![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ja MWI is ontstaan uit onbegrip van en inertie tegen 't onzekerheidsprincipe, uit de oude kwantum mechanica dus. Net zoals Schrödinger het katten gedachte-experiment heeft opgezet om het (in zijn ogen) belachelijke (niet deterministische karakter) van de vroege kwantum mechanica te onderstrepen. De uitspraak van Feynman moet je ook in zijn tijdsgeest plaatsen. Zelfs Einstein wilde de consequenties van de kwantum mechanica niet aanvaarden. De theorie gooit ongeveer alles op z'n kop, natuurlijk kon toendertijd ongeveer niemand uit "t deterministische paradigma ontsnappen. Of wat dacht je ? Kwantum mechanica begrijpen is zo simpel als begrijpen en aanvaarden dat: Zuiver Toeval Bestaat.
![]() |
![]() |
#142 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- The Copenhagen interpretation - Participatory Anthropic Principle (PAP) - Consistent histories - Objective collapse theories - Many worlds - Stochastic mechanics - The decoherence approach - Many minds - Quantum logic - The Bohm interpretation - Transactional interpretation - Relational quantum mechanics - Modal interpretations of quantum theory - Incomplete measurements In elk van deze interpretaties zitten wel enkele paradoxen, de meest bekende is die kat van Schrödinger in de Copenhagen interpretation. Vandaar dat nog geen enkele wetenschapper tot nu toe met 100% zekerheid durven zeggen dat 1 van deze interpretaties juist/onjuist zou zijn, jij durft dit wel? Citaat:
Hugh Everett III formuleerde MWI in 1957 en ontdekte tegelijkertijd ook een veel sterkere formulatie van het onzekerheidsprincipe, de formulatie die de dag van vandaag nog steeds gebruikt wordt! Maar, je geeft nu toch toe dat die MWI bestaat als theorie en geen SF is, zoals je initieel beweerde, dat is eigenlijk het enige wat ik wilde horen. Citaat:
We moeten dit gewoon aanvaarden als de hand van god? Vele wetenschappers vallen dan bij deze zonder werk want dat is net wat ze proberen te doen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Minister
|
![]() Goe geprobeerd. MWI is pure SF. Het herhalen van 'Many worlds' in jouw lijstje duidt gewoon op lui copy en pasten vanuit
http://en.wikipedia.org/wiki/Interpr...stic_mechanics Heb je 't nu allemaal eigenlijk gelezen? De interpretaties zijn een poging om de kwantum mechanica te verzoenen met een deterministische kijk op de wereld. Hoewel de kwantum mechanica anders "''bewijst'"' wil men het determinisme niet laten varen. Net zo min als men 't onzekerheidsprincipe wil aanvaarden, tenzij het 'veilig' geformuleerd is. Je kan Creationisme perfect en legaal toevoegen aan die lijst. Zeker als je 'Participatory Anthropic Principle' al toegevoegd hebt. Snap je dan niet dat je steeds meer argumenten aan draagt die mijn standpunt bevestigen? En jouw Goddelijke Opmerking is gewoon hilarisch. 't Bevestigd mijn vermoeden van waaruit je reageert. God dobbelt niet ? LOL. Is 't dat waar je naar toe wil ? **NEwsFLash** Kwantum mechanica is daar al heel lang overheen. Bell heeft 't zo duidelijk aangetoond. Er is natuurlijk voor elke idioot wat wils in de interpretaties.
![]() |
#144 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En om op je vorige post terug te komen waarin je de meest beroemde woorden van Feynman plaatst "in z'n tijd" (is nochtans niet zo lang geleden hoor): Dus jij begrijpt QM? Jij begrijpt hoe een elektron zich van punt A naar punt B kan verplaatsen in 0 tijd en zonder de afstand te overbruggen? Jij snapt hoe deze elektronen schijnbaar alle wegen van A naar B kan afleggen. Jij weet of/wanneer de kat van Schrödinger nu effectief sterft? Wil je die wijsheid dan eens delen met de wereld want de andere mensen zijn nog steeds op zoek naar die antwoorden hoor. Wat ook grappig is, is je blijkbaar plots alles weet over MWI, nu weet je ineens wanneer en waarom die theorie zou onwikkeld zijn. Initieel scheen je niet te weten waarover ik het had en wou je dit zeker niet linken aan QM. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En wat betreft jouw vragen. 't Zijn Newtoniaanse vragen. Zo een beetje zoals de vraag: Waarom komt de zon 's morgens op ? Of nog: Waarom schiep God de wereld in slechts 7 dagen ? Of nog: Waarom c een constante maken en ruimte variabel ? Je hebt gelijk. Het is onmogelijk om kwantum mechanica of/en de relativiteits theorie zelfs maar aan te voelen wanneer je blijft steken in het paradigma van 't deterministisch denken. Maar, who cares, zolang je eitjes maar juist gekookt zijn en het 'waar' is dat tegen een deur lopen pijn doet. En bij deze heb ik TOEVALLIG genoegd met je 'gedebatteerd' . Groetjes.
![]() |
![]() |
#146 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De aard van de mens is niet zulke dingen gewoon te aanvaarden zonder te begrijpen, dat weet je even goed als ik. Citaat:
Beschuldig me niet van een bepaald denkpatroon te bezitten omdat ik me niet wil vastpinnen op slechts 1 interpretatie zonder enig bewijs. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ( sorry voor de nogal late reactie Turkse Nederland ... ik was er ven niet )
ja goed hoor.... alleen moet je er ook geen farçe van maken Citaat:
die vergelijking houdt al geen steek zoals ik je al zei Citaat:
maar kom, ik volg je verder even Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 15 december 2008 om 22:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Parlementslid
|
![]() TN heeft het al lang opgegeven in deze draad.
Hij heeft een perfect antwoord gekregen op z'n ballenbak probleem (http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=77), maar hij wil het niet horen denk ik. Spijtig want ik had nog enkele mogelijke verklaringen voor hem klaar die allemaal geen creator nodig hebben. De tweede heb ik net een lang debat met DLB over gehad... |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
Het is al zoveel gezegd: het is niet omdat acties op de hersenen een bepaald effect hebben dat bewustzijn daarom gegenereerd wordt in de hersenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het wishfull thinking gebeurt dus voornamelijk langs uw kant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() Toch wel. Er is is een hele waaier aan feiten dat de wetenschap niet rechtstreeks kan verklaren die een voortbestaan van bewustzijn impliceert zonder fysische lichaam. De wetenschap probeert dit weg te verklaren of negeert het, terwijl ze een voortbestaan van bewustzijn zonder fysisch lichaam niet in overweging nemen, alhoewel het gros aan feiten die gewoonweg rechtsteeks impliceert. Dat dit zij niet doet wijst op dogma en wishfull thinking.
![]() |