![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | ||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Maar als gij mij daarentegen nen djoef verkoopt, dan is dat altijd "illegaal". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bill Ayers : 12 november 2008 om 22:26. |
||||
|
|
|
|
|
#362 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zelf verantwoordelijkheid opnemen inzake veiligheid is 't recht in eigen handen nemen ? Jij gaat uit van non-agressie. Dat is zeer nobel. En pas op, ook zeer christelijk. Jij gaat er van uit dat enkel initiatie van agressie onder dwang kan 'behandelt' worden. Vergeef mij wanneer ik 't slecht uitdruk. 'Agressie' toch, en wat nu exact agressie is .... is zeer arbitrair. Dronken of onder invloed van drugs rijden noem ik agressie. Hebzucht noem ik agressie. Belastingsontduiking noem ik agressie. Mensen hun rechten afnemen noem ik agressie. Schelden of door krachtwoorden trachten te imponeren (zoals jij ook gedaan hebt vandaag) noem ik agressie. Milieu verontreiniging noem ik agressie. Ongezonde GSM's verkopen noem ik agressie. Overuren afkopen noem ik agressie. De prijs van een product verhogen omwille van enorme reclame budgetten noem ik agressie. Levensnoodzakelijk vertalen naar hoge prijzen vind ik agressie. Ik vind roofbouw op je lichaam agressiviteit, er zijn altijd anderen afhankelijk van jouw gezondheid. Of. Kortom. Heel dat vertrekken van non-agressie houd niet veel steek zonder dat je 't er bij zegt wat je agressief vind. En zonder dat je 't er bij zegt wie met welke dwang deze agressieviteit gaat intomen. En wie via dwang er zorg voor zal dragen dat schade wegens agressieviteit vergoed wordt.
|
|
|
|
#363 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Gij kent ongetwijfeld de geschiedenis die geleid heeft tot deze verklaring, en zeer waarschijnlijk ook de actualiteit die deze verklaring nog steeds prioritair maakt.
|
|
|
|
#364 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#365 | ||||||||||||||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Via arbitrage kunnen geschillen bijgelegd worden en onrecht gecompenseerd. Lijkt me evident. Hoe dat gebeurt (onderling of via een professionele arbitrage) dat lijkt me irrelevant. |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#366 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bill Ayers : 12 november 2008 om 23:17. |
|
|
|
|
|
|
#367 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Als iedereen recht heeft op een huis, dan moeten middelen van anderen genomen worden om dat huis te bouwen. Of om de immer geliefde prof rechtsfilosofie Frank Van Dun te citeren: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#368 | |||||||||||||||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen is en agressie en 'tegen lichaam' en 'eigendom' en 'anderen' relatief, subjectief en arbitrair. Citaat:
Zou je eigenlijk niet beter gaan voor meer rechtstreekse democratie ? Voor een overheid ontdaan van invloeden door bedrijven en de macht van het geld ? Voor een beter bestuur ? Voor bedrijven die 'clean' genoeg zijn om 't met minder regelgeving te kunnen doen ? Voor minder 'gerechtelijke procedures' doordat bedrijven zich aan de regels houden en daardoor de overheid niet op kosten jagen ? Voor echte anti-werkloosheidsacties door initiatief van de bedrijven ? Je ziet trouwens politieke partijen verkeerd. Mijns inziens. Libertariers zijn niet de enige mensen met economisch inzicht. Daarom, wat de bedrijfswereld betreft, is de overheid een democratisch samengesteld zootje ongeregeld (zo zijn wij mensen) verkozen uit een zootje mensen met eigen economische inzichten. En samen, proportioneel opgebouwd volgens hoe de bevolking dat wil, bepalen zij hoe wij samenleven met de economie. Groen, rood, blauw, oranje, ..... en wit zou libertariers kunnen zijn ... democratisch gemengd bepaald de mengkleur hoe wij allemaal omgaan met onder andere het bedrijfsleven. Enkel wit zou een tirannie zijn.
|
|
|
|
#369 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Hmm. Dus. 't Kan enkel als we de mensenrechten laten vallen ? Ik heb geen probleem met overbodige 'mensenrechten'. Dat is natuurlijk ook de opzet. Dat argument gaat dus niet op. En wat het tweede aangaat. Zonder politiek inderdaad geen politiek conflict. Daar heb je nu eens 100% gelijk in. Dus ? Eén tiran die 't overal voor 't zeggen heeft. Geen inspraak. Geen democratie. En het probleem van de 'mensenrechten' is ook opgelost. Libertarier is niet meer dan één van de zovele economische inzichten. Het kan, het is zelfs gewenst dat het meedingt tussen de andere economische inzichten naar de hand van de kiezer. Op een democratische manier. Maar nooit als een alleenheerser.
|
|
|
|
#370 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is leuk dat je wilt meediscussieren De Laatste Belg, maar ik denk dat het nog leuker zou zijn als je zou begrijpen waar je het over hebt. Het is geen schande om toe te geven dat je nu eenmaal niets van praxeologie kent, maar er dan zo op af zitten te geven,vooraleer je het ooit goed & wel bestudeerd hebt, is wel een beetje ridicuul, he.
