Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2008, 11:51   #101
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Nationalisme kan niet bestaan zonder dwang en leugens.
Wat een nonsens-uitspraak !!

Sommigen betwijfelen zelfs of een huwelijk echt kan bestaan, zonder subtiele dwang en afhankelijkheid, zonder een leugentje, al was het om 'bestwil'.
Maar een gemeenschap met meer mensen dan het huwelijk, vb. een gezin, dat dwangvrij en leugenvrij zou zijn ... gegarandeerd, dat bestaat niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:54   #102
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Overgens staat het in een democratie ook een minderheid vrij het bestaansrecht van wat dan ook in vraag te stellen.
Zeer zeker!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:06   #103
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
U moet de effecten van het Belgisch nationalisme niet veralgemenen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:07   #104
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het "argument" dat een land niet mag bestaan omdat het kunstmatig zou zijn, is een nul argument. Elk land is kunstmatig.
Een waarheid als een koe.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:08   #105
Belpop
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ach Franstaligen WILLEn gewoon geen Nederlands leren, en ze sleuren er allerlei drogredenen bij om dat niet te moeten doen en om het Nederlands belachelijk temaken.
En met het Nederlands van de meeste West-Vlamingen onder de 60 jaar valt het wel mee. Ze kunnen gewoon verstaanbaar Nederlands spreken.
Is mijn ervaring na acht jaar in een telefooncentrale.

ligt het dan niet een beetje aan u zelf, ik werk namelijk in een restaurant, en hoe ik merk dat franstaligen tegen over mij nederlands willen spreken en idd wat meer de jonge mensen zijn die vlugger toe bereid zijn en ook jonge koppels met het kindjes.
Belpop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:27   #106
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dat onzin, niet meer dan wat sloganeske stemmingmakerij van iemand zonder echte argumenten. Maar wat wel belangrijk is, is dat jij dat gelooft. Immers, als belgicist ben jij zelf een nationalist, en jouw veralgemenende uitspraak kan jij dus slechts doen indien je dat bij je eigen nationalisme hebt vastgesteld. Bovenstaande is dus niet minder dan een verklaring dat jij je ideologie baseert op leugens en dwang.

Jezelf schaakmat zetten for dummies, getekend Hans Van De Cauter.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:31   #107
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zijn gemeenschappen? Religieuze, taalkundige, sociaal-economische, seksuele, ethnische? Als het slechts om één van deze gaat (ik veronderstel de taalkundige) waarom worden de anderen dan niet op gelijke voet behandeld?
Dat worden ze wel. Zo heeft de islamitische gemeenschap in dit land een eigen raad. De idee is dan ook niet om zomaar bevoegdheden te geven, maar om bevoegdheden te geven waar nodig.

Anders mag je wel even consequent zijn en bij jullie meertaligheidsstandpunt nog enkele talen bijvoegen (waarom bvb Frans wel en Arabisch niet).

Citaat:
Wat is er overigens toekomstgericht aan het geven van bevoegdheden aan "gemeenschappen"? Kan u dat even uitleggen of stel ik weer te moeilijke vragen?
Subsidiariteit. Zoek het eens op.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 1 december 2008, 12:43   #108
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze quote even bewaren voor het nageslacht. De BUB wil aan de taalwetgeving "voorlopig niet raken". Omdat het voorlopig nog te gevoelig ligt.
Mooi mooi, eerst verklaart Hans dat hij zijn ideologie baseert op leugens en dwang, en nu twijfelt hij openlijk aan de haalbaarheid van een van zijn eigen standpunten. We gaan erop vooruit.

Laatst gewijzigd door Distel : 1 december 2008 om 12:43.
Oud 1 december 2008, 13:24   #109
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ULTRABELGISCH Bekijk bericht
In politiek moet men bovenal logisch zijn. De unitaristen zijn logisch: één regering, één parlement. De separatisten zijn logisch: ze zeggen twee volkeren, dus splitsen. Enkel de federalisten die aanvaarden dat België bestaat uit twee volkeren, maar ze om de één of andere reden een staat ontzeggen en enkel deelstaten geven zijn volkomen onlogisch.
Dit is dus een verkeerde visie. Ik kan me perfect voorstellen dat er federalisten zijn die Vlamingen en Walen niet als aparte volkeren zien (overigens is dat een beetje een nutteloze discussie, want het bestaan van volkeren rechtvaardigt nog geen staten en omgekeerd), maar wel een federale indeling willen om verschillende noden met een verschillend beleid aan te pakken.

