Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2008, 15:46   #101
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
die komen van een website van Joe d'Aleo (icecap) die erom bekend staat creatief om te gaan met wetenschap, waardoor de gepresenteerde resultaten niet altijd even betrouwbaar zijn.
Het grote probleem is dat de grafieken van de "klimaatpaniekeurs" geen vaststellingen zijn,het zijn computersimulaties,extrapolaties op basis van een noodzakelijkerwijs beperkt aantal parameters.....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 november 2008 om 15:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 17:51   #102
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het grote probleem is dat de grafieken van de "klimaatpaniekeurs" geen vaststellingen zijn,het zijn computersimulaties,extrapolaties op basis van een noodzakelijkerwijs beperkt aantal parameters.....
ze bulken tenminste niet van de fouten.

wat lang niet iedereen kan zeggen

Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 21:59   #103
lezer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
die komen van een website van Joe d'Aleo (icecap) die erom bekend staat creatief om te gaan met wetenschap, waardoor de gepresenteerde resultaten niet altijd even betrouwbaar zijn.
Toch opvallend hoe dit soort beweringen steeds weer gespuid worden zonder onderbouwing. Concreet graag.

Toen ik dat laatst deed met Hansens' metingen werd ik meteen 'op het matje geroepen' De intentionaliteit die ik hem toeschreef ('vervalsingen') was misschien gechargeerd, maar ik heb wel links gegeven met de aanpassingen van de meetgegevens die gebeurd zijn.
Maar dat waren natuurlijk enkel aanpassingen tgv de steeds evoluerende wetenschap, nietwaar?
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 10:05   #104
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Toch opvallend hoe dit soort beweringen steeds weer gespuid worden zonder onderbouwing. Concreet graag.

Toen ik dat laatst deed met Hansens' metingen werd ik meteen 'op het matje geroepen' De intentionaliteit die ik hem toeschreef ('vervalsingen') was misschien gechargeerd, maar ik heb wel links gegeven met de aanpassingen van de meetgegevens die gebeurd zijn.
Maar dat waren natuurlijk enkel aanpassingen tgv de steeds evoluerende wetenschap, nietwaar?
ach ja, hansen. Jedd zal het wel kunnen bevestigen, maar ik moet die vent niet. En zijn publicaties worden vakkundig uitgepluisd door McIntyre (the rain in maine falls in the Seine, en the rain in spain in Africa). Maar het is niet de enige klimaatwetenschapper ter wereld. En de klimaatwetenschap staat of valt niet met Hansen
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 17:09   #105
Groentje-18

Standaard

Citaat:
http://www.exxonsecrets.org/html/org...eet.php?id=107

Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 21:19   #106
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
voorbeelden over het niveau van d'Aleo's website icecap :
unreliability at icecap
een statisticus aan het woord

etc. (google zelf)

Over de onzin van ultrakorte trends ben ik een blogpost aan het schrijven.

Citaat:
Gavin Schmidt, evenals Hansen van NASA, gisteren op RealClimate over het aanpassen van dergelijke gegevens :
klik

je vergeet, zoals Pieke al aanhaalde, dat er meer klimaatwetenschappers zijn dan hansen.
er zijn tevens meer temperatuursets dan NASA-GISS (bv. hadcrut3) die bijzonder overeenkomstige resultaten opleveren. Wat, als NASA fraudeerde, niet het geval zou zijn.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 03:14   #107
willem1940NLD

Standaard

Onze landen liggen in het noordzeeklimaat en het is een toevalligheid als er in een winter vrij lang polaire lucht wordt aangevoerd.

De grilligheid in de tijd van "echte" winters vind ik het best afleesbaar aan de intervallen tussen de Friese Elfstedentochten. Niets nieuws onder de zon en de tamelijk forse sneeuwval momenteel (22/23 november) in het prille weekeinde doet mij totaal niet denken aan "klimaatopwarming".

Let op de grillig variërende aantallen jaren tussen de Elfstedentochten:
Citaat:
Geschiedenis

In 1890 maakte Pim Mulier een schaatstocht langs de elf Friese steden. Hij stond aan de basis van de organisatie van de eerste wedstrijd in 1909 en ontwierp het kruisje dat deelnemers die de tocht volbrengen, krijgen. Sinds 1909 zijn er maar 15 echte Elfstedentochten (op schaatsen) gehouden. De laatste was op 4 januari 1997. De winnaars van de tochten waren:
Jaar Datum Winnaar Woonplaats Tijd km
1909 2 januari Minne Hoekstra Warga 13.50 189
1912 7 februari Coen de Koning Arnhem 11.40 189
1917 27 januari Coen de Koning Etten-Leur 9.53 189
1929 12 februari Karst Leemburg Leeuwarden 11.09 191
1933 16 december Abe de Vries
Sipke Castelein Dronrijp
Wartena 9.53 195
1940 30 januari Piet Keijzer
Auke Adema
Cor Jongert
Dirk van der Duim
Sjouke Westra De Lier
Franeker
Alkmaar
Warga
Warmenhuizen 11.30 198,5
1941 6 februari Auke Adema Franeker 9.19 198,5
1942 22 januari Sietze de Groot Weidum 8.44 198
1947 8 februari Jan van der Hoorn Ter Aar 10.51 191
1954 3 februari Jeen van den Berg Heerenveen 7.35 198,5
1956 14 februari geen winnaar aangewezen (*) 190,5
1963 18 januari Reinier Paping Ommen 10.59 196,5
1985 21 februari Evert van Benthem St. Jansklooster 6.47 196,8
1986 26 februari Evert van Benthem St. Jansklooster 6.55 199,3
1997 4 januari Henk Angenent Woubrugge 6.49 199,6

