![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
"Brussel" staat hier in feite niet voor "het gewest Brussel" maar voor alle gebieden die qua "popular vote" of ivm "gewapend verzet" zich tegen een "Vlaamse Staat" zouden keren. Dezelfde situaties deden zich reeds voor 1° Bij de "Belgische Scessie" van de Nederlanden 2° Bij de afscheiding van Kroatië (gebieden met een Servische meerderheid) 3° Bij de afscheiding van Kosovo (-"-) 4° Bij de splitsing van Tsjechië en Slovakije (opgelost door "omkoping") Men kan zich de vraag stellen wat er zou gebeuren indien er bij referendum in Quebec een zeer kleine verschuiving gebeurd nl. een meerderheid van 50,0001 % van de stemmen voor een "onafhankelijk Quebec" .. moeten zulke "democratische" gegevens leiden tot burgeroorlog zoals in Bosnië ? Overigens : is de algemene politieke evolutie niet een richting uitgegaan waarbij staten steeds meer van hun "soevereiniteit" overdragen aan multinationale instellingen en is bij gevolg de drang naar etnisch gebazeerde volksstaten geen anachronisme ?
|
|
|
|
#102 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
|
Citaat:
Volgens u bestaan de Tsjechische Republiek, Slovakije, Slovenië, Estland, Letland en Litouwen dus niet? |
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Die begrijpen dat heel goed : die zijn ofwel reeds lid van de EU, Navo.. ofwel staan ze te trappelen van ongeduld om dat te worden...
|
|
|
#105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#106 |
|
Minister-President
|
Dus zo onaanvaardbaar is dat allemaal niet.
|
|
|
#107 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
- De republiek Oekraïne kreeg dus het volledige grondgebied van de deelstaat (Sovjetrepubliek) Oekraïne, inclusief de Russisch sprekende gebieden (Krim) - De republiek Kroatië kreeg het volledige grondgebied van de deelstaat Kroatië, inclusief de Servische gebieden in het oosten - De republieken Estland, Letland en Litouwen kreeg het volledige grondgebied van hun voorlopers, inclusief de Russisch sprekende gebieden - Ook Kosovo kreeg het volledige grondgebied, inclusief de Servische streek Stemgedrag, taalgebruik of religie, het maakt niet uit, deelstaatgrenzen worden automatisch staatssgrenzen. De Arbitragecommissie van de Joegoslaviëconferentie (1991) stelde het zo: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
a. In België bestaat er geen normenhiërarchie, d.i. er is geen rangorde zoals die in andere federale landen als Duitsland bijvoorbeeld wel bestaat tussen de federale en regionale niveaus; b. In België zijn gemeenschappen en gewesten niet aan elkaar gelijk, maar ze zijn wel soeverein in hun bevoegdheden. Juist daar kan de federale overheid niet optreden; c. In België bestaat er wel een verschil tussen het Brussels Gewest en de andere twee gewesten. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Burger
|
U mag het blijven herhalen. Maar zolang u niet weet waarover u het heeft, zal dit gesprek geen zin hebben.
In België bestaat er wel een normenhiërarchie, tenzij u het beter weet dan elke rechtsgeleerde (ik had er reeds enkele opgenoemd). Die normenhiërarchie wordt letterlijk in de rechtsgeleerdheid een normenhiërarchie genoemd. Verder is Vlaanderen NIET soeverein, u vergeet maar al te vaak de Grondwet. Er zijn federale en dus Belgische organen die het recht hebben decreten (waaronder de Vlaamse) op te schorten indien zij in strijd zijn met een Belgische wet (zoals bijvoorbeeld de Grondwet). Zoiets noemt het Grondwettelijk hof trouwens. En 't is maar een voorbeeld. Hou dus nu maar op met over zoiets te streien; Vlaanderen is niet soeverein. Moest Vlaanderen soeverein zijn, dan zou er voor jullie geen probleem meer zijn, want dan zou Vlaanderen mogen doen wat het wil en was een splitsing niet nodig (en die is trouwens niet nodig of mogelijk, in het gegeven juridische kader). Er is trouwens net een interessant boek over geschreven; en ik heb het nog niet gelezen, maar het zou ook voor een deel over de juridische onmogelijkheid van een onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen moeten gaan. 't Is van Herman De Croo: België barst, vragen aan de separatisten.
|
|
|
#110 |
|
Burger
|
Jawel. Maar u ontwijkt de vraag. Wat men stelde was dat VLAANDEREN dat niet kan, in haar specifieke, gegeven situatie. Grappig dat men weer moet teruggrijpen naar landen met een ander juridisch stelsel, gebonden aan andere verdragen en België en Vlaanderen, ...
