Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2008, 20:27   #3121
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Citaat:
dus de overheid mag geen moord met voorbedachten rade meer verbieden?
Het zou beter zijn als ze dat niet deed.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 20:29   #3122
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
In de meeste restaurants die ik frequenteer zit de schrik er nochtans goed in. Zelfs in een mega-instelling als het Sportpaleis wordt er angstvallig de hand gehouden aan het rookverbod. Ze hebben er dan ok om de haverklap controle en de boetes zijn niet van de poes.
Ja het Sportpaleis, nu pakt ge er net zo een plaats uit waar de pakkans het grootst is. Trouwens ik ben voor een rookverbod in het Sportpaleis (met liefst een aparte ruimte voor de rokers, dan zijn er nog meer mensen content) omdat er voor complexen als het grote Sportpaleis geen alternatieven bestaan: Als ik bijv. naar Cluseau wil gaan zien in het Sportpaleis heb ik de keuze tussen: naar Cluseau gaan kijken en in de ongezonde rook zitten ofwel niet naar Cluseau gaan kijken...hier is mijn vrijheid dus effectief beperkt. Maar cafés (ook niet-rokerscafés) zijn er in overvloed zodat wanneer ik een pint wil gaan drinken met kameraden ik genoeg waardige alternatieven heb om dit te doen zonder in de rook hoeven te zitten: en DAAROM is dat algemeen rookverbod belachelijk: het creëert geen vrijheden, het beperkt enkel vrijheden...
Oud 4 december 2008, 20:31   #3123
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Lang verhaal, lange redenering, waar je niet mee akkoord zal gaan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 20:33   #3124
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Lang verhaal, lange redenering, waar je niet mee akkoord zal gaan.
Ik ben er zelfs van overtuigd dat geen enkele uitleg die jij kan bedenken lang genoeg zal zijn om mij ervan te overtuigen dat de overheid moord niet langer moet verbieden...
Oud 4 december 2008, 20:35   #3125
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Ik ben er zelfs van overtuigd dat geen enkele uitleg die jij kan bedenken lang genoeg zal zijn om mij ervan te overtuigen dat de overheid moord niet langer moet verbieden...
Dat weet ik. Iedereen heeft namelijk last van zijn eigen dogma's.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 4 december 2008, 20:44   #3126
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ja hoor, 't zal wel.
Oud 4 december 2008, 20:46   #3127
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou beter zijn als ze dat niet deed.
Ok, dan kom ik jou morgen vermoorden.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 20:49   #3128
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Nee, wanneer ge iemand vermoord dan beeindigt ge het leven van de vermoorde buiten zijn wil en de vermoorde heeft hierin ook geen enkele keus en dus wordt hem iets aangedaan onder dwang =>inbreuk aan zijn recht tot leven.

Het recht op gezondheid van de anti-rokers wordt echter niet geschonden omdat ze nooit gedwongen worden om mee te roken en hun vrijheden worden tot zo goed als niet beperkt aangezien er meer dan voldoende plaatsen zijn waar niet gerookt wordt/mag worden. Als ze zich echter toch begeven naar een plaats waar gerookt wordt dan is dit volledig uit vrije wil.
Als ik in een bushokje ben, in een café, een restaurant, ... en er komt plots een roker opdagen, dan valt die man of vrouw mij aan met schadelijke gifgassen. Dit zijn opzettelijke slagen en verwondingen.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 21:21   #3129
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik vind het grappig dat mensen die resoluut tegen dit verbod zijn, aan de andere kant voor een totaal verbod van andere (en minder schadelijke) drugs zoals marihuana zijn.

Gewoon even terloops..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 22:13   #3130
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik vind het grappig dat mensen die resoluut tegen dit verbod zijn, aan de andere kant voor een totaal verbod van andere (en minder schadelijke) drugs zoals marihuana zijn.

Gewoon even terloops..

Ook gewoon even terloops...

Wat zijn de risico's?

* Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.

* Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt 'flippen' genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.

* Het 'flippen' door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.

* THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.

* Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, 'blowen' ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.

* Er zijn aanwijzingen dat er een relatie is tussen cannabisgebruik en het ontstaan van psychische stoornissen zoals schizofrenie, depressie en angst.

* Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.

* De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.

* THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.

* Naarmate je meer of vaker gebruikt loop je meer risico.

Bron: http://www.trimbos.nl/default640.html
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 22:39   #3131
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... ....

In opdracht van de Stichting tegen Kanker...onpartijdig kunt ge die al niet noemen in dit debat en die zullen vervolgens alleen maar cijfers bekend maken die in hun kraam passen.
...
Het sjokeert me dat je vermoedt dat wetenschapslui, zoals artsen-kankerspesialisten en gespesialiseerde biologen enz. - en dan vooral die spesialisten onder hen die zich bezig houden met fundamenteel onderzoek, zouden verzwijgen mochten ze tot de konstatatie komen dat door vernieuwende inzichten in hun onderzoeken, zou blijken dat het toch iets anders is dan de nikotine en de teer, die een rol speelt bij het verhoogde risiko op kanker.

