![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 | |
|
Minister
|
Citaat:
Titus Livius staat geboekstaafd als geschiedschrijver. Is hij objectief? Verre van!!! |
|
|
|
|
|
|
#402 |
|
Minister
|
Lees jij het Oude Testament dan op dezelfde manier als onze vriend Dirk001?
|
|
|
|
|
|
#403 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Banneling
|
Citaat:
N.B : de Germanen & Scandinaven hadden wél een schrift, het Runen-schrift, maar dit werd enkel gebruikt voor magico-religieuze doeleinden , en voor gedenkstenen voor doden en om eigendommen vast te leggen. De Kelten bedienden zich ook van zo een geschrift, de Ogam-letters. Maar de druiden bedienden zich ook van Latijns geschrift, voor de wereldse zaken vast te leggen. Laatst gewijzigd door piraat : 30 november 2008 om 17:34. |
|
|
|
|
|
|
#406 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#407 |
|
Banneling
|
Zoals in mijn onderschrift staat, zeg mij wie uw god is, en ik zal je zeggen wie je bent. Als ik het Oude Testament lees, ontdek ik daar een zeer tyrannieke, jaloerse en gewelddadige god. Ik neem dus aan dat de mensen die deze verhalen schreven zelf zo ingesteld waren. Idem voor de Koran, dewelke niet meer of minder is dan een lange lijst van zaken die je moet doen, zaken die je niet mag doen, en de vreselijke straffen voor degenen die de regels overtreden.
|
|
|
|
|
|
#408 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Kruisvaarders waren in de pratijk moordenaars, vrouwenverkrachters, folteraars, plunderaars , kortom bandieten van het van het ergste allooi. Bovendien hadden ze geen manieren, waren onbeschoft, onhygiënisch omdat het beken was de de 'franjii' zich zelden wasten. Maw, de kruisvaarders waren barbaren van het ergste soort. Niet verwonderlijk dat de moeders in Syrië tot in de vorige eeuw tegen hun stoute kinderen dreigden: 'als ge niet braaf wilt zijn, dan ga ik de kruisvaarders halen.' |
|
|
|
|
|
|
#409 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Kruisvaarders waren in de pratijk moordenaars, vrouwenverkrachters, folteraars, plunderaars , kortom bandieten van het ergste allooi. Bovendien hadden ze geen manieren, waren onbeschoft, onhygiënisch omdat het bekend was de de 'franjii' zich zelden wasten. Maw, de kruisvaarders waren barbaren in de werkelijke zin van het woord. Niet verwonderlijk dat de moeders in Syrië nog tot in het begin van de vorige eeuw tegen hun stoute kinderen dreigden: 'als ge niet braaf wilt zijn, dan ga ik de kruisvaarders halen.' 'Kruisvaarder' was synoniem voor verschrikking, ellende,pijn en smart. Laatst gewijzigd door system : 30 november 2008 om 18:00. |
|
|
|
|
|
|
#410 | |
|
Minister
|
Citaat:
Alle informatie? Nooit Titus Livius gelezen. Nochtans een geschiedschrijver hoor. Ook Caesar mocht wel eens selectief (én subjectief) wezen in zijn beschrijving van onze contreien, 20 eeuwen geleden Aanzetten tot nadenken? Doet de Bijbel dat niet, soms? |
|
|
|
|
|
|
#411 | |
|
Minister
|
Citaat:
... op basis van een letterlijke lezing, net zoals onze vriend Dirk001. Persoonlijk vind ik de uitdaging om naar de bedoelingen van een auteur te peilen, met inachtname de tijdsgeest waarin hij leefde, zijn angsten, zijn zorgen en zijn verwachtingen, stukken boeiender. Okee, passen we dit eens toe op het Duitse volk. Als we zien hoe makkelijk de Duitsers zich na de capitulatie distantieerden van de gruwelijkste misdaden - door te zeggen: "Wir haben es nicht gewüßt" - terwijl wij toch weten dat veel meer Duitsers dan nogal eens wordt aangenomen niet alleen wéét hadden van de holocaust, maar er zelfs actief aan bijdroegen (vaak zelfs zonder lid te zijn van de NSDAP)... ... dan hebben we volgens jou met die "Moffen" nog een dikke rekening te vereffenen?!! |
|
|
|
|
|
|
#412 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geschiedenis gaat niet over de waarheid. Integendeel, het is erop gericht een nuance te scheppen - op basis van alle beïnvloedende factoren - zonder conclusie. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 november 2008 om 19:19. |
|||
|
|
|
|
|
#413 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Codex Regius is inderdaad een bron die met meer zekerheid benaderd kan worden. Alleen is die in een tijd opgetekend dat het christendom al zijn opwachting maakte. En de codex zelf is hoogstwaarschijnlijk samengesteld door een priester. Snorri Sturluson is de samensteller van de jonge Edda. Daarmee komen we eigenlijk maar bij twee bronnen, wat eigenlijk best wel weinig is om ons een volledig beeld te kunnen vormen van de Germaanse godsdienst. Alle dateren uit een periode dat het heidendom niet meer dominerend was. Daarenboven hebben meerdere deskundigen de opwerping geopperd dat er in sommige van deze geschriften sprake is van een door het christendom beïnvloed heidendom. In de meeste gevallen gaat het om sagen, mythen e.d. Wij hebben dus niet het minste idee van de rituele gebeden of de totaliteit van de religieuze ceremoniën die er verricht werden. Grotendeels tasten we in het duister erover. |
|
|
|
|
|
|
#414 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#415 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#416 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#417 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welnu, als het op het Germaans heidendom aankomt, hebben we slechts bitterweinig historische bronnen. Er is een handjevol mythen en sagen, maar bijvoorbeeld zo goed als niets over de rituele handelingen en gebeden van de heidense godsdienst onder de Germanen. Nieuwheidenen moeten dan ook er heel veel bij fantaseren om tot iets te komen dat voor een godsdienst moet doorgaan. |
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#419 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En hier een boek dat uitgebreid over rituele handelingen van de Scandinavische heidenen gaat : "Yggdrasill, la réligion des anciens scandinaves" van de wereldwijd bekende Régis Boyer. Ernstig werk, van universitair niveau. Wel in het Frans, zoals de schrijver. Maar dat zal wel geen beletsel zijn voor een intellectueel zoals jij. En euh...die Boyer, dat is dus zelf helemaal geen Nieuw Heiden, hé. Ik zeg het er maar bij voor jou, wanrt die mensen hebben precies niet veel geloofwaardigheid in jouw katolieke oogjes, of vergis ik me ? |
|
|
|
|
|
|
#420 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarnaast beschouw ik latere literaire werken inderdaad niet als bron om iets te weten te komen over het toenmalig heidendom. Ik lees ook Consciences roman niet om na te gaan wat er in 1302 is gebeurd. Dus Tolkien e.d. zijn geen referenties als we het hebben over het toenmalig Germaans heidendom, wel integendeel. |
|
|
|
|