![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
||
|
|
|
|
|
#382 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus, 'de aard van de mens' of dat soort van gezellige discussies zijn niet relevant in een discussie over wel overheid/geen overheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#383 | |||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De overheid staat ook voor het recht op zelfverdediging van de 'kuddebeesten'. En dit zowel tegen 'individuen' als tegen 'groepen' en 'groepsbeesten'. Dat de prijs die wij betalen voor de overheid mogelijks niet 'fair' is, daar kunnen we over debatteren. Als 'geweld dat gepaard gaat met zelfverdediging' verantwoord is, dan is het 'kidnappen' een realistische doem. Amerikaanse 'individualisten' doen trouwens hetzelfde. Zij overtuigen de 'kudde' dat 't zelfverdediging is en beginnen op die basis een oorlog. Het kidnappen van een 'ideologie' een 'filosofie' ..... een 'godsdienst' is van alle tijden. En vooral niet te verwaarlozen in het vormen van de menselijke geschiedenis. Noem mij één 'praktiserende' filosofie, ideologie of godsdienst wiens ideeengoed niet gekidnapt is doorheen de geschiedenis ? Je moet heel naief zijn om te geloven dat iedereen die de overheid en het politieke systeem wil elimineren daar 'goede' bedoelingen mee heeft. Je moet heel naief zijn om te geloven dat het voor een aantal niet meer is dan een manier om politieke tegenstanders (de rooien bijvoorbeeld) monddood te maken. Waar ik wel bij moet toegeven dat de meest 'pacifistische' een 'effectieve' manier om je politieke tegenstrevers dood te maken juist ligt in het elimineren van de overheid. Maar voor hoelang? Hoelang zal 't duren vooralleer 't kuddebeest nood heeft aan zelfverdediging en expantie, en dan zonder overheid ook geen overleg platform meer heeft. Ik denk niet lang. Wie gaat het concept 'overheid' overnemen? De libertariers ? Zeer waarschijnlijk, want zij zijn dan degenen die iets te 'verdedigen' hebben. Terug naar af, maar nu zonder overleg. De tirannie van een libertarier onder 't mom van zelfverdediging en 't in stand houden van 't systeem. Citaat:
Citaat:
Je kan de 'groepsvorming' en het 'overleg' en de 'cultuur' niet zomaar uit de geschiedenis gooien. Je houd dan niet veel over. En eigenlijk geld dat ook voor de toekomst.
|
|
|
|
#384 |
|
Minister
|
Stel dat ik eisen kan stellen voordat jij en ik gaan onderhandelen over het sturen van onze wereld naar een betere wereld voor iedereen. Ja dat is een hypothese. En stel dat ik eis dat deze wereld wordt bestuurt door 't volk, dat politiek moet kunnen, dat rechtspraak een must is, en dat de rechten van de mens te nemen is als een beschrijving van het te benaderen ideaal. Stel dat ik totaal geen eisen noch verwachtingen heb over en rond 'economie' en het 'economisch systeem'.
Is het dan 'überhaupt' mogelijk om tot een vergelijk te komen en aan 't zelfde touw te trekken ter 'verbetering' van ons allemaal ?
