Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2008, 19:54   #1341
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is prof Decorte een prof met een sossen-partij-lidkaart.
Goede kans dat ie sos geworden is, omdat ie zelf graag aan de kannabis zat en zit;
goede kans dat ie pro legalisatie van kannabis is, omdat de partij dit graag heeft, juist maar om 'de andere kant' te jennen ...
U maakt foute analogiën en maakt de grove veralgemening dat elke "sos" een canabisgebruiker (ofja! zelfs verslaafde) is. Kzou mijn partijkaart van het VB, LDD of NV-A maar oproken, shoofzak.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 29 november 2008 om 19:56.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 19:57   #1342
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Niet dat ik veel hoop heb, maar misschien begrijpen sommigen het als iemand van de universiteit Gent het eens uitlegt.

"Het gangbare denken over het cannabisgebruik in onze samenleving is gebaseerd op veralgemeningen van de slechtst denkbare scenario's die met de realiteit van typisch cannabisgebruik niet stroken. Het niet-gebruikende publiek, de professionele hulpverlening en het politioneel-justitieel apparaat doen het merendeel van hun ervaringen met druggebruik op door omgang met de meest ellendige gebruikers, die de mislukte controlepatronen (worst-case-scenarios) vaak het best illustreren.

Ook de media schenken weinig aandacht aan gematigde, succesvolle gebruikers op lange termijn. Vele berichten in de media vestigen onze aandacht op het fenomeen van het druggebruik, maar reduceren de problematiek in een (te) eenvoudige, direct te bevatten boodschap. Het fenomeen van druggebruik en misbruik is echter complexer dan we denken. Het homogene beeld dat de media van druggebruikers ophangen, strookt niet met het wetenschappelijke onderzoek dat de heterogeniteit van druggebruikers, stammende uit vele sociaal uiteenlopende milieus, juist aantoont."

http://www.law.ugent.be/crim/ISD/pro...nderen_nl.html

Een interview met Tom Decorte in het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GFKT6R8S
Als ik me niet vergis is prof Decorte een prof met een sossen-partij-lidkaart.
Goede kans dat ie sos geworden is, omdat ie zelf graag aan de kannabis zat en zit;
goede kans dat ie pro legalisatie van kannabis is, omdat de partij dit graag heeft, juist maar om 'de andere kant' te jennen ...
Waarom doe je de inhoud van mijn post weg? Omdat het dan niet zou opvallen dat je niet inhoudelijk reageert.
Dan rest er je niets anders dan wat insinuaties en laster.

Volgens je eigen idee is het toch niet mogelijk dat Tom Decorte cannabis gebruikt, want volgens jou
Citaat:
Een verslaafde is een sukkelaar,....
Citaat:
die mensen zijn nu eenmaal (den ene wat vlugger dan de andere, maar toch) op weg om levende lijken te worden.
Het valt op dat je bij iedere studie dezelfde insinuaties bovenhaalt. De studie zou links zijn, en alle onderzoekers/ professoren zouden drugs gebruiken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 19:58   #1343
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom doe je de inhoud van mijn post weg? Omdat het dan niet zou opvallen dat je niet inhoudelijk reageert.

Volgens je eigen idee is het toch niet mogelijk dat Tom Decorte cannabis gebruikt, want volgens jou

Het valt op dat je bij iedere studie dezelfde insinuaties bovenhaalt. De studie zou links zijn, en alle onderzoekers/ professoren zouden drugs gebruiken.
Misschien kan hij dat niet begrijpen?
Oud 29 november 2008, 20:17   #1344
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaja Bekijk bericht
Een groot deel van de problemen inderdaad, een leeftijdsgrens is alleszins een must. Maar enkel een leeftijdsgrens is volgens mij niet voldoende.
Ok minderjarigen hebben over het algemeen minder financiële mogelijkheden, dit zal ook al een effect hebben op de aantrekkingskracht van de gangsters tot het verhandelen van deze substantie. Maar we zouden nog een weg moeten vinden om de markt van de minderjarigen van de gangsters te ontnemen. Drugscontroles was een idee, als u er één heeft laat maar horen.

