![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#662 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#663 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Félicien Bwanatongo : 5 december 2008 om 19:43. |
|||
|
|
|
|
|
#664 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#665 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
Wat is daar dreiging aan? Dat zie je nu toch ook al in Frankrijk.
|
|
|
#666 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Leuke show alleszins. |
||
|
|
|
|
|
#667 | |
|
Minister
|
Citaat:
Is dat een onverholen dreiging ? En probeer nu eens met ja of nee te antwoorden.
|
|
|
|
#668 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik weet niet of u het doorhebt (ik hoop van wel...), maar Felicien bedoelde met 'jongeren' wel degelijk moslims en andere vreemdelingen.
|
|
|
|
|
|
#669 |
|
Minister
|
Ja, maar, wel zie, kijk, 't lijkt toch wel of den Felicien d'er met gaarne 't lont zou willen insteken.
|
|
|
#670 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
1) ik ben geen nieuw-solidarist, 2) ik ben geen N-SA'er. Ik spreek dus niet in naam van Felicien, maar ben desalniettemin zeker dat hij dat niet zo bedoelde.
|
|
|
#671 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#672 |
|
Banneling
|
Alweer fout. Plato was geen democraat naar liberale normen, die uitging van een individueel recht. Maar uiteraard noemt u dat "geen democraat", het zou er nog aan ontbreken dat u Plato als democraat zou gaan verdedigen. Plato verwierp nu eenmaal het tegennatuurlijke gelijkheidsbeginsel.
|
|
|
|
|
|
#673 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#674 |
|
Banneling
|
Alweer weinig van gemerkt nochtans. Wat wel opgemerkt kan worden, is dat u niet bepaalt uitblinkt in zinvolle bijdragen tot discussie. Wat doet u hier eigenlijk?
|
|
|
|
|
|
#675 |
|
Banneling
|
@ Liberalist NL
U had nog een antwoord te goed over "vrijheid" en de valse betekenis die dit heeft binnen het liberalisme. Het vrijheidsprincipe van het liberalisme is gebaseerd op het moderne individualisme, waarbij het uitgaat van een foute antropologie, zowel vanuit beschrijvend als vanuit normatief oogpunt. Deze antropologie gaat uit van een ééndimensionele mens met "onvervreemdbare rechten", ontleend aan een fundamenteel asociale "natuur". Deze abstracte mens gaat ook vooraf aan iedere gemeenschap! Die gemeenschap ontstaat voor een liberaal-"denkende" pas achteraf door "vrij" aangegane contracten met een ruilkarakter. Van deze ééndimensionele mens wordt verwacht dat hij er constant op uit is zijn eigen belang te maximaliseren door volstrekt geen rekening te houden met niet in hoeveelheid uit te drukken argumenten of met waarden die niet voortvloeien uit rationele berekening. Onder het mom van "vrijheid" is er dus een dubbele impuls tot een individualistisch gedrag en tot een louter homo economicus-perspectief dat gepaard gaat met een darwinistische visie op het sociale leven: veralgemeende en permanente concurrentie, een nieuwe versie van de oorlog van allen tegen allen met het oog "de besten" eruit te selecteren. Maar nog afgezien van het feit dat de zuivere en perfecte concurrentie een mythe is, omdat er altijd machtsverhoudingen aan voorafgaan, zegt ze helemaal niets over de waarde van wie is uitgeselecteerd: zowel het ergste als het beste kunnen eruit voortkomen. De evolutie kiest degenen, die het geschiktst zijn om te overleven, maar de mens stelt zich nu juist niet tevreden met louter overleven. Hij geeft zijn leven vorm via een hiërarchie van waarden, waartegenover het liberalisme beweert neutraal te staan omdat de vrijheid van het individu primeert. De mens is van nature niet goed of slecht, maar hij kan beide zijn. In dat opzicht is hij een "open" wezen dat altijd het gevaar loopt zichzelf te overtreffen of zichzelf te verlagen. Maatschappelijke regels en zedelijke voorschriften, instellingen en tradities stellen hem in staat deze altijd aanwezige bedreiging te bezweren door de mens ertoe te brengen te bouwen aan zichzelf, met inachtneming van de normen waarop zijn bestaan berust en die er zin en ijkpunten aan geven. Voor de liberaal zijn deze maatschappelijke regels, zedelijke voorschriften, instellingen, tradities,... een sta-in-de-weg voor hun individuele "vrijheid". "Die vrijheid is niets anders dan het recht op nieuwe vormen van slavernij." (Ernst Jünger over liberale vrijheid) |
|
|
|
|
|
#676 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#677 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Sommige zaken kloppen - anderen zijn gewoon lachwekkend fout. Sorry jongen, maar doe eerst uw huiswerk, he.
|
|
|
|
|
#678 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Liberalen zijn trouwens niet tegen tradities. |
|||||
|
|
|
|
|
#679 | |||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
In ieder geval zijn er verschillende theorieën binnen het liberalisme. Je hebt de rechtsfilosofische fundament van mensen zoals Rothbard en Van Dun, die de rechten van het individu funderen op het feit dat mensen rationeel kunnen denken, i.e. ze kunnen doelen vooropstellen en middelen gebruiken om die te behalen. Langs de andere kant heb je dan het 'irrationele' van de mens - het feit dat ze tradities incorporeren - wat je dan vooral vindt bij Ferguson, Hume, Smith en, in modernere tijden, Von Hayek. Citaat:
Citaat:
Ten tweede: ik vind kwalitatieve argumenten ook belangrijk. 'k snap dat precies niet, dat liberalen zouden vinden dat argumenten die niet kwantitatief uit te drukken zouden zijn niet waardevol zouden zijn? Ten derde: dat is zeker niet waar. Hayek, een van de grootste genieën, heeft zijn hele leven lang niets anders proberen te doen dan uit te leggen dat de waarden, waarop een samenleving drijft, vaak helemaal niets te maken hebben met een rationele calculus. Sommige zaken wel - eigendom heeft ook duidelijk rationele kanten. Maar gedragsnormen - zoals bijvoorbeeld uw hoed afnemen - is niet 'rationeel', in die zin dat het ook anders had kunnen zijn. Maar het feit dat die zaken bestaan - en dat er veel van die zaken bestaan - is essentieel voor een samenleving. Anders kan je nauwelijks samen-leven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nu moet je u het volgende afvragen: in welke samenleving gaan mensen zich het beste ontwikkelen? In een samenleving waarbij alleen maar vrijwillige, vreedzame intereactie getolereerd wordt, waarin geweld jegens anderen, om welke reden dan ook, niet getolereerd wordt of in een samenleving waarbij mensen de overheid - en dus geweld - mogen gebruiken om hun doelen te bereiken? Wat is 'de oorlog van allen tegen allen' en wat is de wereld waarin mensen vreedzaam samenleven? Citaat:
|
|
|
|
|
#680 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|