Dat kan gebeuren in staten met verschillende volkeren zoals Zwitserland (ik spreek hier over antropologische definitie, niet over natiebesef want dat wordt wel eens verward) of in staten met één volk zoals Duitsland. Je hoeft dus zeker niet in uitersten te denken.
Oud 1 december 2008, 13:42   #110
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ach Franstaligen WILLEn gewoon geen Nederlands leren, en ze sleuren er allerlei drogredenen bij om dat niet te moeten doen en om het Nederlands belachelijk temaken.
En met het Nederlands van de meeste West-Vlamingen onder de 60 jaar valt het wel mee. Ze kunnen gewoon verstaanbaar Nederlands spreken.
Is mijn ervaring na acht jaar in een telefooncentrale.
Wat een proces van intenties: Franstaligen willen geen Nederlands leren ...ze sleuren drogredenen aan, maken het Nederlands belachelijk
West-Vlamingen doen hun best.....

en dat zou de basis moeten zijn voor staatshervormingen?
Wie heeft voordeel aan dergelijke stellingen die als absolute waarheid gepromoot worden?

Heb toch wat respect voor de mensen: zowel West-Vlamingen als Franstaligen kunnen Nederlands leren en doen dat ook met wisselend succes al naargelang mogelijkheden, behoeften en inzet.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:46   #111
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Heb toch wat respect voor de mensen: zowel West-Vlamingen als Franstaligen kunnen Nederlands leren en doen dat ook met wisselend succes al naargelang mogelijkheden, behoeften en inzet.
Respect hoeft niet te beletten dat men de realiteit in de ogen kijkt en niets probeert te verbloemen. En zo is de massale onwil van de doorsnee Belgische franstalige om wat dan ook met het Nederlands te maken te hebben, een sociaal-cultureel feit, een politiek programmapunt en een historische constante. Als het niet zo was, was er van de huidige institutionele crisis geen sprake, en leefden we in de beste der werelden. Helaas...
Oud 1 december 2008, 14:11   #112
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belpop Bekijk bericht
ligt het dan niet een beetje aan u zelf, ik werk namelijk in een restaurant, en hoe ik merk dat franstaligen tegen over mij nederlands willen spreken en idd wat meer de jonge mensen zijn die vlugger toe bereid zijn en ook jonge koppels met het kindjes.
Het zou ook kunnen liggen aan de locatie. IK werk ik in Luik en daar merk ik bijzonder weinig bereidheid om Nederlands te leren. Tenzij bij mensen die hogerop willen geraken.
Op de plaats waar u werkt ligt het misschien anders.

Ik merk integendeel dat elk pareltje in de pers van Mangain, Di Rupo, Milquet enz. door vrijwel iedereen meteen wordt opgemerkt en voor waar wordt aangenomen. U heeft er geen idee van hoe beu ik dat ben.
Gelukkig heb ik ook enkele Franstalige collega's die zich "normaal" blijven gedragen, al is dat helaas een minderheid.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 14:15   #113
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een proces van intenties: Franstaligen willen geen Nederlands leren ...ze sleuren drogredenen aan, maken het Nederlands belachelijk
West-Vlamingen doen hun best.....

en dat zou de basis moeten zijn voor staatshervormingen?
Wie heeft voordeel aan dergelijke stellingen die als absolute waarheid gepromoot worden?
Ter verduidelijking een recente quote van mezelf elders op dit Forum (weliswaar uit zijn context gerukt want ik reageerde op iemand anders). Ik beweer niet dat dit de absolute waarheid is, maar het zijn wel mijn ervaringen (zonder dat ik de staatshervormingen er wil bijsleuren!!!!!):

"Voor de meerderheid van de Franstaligen blijft het leren van een andere taal problematisch. Het is vooral een kwestie van (niet) willen. Ik werk in een jonge (minder dan 10 jaar jong) telefooncentrale in Luik voor een Franse verzekeringsgroep. Mijn collega’s zijn vooral Walen, Vlamingen en Nederlanders. Onze klanten zijn vooral Fransen, Belgen en Nederlanders uit alle lagen van de bevolking.