Nu is de vraag natuurlijk, als we de gangsters de cannabis markt ontnemen, wat gaat het effect zijn op jongeren? Zij gaan dan namelijk noch via legale noch via illegale weg hun gerief kunnen halen. Duwen we ze dan in de richting om dan maar met harddrugs te experimenteren?
Laat nu net één van de mogelijke gevolgen van drugscontroles het 'in de richting van harddrugs duwen' zijn: THC is soms weken, bij regelmatige gebruikers zelfs maanden, opspoorbaar met drugtests, terwijl verschillende zwaardere middelen na een paar dagen al uit je systeem verdwijnen. Met drugtests bestrijdt je jointjes, maar promoot je hardere drugs. De jongerenmarkt onder controle krijgen is inderdaad een ander paar mouwen. Maar misschien zouden we eens kunnen proberen met een 'grote mensen afspraak' te maken met de jongeren. Autorijden mag je bijvoorbeeld ook pas vanaf je 18de, maar ik schat dat het aantal overtredingen van deze regel eerder beperkt is. Ergens gok ik dat dit o.a. komt omdat jongeren de regel en de logica erachter ook wel begrijpen en de belofte hebben dat ze zelf kunnen beslissen of ze willen autorijden als ze 18 zijn. Ik kan me voorstellen dat een 16-jarige die op een optreden een joint aangeboden krijgt, wel eens overmand wordt door een 'nu of nooit' gevoel: 'misschien is dit de enige keer in mijn leven dat ik de kans heb om drugs te gebruiken. Fuck de risico's.'. Als die 16-jarige weet dat hij over 2 jaar volledig relax en veilig zijn plantje mag kweken en mag gebruiken, zal hij/zij misschien iets langer stilstaan bij de risico's. Daarmee redden we er misschien al twee. Eigenlijk kan je m.i. best beginnen met eerlijke communicatie: 'wij volwassenen hebben ons een loer laten draaien en hebben een plant verboden die eigenlijk niet zo schadelijk was als ons gezegd werd. Uit voorzichtigheid, de plant is voor sommige mensen absoluut niet onschadelijk, beperken we het gebruik van die plant tot volwassenen omdat zij de baas zijn over hun eigen gezondheid en zelf kunnen beslissen of zij de risico's willen lopen ... etc... Maar dat is misschien een beetje te volwassen voor volwassenen.
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 21:05   #1345
Jaja
Burger

Jaja's schermafbeelding

Standaard

Dat zelf kweken zie ik niet zitten wegens de mogelijkheid dat hobbykwekers de jongerenmarkt gaan bespelen, hou het maar op gereguleerde clubs waar je periodiek als meerderjarige een maximum hoeveelheid kan halen.
Misschien nog best 1 per gemeente waar je enkel als meerderjarige en inwoner van die gemeente terecht kan.
Na een inbreuk kan een gebruiker dan op één of andere manier zijn voorrecht deel uit te maken van een club verliezen of een schorsing ontvangen naarmate de inbreuk. Volgens mij zullen de gebruikers geen risico's nemen die hun hun voorrecht kunnen kosten
Maar dit alles moet uiteraard via Europa gaan, het moet in alle landen gelijk zijn, anders blijft het schommelen.

Die jongeren beschermen blijft het moeilijkste punt, ik weet niet of 'vertrouwen' het gewenste resultaat zal geven. Namelijk hen zo drugvrij als mogelijk houden, en als ze er dan toch mee in aanraking komen, dat het op een "veilige" manier kan... Het is tegenstrijdig natuurlijk.
Jaja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 21:35   #1346
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Het moet wel erg zijn om afhankelijk te zijn...
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 22:43   #1347
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat bedoel je met zelfgekweekte gezondere cannabis? Cannabis wordt toch niet gezonder naargelang wie hem kweekt?

Verder denk ik dat die mensen beter hun geld bijeen leggen en een wat grotere hoeveelheid kopen, dat zal een pak goedkoper zijn dan zelf kweken.
Als je zelf kweekt, weet je welke meststoffen, bestrijdingsmiddelen etc... je gebruikt. Je kan ook zelf beslissen om zo biologisch mogelijk te kweken. Normaal gezien ga je geen onzin uitproberen met de plant. Je bent immers zelf eindgebruiker. In de coffeeshop kan je dikwijls ook bio-wiet kopen, maar daar moet je de verkoper maar geloven op zijn woord en hopen dat de 'bio'-definitie van de kweker dezelfde is als jouw definitie.

Misschien moet je de prijs eens uitrekenen op iets langere termijn. Normaal gezien zal de wiet goedkoper zijn als er geen handelaars in de keten zitten. De illegale markt heeft nog wel een aantal concurrentievoordelen, zoals gestolen electriciteit, lagere productiekosten per gram door grote hoeveelheden, ... . Als je buiten kan kweken in de zomer wordt het nog goedkoper en beter voor het milieu.
Oud 29 november 2008, 23:22   #1348
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Vorig jaar werd 40 miljoen euro belastingsgeld afkomstig van de canabisverkoop geind.(zie humo deze week)

Geen economische waarde?
400 miljoen als ik me niet vergis
Oud 30 november 2008, 01:15   #1349
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het lijkt mij een samenstelsel van bluf en daarop voortbordurend politiek gezever.