|
|
|
#385 | |||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Om het in een leuk citaat te zetten: "The great non sequitur committed by defenders of the State, including classical Aristotelian and Thomist philosophers, is to leap from the necessity of society to the necessity of the State." - Murray N. Rothbard Ge doet immers alsof wij 'tegen' groepsverbanden zijn... Ale, 't is niet omdat ik libertariër ben, dat ik thuis op mijn allene zit, he... Ik hou van groepen. Ik zit in een studentenvereniging, lid van een paar andere verenigingen, 'k doe een beetje vrijwilligerswerk, etc. Ik zie echter niet waarom er uit 'mensen gaan graag om met anderen' ineens zou volgen 'ohja, en daarom mogen ze elkaar bestelen als ze dat nodig vinden'. De overheid staat helemaal niet voor kuddebeestoverleg. Dat de overheid neutraal zou zijn in een samenleving, is een claim die de politicologie - gelukkig - al lange tijd heeft verlaten. De overheid is geïnstitutionaliseerde roof, niets anders dan dat. Een vreedzame samenleving kan echt wel zonder dat. Citaat:
Komaan, man, doe niet zo gek. Dat kunnen wij natuurlijk niet, vermits prijzen individuele gegevens & waardeoordelen zijn. Iedereen kiest wat hij voor wat wilt geven, wij kunnen helemaal niet zeggen wat een 'faire prijs' is, in de zin van 'hoe hoog of hoe laag die zou moeten liggen'. De enige faire prijs, is een prijs die vrijwillig wordt betaald (en waarbij er natuurlijk niet gefraudeerd wordt: als ik een koelkast koop, moete gij niet afkomen met nen mixer.) Dat heb je precies echt nog niet door. Dat het niet gaat over hoe 'hoog' of hoe 'laag' de prijs is die de overheid betaalt - maar er valt gerust wel wat te zeggen dat de overheid teveel vraagt voor de diensten die ze aanrekent: dat is nogal wiedes vermits ze helemaal geen rationele calculus kan doen over hoeveel ze aan wat moet geven, precies omdat mensen gedwongen worden om geld te betalen, in plaats van dat ze dar vrijwillig geven. Tenzij je met de imo groteske onzin wilt afkomen dat 'belastingen', net zoals prijzen in een markt, ofwel 'vrijwillig' zijn ('beide worden vrijwillig betaald!') ofwel allebei 'afgedwongen' worden ('beide zijn geweld!'). Nu los van het feit dat ik dat gewoon groteske onzin vind, denk ik, maar zelfs als iemand dat niet vindt, dat iedereen moet erkennen dat er nog altijd en fundamenteel verschil is tussen: 'als je mijn prijs niet betaalt, krijg je mijn product niet' en 'ik ga u dwingen mijn prijs te betalen, anders smijt ik u in het gevang'. Dus neen: de prijzen in markten zijn niet 'afgedwongen'. Mensen betalen vrijwillig die prijs voor dat goed. Itt de overheid, die haar inkomsten vergaard door middel van een constante dreiging met geweld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
ALs de overheid zo leuk was, dan kan ze toch gerust concurrentie toelaten, zeker? Citaat:
De oorlog in Irak is gebaseerd op het neoconservatisme, die daar ook voor uitkomen dat ze neoconservatieven zijn. Dat heeft met liberalisme nauwelijks iets te maken. Citaat:
En 'haha' dat 'het kuddebeest' een overheid nodig heeft. Ik zit in zoveel organisaties & ik voel mij daar allemaal goed in, die allemaal vreedzaam hun inkomsten vergaren. Dat is ook 'overleg' - daar heb je echt geen overheid voor nodig, hoor. Het concept 'overheid' - net zoals elke vorm van geïnstitutionaliseerd geweld - behoort beëindigd te worden. Meer is daar echt niet aan, hoor. Citaat:
Goed geprobeerd, maar no sigar. Citaat:
Ha, gooi er gerust nog een vals dilemma aan. 'Ofwel moeten we een overheid hebben, die het kuddebeestengedoe bundeld, ofwel hebben we totale chaos zonder pensioenen en al die shit'. Komaan, he gast... Groepen zijn tof. Groepen die teren op geweld zijn dat niet. Dat is toch niet zo'n moeilijk verschil? Citaat:
Komaan, he, gast, een beetje historisch perspectief op dat vlak mag wel.
|
|
|
|
|
#386 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw vraag is overigens totaal zinledig, hoor, maar mijn antwoord is conform je premissen. - in het libertarisme is de overgrote massa de baas van de gebeurtenissen - de overgrote meerderheid bepaalt de richting van de collectieve beslissingen - er zal ook een rechtspraak zijn - de rechten van de mens worden daar gerespecteerd dus, voila, libertarisme.
|
|
|
|
|
#387 | ||
|
Minister
|
Citaat:
De welgekenden Libertarische kniereflex. Zo is jouw antwoord samen te vatten. Citaat:
|
|
|
|
#388 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zie dus dat je moet overschakelen op een beetje dansen om mijn discussiestijl, eerder dan het argument zelf.