Wantrouw wel 'wetenschapslui' die een bepaalde agenda hebben (politiek geïnspireerd vb.) maar zelfs dan nog niet altijd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 22:41   #3132
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ok, dan kom ik jou morgen vermoorden.
Dat gaat u zuur opbreken, vrees ik. Moorden is nog steeds illegaal.
Oud 4 december 2008, 22:43   #3133
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik in een bushokje ben, in een café, een restaurant, ... en er komt plots een roker opdagen, dan valt die man of vrouw mij aan met schadelijke gifgassen. Dit zijn opzettelijke slagen en verwondingen.
Dat dat opzettelijke slagen en verwondingen, die juridisch vervolgd behoren te worden, zou zijn, is niet waar. U weet namelijk dat u, als u in een café bent (de eigendom van iemand anders), u daarop kan rekenen met een redelijke waarschijnlijkheid, zeker als een bordje ter waarschuwing hangt. Dat maakt wel degelijk u verantwoordelijk voor uw aanwezigheid daar - en niet iemand anders.
Oud 4 december 2008, 22:53   #3134
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die gasten die hier blijven redeneren dat het de kaffee-eigenaar is die behoort te kunnen beslissen of hij de volkgezondheid aan zijn laars lapt, gaan toch verschieten eens die wet gestemd zal zijn.

Want dan gaat wel blijken hoe de vork aan de steel zit.

Net zoals hij aan de steel zit momenteel reeds, in privé sportakkomodaties.

Voor de rest wordt eigenlijk nog weinig gezegd over het aspekt dat van de kaffee-rookverbod-maatregel een preventief effekt zal uitgaan: er zullen iets minder jonge gasten beginnen te roken, er zullen iets meer rokers die willen stoppen ook effektief lukken om blijvend te stoppen met roken, en ... een gemiddelde rokende kaffeebezoeker zal wellicht iets minder roken op zijn uitgangsavond ..
en om zo'n preventief effekt te bereiken zijn inderdaad "ambeterende maatregelen nodig, zoals daar ook reeds maatregelen getroffen zijn: hogere kostprijs, niet roken op 't werk, lelijke foto's op de pakjes ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 december 2008, 22:55   #3135
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Schoofzak; als je het onderscheid niet kent of niet wenst te maken tussen is en ought heeft discussieren tout court niet zoveel zin, he. Dan kan je je pc afzetten en gewoon wachten op het rookverbod.
Oud 4 december 2008, 22:59   #3136
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ter verduidelijking: Elk rokerscafé moet aan de ingang een plakaat hangen dat er binnen mag gerookt worden.

Zodat iedereen weet dat er binnen altijd iemand kan binnenkomen die rookt. Een rokersverbod in bushokjes lijkt mij evident omdat hiervoor geen alternatieven bestaan. Als ik ergens de bus wil pakken dan moet ik wel in dat bushokje gaan staan.

Dat van die opzettelijke slagen en verwondingen is belachelijk: Als ge iets claimt dan moet ge die schade en het oorzakelijk verband ook bewijzen en probeer maar eens te bewijzen dat gij schade hebt geleden door efkes in de rook te gaan staan van persoon X, laat staan de omvang van de schade...
Oud 4 december 2008, 23:03   #3137
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die gasten die hier blijven redeneren dat het de kaffee-eigenaar is die behoort te kunnen beslissen of hij de volkgezondheid aan zijn laars lapt, gaan toch verschieten eens die wet gestemd zal zijn.

Want dan gaat wel blijken hoe de vork aan de steel zit.

Net zoals hij aan de steel zit momenteel reeds, in privé sportakkomodaties.

Voor de rest wordt eigenlijk nog weinig gezegd over het aspekt dat van de kaffee-rookverbod-maatregel een preventief effekt zal uitgaan: er zullen iets minder jonge gasten beginnen te roken, er zullen iets meer rokers die willen stoppen ook effektief lukken om blijvend te stoppen met roken, en ... een gemiddelde rokende kaffeebezoeker zal wellicht iets minder roken op zijn uitgangsavond ..
en om zo'n preventief effekt te bereiken zijn inderdaad "ambeterende maatregelen nodig, zoals daar ook reeds maatregelen getroffen zijn: hogere kostprijs, niet roken op 't werk, lelijke foto's op de pakjes ...
Het is niet de taak van de overheid om de mensen van het roken te houden. Iedereen is baas over eigen lichaam en dus heeft de overheid schadelijke leefgewoontes niet te verbieden of aan banden te leggen.

Gaat de overheid binnenkort ook verbieden om depressief te zijn aangezien dat de kans op zelfmoord verhoogt?
Oud 4 december 2008, 23:10   #3138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schoofzak; als je het onderscheid niet kent of niet wenst te maken tussen is en ought heeft discussieren tout court niet zoveel zin, he. Dan kan je je pc afzetten en gewoon wachten op het rookverbod.
Ik ken het onderscheid wel degelijk, en ik wens het (zoals in deze draad bedoeld) zelfs zoveel als mogelijk te behouden: het zou zo moeten zijn en het zou zo moeten blijven dat wetten van toepassing kunnen zijn naargelang een plaats privé is, naargelang ze openbaar is door bestemming, naargelang ze publiek is .. enz.

En ik zal zeker mijn pc niet afzetten, noch mijn strijd tegen hinder door tabaksrook opgeven.

Oud 4 december 2008, 23:11   #3139
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet de taak van de overheid om de mensen van het roken te houden. Iedereen is baas over eigen lichaam en dus heeft de overheid schadelijke leefgewoontes niet te verbieden of aan banden te leggen.

Gaat de overheid binnenkort ook verbieden om depressief te zijn aangezien dat de kans op zelfmoord verhoogt?
Niemand maar dan ook niemand betwist dat de overheid een taak van volksgezondheid heeft;
dus zowel op vlak van tabaksgebruik als van preventie van zelfmoord heeft de overheid een taak.
(Je kan wel diskuteren over hoever die taak gaat, en daarom is het nog niet zo slecht dat die dinges uiteindelijk hun beslag krijgen in een demokratisch verkozen parlement).

Oud 4 december 2008, 23:22   #3140
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken het onderscheid wel degelijk.
Waarom 'vergeet' je het dan hier:

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be