De regenten weten heel goed dat "getrapte" verkiezingen ondemocratisch zijn en/dus dat zij niet echt het Volk achter zich hebben.

Als de dood zijn zij voor het plotseling opduiken van een onaangepaste nieuweling zoals indertijd Fortuyn.

Langs omwegen worden zaken doorgedrukt waarvan ondanks alle inspanning gebleken is dat het Volk ze afkeurt, zoals de EU-grondwet-niet-grondwet-toch-grondwet.

Kamerleden proberen onder het Volk de sympathie hoog te houden voor de politieke partij die hun in het fluweel houdt, zo pratend dat vooral jeugdige meerderheden het gevoel houden dat ze van die club hulp zullen krijgen als ze er maar op stemmen. De werkelijk door te voeren beslissingen zullen echter altijd een verrassing blijven.
Bedoel je dat veel kamerleden uit populistische overwegingen zich uitspraken voor een proefproject in Eindhoven, en zich achteraf een hoedje schrokken omdat meer dan de helft op hetzelfde idee gekomen was? En Balkenende en Donner moeten dan de meubels redden met 'de internationale verplichtingen' en 'forse juridische barrières'. Of is het gewoon bluf van beide zijden?
(Durft de meerderheid in de Tweede Kamer geen initiatief te nemen? Kan Balkenende een wetgevend initiatief van de meerderheid niet tegenhouden?)
Oud 30 november 2008, 01:58   #1350
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaja Bekijk bericht
Dat zelf kweken zie ik niet zitten wegens de mogelijkheid dat hobbykwekers de jongerenmarkt gaan bespelen, hou het maar op gereguleerde clubs waar je periodiek als meerderjarige een maximum hoeveelheid kan halen.
Misschien nog best 1 per gemeente waar je enkel als meerderjarige en inwoner van die gemeente terecht kan.
Na een inbreuk kan een gebruiker dan op één of andere manier zijn voorrecht deel uit te maken van een club verliezen of een schorsing ontvangen naarmate de inbreuk. Volgens mij zullen de gebruikers geen risico's nemen die hun hun voorrecht kunnen kosten
Maar dit alles moet uiteraard via Europa gaan, het moet in alle landen gelijk zijn, anders blijft het schommelen.

Die jongeren beschermen blijft het moeilijkste punt, ik weet niet of 'vertrouwen' het gewenste resultaat zal geven. Namelijk hen zo drugvrij als mogelijk houden, en als ze er dan toch mee in aanraking komen, dat het op een "veilige" manier kan... Het is tegenstrijdig natuurlijk.
Een Europese richtlijn die lokale overheden de bevoegdheid verleend om het niet-problematisch cannabisgebruik zelf te regelen vind ik al een goed idee. Misschien laat je best open hoe elke gemeente/stad dit beleid zelf invult. In een plattelandsgemeente zal een cannabisclub anders georganiseerd worden dan in een grootstad.
De cannabisgebruikers een 'voorrecht' geven en dit als sanctie terug intrekken bij ongewenst gedrag, zou kunnen werken. Maar ik denk dat je wel moet opletten dat je nog concurrentieel blijft tegenover de illegale markt. Als je teveel regeltjes en betutteling voorziet, riskeer je dat cannabisgebruikers afhaken. Als je te weinig controleert en onduidelijke afspraken maakt, riskeer je dat er mensen misbruik gaan maken van je systeem. Om het evenwicht hiertussen te vinden, lijkt het me nuttig dat de plaatselijke cannabisgebruikers en de lokale bewindvoerders eerst eens samen rond de tafel zouden gaan zitten.
Oud 30 november 2008, 02:22   #1351
Jaja
Burger

Jaja's schermafbeelding

Standaard

Zou het een optie zijn om jongeren die heterdaad betrapt worden met drugs dit voorrecht te ontzien of hun periode tot erkenning ertoe te verlengen. Ik bedoel zou dit hen overtuigen om er niet mee te beginnen voor ze 18 zijn?
Jaja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 08:47   #1352
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Moet je maar betere studies en betere onderzoekers siteren ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 09:25   #1353
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
"Een verslaafde is een sukkelaar,...."

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
"die mensen zijn nu eenmaal (den ene wat vlugger dan de andere, maar toch) op weg om levende lijken te worden."

