![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#441 | |||||
|
Minister
|
Citaat:
Wellicht ben ik van inborst héél wat pluralistischer - van het Latijn plus, pluris, vergelijkende trap van multus = véél - dan sommige wouldbepluralisten die we beter "paucioristen" - van de vergelijkende trap van paucus = weinig - zouden noemen. En met pluralist bedoel ik: openstaan voor andere overtuigingen dan de mijne, ook al ben ik het met die andere overtuigingen niet (geheel) eens. De kruisvaarders, mijn waarde, stonden allesbehalve open tegenover anders- en niet-gelovigen. Dus je projecteert een geloofsbeleving van 1000 jaar geleden op die van vandaag. Sedert 1000 is er wel een héél aantal kubieke kilometer water naar de zee gelopen hoor... Tussen haakjes: hoewel ik me geregeld vrij goed herken in Jans mening, zijn hij en ik het over sommige zaken redelijk grondig oneens. Het is niet omdat wij het in dit onderwerp toevallig eens zijn, dat dit eens-zijn een vanzelfsprekendheid is. Citaat:
Je hebt laten blijken dat het ontbreken van herinneringen, en zelfs het ontbreken van authentiek bronmateriaal jou niet weerhoudt om er nostalgische gevoelens op na te houden nopens het Oud-Germaanse heidendom. Dat is uiteraard je goed recht, en wie ben ik om jouw dit pleziertje te misgunnen. Mag ik daartegenover stellen dat ik uit een andere boom gesneden ben dan jij, en dat ik géén nostalgie koester naar iets waaraan ik geen herinneringen heb? Ik kan alleen heimwee hebben naar iets waaraan ik herinneringen heb. Citaat:
Verre van mij om mijn zus nog "gauw eventjes" te gaan bekeren in de hoop haar ziel te redden. Ik ben - vanuit mijn eigen geloofsstandpunt - er vrij gerust in dat zij haar Laatste Rechter recht in de ogen kan zien. Heeft zij de Weg, de Waarheid en het Leven niet met de lippen beleden, dan heeft ze het zeker met het hart gedaan. Mijn zus is méér dan gewoon maar een goed mens. Met een beetje geluk mag ze haar 45e verjaardag nog in redelijke lichamelijke en geestelijke staat vieren. Citaat:
Maar je lijkt te vergeten dat dit een discussieforum is, en dat ik daarom - ook al denkt geen haar in mijn baard eraan jouw zieltje te "winnen" - de vragen mag op tafel leggen die bij me opkomen rond het fenomeen "heidendom". En één van die vragen deel ik met Jan van den Berghe: waar is het authentieke, contemporaine bronmateriaal? Citaat:
Wat moeten we dan zeggen over het heidendom waarvan we in de verste verte niet eens weten hoe ver (of hoe weinig) het evolueerde? Je laatste zinsnede vind ik interessant genoeg om ze eventjes te ontleden. Je stelt dat mensen zich zouden moeten interesseren voor...
Dat is een flagrante misvatting. Immers, het christendom heeft in onze contreien al zo'n 15 eeuwen voet aan de grond gekregen. Tijd genoeg, me dunkt, om met recht en met reden te stellen dat óók dit christendom ons "eigen" is, even goed als ons voorchristelijk erfgoed. Het humanisme heeft hier hoop en al slechts 4 eeuwen - en dan meet ik nog ruim - voet aan de grond. Ga je nu ook beweren dat dit humanisme ons niet "eigen" is? Als je consequent bent met jezelf, dan zou je inderdaad tot dergelijke dwaze uitspraak moéten komen. De enige mogelijkheid om aan die absurditeit te ontkomen is afstand doen van het schijnbaar vanzelfsprekende verband tussen element 1 en element 2 hierboven. |
|||||
|
|
|
|
|
#442 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#443 |
|
Staatssecretaris
|
Ik ga zoiezo weinig me vrouwen om.
