen verhuren. Een belangrijk deel van de Brusselse huiseigenaars laten hun panden zelfs liever jaren leeg staan dan te verhuren aan iemand met een laag inkomen. Als je dan weet dat er 20% werklozen zijn in Brussel en dat ook het aantal leefloners hier belangrijke proporties aanneemt ... Leven in een stad heeft zeker zijn plezante voordelen tegenover leven op't platteland maar dat mag niet betekenen dat we blind moeten zijn voor de grootstedelijke problematiek.

En ik zie ook geen goede redenen om de stad horizontaal te laten uitbreiden ten koste van meer landelijke gemeenten waarbij Vlaanderen meer en meer op 1 grote verkaveling gaat beginnen lijken. Dus van mensen die al te rap "stadslucht maakt vrij" schrijven of "steden wijzen de weg" hoop ik dat ze ook iets kritischer kunnen zijn dan overnemen wat in de promofolders staat van Parijs, Brussel, Charleroi of Antwerpen.

Een volledig verstedelijkt en toegeslibd Vlaanderen is geen paradijselijke toekomstmuziek. Niet alles moet opgeofferd worden op het altaar van de ongebreidelde groei, de verstedelijking zonder grenzen of een alsmaar grotere ecologische voetafdruk. We hebben maar 1 planeet en we hebben maar 1 Vlaanderen. Daar mag wat zorgvuldiger mee worden omgegaan.
100% mee eens.

Oud 8 november 2008, 12:00   #105
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan nog zo'n 300 nadelen van het leven in de stad opsommen (en even veel voordelen)- dat alles neemt niet weg dat de motoren van de vooruitgang (of je die nu positief of negatief waardeert) nog steeds de steden zijn (zij het dan op een andere manier dan 50 jaar geleden). Die vervuiling en files wijzen juist op de hoge concentratie aan menselijke activiteit in de stad.

Om te beseffen wat "stadslucht maakt vrij" betekent: men vestige zich in een eenvoudig plattelandsdorpje of provinciestadje. Maar uiteraard is zoiets zeer subjectief.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 12:07   #106
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:

Opname van die gemeenten in het BHG hoeft niet te betekenen dat ze worden verstedelijkt. Doordachte ruimtelijke ordeningsplannen kunnen ervoor zorgen dat deze gemeenten in de eerste plaats groene woonzones blijven voor mensen die toch betrokken blijven op het nabije Brussel-stad. Voorts kunnen onze steden meer investeren in "ecologischer verkeer": in andere Europese steden wordt vrolijk geëxperimenteerd met het weren van autoverkeer door tol, uitbreiding van het O.V.-netwerk, verkeersvrije centra, etc. Het blijft jammer dat hier in België de politieke moed vaak ontbreekt. Het zou het imago van de steden nochtans veel kunnen bijbrengen.
Oud 8 november 2008, 12:31   #107
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opname van die gemeenten in het BHG hoeft niet te betekenen dat ze worden verstedelijkt. Doordachte ruimtelijke ordeningsplannen kunnen ervoor zorgen dat deze gemeenten in de eerste plaats groene woonzones blijven voor mensen die toch betrokken blijven op het nabije Brussel-stad. Voorts kunnen onze steden meer investeren in "ecologischer verkeer": in andere Europese steden wordt vrolijk geëxperimenteerd met het weren van autoverkeer door tol, uitbreiding van het O.V.-netwerk, verkeersvrije centra, etc. Het blijft jammer dat hier in België de politieke moed vaak ontbreekt. Het zou het imago van de steden nochtans veel kunnen bijbrengen.
Dat het BHG maar eerst eens doordachte ruimtelijke ordeningsplannen voor zichzelf opmaakt, en ze vervolgens op al even doordachte wijze doorvoert.

Wat betreft de investering in 'ecologischer verkeer' : ik vraag niks liever.

En niet alleen dat: ik vraag een gedurfde toekomstvisie, niet gedurfd vanwege megalomanie, maar gedurfd omwille van menselijkheid en vooruitziendheid.

Ik heb de eigenaardige mentale afwijking dat ik bijna letterlijk oneindig veel mogelijkheden zie om het leven in een metropool 'duurzamer' te maken dat ik er simpelweg gek van wordt, en dat is geen metafoor.

Nederland en Duitsland staan wat de aanpak van typisch stedelijke problematiek betreft toch al een flink stuk verder, maar het gaat mij allemaal niet ver genoeg, eigenlijk.

Een uitbreiding van het BHG is niet nodig, nog altijd niet.

Een inkrimping zou beter zijn.

Oud 8 november 2008, 13:00   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorts kunnen onze steden meer investeren in "ecologischer verkeer"
Je denkt toch niet dat de politici die vragen om een uitbreiding van het brussels gewest dat vragen om er 'ecologischer verkeer' te gaan invoeren?
Oud 8 november 2008, 13:23   #109
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je denkt toch niet dat de politici die vragen om een uitbreiding van het brussels gewest dat vragen om er 'ecologischer verkeer' te gaan invoeren?
Het kan mij weinig schelen wat genoemde politici wel of niet willen. Ik spreek louter in naam van mezelf, spijts alle verdachtmakingen daaromtrent.
Oud 8 november 2008, 13:32   #110
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Jij bent nietaan de macht eh. Als Brussel nu wordt uitgebreid dan is dat in het geheel niet om 'ecologischer verkeer' in te voeren maar zuiver om de macht van de Franstalige bourgeoisie te verstevigen, die overigens eerder koning auto zullen bevoordelen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 13:38   #111
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Jij bent nietaan de macht eh. Als Brussel nu wordt uitgebreid dan is dat in het geheel niet om 'ecologischer verkeer' in te voeren maar zuiver om de macht van de Franstalige bourgeoisie te verstevigen, die overigens eerder koning auto zullen bevoordelen.
Dat hoeft mij niet te beletten om én voor uitbreiding én voor een ecologisch verantwoord verkeer te pleiten. Desnoods koppel je ze aan elkaar als uitwisselbare voorwaarden.
Oud 8 november 2008, 13:44   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan mij weinig schelen wat genoemde politici wel of niet willen. Ik spreek louter in naam van mezelf, spijts alle verdachtmakingen daaromtrent.
Ik geloof u.

Maar ik deel uw mening niet.

Ik blijf mijn stelling dat het BHG maar beter kan worden ingekrompen.

Misschien kunnen we gemeente per gemeente de bevolking zich in een referendum laten uitspreken over aanhechting bij Vlaanderen of bij Wallonië enerzijds, of behoud van de onderhorigheid aan het BHG anderzijds.

Dit uiteraard minimaal met behoud van het tweetalig statuut, eventueel uit te breiden tot meertalig statuut.

Wat de beschikbare ruimte betreft: ondergronds is nog veel plaats, véél meer dan men voor mogelijk houdt.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be