Verder begrijp je ook niet goed wat Bill zegt; je slaagt er niet in dat wat hij zegt te kaderen in een wereldbeeld dat zinnig is. Mss deels ook Bill zijn fout dat hij moet weten (
|
|
|
|
|
#372 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie heeft er voor gezorgd dat de HMO's zijn opgericht? Wie heeft er voor gezorgd dat de AMA de macht heeft die ze heeft? Wie heeft er voor gezorgd dat ziekenhuizen er alles aan doen om zo weinig mogelijk spoedgevallen binnen willen krijgen? Ik stel voor dat je zo'n 'argumenten' niet in het rond slingert, vooraleer je de werkelijkheid die daar achter zit eens hebt bestudeerd.
|
|
|
|
|
#373 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#374 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Buh, niet per se, ik vind het gewoon nogal irritant dat je zo'n Grootste Uitspraken doet over zaken waar je vandaag gisteren voor het eerst mee in contact bent gekomen.
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#376 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het is duidelijk dat ik jouw 'theorie' onmogelijk kan plaatsen in een onvolmaakte wereld. Het is leuk dat je het voor de hand liggende opmerkt. Toon nu dat jij't wel kan plaatsen. Omschrijf mij jouw wereld, en dat zonder te referen naar de reeds bestaande wereld. 't Is duidelijk toch dat jouw wereld niet veel tot geen referenties heeft met de bestaande realiteit.
|
|
|
|
#377 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Welk van de 2 vind je onmogelijk in een 'onvolmaakte' wereld? En waarom zou jouw theorie niet of minder last hebben van zo'n onvolmaakte wereld? Citaat:
Aleja, wat is het nu?
|
|
|
|
|
#378 | ||||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar hoe ziet jouw alternatief er uit ?
|
|
|
|
#379 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is nog iets anders dan de normatieve theorie - wat libertarisme uiteindelijk is, i.e. de gedachte dat geweld nooit gerechtvaardigd kan worden & dat belastingen daar ook een onderdeel van zijn. Citaat:
In ieder geval: het libertarisme is geen 'integraal te nemen of te laten'. Het is niet meer adn de politieke ideologie die stelt dat geweld niet mag (en dat private eigendom perfect ok is). Net zoals communisme de doctrine is van gemeenschap van productiefactoren, sociaal-democratie die van grootschalige herverdeling en wat nog allemaal. Maar een ideologie zegt op niks over hoe zo'n 'sociaal-democratische' of 'libertarische' samenleving er uit zal zien! Het verschil is dat een sociaal-democratie aan beleid doet - waardoor zij wel degelijk kunnen zeggen wat er aanwezig moet zijn (en at 'het beleid' meot doen). Het libertarisme is in die zin alleen maar negatief te definieren als: de afwezigheid van geweld - ook van belastingsgeweld. Overigens: afwezigheid van een overheid (of andere vormen van geïnstitutionaliseerd geweld) is een noodzakelijke voorwaarde voor een rechtvaardige samenleving, maar geen voldoende voorwaarde. Citaat:
Zo, dat lijkt me een redelijk correcte definitie van hoe een libertarische samenleving eruit zou behoren te zien. Dan kunnen we nog altijd discussieren of dat je dan nog wegen, beveiliging, rechtspraak, etc. kunt hebben - zonder belastingen. Ik ben er van overtuigd van wel & ik heb de geschiedenis en een groot deel theorie om me achter te verschuilen. Citaat:
|
|
|
|
|
#380 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Ja dat is een duidelijk antwoord. Het is ook een antwoord waar ik mee kan leven. Je spreekt hier met verdraagzaamheid en vanuit een idealistisch moraal. Citaat:
Mocht je nu het 'denigrerende' ... ALlemaal leuk, maar je mist wel volledig de bal... weggelaten hebben, dan zou ik je zelfs onvoorwaardelijk geloofd hebben. Om dan even terug te komen naar mijn gevoel van 'bedrogen' worden. Dat is niet rechtstreeks naar jouw toe. Maar naar sommige anderen in dit topic. En naar vele anderen buiten het forum. Namelijk. Het grote probleem ligt in het misbruiken van het 'koude theoretische' zonder de bijeenhoudende 'moraal', met de overheid als target en daarmee ook politiek en politieke tegenstanders. De theorie is geen garantie op ook de bijhorende juiste moraal. Maar dat probleem stelt zich bij alle extremen. Elke ideologie kent zijn 'kidnappers'. Het is zeer moeilijk om ze niet te herkennen. En eerlijk, waarom zou ik het risico nemen ? Citaat:
Is het dan 'überhaupt' mogelijk om tot een vergelijk te komen en aan 't zelfde touw te trekken ter 'verbetering' van ons allemaal ? Overigens, welke geschiedenis ? Die zonder of met libertariërs ?
|
|