|
|
|
#111 | |
|
|
Citaat:
Hij beweert dan wel dat hij onderwijzer is, maar in feite is hij slimmer dan alle professoren van ons land samen. Hoe zo iemand onderwijzer blijft, is een raadsel. |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Burger
|
Citaat:
Stel dat Vlaanderen zich morgen onafhankelijk uitroept. Dan kan dat juridisch niet. Vlaanderen wil toch onafhankelijk zijn, maakt een rebellenleger en grijpt via geweld de macht op het vlaams grondgebied. België mag dan geweld gebruiken om haar grondgebied terug te krijgen. Dat is legitiem geweld. Dat veranderd niks aan het feit dat als Vlaanderen de "oorlog" zou winnen, dat ze dan soeverein zijn op het grondgebied dat Vlaanderen heeft. Die soevereiniteit hebben ze dan verworden door het gebruik van geweld. Zo moeilijk is dat allemaal toch niet?
|
|
|
|
#113 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alhoewel het bij hoog en bij laag werd beloofd, heb ik tot op heden geen enkel citaat mogen lezen uit een gezaghebbend handboek of uit een geschrift van een hoogleraar dat er in België wel federale normenhiërarchie bestaat. Aernoudt - u weet wel waar sommige belgicisten mee zijn aan dwepen - schrijft over de normenhiërarchie in België: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#114 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Deze mantra herhaalt u nu al van bij de eerste post. Alleen heeft u tot op heden geen enkel concreet element kunnen voorleggen. U verwees bijvoorbeeld een beetje vaagweg naar het VN-handvest, maar toen ik u vroeg wat daar nu concreet instaat waardoor Vlaamse onafhankelijkheid onmogelijk was, kwam er maar geen antwoord.
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En neen, u heeft nog geen enkel bewijs geleverd van een rechtsgeleerde die stelt dat er in België wel een federale normenhiërarchie bestaat. |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ieder mag wel zijn deel doen. Wat het overige internationaal recht betreft dat ik aanhaalde. Ik herhaal: ik ben ermee bezig, maar ondanks wat jullie denken ga ik rechtsmethodologisch correct te werk en probeer u een zo volledig en juridisch correct mogelijk antwoord te verschaffen. U mag het dan makkelijk vinden te verklaren dat België geen normenhiërarchie kent op basis van wat ik waarschijnlijk zou vergelijken met wikipedia; ik vind dat niet zo makkelijk, en daarom documenteer ik mij aan de hand van betrouwbare bronnen. U moet ook beseffen dat deze kwestie juridisch niet makkelijk ligt en een bespreking met mede-juristen staat op het agenda om mijn argumenten te bespreken, maar dat vraagt tijd. Tot dan heeft u echter ook nog geen enkel argument weerlegt, behalve dan vage en dan nog foute argumenten aan te dragen, zoals het feit dat België geen normenhiërarchie kent. En bovendien negeerde u mijn opmerking over het boek van Herman de Croo. Vakkkundig, maar net niet genoeg. Hij heeft het ook over de juridische onmogelijkheid; grotendeels op basis van dezelfde argumenten als ik, zo schijnt. En gelooft u dat niet, spreek eens met prof. dr. Stefaan Smis, die kent de argumenten net zo goed. Nochtans lijkt geen van jullie in staat te zijn in te gaan op een uitnodiging. Nogmaals, voor wie wil: maandagavond: vanaf 14 tot 17 u: internationaal en europees recht aan de VUB, aula Q.D. U kan hem daar vragen wat u wenst. Een afspraak maken kan ook. Misschien lijkt hij u wél een betrouwbare bron?
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Volgens u is de de facto onafhankelijkheid van Transniëstrië dus wel legitiem, want het gevolg van een oorlog in 1990. Kunt u mij dan verklaren waarom dit land dat volgens u op legitieme wijze zijn onafhankelijkheid heeft uitgeroepen nog steeds niet als legitiem onafhankelijk land is erkend door de VN? |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U zei al een tijdje geleden dat u er "mee bezig was". Alleen is de oogst blijkbaar bijzonder mager, want we zien niets. In welke betrouwbare bronnen staat zwart op wit te lezen dat er in België wel een federale normenhiërarchie bestaat? Graag dan ook de citaten! |
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In welk bericht staat uw opmerking over DC's boek? Ik wil het heus wel eens nalezen.
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb heel uitgebreid uitgelegd waarom er in België geen federale normenhiërarchie bestaat, iets waarop u nooit gereageerd heeft. |
|
|
|
|