Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2008, 15:52   #61
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Meestal gaat lokale werking wel vooraf aan een nationale werking
niet echt. behalve voor Groen!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 15:52   #62
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ben jij een VSB-er?
ja
Oud 23 december 2008, 18:49   #63
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Ik dacht da de BWP-BSP-SP-SP.a ook uit lokale kernen is ontstaan (Gent, Chaleroi,...) en Vlaams Blok komt toch ook uit Antwerpen?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 19:01   #64
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Zowat alle politieke partijen hebben eerst lokale kernen uitgebouwd voor ze begonnen aan een sterke nationale werking.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 19:05   #65
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowat alle politieke partijen hebben eerst lokale kernen uitgebouwd voor ze begonnen aan een sterke nationale werking.
LDD niet hé
En van CD&V zou ik ook niet zeker zijn.

edit: tenzij je JMDD als de belichaming van de Oostendse afdeling beschouwd

Laatst gewijzigd door flamingant : 23 december 2008 om 19:06.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 19:13   #66
Ambiorix

Standaard

Ok, lokale kernen..

ik was dat hier aan't verwarren met lokale vs. nationale thema's, men excuses
Oud 24 december 2008, 13:40   #67
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

V-SB? Wat voor een raar lelijk beest is me dat? Ik hoorde daar nog nooit van!

Tzal wel een stelletje losers zijn.........................
Oud 24 december 2008, 13:51   #68
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft V-SB nu eigenlijk al een actieve werking? Want voor mij komt het over als een beweging/partij die enkel op een nationaal vlak bestaat, maar blijkbaar allergisch is aan een lokale werking (terwijl daar net de kracht van organisaties in schuilt).
We zijn helemaal niet 'allergisch' voor lokale werking, integendeel, maar dat doe je ook niet zomaar eh. Zeker niet als de mensen binnen de organisatie zo verspreid over het land zijn. Dan zijn we wel verplicht om eerst een goede basis te leggen, zowel inhoudelijk als organisatorisch, en wanneer er eenmaal genoeg mensen zijn op één bepaalde plaats kunnen die aan een lokale werking beginnen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 13:53   #69
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
V-SB? Wat voor een raar lelijk beest is me dat? Ik hoorde daar nog nooit van!

Tzal wel een stelletje losers zijn.........................
Lid worden?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:00   #70
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan staat links voortaan weer synoniem voor 'leve België'?
Nog maar eens een poging om "nationalistische blindheid" en de uwe in het bijzonder eventjes te remediëren :

"Links" staat n o o i t voor enig "nationalisme". De verwarring kan ontstaan doordat "links" zich inzet voor "gelijke kansen voor iedereen" en dus indien er in en door een staat een "minderheid" manifest gediscrimineerd en achteruitgesteld zou worden (en dat geberud inderdaad hert en der op deze planeet) zal "links" zich achter deze onderdrukten scharen ; dit verwarren met enige vorm van "nationalistische eigenwaan dat het ene "volk" (whatever that means) afzonderlijke speciale geboorterechten zou hebben die het onderscheid en zou moeten bevoordeligen t.o.v. anderen is aberrant.

Zelfs v-sb is in mijn ogen nooit een uitgesproken "vlaamsnationalistische" beweging geweest : ze zagen meer in afzonderlijke staatsstructuren om zodoende discriminaties tussen "de mensen" te bestrijden. De discussie tussen v-sb en andere linkse bewegingen/partijen ging eerder over de prioriteiten om in de eerste plaats het kapitalistische of neoliberale systeem te bestrijden dan wel een "ontvoorgdingsstrijd" te leveren (ten bate van alle europese mlinderheden, eerder dan ten bate van het "eigen volk".

De pertinente op te lossen vraag is : hoe onafhankelijk kan je zijn ?
Als individu, als familie, als gemeenschap, als stad/dorp, als landstreek, als staat....

Of nu België en /of Vlaanderen : kunnen wij ons leger inzetten naar willekeur ? Kunnen wij onze munt reëvaluren of devalueren ? Kunnen wij voldoende voedsel voor ons "eigen volk" produceren ? Kunnen wij een klimaatcrisis afwenden ?

