Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2008, 19:45   #2921
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Dan leest u wel zéér selectief.

Roken op café zou trouwens in ieder geval verboden moeten zijn, omdat het net de combinatie van sigarettenrook en alcoholische drank is die tot keel- en mondkankers leidt. Zonet nog in het tv-nieuws: "kanker in het hoofd-halsgebied wordt voor het merendeel veroorzaakt door de combinatie van roken en hoog alcoholverbruik".
Seg gaat eens op een langoestineforum gaan kreften over uw kankers en uw kreeften.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:49   #2922
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
U in de plaats van een ander stellen is iets dat gij niet kunt hé.
Toch wel. Ik heb me perfect in de plaats kunnen stellen van mijn schoonvader, die rookte en die op gruwelijke wijze op 58-jarige leefdtijd aan zijn einde is gekomen wegens longkanker. Ik kan me ook perfect in de plaats stellen van mijn oude schoolvriend, die paft als een Turk en ieder jaar met schrik in het hart zijn bloed laat controleren. Ik kan me perfect in de plaats stellen van mijn vrouw, die rookte toen ik ze leerde kennen en die er een paar maanden later de brui aan gaf. Ik ken dus voldoende rokers van zeer nabij me in hun plaats te kunnen stellen en om te weten hoe ellendig ze zich door het roken voelen - of hebben gevoeld, in het eerste en derde geval.

Mij lijkt het eerder toe dat u niet in staat bent de walging voor te stellen die een niet-roker ervaart als hij een café vol stinkende rook binenstapt.
Oud 2 december 2008, 19:50   #2923
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Seg gaat eens op een langoestineforum gaan kreften over uw kankers en uw kreeften.
Graag; kreeft is lekker. Rook niet.
Oud 2 december 2008, 19:50   #2924
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Toch wel. Ik heb me perfect in de plaats kunnen stellen van mijn schoonvader, die rookte en die op gruwelijke wijze op 58-jarige leefdtijd aan zijn einde is gekomen wegens longkanker. Ik kan me ook perfect in de plaats stellen van mijn oude schoolvriend, die paft als een Turk en ieder jaar met schrik in het hart zijn bloed laat controleren. Ik kan me perfect in de plaats stellen van mijn vrouw, die rookte toen ik ze leerde kennen en die er een paar maanden later de brui aan gaf. Ik ken dus voldoende rokers van zeer nabij me in hun plaats te kunnen stellen en om te weten hoe ellendig ze zich door het roken voelen - of hebben gevoeld, in het eerste en derde geval.

Mij lijkt het eerder toe dat u niet in staat bent de walging voor te stellen die een niet-roker ervaart als hij een café vol stinkende rook binenstapt.
t'Is nie omdat uw schoonvader zijn peukskes nie onder controle kon houden da ge voor ons hier de wet moe komen dicteren, prutser.
Oud 2 december 2008, 19:51   #2925
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Heeft U enig idee hoeveel mensen er direct en indirect in de horeca tewerkgesteld zijn ?
Ja, en het zijn op dit ogenblik de enige werknemers voor wie de staat geen rookvrije werkomgeving kan afdwingen. Hoog tijd dat dat verandert dus. Ze zijn even veel waard als andere werknemers.
Oud 2 december 2008, 19:52   #2926
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan leest u wel zéér selectief.

Roken op café zou trouwens in ieder geval verboden moeten zijn, omdat het net de combinatie van sigarettenrook en alcoholische drank is die tot keel- en mondkankers leidt. Zonet nog in het tv-nieuws: "kanker in het hoofd-halsgebied wordt voor het merendeel veroorzaakt door de combinatie van roken en hoog alcoholverbruik".
Ja?
Wie bestrijdt er dat roken schadelijk is/kan zijn?

Drop eten ook.

U moet wel weten wat u wilt. Ofwel wilt u de werknemer beschermen, ofwel uzelf, ofwel mij. Ik wil niet beschermd worden. En als ik samen met anderen die ook niet beschermd willen worden in een kamer ga zitten om te doen wat niet verboden is moet iedereen zich daar buiten houden.

Tenzij het zo gevaarlijk is dat het verboden moet worden. Maar het is niet verboden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:53   #2927
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
t'Is nie omdat uw schoonvader zijn peukskes nie onder controle kon houden da ge voor ons hier de wet moe komen dicteren, prutser.
Ambiance!
Oud 2 december 2008, 19:55   #2928
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik zie niemand schelden.
Quote: Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop

Tof gezelschap, Hertog!
Oud 2 december 2008, 20:00   #2929
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als een roker niet meer op kaffee zou gaan wegens het rookverbod, en in plaats daarvan naar een of meerdere kameraden gaat om te pintelieren,
dan zal hij zijn kameraden zeer goed moeten uitkiezen, want een aantal van die mensen heeft ook liever dat in de living niet gerookt wordt;
dus moet hij toch op het terras, de tuin, het balkon ... gaan staan.

Argument kontra rookverbod is dus onbestaand.
Wie zegt dat hij bij kameraden gaat pintelieren ?
Wellicht te jong om u de tijd te herinneren dat er evenveel verdoken cafés waren als officiële?
Waarom zou de cafébaas die failliet gaat geen bier meer schenken aan de vrienden ?
Lekker taxvrij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:05   #2930
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Quote: Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop

Tof gezelschap, Hertog!
Ja.
Emoties, emoties.

Maar uw argument houdt geen steek. U heeft het nu weer over rokers en niet over mee-rokers.

Wij doen met elkaar veel zaken die slecht voor ons (kunnen) zijn, zoals vet eten, bungee-jumpen, drinken, autorijden. Gelukkig hebben wij de vrijheid om zelf te bepalen wat we doen en is het allemaal, net als roken, niet verboden. Uw enige argument wat overeind blijft in deze discussie is het punt van het mee-roken; schade toebrengen aan anderen.