(*) Na gedeelde overwinningen in 1933 en 1940, werd dit verschijnsel door de organisatie verboden. Jan van der Hoorn, Aad de Koning, Jeen Nauta, Maus Wijnhout en Anton Verhoeven overtraden echter deze regel toen ze als eersten de finish overschreden. Zij werden gediskwalificeerd en er werd geen andere winnaar uitgeroepen.

In 1985 konden voor het eerst vrouwen deelnemen aan de wedstrijd. In 1985 was de snelste vrouw Lenie van der Hoorn, in 1986 was dat Tineke Dijkshoorn en in 1997 Klasina Seinstra. Vanaf de volgende tocht zal er een aparte wedstrijd voor vrouwen zijn. Er komt dan ook voor het eerst een officiële winnares.

[bewerk] Het weer tijdens de Elfstedentocht

De meeste winters met een Elfstedentocht waren koud of streng, maar dat zegt nog weinig over het weer op de dag van het evenement en de kwaliteit van het ijs. Vooral wind en sneeuw kunnen het heel onaangenaam maken en ook na een winderige en wisselvallige vorstperiode laat de kwaliteit van het ijs vaak te wensen over.

Van de vijftien officieel erkende Elfstedentochten van de 20e eeuw zijn er drie met dooi gereden, vier bij lichte vorst, drie bij matige vorst en vijf bij strenge vorst (onder -10°C). Het ergst was 18 januari 1963, toen het ijs veel scheuren vertoonde en het bij de start 18° Celsius vroor. Ook 's middags vroor het matig, maar door de stormachtige oostenwind was het voor het gevoel extreem koud. Bovendien was er stuifsneeuw: Friesland was twee dagen eerder onder een 20 cm dik sneeuwtapijt bedolven. Slechts een op de honderd deelnemers bereikte de finish: een dieptepunt in de Elfstedenhistorie. De tocht had geen dag later georganiseerd moeten worden, want toen woedde er een zware sneeuwstorm.

Ook tijdens de tocht op 12 februari 1929 varieerde de temperatuur tussen -18°C 's ochtends en -8°C in de middag bij een harde noordooster, maar toen was het ijs veel beter van kwaliteit. Slechts 155 van de 303 deelnemers haalden de eindstreep.

De tocht op 30 januari 1940 door het besneeuwde landschap was zeer zwaar vanwege de stormachtige oostenwind, de matige tot strenge vorst en stuifsneeuw. Ook op 14 februari 1956 was de tocht moeilijk door het hobbelige ijs met talrijke scheuren en zware sneeuwbuien, waardoor de baan heel smal was.

Ideaal waren de omstandigheden op 27 januari 1917, 16 december 1933, 6 februari 1941 en 3 februari 1954. Die Elfstedentochten zijn gereden op uitstekend ijs bij lichte of matige vorst, maar windstil en vaak ook zonnig weer. Lichte dooi met zacht ijs was er tijdens de tochten op 2 januari 1909 en 7 februari 1912. Ook op 21 februari 1985 dooide het, maar toen was het ijs goed. De Elfstedentocht op 26 februari 1986 was moeilijker: het ijs was hard met veel scheuren en het vroor matig bij een matige noordooster.

De laatste Elfstedentocht, op 4 januari 1997, was een bijzonder zware. Wind met kracht 5 tot 6 en vorst, met temperaturen van -6 graden in de ochtend tot maximaal -3 in de middag, waren de grote boosdoeners. In combinatie met de wind leverde dat gevoelstemperaturen op tussen -10 en -15°C en ongeveer -18°C tijdens windvlagen. De Elfstedentocht van 1997 was de zwaarste sinds die legendarische van 1963.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht
Oud 23 november 2008, 10:18   #108
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Onze landen liggen in het noordzeeklimaat en het is een toevalligheid als er in een winter vrij lang polaire lucht wordt aangevoerd.

De grilligheid in de tijd van "echte" winters vind ik het best afleesbaar aan de intervallen tussen de Friese Elfstedentochten. Niets nieuws onder de zon en de tamelijk forse sneeuwval momenteel (22/23 november) in het prille weekeinde doet mij totaal niet denken aan "klimaatopwarming".