Moet je maar betere studies en betere onderzoekers siteren ...
Ik haal studies aan van het Trimbos instituut, van de universiteit Gent.
Studies die niemand in twijfel trekt behalve jij.
Als je de studies en onderzoekers in twijfel trekt, toon ten minste aan dat je twijfel gegrond is. Toon aan dat je argumenten hebt in plaats van enkel insinuaties en laster.
Oud 30 november 2008, 09:28   #1354
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik haal studies aan van het Trimbos instituut, van de universiteit Gent.
Studies die niemand in twijfel trekt behalve jij.
Als je de studies en onderzoekers in twijfel trekt, toon ten minste aan dat je twijfel gegrond is. Toon aan dat je argumenten hebt in plaats van enkel insinuaties en laster.
Ik trek studies altijd in twijfel. Hoeveel liberal bias er ook bestaat in universiteiten, ze blijven het evangelie van het establishment uitdragen. Ik ben tegen de diplomacultuur. En die liberale bias is uiteraard gewoon een ander stemmetje van het establishment.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 november 2008 om 09:29.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 10:02   #1355
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ik trek studies altijd in twijfel. Hoeveel liberal bias er ook bestaat in universiteiten, ze blijven het evangelie van het establishment uitdragen. Ik ben tegen de diplomacultuur. En die liberale bias is uiteraard gewoon een ander stemmetje van het establishment.
Volgens jou is geen enkele studie objectief?
Elke studie is een stemmetje van het establishment? Ook als de studie een ander stemmetje dan die van het establishment laat horen?
Oud 30 november 2008, 10:05   #1356
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Elke studie is een stemmetje van het establishment? Ook als de studie een ander stemmetje dan die van het establishment laat horen?
U kan nou toch niet stellen dat ze immer 100 per cent waterdicht zijn?
Oud 30 november 2008, 10:07   #1357
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Bedoel je dat veel kamerleden uit populistische overwegingen zich uitspraken voor een proefproject in Eindhoven, en zich achteraf een hoedje schrokken omdat meer dan de helft op hetzelfde idee gekomen was? En Balkenende en Donner moeten dan de meubels redden met 'de internationale verplichtingen' en 'forse juridische barrières'. Of is het gewoon bluf van beide zijden?
(Durft de meerderheid in de Tweede Kamer geen initiatief te nemen? Kan Balkenende een wetgevend initiatief van de meerderheid niet tegenhouden?)
Behalve dat "schrikken", ongeveer wel zulk spel, vermoed ik. Wat er beslist zal/moet worden lijkt mij wel reeds afgesproken en 1 woord wordt door allen angstvallig gemeden: referendum.

Misschien wordt daar in de achterkamers wel een sigaretje gerookt, wij weten het niet.
Oud 30 november 2008, 10:54   #1358
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
U kan nou toch niet stellen dat ze immer 100 per cent waterdicht zijn?
Dat weten de onderzoekers ook wel. Als ze in hun studies cijfers publiceren, vermelden ze dan ook op welke wijze ze deze cijfers bekwamen.

"Niet 100 % waterdicht" is iets anders dan "liberale bias" en "stemmetje van het establishment"
Oud 30 november 2008, 10:55   #1359
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat weten de onderzoekers ook wel. Als ze in hun studies cijfers publiceren, vermelden ze dan ook op welke wijze ze deze cijfers bekwamen.

"Niet 100 % waterdicht" is iets anders dan "liberale bias" en "stemmetje van het establishment"
En wat is de relatie van die onderzoekers tot "maatschappij"? Heb je ooit al gehoord van een gesubsidieerd alchemie- of paddoproject?
Oud 30 november 2008, 11:02   #1360
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoel jij volgende studie?
Wat zijn de risico's?

* Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.

* Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt 'flippen' genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.

* Het 'flippen' door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.

* THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.

* Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, 'blowen' ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.

* Er zijn aanwijzingen dat er een relatie is tussen cannabisgebruik en het ontstaan van psychische stoornissen zoals schizofrenie, depressie en angst.

* Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.

* De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.

* THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.

* Naarmate je meer of vaker gebruikt loop je meer risico.

Bron: http://www.trimbos.nl/default640.html
Na het lezen van deze 'studie' zou men toch denken dat een normale mens (en zeker een moeder) al het mogelijke zou doen om het gebruik ervan te ontraden en moeilijk verkrijgbaar maken?

Ik begrijp natuurlijk dat de smoorverliefden en andere afhankelijken al het mogelijke zullen doen om (op vooral een goedkope manier) aan hun tutter te geraken.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be