Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2008, 13:17   #1761
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat Bekijk bericht
Hmmmm... deze topic gaat, als ik me niet vergis, over cannabis en ik reageerde op de reactie van een wietlover die vertelde dat tabak veel ongezonder is dan wiet...
Deze topic gaat eigenlijk over drugsbeleid.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:21   #1762
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hmmmm... deze topic gaat, als ik me niet vergis, over cannabis en ik reageerde op de reactie van een wietlover die vertelde dat tabak veel ongezonder is dan wiet...
1) er worden bij cannabisgebruikers per capita veel minder joints gerookt in vergelijking met sigaretten bij tabaksverslaafden.
2) cannabis an sich is niet schadelijk, het is de verbranding ervan. Het consumeren kan ook en zelfs beter op andere manieren gebeuren.

Daarom herhaal ik: we moeten eerst prioriteit geven aan het bannen van tabak. De doden die nu massaal vallen zijn te wijten aan tabakgebruik, niet aan cannabisgebruik, Chipie.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:22   #1763
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
De stelling dat drugs geen kwaad kan zolang het maar legaal is raakt ook kant noch wal.
Dat de omgekeerde stelling ('drugs kan geen kwaad, zolang het maar illegaal is') ook kant noch wal raakt, is de laatste decennia zelfs ten overvloede bewezen. De stelling dat drugs minder kwaad kunnen als ze in een gecontroleerd legaal circuit worden geproduceerd, verdeeld en gebruikt, is nog met geen enkel redelijk argument weerlegd.
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:38   #1764
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
1) er worden bij cannabisgebruikers per capita veel minder joints gerookt in vergelijking met sigaretten bij tabaksverslaafden.
2) cannabis an sich is niet schadelijk, het is de verbranding ervan. Het consumeren kan ook en zelfs beter op andere manieren gebeuren.

Daarom herhaal ik: we moeten eerst prioriteit geven aan het bannen van tabak. De doden die nu massaal vallen zijn te wijten aan tabakgebruik, niet aan cannabisgebruik, Chipie.
Cannabis an sich is waarschijnlijk inderdaad niet schadelijk... Het is de verbranding ervan.
Tabak an sich is waarschijnlijk ook niet gevaarlijk... Het is de verbranding ervan.
Alcohol an sich is waarschijnlijk ook niet gevaarlijk... Het is het drinker ervan...

Toevallig lees ik in NU.NL (beter nu dan nooit ):
Rook van wiet veel giftiger dan van tabak

Rook van cannabis bevat veel meer schadelijke gifstoffen dan tabaksrook. Het vermoeden was er al, maar Canadese wetenschappers hebben nu precies aangetoond hoe gevaarlijk het inhaleren van cannabisrook is.

De rook van cannabis heeft twintig keer zoveel amonia in zich dan sigarettenrook. Ook zit er vijf keer zoveel cyanide en nitrogeen oxide in de rook van de softdrug. Deze stoffen verhogen het risico op hart- en longschade. Amonia vergroot de kans op kanker.

Eerder onderzoek wees uit dat de rook van cannabis meer schade aanricht, doordat zij vaak dieper wordt geïnhaleerd dan sigarettenrook. Nu is echter gebleken dat ook de stoffen in de cannabisrook zelf schadelijker zijn. Op haar beurt bevat sigarettenrook meer stoffen die tot onvruchtbaarheid kunnen leiden.
http://www.nu.nl/gezondheid/1361560/...van-tabak.html

Je beweert ook:

"Het consumeren kan ook en zelfs beter op andere manieren gebeuren."

Op welke manier dan? Je bedoelt toch niet het 'eten' want dat wordt over 't algemeen nog als gevaarlijker beschouwd...
Seg schat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 14:12   #1765
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op welke manier dan? Je bedoelt toch niet het 'eten' want dat wordt over 't algemeen nog als gevaarlijker beschouwd...
Alleen door mensen die hun kennis van horen zeggen hebben.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 14:18   #1766
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Alleen door mensen die hun kennis van horen zeggen hebben.
Zou het Trimbos en andere instituten, die daar dagdagelijks mee bezig zijn, dat maar weten van horen zeggen?
Oud 26 december 2008, 14:35   #1767
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het Trimbos en andere instituten, die daar dagdagelijks mee bezig zijn, dat maar weten van horen zeggen?
Ik denk het wel want qua domheid kan het tellen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 14:48   #1768
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Vandaar dat we het aanbod van legale drugs niet moeten uitbreiden.

Zijn er cijfers bekend tussen de relatie van een roker en een roker die cannabis gebruikt? Ik bedoel: is een door cannabis gedrogeerde per definitie een gebruiker van tabak of zijn er onder die gedrogeerden personen bij die nooit tabak gebruikt hebben en meteen het illegale circuit ingedoken zijn?
Als we door het aanbod van bepaalde drugs te legaliseren meer greep krijgen op de drugmarkt (illegaal en legaal) en de schade veroorzaakt door druggebruik kunnen beperken, denk ik dat dit wel te overwegen valt. Als je geen speler bent op de markt, heb je helemaal niets te zeggen over het aanbod.