Vind je dan niet dat er een non sequitur wordt gemaakt? Uit 'we hebben een samenleving nodig' volgt niet 'we hebben een overheid nodig'. QED me dunkt.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 november 2008 om 13:37. |
|
|
|
|
|
|
#389 |
|
Banneling
|
Daar zit heel veel waarheid in: Ik heb vijf jaar gewerkt voor een overheidsbedrijf en ondertussen reeds acht jaar in een privébedrijf. Ik kan echt niet zeggen dat mijn collega's in dat overheidsbedrijf luier waren dan mijn huidige collega's. Als er al een verschil is, hangt het vooral af van het karakter van het beestje (de collega) zelf.
|
|
|
|
|
|
#390 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#391 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het wegmoffelen van 'objectief' recht door libertariers in de hoop dat er enkel nood is aan 'natuurlijk recht' en in de hoop dat er geen enkel extremisme zal ontstaan uit het afdwingen van een 'natuurlijk recht' is naief te noemen. De 'kniereflex' gaat niet over de stijl, maar over het vanuit de libertarische idee het huidige misdadig noemen. Als je denkt dat 't over stijl gaat, dan begrijp je jezelf niet. Het gaat over het libertarische geheel beperken tot het gebruik als gericht wapen om het huidige systeem te demoniseren. Het gaat over de 'kidnapping' van een Libertarische ideologie. Op een gegeven moment heb ik dat beseft. En heb ik jouw de kans gegeven om 't nu allemaal eens te brengen zonder te refereren naar de wereld van vandaag. Als antwoord kreeg ik een heleboel pogingen om de vraag en de vragende persoon te rediculiseren. Maar geen poging tot, waar ik maar uit zal besluiten dat je 't niet kan. Het gaat je dus puur om 't afbreken van een overheid die voor jou als grootste nadeel heeft dat zij ook jouw politieke evenknie organiseert.
|
|
|
|
#392 |
|
Banneling
|
Als je aan dit 'nutteloze werk' een einde wil maken dan moet de overheid ook zorgen dat de overheidsbedrijven en ambtenarij de beschikking krijgen over meer en moderne middelen. Akkoord?
|
|
|
|
|
|
#393 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#394 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Gij hebt nooit geschiedenis gehad?
|
|
|
|
|
#395 | |
|
|
Citaat:
Hebt gij nooit geschiedenis gehad? |
|
|
|
|
|
|
#396 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik zou ook niet weten waarom 'hopen' dat er geen extremisme is, naïef is. Uiteindelijk is dat het enige dat je kan doen, wegens geen zekerheden. Ik denk dat er echter wel degelijk rationele argumenten zijn om te beargumenteren dat - net zoals overheden niet altijd totalitaire USSRdictaturen zijn - er net zozeer in een vrije samenleving recht kan zijn dat aanvaardbaar is & niet wordt afgedwongen door coercive instellingen. Citaat:
Citaat:
Het huidige systeem is gebaseerd op onrecht - dat is klaar & duidelijk voor mij. Ik zie ook niet in hoe je dat anders kan formuleren. Er is niet zoiets als 'een beetje onrecht'. Iets is recht of is het niet. En daar kan je twijfelgevallen in hebben, maar je kan ook clear & cut cases hebben. Citaat:
Dat is mogelijk. Dat is rechtvaardig. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#397 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
We hebben dus al: - Eerst was het volgens Ambiorix onmogelijk dat een georganiseerde samenleving geen overheid had. => Geschiedenis toont duidelijk aan dat het wel degelijk mogelijk is. - Dan verandert Ambiorix naar 'complexe' (lees: industriele) samenlevingen. (Daarbij kan opgemerkt worden dat dit onderscheid redelijk arbitrair is, maar als we zelfs dat buiten beschouwing laten.) => Toont de geschiedenis daarbij enkel een correlatie aan, geen causaal verband. Dat moet je met theorievorming doen. Dus: shoot!
|
|
|
|
|
#398 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#399 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Och, ga wat prijzen afkijken; joh!
|
|
|
|
|
#400 | |
|
Minister
|
Citaat:
Jij verantwoord het libertarische met het argument dat het huidige systeem misdadig is. Als 't er dan gevraagd wordt wat er dan beter is aan 't libertarische, dan antwoord je met te argumenteren waarom 't huidige systeem zo misdadig is. Je draait dus de bewijslast om, je maakt het je gemakkelijk door een concreet systeem af te breken, mag slaagt er niet in om een onafhankelijk beeld van jouw eigen luchtkastelen op te hangen. Elke vraag leid je terug af naar 't huidige systeem. En zo blijf je jezelf verbergen. 'Objectief recht' is trouwens een andere benaming voor 'positief recht'. Mocht je dat niet weten. 'Objectief recht' is onlosmakelijk onderdeel van het natuurrecht. Het één bestaat niet zonder het ander.
|
|