Het criterium tweetaligheid bij aanwerving werd in het begin veel ruimer opgevat bij Franstaligen dan bij Nederlandstaligen. Ik heb nog nooit een nieuwe Franstalige collega gehad die bij aanwerving (of later) zei dat het zijn of haar ambitie was om goed Nederlands te leren (nochtans zijn de omstandigheden daar bij ons ideaal voor).

En voor zover ik weet heeft in die tien jaar bijna geen enkele Franstalige collega uit zichzelf een serieuze, systematische inspanning geleverd om Nederlands (of een andere taal – bv Duits en Engels hebben we ook geregeld nodig) te leren. Eigenlijk was dat ook niet nodig, want het is “vanzelf” gegaan. Dwz dat uiteindelijk elke Franstalige collega die dat nog niet kon “noodgedwongen” (AL DOENDE ) vrij behoorlijk Nederlands geleerd heeft. Quod erat demonstrandum!

Tegenwoordig is er in slechts ongeveer 5%.van de gesprekken tussen Franstalige collega’s en Nederlandstalige klanten een echt probleem met verstaanbaarheid (vroeger was dat bij sommige collega’s 20% of bij sommigen zelfs meer).

Wat opvalt is dat na promoties van collega’s (zijn in de regel natuurlijk altijd mensen met basistaal Frans ) de actieve kennis van het Nederlands op korte tijd (altijd in minder dan zes maanden) op dramatische wijze verslechtert.

Ook zijn er nog altijd relatief veel Franse klanten die stomverbaasd zijn dat ze in Nederland maar moeilijk met hun taal terecht kunnen. Is altijd lachen…"

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 1 december 2008 om 14:24.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 16:47   #114
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Begin maar al te sparen, dan.

mooi nulargument ik ben overtuigd dat ik gelijk heb...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 16:50   #115
largo_w

Standaard

Citaat:
Wat mij stoort is het parochiaal (?) denken. Buiten de kerktoren eindigt de wereld. Duitstaligen komen niet ter sprake. Zij bestaan blijkbaar niet. De anderen zouden 2 volkeren zijn die in 2 structuren moeten gedwongen worden. Waar haalt men het? Respecteer toch elkaar, dan hoef je niet te dwingen.
Ach ze kunnen het niet uitleggen hoor "het is zo..." wij zijn vlaams vlok zij waals volk...punt uit ah nee ook in brussel woont vlaams volk of brussel hoort toch toe aan het vlaamse volk...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 1 december 2008, 16:56   #116
Heftruck

Standaard

Citaat:
Overgens staat het in een democratie ook een minderheid vrij het bestaansrecht van wat dan ook in vraag te stellen.
Zolang ze dat maar niet vertalen naar de werkelijkheid zeker? Schoon woordjes, maar als ik en company het bestaansrecht van de staat en alles wat daar aan vasthangt in twijfel trek én wij daar naar handelen, dan zullen we 't wel voelen.

Dat is tegen de slaaf zeggen dat hij de slavendrijver mag becritiseren, zolang hij zijn kettingen maar niet afgooit. Maw; zolang gij de spelregels waar iederen zich maar moet aan houden moogt schrijven, is alles wonderwel in orde.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:36   #117
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@de Belgischgezinden:

Eerst een kleine anekdote, daarna een vraag.

Anecdote:

In de 'région bilingue de Bruxelles Capitale' word ik gemiddeld anderhalve keer per week opgebeld door iemand die werkt voor 'la société Bofrost'.

De gesprekken verlopen volgens een vast patroon:

<< Triiiiing triiiiiing triiiiiiiiiiing ...

Ik : 'Hallo?'

Stem : 'Bonjour monsieur, je m'appelle X et je vous téléphone de la part de la société Bofr...' (hier onderbreek ik al)

Ik: 'Heu, excuseer, mevrouw/meneer, ik spreek geen Frans, ik begrijp u niet.'

Stem: 'Euh, monsieur, est-ce que vous parlez le français?'