|
|
|
|
|
|
#444 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#445 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar voor het christendom , islam en judaïsme is dat hetzelfde , nee ? Alles wat jullie daarover weten, dat is boekenkennis, of anders verklaringen van andere mensen, die zich daarin interresseren, en het één en ander opgezocht hebben... |
|
|
|
|
|
|
#446 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#447 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#448 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Welke zijn de primaire bronnen van dat Germaanse heidendom, zodanig dat we een volledig en correct zicht kunnen hebben op het toenmalig geloof?" Om die vervelende vraag uit de weg te gaan, proberen ze het over iets anders te hebben of schimpen erop los. Alleen is dat zo doorzichtig dat hun onwetendheid des te schrijnender wordt. |
|
|
|
|
|
|
#449 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#450 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#451 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen, maar uw antwoord is naast de kwestie. Het gaat hier niet over de primaire bronnen van de Bijbelse verhalen. VDB heeft hier een punt. Niemand geeft een rechtstreekse historische bron van de 'heidencultus'. En dat is ook begrijpelijk: er zijn geen rechtstreekse, primaire historische bronnen van deze cultus. Laatst gewijzigd door system : 2 december 2008 om 21:52. |
|
|
|
|
|
|
#452 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar goed, we hebben hier al een mooie bekentenis. Er zijn dus geen betrouwbare bronnen over het Germaanse heidendom. Bijgevolg kan ik aansluiten met een andere vraag: bij het gebrek aan betrouwbare primaire bronnen is er dan een continuüm van deze godsdienst, waardoor er dus latere documenten zijn die ook een betrouwbare status kunnen krijgen als het over die godsdienst gaat? Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 december 2008 om 21:53. |
|
|
|
|
|
|
#453 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#454 |
|
Banneling
|
Er was inderdaad niet iets als " in dienst staan van goden" bij die mensen, en veel gebedjes werden er al evenmin gepreveld, voor wat de Germaanse heidenen betrok was er niet eens een speciale priester-kaste : goden waren eerder kameraden, maar waar men naar opzag, met bewondering . Uit hun belevenissen trok men lessen, en dienden als voorbeeld. De overlevering was mondeling, in vorm van legendes en mythen, d�*t zijn dus de fameuze "primaire bronnen" van Jan & Co. Die legendes en mythen bestaan nog steeds, en vandaag de dag zelfs in boekvorm, zoals ik al 10 keren uitlegde. Steek dus d�*�*r jullie lichten op.Het enige verschil met de christenen, is dat die een aantal eeuwen eerder met boekskes begonnen zijn, wat deze er niet meer betrouwbaar op maakt. Tientallen keren vertaald en geinterpreteerd, ge-her-interpreteerd, en nog maals vertaald....Wat zal er van de oorspronkelijke bijbelse boodschappen vandaag nog overblijven ? Wel, wat de gelovigen er door de eeuwen heen van gemaakt hebben...En voor het heidendom is dat net hetzelfde. Elk religie is dan ook door de mens gemaakt, en voor de mens. Het is de mens die zijn goden schept, niet omgekeerd.
|
|
|
|
|
|
#455 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als bronnen hebben we slechts de twee Edda's en nog enkele secundaire bronnen. Dit zijn echter voor de beschrijving van de gehele godsdienst dermate onvolledig en in bepaalde gevallen fragmentarisch, dat we over heel veel zaken geen zekerheid hebben. Nieuwheidenen vullen al de lacunes vervolgens op door veronderstellingen, door hun verbeelding en door allerlei zaken af te leiden en te combineren uit andere heidense tradities (sommige sprokkelen nogal veel uit het hindoeïsme bijvoorbeeld). |
|
|
|
|
|
|
#456 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nu wat anders, de verzameling dromers en fantasten die de bijbel schreven, die vertrokken toch zelf van verhalen komend uit de Egyptische mythologie, met een sausje van eigen maaksel eroverheen ? Die waren zeker en vast stuk voor stuk minder betrouwenswaardig als degenen die vandaag studies over het antieke heidendom verrichten... Boeken voor Jan : zie bericht 353, bericht 380. Veel leesgenot. Laatst gewijzigd door piraat : 2 december 2008 om 23:49. |
|
|
|
|
|
|
#457 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel, op welke primaire (dan wel secundaire) bronnen baseren die schrijvers zich om het over het Germaanse heidendom te hebben? U blijft het antwoord ons daarop schuldig. |
|
|
|
|
|
|
#458 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#459 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Juist d�*t vraag ik al de hele tijd, nl. de primaire (en nu ook: secundaire) bronnen. |
|
|
|
|
|
|
#460 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|