Er zijn cijfers bekend van vergelijkingen tussen tabaksrokers, pure wietrokers, en mensen die mengen. In de VS wordt meer puur gerookt. Hoewel men echt al hard geprobeerd heeft in verschillende studies om een oorzakelijk of statistisch verband te leggen tussen cannabisgebruik en kanker, komt men niet verder dan 'aanwijzingen' die elkaar tegenspreken, afhankelijk van welk onderzoek je leest. Ook de wetenschap wordt vertroebeld door ideologische druk, waarschijnlijk van beide zijden. Feit is dat je door de illegaliteit ook totaal geen vat hebt op de manier waarop cannabis wordt gebruikt. In een gereguleerde markt zou je alternatieven voor gerookte cannabis kunnen promoten.

Als je Engels begrijpt:
http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6891 of http://www.cancerhelp.org.uk/help/de...asp?page=22473
Oud 26 december 2008, 15:14   #1769
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Je beweert ook:

daar is nog geen enkele cannabis consument doodgegaan aan een overdosis. Een overdosis tabak daarentegen moet ge bekopen met uw leven.
Oud 26 december 2008, 15:32   #1770
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
daar is nog geen enkele cannabis consument doodgegaan aan een overdosis. Een overdosis tabak daarentegen moet ge bekopen met uw leven.
Omdat je toch niet openstaat voor goede raad... doe (vooral rustig) verder...
Oud 26 december 2008, 15:38   #1771
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Cannabis an sich is waarschijnlijk inderdaad niet schadelijk... Het is de verbranding ervan.
Tabak an sich is waarschijnlijk ook niet gevaarlijk... Het is de verbranding ervan.
Alcohol an sich is waarschijnlijk ook niet gevaarlijk... Het is het drinker ervan...

Toevallig lees ik in NU.NL (beter nu dan nooit ):
Rook van wiet veel giftiger dan van tabak

Rook van cannabis bevat veel meer schadelijke gifstoffen dan tabaksrook. Het vermoeden was er al, maar Canadese wetenschappers hebben nu precies aangetoond hoe gevaarlijk het inhaleren van cannabisrook is.

De rook van cannabis heeft twintig keer zoveel amonia in zich dan sigarettenrook. Ook zit er vijf keer zoveel cyanide en nitrogeen oxide in de rook van de softdrug. Deze stoffen verhogen het risico op hart- en longschade. Amonia vergroot de kans op kanker.

Eerder onderzoek wees uit dat de rook van cannabis meer schade aanricht, doordat zij vaak dieper wordt geïnhaleerd dan sigarettenrook. Nu is echter gebleken dat ook de stoffen in de cannabisrook zelf schadelijker zijn. Op haar beurt bevat sigarettenrook meer stoffen die tot onvruchtbaarheid kunnen leiden.
http://www.nu.nl/gezondheid/1361560/...van-tabak.html

Je beweert ook:

Als je al die onheilsberichten over cannabisrook leest, zou het uitstekend zijn als je vanuit de overheid een campagne zou kunnen lanceren die andere gebruiksmethoden aanraadt, zoals het vaporizen en het eten, dat je heel gemakkelijk een heel stuk veiliger kunt maken door wat onderzoek te doen naar dosering. Helaas kan dat niet vanwege het taboe, zodat alles blijft zoals het is. Eten is in elk geval niet gevaarlijker voor de longen. Met 'over 't algemeen' bedoel je waarschijnlijk 'door mij en die ene website, die het heeft over cannabis terwijl het verboden is'. Uw weinig constructieve houding brengt de gezondheid van uw medeburgers in gevaar, schat. Eten is echt beter dan roken, m.i.

Het Canadese onderzoek stopt bij het stellen dat de rookanalyse aangeeft dat het kankerrisico groter is. Wat het onderzoek niet aantoont is dat 20 keer meer amonia resulteert in 20 keer meer kankers. Als dat niet zo is, moet er iets in cannabisrook zitten dat de kankerverwekkende werking van amonia tegenwerkt. Toch spijtig dat die Canadezen gestopt zijn na de analyse van de rook, als ze nog wat verder gezocht hadden, zouden ze misschien een bijkomend middel tegen kanker ontdekt hebben.