Bekijk Uw eigen huishouden : welke voorwerpen zijn er "Made in Flanders" ?

De economische welvaart van Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland enz.. stoelt voornamelijk op de samenwerkinjg binnen een EU verband dat in wezen totaal tegengesteld is aan Nationalistische verzuchtingen.

De huidige generatie van 20/30 ers is blijkbaar vlug vergeten dat Europa als
motor van de technologische vooruitgang, eveneens de motor was van deze vooruitgang op gebied van het vernietigen van menselijk leven op industriële schaal geïnspireerd door nationalistische en etnische motieven. De generatie die deze verantwoordelijkheid mede droegen hebben in de jaren 50 - 60 besloten deze koers niet meer te varen en zijn er in geslaggd deze aberrante nationlistische ideologieën achter zich te laten.

Het is een ongelofelijk contrast om nationalistische propaganda te vergelijken met een werkelijkheid waar individuën gewoonlijk wars van wat hun zogezegd scheidt uiterst collegiaal en vriendschappelijk met elkaar kunnen samenwerken en samen plezier maken.

Ik wens U een prettig kerstfeest, een gelukkig nieuwjaar, meer gelijke kansen voor iedereen een goede gezondheid en vrede in 2009.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:13   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Formeel gezien heeft de V-SB zich eigenlijk nooit als nationalistische beweging geuit. Dat is eigenlijk nooit echt ter sprake gekomen, de basisideeën worden door iedereen gedragen maar of die nu 'nationalistisch' zijn of niet is zelfs nooit onderwerp van discussie geweest en zal van de definitie van 'nationalisme' afhangen. Roger heeft een definitie die links-nationalisme uitsluit, ik heb een definitie die links-nationalisme zelfs linkser beschouwt dan links-globalisme of 'andersglobalisme'.
Oud 24 december 2008, 14:18   #72
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Formeel gezien heeft de V-SB zich eigenlijk nooit als nationalistische beweging geuit. Dat is eigenlijk nooit echt ter sprake gekomen, de basisideeën worden door iedereen gedragen maar of die nu 'nationalistisch' zijn of niet is zelfs nooit onderwerp van discussie geweest en zal van de definitie van 'nationalisme' afhangen. Roger heeft een definitie die links-nationalisme uitsluit, ik heb een definitie die links-nationalisme zelfs linkser beschouwt dan links-globalisme of 'andersglobalisme'.
& wij komen zeer goed overeen : want dat is in wezen een kwestie van meer peper of meer zout in het kerstdiner.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:19   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
"Links" staat n o o i t voor enig "nationalisme". De verwarring kan ontstaan doordat "links" zich inzet voor "gelijke kansen voor iedereen" en dus indien er in en door een staat een "minderheid" manifest gediscrimineerd en achteruitgesteld zou worden (en dat geberud inderdaad hert en der op deze planeet) zal "links" zich achter deze onderdrukten scharen ; dit verwarren met enige vorm van "nationalistische eigenwaan dat het ene "volk" (whatever that means) afzonderlijke speciale geboorterechten zou hebben die het onderscheid en zou moeten bevoordeligen t.o.v. anderen is aberrant.
Je maakt geen onderscheid tussen inclusief en exclusief nationalisme. Exclusief nationalisme definieert de natie op basis van bloed en ras en eventueel ook taal, en wil alle niet-eigen invloeden weren. Inclusief nationalisme gaat uit van een nationale culturele ruimte waarbinnen naast de 'leitkultur' ook subculturen en nevenculturen bestaan. Ik zie perfect een Vlaamse natie mogelijk waarbinnen een Franse gemeenschap bestaat. Ben ik nu een nationalist of niet? Sommigen zullen zeggen van wel, anderen van niet, afhankelijk van hun ideologische invulling. Ik beschouw mijzelf wel als een links-nationalist en internationalist, wat volgens mij twee synoniemen zijn. Eigenlijk hanteer ik liever het begrip 'naciarismo', maar jij bent waarschijnlijk de enige hier die dat woord zal begrijpen
Oud 24 december 2008, 14:34   #74
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je maakt geen onderscheid tussen inclusief en exclusief nationalisme. Exclusief nationalisme definieert de natie op basis van bloed en ras en eventueel ook taal, en wil alle niet-eigen invloeden weren. Inclusief nationalisme gaat uit van een nationale culturele ruimte waarbinnen naast de 'leitkultur' ook subculturen en nevenculturen bestaan. Ik zie perfect een Vlaamse natie mogelijk waarbinnen een Franse gemeenschap bestaat. Ben ik nu een nationalist of niet? Sommigen zullen zeggen van wel, anderen van niet, afhankelijk van hun ideologische invulling. Ik beschouw mijzelf wel als een links-nationalist en internationalist, wat volgens mij twee synoniemen zijn. Eigenlijk hanteer ik liever het begrip 'naciarismo', maar jij bent waarschijnlijk de enige hier die dat woord zal begrijpen
Jouw 'links-nationalisme' of 'inclusief nationalisme' is prima te plaatsen binnen 'links' als onderdeel van de klassieke klassenstrijd en als voortzetting van de Vlaamse ontvoogding, wat per definitie een emancipatiebeweging is.
Ik ben het er zelfs mee eens en ik ben niet eens links.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:36   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn helemaal niet 'allergisch' voor lokale werking, integendeel, maar dat doe je ook niet zomaar eh. Zeker niet als de mensen binnen de organisatie zo verspreid over het land zijn. Dan zijn we wel verplicht om eerst een goede basis te leggen, zowel inhoudelijk als organisatorisch, en wanneer er eenmaal genoeg mensen zijn op één bepaalde plaats kunnen die aan een lokale werking beginnen.
De Nederlandse SP is lokaal begonnen (Oss en omgeving) en heeft zich daaruit verspreid over het hele land.
Ik denk dat voor beide opties wat te zeggen is.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:46   #76
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een tip voor de VSB-ers: leg een lijst aan van forummers die je kan contacteren voor een handtekening als het nodig is. Dat kan bv. door hier een draad te openen met dat doel, waarop alle forummers die dat wensen hun akkoord kunnen geven. Of door een groep te starten op Facebook. Zo verzamel je contacten voor als het moment daar is.
2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 17:11   #77
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Een partij zoals VSB is nodig, aangezien links momenteel te verknocht is aan B. Naar mijn mening is er potentieel voor een partij als jullie, linkse regionalisten.