Ik: 'Neen, ik spreek geen Frans. Ik heb u dat trouwens net uitgelegd. But maybe we can continue in English. Oder vielleicht möchten Sie auf Deutsch weiter gehen?'

Stem: 'Euh, excusez-moi pour le dérangement, je vous souhaite une belle journée, monsieur.'

Ik: 'Ja, dank u, ook voor u een mooie dag nog, mevrouw/meneer. D�*�*�*�*g!'

Klik. >>

Tot nu had ik steeds iemand �*nders aan de telefoon, maar mensen die ook een mondvol Nederlands beheersen hebben ze bij 'la société Bofrost' blijkbaar nog steeds niet gevonden.

Voil�*, dat is de anekdote betreffende mijn doorgaans zéér interessante conversaties met de mensen die voor rekening van 'la société Bofrost' klanten moeten ronselen.

Mijn vraag nu (aan de Belgischgezinden, in de eerste plaats) :

'Ben ik nu een goede vaderlander omdat ik ook in de hoofdstad van het land ten allen tijde de taal van de meerderheid van de bevolking wil (kunnen) gebruiken, of ben ik een onverdraagzame racistische fascistische nazi-flamingant, die weigert zich aan de realiteit (Bruxelles = allesbehalve 'région bilingue') aan te passen of op te krassen?'

Hoopvol wachtend op een antwoord,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 1 december 2008 om 17:38.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:40   #118
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
'Ben ik nu een goede vaderlander omdat ik ook in de hoofdstad van het land ten allen tijde de taal van de meerderheid van de bevolking wil (kunnen) gebruiken, of ben ik een onverdraagzame racistische fascistische nazi-flamingant, die weigert zich aan de realiteit (Bruxelles = allesbehalve 'région bilingue') aan te passen of op te krassen?'
Jij bent een goeie vaderlander omdat jij ook in de hoofdstad van het land ten allen tijde de taal van de meerderheid van de bevolking wil (kunnen) gebruiken...

Uit uw anekdote haal ik wel een gevoel van "mal baisé va"... Maar hey ieder zijn ding hé.
Citaat:
Oud 1 december 2008, 17:50   #119
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
@de Belgischgezinden:

Eerst een kleine anekdote, daarna een vraag.

Anecdote:

In de 'région bilingue de Bruxelles Capitale' word ik gemiddeld anderhalve keer per week opgebeld door iemand die werkt voor 'la société Bofrost'.

De gesprekken verlopen volgens een vast patroon:

<< Triiiiing triiiiiing triiiiiiiiiiing ...

Ik : 'Hallo?'

Stem : 'Bonjour monsieur, je m'appelle X et je vous téléphone de la part de la société Bofr...' (hier onderbreek ik al)

Ik: 'Heu, excuseer, mevrouw/meneer, ik spreek geen Frans, ik begrijp u niet.'

Stem: 'Euh, monsieur, est-ce que vous parlez le français?'

Ik: 'Neen, ik spreek geen Frans. Ik heb u dat trouwens net uitgelegd. But maybe we can continue in English. Oder vielleicht möchten Sie auf Deutsch weiter gehen?'

Stem: 'Euh, excusez-moi pour le dérangement, je vous souhaite une belle journée, monsieur.'

Ik: 'Ja, dank u, ook voor u een mooie dag nog, mevrouw/meneer. D�*�*�*�*g!'

Klik. >>

Tot nu had ik steeds iemand �*nders aan de telefoon, maar mensen die ook een mondvol Nederlands beheersen hebben ze bij 'la société Bofrost' blijkbaar nog steeds niet gevonden.

Voil�*, dat is de anekdote betreffende mijn doorgaans zéér interessante conversaties met de mensen die voor rekening van 'la société Bofrost' klanten moeten ronselen.

Mijn vraag nu (aan de Belgischgezinden, in de eerste plaats) :

Hoopvol wachtend op een antwoord,

djimi
Taalvrijheid voor ondernemingen misschien?

Ik heb trouwens gehoord dat de meeste van die oproepen van Egyptische callcentra komen.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:52   #120
largo_w

Standaard

Citaat:
Taalvrijheid voor ondernemingen misschien?
jep zeker... is dan ook een dwaas verhaal maar soit.
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be