Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2008, 09:23   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Hoeveel Congolese mensen bent u bereid te laten doodschieten door Europese militairen om daar de vrede te herstellen?
hoeveel Congolese burgers wil u laten afslachten door om beurten rebellen én regeringsleger alvorens in te grijpen ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:26   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoeveel Congolese burgers wil u laten afslachten door om beurten rebellen én regeringsleger alvorens in te grijpen ???
Ik ben niet principieel tegen een militaire interventie. Maar dan moet die goed doordacht en effectief zijn, met een duidelijk doel. En dan moeten dezelfde mensen die nu het hardst staan te roepen om een interventie die militairen voluit steunen en niet beginnen huilen als die militairen straks wat kindsoldaten overhoop schieten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 17:53   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Leg nooit "de morele schuld" bij diegenen die niks te maken hebben met een conflict.....

Eindloos veel efficienter zou nu een extreem harde aanpak (met gebruik van dodelijk geweld) zijn van de tientallen,meestal Oost-Europese en Centraal-Aziatische wapentraficanten die gans Afrika overspoeld hebben met AK47's.....,en die elders hoogstwaarschijnlijk ook de Taliban en Al-Quada van "spullen" blijven voorzien...

Laatst gewijzigd door kelt : 8 december 2008 om 17:55.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 18:57   #24
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eindloos veel efficienter zou nu een extreem harde aanpak (met gebruik van dodelijk geweld) zijn van de tientallen,meestal Oost-Europese en Centraal-Aziatische wapentraficanten die gans Afrika overspoeld hebben met AK47's.....,en die elders hoogstwaarschijnlijk ook de Taliban en Al-Quada van "spullen" blijven voorzien...
Zeer juist, al ligt dat juridisch zeer moeilijk.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 19:53   #25
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Hoeveel Congolese mensen bent u bereid te laten doodschieten door Europese militairen om daar de vrede te herstellen?

Desnoods alle Congolezen die onschuldige burgers en kinderen geen normaal leven gunnen.
Oud 9 december 2008, 08:43   #26
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Desnoods alle Congolezen die onschuldige burgers en kinderen geen normaal leven gunnen.
Dat lijkt mij consequent.
Oud 9 december 2008, 08:50   #27
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Seg, astablief hé taalnormjanet, Nederlands komt van Latijn dus stop eens me uw belachelijk Nederlands please.

Het is taalnormjaNNet !!!!!!!!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 12:59   #28
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Met man en macht wilden de blacks in de zestiger jaren hun eigen vrijheid.
Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk...

Citaat:
Dat ze die vrijheid schromelijk misbruiken om elkaar af te maken, is niet ons probleem.
Inderdaad, redelijk harteloos.
Harteloos, vooral als je beseft hoe die rebellen gefinancierd worden. (diamant, goud, coltan). Je kunt in feite stellen dat er mensen sterven voor onze laptops, GSMs, afstandsbedieningen en play stations.
(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/wo...ot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

Citaat:
Kapitalen en kapitalen verdwijnen naar Afrika, zonder dat er maar iets positiefs plaats vindt.
Als er kinderen worden ingeënt tegen ziektes waaraan ze anders zouden sterven, als meer mensen toegang hebben tot drinkwater, tot onderwijs, etc etc, dan zou ik niet zeggen dat er nooit positieve dingen plaatsvinden. Als je hier niet achterstaat omdat je denkt dat het toch een hopeloze zaak is, denk ik dat je redenering niet juist is. Als je gelooft dat elk individu telt, dan blijf je doorgaan met mensen te helpen. Ook als de regio als geheel niet zichtbaar verbetert, blijft het zinvol om de mensen die je wel kunt helpen te helpen.