Laatst gewijzigd door MartinVeltjen : 26 december 2008 om 15:58.
Oud 26 december 2008, 16:11   #1772
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Als je al die onheilsberichten over cannabisrook leest, zou het uitstekend zijn als je vanuit de overheid een campagne zou kunnen lanceren die andere gebruiksmethoden aanraadt, zoals het vaporizen en het eten, dat je heel gemakkelijk een heel stuk veiliger kunt maken door wat onderzoek te doen naar dosering. Helaas kan dat niet vanwege het taboe, zodat alles blijft zoals het is. Eten is in elk geval niet gevaarlijker voor de longen. Met 'over 't algemeen' bedoel je waarschijnlijk 'door mij en die ene website, die het heeft over cannabis terwijl het verboden is'. Uw weinig constructieve houding brengt de gezondheid van uw medeburgers in gevaar, schat. Eten is echt beter dan roken, m.i.

Het Canadese onderzoek stopt bij het stellen dat de rookanalyse aangeeft dat het kankerrisico groter is. Wat het onderzoek niet aantoont is dat 20 keer meer amonia resulteert in 20 keer meer kankers. Als dat niet zo is, moet er iets in cannabisrook zitten dat de kankerverwekkende werking van amonia tegenwerkt. Toch spijtig dat die Canadezen gestopt zijn na de analyse van de rook, als ze nog wat verder gezocht hadden, zouden ze misschien een bijkomend middel tegen kanker ontdekt hebben.
Het eten van sigaretten schijnt voor de longen ook beter te zijn, zoet...
Oud 26 december 2008, 16:13   #1773
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het eten van sigaretten schijnt voor de longen ook beter te zijn, zoet...
nicotineplijsters zijn een alternatief..

Als iedereen nu nicotineplijsters zou kleven en cannabisthee zou drinken zouden we al een pak minder kankerdoden hebben en ziekenhuiskosten.

Ik blijf erbij, het heeft geen zin om te kappen op cannabis, wanneer de doodsoorzaak bij tabak ligt.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 16:13.
Oud 26 december 2008, 17:09   #1774
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ge moet verdomme echt met uw voeten op de grond staan van de zin voor realiteit, om nog maar te denken aan het illegaal maken (verbieden dus) van tabak.

Voor kannabis heb ik nog geen valabele tegenargumenten gehoord, om mijn visie op de zaak (zoveel mogelijk afraden door gebruikers het ambetant te maken en door dielers te bedenken met verblijven in justitiehotels) te wijzigen.
(ik heb wel veel, zeer veel argumenten gehoord van gebruikers die schrik hebben dat ze zonder hun spul gaan vallen, maar je zal wel vermoeden dat me dat geen zak kan schelen, integendeel)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 17:16   #1775
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moet verdomme echt met uw voeten op de grond staan van de zin voor realiteit, om nog maar te denken aan het illegaal maken (verbieden dus) van tabak.

Voor kannabis heb ik nog geen valabele tegenargumenten gehoord, om mijn visie op de zaak (zoveel mogelijk afraden door gebruikers het ambetant te maken en door dielers te bedenken met verblijven in justitiehotels) te wijzigen.
(ik heb wel veel, zeer veel argumenten gehoord van gebruikers die schrik hebben dat ze zonder hun spul gaan vallen, maar je zal wel vermoeden dat me dat geen zak kan schelen, integendeel)
er zijn ook veel gebruikers die schrik zouden hebben wanneer er sprake zou zijn van tabaksverbod..
(en kan mij dat schelen?)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 17:16.
Oud 26 december 2008, 17:31   #1776
willem1940NLD

Standaard

Is het eigenlijk waar dat cannabis ook een lekker soepkruid zou zijn?
Oud 26 december 2008, 19:16   #1777
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ken je de link geven naar de pagina op de site van het Trimbos instituut waar ze beweren "Op welke manier dan? Je bedoelt toch niet het 'eten' want dat wordt over 't algemeen nog als gevaarlijker beschouwd..."

Laatst gewijzigd door artisjok : 26 december 2008 om 19:16.
Oud 26 december 2008, 19:35   #1778
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Je hebt voldoende realiteitszin om te begrijpen dat je tabak niet kan bannen door het illegaal te maken. Maar voor cannabis heb je die realiteitszin niet?

Voor cannabis heb ik nog geen waardevolle, geldige tegenargumenten gehoord om dit niet te legaliseren.
Ik dacht dat, als je niet antwoordt op mijn bericht, dat dit betekende dat je geen argumenten hebt, dat je akkoord gaat, maar je hebt ze niet gehoord.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1652
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1701

Ik heb dan weer geen argumenten gelezen van gebruikers die schrik hebben dat ze zonder spul gaan vallen. Kan je weergeven waarover dit gaat?
Oud 26 december 2008, 20:09   #1779
Seg schat
Banneling

Standaard

Tja, zei de blinde en hij liep de 100 meter in 7 seconden...
Oud 26 december 2008, 20:19   #1780
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat wel zo zijn dan?

Laatst gewijzigd door Havana : 26 december 2008 om 20:19.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be