Let op de grillig variërende aantallen jaren tussen de Elfstedentochten:
Misschien is het toch aan te raden iets exactere data te raadplegen dan die van de elfstedentochten...de temperatuur op één plaats is trouwens niet relevant voor de wereldwijde opwarming.

Zou de vervuiling van de beken in Nederland het vriespunt van die beekjes verlagen? Of is het zo erg niet gesteld.

Onze landen hebben een Atlantisch klimaat, al kan je in het Oosten van België mss al spreken van een Continentaal klimaat.

Laatst gewijzigd door diminike : 23 november 2008 om 10:20.
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 15:21   #109
willem1940NLD

Standaard

Heus, er komt weer een Elfstedentocht.
Oud 23 november 2008, 16:12   #110
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

De enigste opwarming die ik zie komt van men verwarming.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 08:37   #111
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat allemaal veel beloven hoor...
Opwarming dit opwarming dat, maar ik bevries hier bijna, sneeuw in november
Misschien moeten we allemaal samen wat meer moeite doen om de ons beloofde opwarming tot een feit te brengen.
Allemaal met de auto

Laatst gewijzigd door bentje : 24 november 2008 om 08:37.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 03:05   #112
Groentje-18

Standaard

Sommige mensen durven zelfs op basis van drie dagen een conclusie trekken over het volledige klimaat...
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 12:36   #113
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Sommige mensen durven zelfs op basis van drie dagen een conclusie trekken over het volledige klimaat...
De meeste mensen kunnen niet begrijpen wat de opwarming van de Aarde betekent, omdat ze niet de nodige wetenschappelijke achtergrond beheersen.
Een mening hebben is één, je mening kunnen staven... daar geraken de meeste niet.
Oud 28 november 2008, 23:25   #114
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
De meeste mensen kunnen niet begrijpen wat de opwarming van de Aarde betekent, omdat ze niet de nodige wetenschappelijke achtergrond beheersen.
Een mening hebben is één, je mening kunnen staven... daar geraken de meeste niet.
OK, leg jij het dan eens uit.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:42   #115
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik vind dat allemaal veel beloven hoor...
Opwarming dit opwarming dat, maar ik bevries hier bijna, sneeuw in november
Misschien moeten we allemaal samen wat meer moeite doen om de ons beloofde opwarming tot een feit te brengen.
Allemaal met de auto
Zondag 30 november op Canvas op fijnstof in zowel Vl als NL.
Lieten ook een aantal longpatienten aan het woord!
En tussen haakjes: de eerste krokussen al in bloei!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:45   #116
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zondag 30 november op Canvas op fijnstof in zowel Vl als NL.
Lieten ook een aantal longpatienten aan het woord!
En tussen haakjes: de eerste krokussen al in bloei!
Zeker genetisch gemanipuleerde crocussen.
Oud 1 december 2008, 17:58   #117
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Zeker genetisch gemanipuleerde crocussen.
De hele natuur is van slag.
We krijgen NOOIT meer een echte winter!
Nog wel snikhete zomers.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 18:14   #118
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De hele natuur is van slag.
We krijgen NOOIT meer een echte winter!
Nog wel snikhete zomers.
Nee hoor, ook niet.

Ik vertrouw ze niet, die van groenpies enzo; als ze het verdomme voor elkaar krijgen het hier op mijn verjaardag te laten sneeuwen dan flip ik uit.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 1 december 2008 om 18:15.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 11:23   #119
Stuurvrouw a.d Wal
Vreemdeling

Standaard De enige constante is de verandering (Einstein)

Het klimaat is niet meer wat het was.
Het klimaat verandert.
Waarheid als een koe. Het zou absoluut eigenaardig zijn dat het klimaat, dat sinds miljoenen jaren niet anders doet dan veranderen, plots op onze navelstand zou blijven staan. Het is aandoenlijk dat sommigen het gedrag van de mens koppelen aan parallelle veranderingen op Mars en Venus. Het kan zinnig als kortzichtig en arrogant worden gekwalificeert dat er mensen zijn die via regeltjes voor allen, het klimaat als met een thermostaat zelf gaan aansturen.
Stuurvrouw a.d Wal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 12:16   #120
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stuurvrouw a.d Wal Bekijk bericht
Het klimaat is niet meer wat het was.
Het klimaat verandert.
Waarheid als een koe. Het zou absoluut eigenaardig zijn dat het klimaat, dat sinds miljoenen jaren niet anders doet dan veranderen, plots op onze navelstand zou blijven staan. Het is aandoenlijk dat sommigen het gedrag van de mens koppelen aan parallelle veranderingen op Mars en Venus. Het kan zinnig als kortzichtig en arrogant worden gekwalificeert dat er mensen zijn die via regeltjes voor allen, het klimaat als met een thermostaat zelf gaan aansturen.
het is aandoenlijk dat sommigen vermeende parallellen tussen de opwarming van enkele van de planeten in ons zonnestelsel misbruiken om de antropogene invloed hier op aarde te ontkennen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 8 december 2008 om 12:17.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be