Citaat:
Ter meerdere glorie van Cap St Jean, Gstaad, Londen en Monaco.
Natuurlijk zullen de Chinezen onze plaats innemen. Dat laat zich vrij eenvoudig beredeneren, maar daardoor besparen wij massaal belastinggeld, dat over de EU landen gezien over een buitensporig bedrag gaat. Een bedrag beter te benutten voor het verbeteren vaan het vaarwegenstelsel binnen de EU zodat de overvolle wegen ontlast kunnen worden. Om maar een voorbeeld te noemen.
De volgende ramp is alweer in aantocht: Zimbabwe. Volledig kaal geplunderd door een marxistische megalomaan die alleen in naam Marxistisch is. Die al het intellect het land uit heeft gejaagd, net zoals Yomo Kenyatta voor hem.
Zimbabwe zat er al wel even aan te komen hé, als je die hyperinflatie en die lege supermarkten zag...
Ook wat er nu in Congo gebeurt was tragisch voorspelbaar. Het was een kwestie van tijd voordat de situatie zou escaleren.
Citaat:
Leg een cordon sanitaire en laat ze op hun eigen continent. En snij de landvasten door. Alleen op die manier dwing je hun politici tot gras eten.
En dat is nu net nodig. Zonder geld beginnnen ze niets.
deze opmerking vind ik echt te onzinnig om er op te reageren
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:01   #29
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Met het cordon sanitaire bedoel ik het aanleggen van een extra obstakel zodat zwart kapitaal uit Afrika, in bezit van hun leiders, niet op Europese banken gezet kan worden. Als u morgen met 100.000 euro naar een correcte bank gaat, kunt u dat geld aan hen niet kwijt zonder een deugdelijke verklaring van herkomst.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 9 december 2008 om 16:02.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:06   #30
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
Het is taalnormjaNNet !!!!!!!!!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:13   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
1) Nederlands aub.
"Het is mooi en eervol voor het Vaderland te sterven."
2) Congo is reeds enige tijd onafhankelijk en behoort dus niet meer tot het Vaderland(of Patria zo u wil).
*zuucht*
Nu hebben flaminganten ook al iets tegen Latijn...
allé, vertoaling ver aa:
<'tis schooen en zocht, veur 't voaderland te staarreve>
Snaptet naa?

Asset voaderland hun nor doar stuurde, was 't toch veur 't voaderland zekers of ni?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 december 2008 om 16:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 17:03   #32
pigeon
Vreemdeling

pigeon's schermafbeelding

Standaard

Niet om me te moeien in dit dubbel debat, maar om even de "zogenaamde" Nederlandskenners van antwoord te dienen ... Nederlands is een GERMAANSE TAAL en geen Romaanse, en dus !!!!NIET!!!! van het Latijn afkomstig.

En nu terug naar ht oorspronkelijk debat Congo
pigeon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 17:17   #33
D'ARTOIS

Standaard

@ Morgen:

citaat:
Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk.

A: Dan moet je dat wel kunnen. Langdurig wanbeleid geeft aan van niet!

citaat:
Harteloos, vooral als je beseft hoe die rebellen gefinancierd worden. (diamant, goud, coltan). Je kunt in feite stellen dat er mensen sterven voor onze laptops, GSMs, afstandsbedieningen en play stations.
(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/wo...ot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

A: Complete onzin - U laat het voorkomen alsof wij de rebellen financieren.
Zij verkopen via tussenhandelaren hun al dan niet illegaal gewonnen producten. Het val niet uit te maken wat uit Afrika komt, tenzij je insider bent, om uit te maken wat legaal of illegaal is. En wat is dan nog legaal te noemen. Kletsica dus!

citaat:
Als er kinderen worden ingeënt tegen ziektes waaraan ze anders zouden sterven, als meer mensen toegang hebben tot drinkwater, tot onderwijs, etc etc, dan zou ik niet zeggen dat er nooit positieve dingen plaatsvinden. Als je hier niet achterstaat omdat je denkt dat het toch een hopeloze zaak is, denk ik dat je redenering niet juist is. Als je gelooft dat elk individu telt, dan blijf je doorgaan met mensen te helpen. Ook als de regio als geheel niet zichtbaar verbetert, blijft het zinvol om de mensen die je wel kunt helpen te helpen.