Met een linkse partij in het pro-Vlaamse kamp zou ook het beeld van een "rechts" Vlaanderen toch bijgesteld worden.

Ik beschouw mijzelf eerder als centrist, mijn meningen lopen over in links en rechts. Doch vanwege mijn Vlaamsgezindheid is het onmogelijk voor mij om op de huidige grote linkse partijen te stemmen. Ik denk dat heel wat mensen er ook zo over denken.

Alé, dat denk ik als Brabants boerke toch.
Oud 24 december 2008, 17:23   #78
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Een partij zoals VSB is nodig, aangezien links momenteel te verknocht is aan B. Naar mijn mening is er potentieel voor een partij als jullie, linkse regionalisten.
Overschot van gelijk. Ik zou de PVDA nog leuk vinden omdat ze echt sociale programma's opzetten, maar intussen zo belgicistisch zijn dat ik er van moet kotsen.

Doorstart van de V-SB is dus wel gewensd. Ik wil ook bij "klein-links" een flamingante fractie zien. Kan een der leden ons vertellen wie de nieuwe inspirator wordt nu MCielen er de brui aan geeft?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 17:51   #79
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik wil ook bij "klein-links" een flamingante fractie zien.
Een fractie maar? Ik ga voor de dominantie

Citaat:
Kan een der leden ons vertellen wie de nieuwe inspirator wordt nu MCielen er de brui aan geeft?
De V-SB is een collectief project, en heeft nooit afgehangen van één persoon, niet qua werking en al evenmin qua ideologie. Daarom vind ik de vraag "wie de nieuwe inspirator wordt" niet echt relevant.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 18:13   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Overschot van gelijk. Ik zou de PVDA nog leuk vinden omdat ze echt sociale programma's opzetten, maar intussen zo belgicistisch zijn dat ik er van moet kotsen.
Waarom is anti-belgicisme een doel op zich?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be