Daar is veel op af te dingen in verband met andere schades die wij elkaar toebrengen door ons gedrag maar feit is feit, mee-roken kan schadelijk zijn.

Dit hele argument vervalt op het moment dat je café's de vrije keus laat of het een roken of een niet-roken café wil zijn. Ergo, een algemeen rookverbod is symptoombestrijding, een cosmetische en politieke maatregel.
Oud 2 december 2008, 20:07   #2931
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wou ook nogmaals even reageren op dat geleuter over het diktatoriale karakter van de beslissing tot het rookverbod-op-kaffee.
Er is wel altijd iemand, al was het één individu, die niet akkoord gaat met een wet die gestemd is in het parlement. Maar dat geeft die man of vrouw nog geen gelijk, als hij of zij begint te krijsen over diktaturen ...
Kijk eens naar de poll wil je ?
Oud 2 december 2008, 20:08   #2932
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja?
Wie bestrijdt er dat roken schadelijk is/kan zijn?

En als ik samen met anderen die ook niet beschermd willen worden in een kamer ga zitten ...
Doen! Ik gun het u van ganser harte. Zo lang die kamer maar geen openbare plaats is, waar niet-rokers misschien ook wel eens binnenstappen. Ik heb ook niks tegen rokers, integendeel, ze zorgen hier al wekenlang voor mijn amusement.
Oud 2 december 2008, 20:10   #2933
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En tot slot nogmaals de vraag, waar maar geen antwoord op komt:

Is het nu zo erg om als roker twee minuten naar buiten te gaan, of naar het rookkot te gaan? Dat is een verplaatsing van maksimaal 5 meter.
Doet dat pijn misschien?
Meer pijn dan te moeten "gaan" door buitenlucht, van de voordeur van het kaffee, tot aan de deur van je geparkeerde auto? Meer pijn dan in de heel ouderwetse kaffees van vroeger waar "de koer" nog in openlucht was?
Heeft iemand dat beweert ?
Maar ik kan mij voorstellen dat het vervelend is als uw gespreks- of kaartpartner om de haverklap een sigaretje gaat roken.
Oud 2 december 2008, 20:12   #2934
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar ik kan mij voorstellen dat het vervelend is als uw gespreks- of kaartpartner om de haverklap een sigaretje gaat roken.
Bah neen, wij gunnen die mens zijn pleziertje. Zeker als hij ons onze propere lucht gunt.
Oud 2 december 2008, 20:12   #2935
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Doen! Ik gun het u van ganser harte. Zo lang die kamer maar geen openbare plaats is, waar niet-rokers misschien ook wel eens binnenstappen. Ik heb ook niks tegen rokers, integendeel, ze zorgen hier al wekenlang voor mijn amusement.
Een café is geen publieke plaats maar een privé-plaats. Net als een bordeel, een gokhal, een indoor-kartcircuit, een coffeeshop etc.

Laat de staat staatscafé's oprichten, dan heb je een punt.
Oud 2 december 2008, 20:16   #2936
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een café is geen publieke plaats maar een privé-plaats.
U vergist zich: het is een publieke plaats, net als een bioscoop, een theaterfoyer, een hotellobby, een stationsbar, de inkomhall van een concertzaal,... Die indeling heb ik niet uitgevonden, maar ze is democratisch tot stand gekomen. Als ze u niet bevalt, dan zult u daar via democratische weg iets aan moeten veranderen. En lukt dat? Dan zal ik mij daar bij neerleggen. Maar tot zo lang blijft een café een publieke plaats.
Oud 2 december 2008, 20:20   #2937
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meeroken op café of rookte hij ook thuis?
Ge moogt altijd een draad openen over de schadelijkheid van roken.
Ik denk dat het een heel kort zal worden omdat we het volmondig met elkaar eens zijn.

Citaat:
Heb ik u nog niet vertelt dat ik niet rook of leest ge alleen wat in uw kraam past ?
Oud 2 december 2008, 20:22   #2938
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U vergist zich: het is een publieke plaats, net als een bioscoop, een theaterfoyer, een hotellobby, een stationsbar, de inkomhall van een concertzaal,... Die indeling heb ik niet uitgevonden, maar ze is democratisch tot stand gekomen. Als ze u niet bevalt, dan zult u daar via democratische weg iets aan moeten veranderen. En lukt dat? Dan zal ik mij daar bij neerleggen. Maar tot zo lang blijft een café een publieke plaats.
Whatever, één van de vele redenen waarom ik liever naar een afterclub ga dan naar een café. Wanneer mag Vanjaken hare Carat weer opendoen?
Oud 2 december 2008, 20:26   #2939
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Heb ik u nog niet vertelt dat ik niet rook of leest ge alleen wat in uw kraam past ?
Wel Bobke, ik rook ook niet. Meer zelfs: ik ga héél zelden op café. (wegens veel te veel andere bezigheden). Of het rookverbod er dus komt of niet, kan me eerlijk gezegd compleet aan mijn reet roesten. Maar als ik zie hoe aggressief en verongelijkt rokers hier reageren, dan kan ik het niet laten om ze wat op te jutten. Niks zo plezant als iemand die geen argumenten heeft, te laten spartelen tot hij denkt er één gevonden te hebben. En nu ga ik even voor de lichtbak zitten. Zoals de konijnen. Rook ze! (natuurlijk gij niet, maar de rokers).
Oud 2 december 2008, 20:27   #2940
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Die konijnen moet ge nu wel nie op café sturen hé. Die fokken al genoeg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be