A: Het zijn wij die de kolen uit het vuur mogen halen. De afrikaan is als een berg: hij beweegt niet!
De schuld ligt inderdaad bij onze politici: zij hebben mensen macht gegeven die ze niet verdienden noch op een goede manier konden gebruiken. Uitsluitend misbruik en verrijking was het resultaat.

citaat:
Zimbabwe zat er al wel even aan te komen hé, als je die hyperinflatie en die lege supermarkten zag...
Ook wat er nu in Congo gebeurt was tragisch voorspelbaar. Het was een kwestie van tijd voordat de situatie zou escaleren.

A: Een bewijs temeer van totaal onvermogen, machtswellust en megalomanie bij de Afrikaanse bestuurders.
Oud 9 december 2008, 18:18   #34
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
A: Dan moet je dat wel kunnen. Langdurig wanbeleid geeft aan van niet!
Die staten en hun grenzen zijn niet op dezelfde manier gegroeid als bij ons hé, hetzelfde voor democratische normen etc. Het zou een klein wonder geweest zijn als de overgang van kolonie naar democratie van de eerste keer probleemloos geslaagd was. Terugkeer naar een koloniale toestand is hoe dan ook geen optie.

Citaat:
A: Complete onzin - U laat het voorkomen alsof wij de rebellen financieren.
Zij verkopen via tussenhandelaren hun al dan niet illegaal gewonnen producten. Het val niet uit te maken wat uit Afrika komt, tenzij je insider bent, om uit te maken wat legaal of illegaal is. En wat is dan nog legaal te noemen. Kletsica dus!
Natuurlijk financieren wij die rebellen niet vrijwillig. Maar het valt wel degelijk te achterhalen waar die dingen vandaan komen. 80% van de coltanmijnen bevindt zich in Congo. Er zijn hier jaren geleden al VN-rapporten over verschenen. Het loon van een rebel is een veelvoud van dat van een soldaat uit het Congolees leger, waar komt dat geld vandaan denk je? Of het geld waarmee ze zich al jaren weten te bewapenen?
Natuurlijk is het enorm lastig om die illegale ontmijning tegen te gaan temidden van de chaos, het geweld en de corruptie die in oost Congo heerst. Wat jaren geleden had moeten gebeuren is het verbieden van grondstoffen in te voeren uit de conflictregio. Ik zou daar 100% hebben achter gestaan. Want die grondstoffen worden bij ons echt gebruikt om fictieve behoeften te bevredigen (een diamanten oorbel, een gsm of een afstandsbediening), terwijl het geld dat die rebellen ermee verdienen de locale bevolking hun essentiële behoeftes ontzegt (overleven, niet moeten vluchten, niet geterroriseerd en verkracht worden). Ik ben zeker niet tegen het ontginnen van die grondstoffen, maar men had er strenger op moeten toegezien dat die uit regio's komen die stabiel genoeg zijn en dat je geen oorlogsmisdadigers aan het verrijken bent. Je zult misschien nog eens zeggen dat dit echt niet vanzelfsprekend is, maar hoe hard hebben ze geprobeerd denk je?

Citaat:
A: Het zijn wij die de kolen uit het vuur mogen halen. De afrikaan is als een berg: hij beweegt niet!
Voor een Europese troepenmacht zou de tussenkomst die er hopelijk komt een relatief kleine inspanning zijn. Die rebellen beschikken lang niet dezelfde technologie of opleiding als onze militairen.
En dat de Afrikaan een berg is die niet beweegt zou ik niet zomaar zeggen. Ik denk niet dat u zich kunt voorstellen wat die moeders daar doen om hun kinderen in leven te houden.

Citaat:
De schuld ligt inderdaad bij onze politici: zij hebben mensen macht gegeven die ze niet verdienden noch op een goede manier konden gebruiken. Uitsluitend misbruik en verrijking was het resultaat.
Ik denk dat het vooral de schuld is van de geschiedenis. Ik denk niet dat we de schuld bij één groep mensen in één tijdberk kunnen leggen.

Laatst gewijzigd door morgen : 9 december 2008 om 18:21.
Oud 9 december 2008, 18:35   #35
D'ARTOIS

Standaard

@ Morgen

Je vergeet dat ik de Congo heel goed ken, van Kisangani tot de Longatshimo. Ik zeg dus niet zo maar wat.
Wat die moeders betreft, tuurlijk- op het menselijke vlak zulen we het heus wel eens zijn, maar alles wat naar politici ruikt zijn mijn natuurlijke vijanden.
Oud 9 december 2008, 19:32   #36
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
@ Morgen

Je vergeet dat ik de Congo heel goed ken, van Kisangani tot de Longatshimo. Ik zeg dus niet zo maar wat.
Wat die moeders betreft, tuurlijk- op het menselijke vlak zulen we het heus wel eens zijn, maar alles wat naar politici ruikt zijn mijn natuurlijke vijanden.
Bent u er geweest? Voor die politici heb ik ook geen goed woord hoor. Ik ken ook nog niet alle Afrikaanse leiders moet ik toegeven.
Oud 10 december 2008, 03:50   #37
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Morgen

Er zijn voldoende mensen die Congo kennen en die compleet andere dingen zeggen.
Oud 10 december 2008, 08:31   #38
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morgen Bekijk bericht
Die staten en hun grenzen zijn niet op dezelfde manier gegroeid als bij ons hé, hetzelfde voor democratische normen etc. Het zou een klein wonder geweest zijn als de overgang van kolonie naar democratie van de eerste keer probleemloos geslaagd was. Terugkeer naar een koloniale toestand is hoe dan ook geen optie.
Toch een beetje nuancering:

Er zijn voorbeelden van kolonies die zich dankzij een goed beleid voortreffelijk hebben weten te ontwikkelen. Het feit dat Congo sinds de onafhankelijkheid minder ontwikkeld is geworden moet wel degelijk in de eerste plaats op het conto van de Congolese machthebbers geschreven worden.
Oud 10 december 2008, 08:34   #39
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morgen Bekijk bericht
Natuurlijk financieren wij die rebellen niet vrijwillig. Maar het valt wel degelijk te achterhalen waar die dingen vandaan komen. 80% van de coltanmijnen bevindt zich in Congo. Er zijn hier jaren geleden al VN-rapporten over verschenen. Het loon van een rebel is een veelvoud van dat van een soldaat uit het Congolees leger, waar komt dat geld vandaan denk je? Of het geld waarmee ze zich al jaren weten te bewapenen?
Natuurlijk is het enorm lastig om die illegale ontmijning tegen te gaan temidden van de chaos, het geweld en de corruptie die in oost Congo heerst. Wat jaren geleden had moeten gebeuren is het verbieden van grondstoffen in te voeren uit de conflictregio. Ik zou daar 100% hebben achter gestaan. Want die grondstoffen worden bij ons echt gebruikt om fictieve behoeften te bevredigen (een diamanten oorbel, een gsm of een afstandsbediening), terwijl het geld dat die rebellen ermee verdienen de locale bevolking hun essentiële behoeftes ontzegt (overleven, niet moeten vluchten, niet geterroriseerd en verkracht worden). Ik ben zeker niet tegen het ontginnen van die grondstoffen, maar men had er strenger op moeten toegezien dat die uit regio's komen die stabiel genoeg zijn en dat je geen oorlogsmisdadigers aan het verrijken bent. Je zult misschien nog eens zeggen dat dit echt niet vanzelfsprekend is, maar hoe hard hebben ze geprobeerd denk je?
U zou dus een totale boycot op Congolese export willen invoeren. Nog afgezien van het feit dat zoiet logistiek volkomen onmogelijk is moet u mij eens uitleggen hoe de Congolese bevolking daarmee geholpen zou zijn. Ik denk dat u ook weinig tot geen Congolese medestanders zult vinden voor uw boycot van Congolese producten.
Oud 10 december 2008, 12:55   #40
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Er zijn voldoende mensen die Congo kennen en die compleet andere dingen zeggen.
Prachtig toch! Zeker uit België?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be