![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Juist en de brandstapels ook als ik u zo begin te begrijpen. En de Zwarte Dood en de Pest ook.
Laatst gewijzigd door system : 28 december 2008 om 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Rhiannon : 28 december 2008 om 13:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Gouverneur
|
![]() Het is een onderwerp waarover ik ook al menige keer over het gediscusseerd en over heb gelezen.
Ik zie twee mogelijke 'richtingen' om de kerk te revitaliseren: 1. Ofwel de gepassioneerde participatiekerk, zoals in de USA gepraktiseerd, en zeker niet alleen door de kerken voor de zwarten en de Pinksterbeweging. Het is een algemene tendens, die uiteraard aansluit op de protestante tradities, die wij hier niet kennen. 2. Ofwel moet men terug naar de mystiek. De kerk van het onuitgesprokenen, van het Latijn, van het misterie en van het 'voelen' van God. Ik ben eens toevallig in de abdij van Chevetogne beland en er een Russisch-Orthodoxe viering bijgewoond. Zéér indrukwekkend, al verstond ik er geen woord van. Bij 1. wil men alles verklaren, en bij 2. wordt er niets verklaard. Het zijn twee fundamenteel tegengestelde visies die allebei hun waarde hebben. Maar ze zijn niet te combineren. Men moet kiezen. Wat zeker niet werkt is het halfzachte gedoe dat men tegenwoordig in de kerken hoort. De dienst is mat en onbezield, en staat héél ver van 1. En anderzijds is er geen verwondering, geen mysterie en daarom spreken de rituelen niet aan. En waarom men Bach en de Gregoriaanse gezangen terzijde schuift om ze te vervangen door kinderlijke liedjes die toch niemand meezingt, is me een volledig raadsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementslid
|
![]() Ik zal het nog maar eens corrigeren, het gaat hier dus over de KATHOLIEKE KERK maw het VATICAAN en dat is niet het christendom. Een 80 tal pausen hebben tussen 1200 en 1800 ongeveer 50 miljoen mensen waaronder vooral christenen vervolgd. Dus dat is zeker NIET het christendom. Dit is volledig ten laste van de katholieke kerk en de pausen. En het ergste is dat geen enkele paus zich hiervoor heeft verontschuldigd. De vorige paus zei dat het de schuld was van "kerkleden" , pardon ?? Kerkleiders zou veel beter zijn, waarom blijven liegen ? Maar zelfs in de 20ste eeuw bleven ze in de boosheid volharden door onder meer akkoorden af te sluiten met Mussolini en Hitler en in Kroatië meer dan 500 000 christenen te vermoorden tijdens WO II. En ook daarvoor natuurlijk geen verontschuldiging ... .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook online kan je heel wat vinden ivm echte kerken als je interesse hebt. Je moet vooral niet te veel mainstream blijven hangen want in zulke kerken gaat het vandaag vaak niet goed. Daarnaast behoren christenen ook hun bijbel zelf te lezen (dagelijks) en te bestuderen. Enkel naar de pastoor luisteren is eigenlijk niet goed want die man kan ook verkeerd zijn en ik heb nog geen pastoor gehoord of gezien die altijd correct is in zijn doctrines. Laatst gewijzigd door dirk001 : 28 december 2008 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() iets zegt mij dat katholieken over het algemeen wat verstandiger zijn dirkske, ondermeer uw fanatieke houding wat evolutie versus creationisme betreft..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Maar wel het grootste deel ervan... Allemaal één pot nat, wat mij betreft. Religies zijn verantwoordelijk voor de gruwelijkste misdaden die de mensheid ooit gekend heeft en dat is imho reden genoeg om die smeerlapperij te verbieden. Religies zijn nergens goed voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toevallig ben ik wel eens in zo'n evangelisch gedrocht geweest. Ik hoorde er dezelfde flauwekul als in de katholieke kerk, maar in een ander jasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door brussel1200 : 28 december 2008 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 december 2008 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De "Protestantse" geloofsgemeenschappen zijn beter bezig...mensen die geloven grijpen direkt op de Bijbel terug ,en exploreren in hun bijeenkomsten die teksten,recht voor hun neus.
Niet,zoals de Katholieke kerk,met een machinaal afgewerkte procedure van "centraal goedgekeurde gezangen en schrijfsels",te vinden in het boekje achterin de stoelen,het is een grote ironie dat in katholieke vieringen niemand een bijbel mee heeft...,want nergens voor nodig ![]() De "Vlaamse" kerk bestaat niet,het is de Katholieke kerk ,en dat Instituut zit al een tijdje bijzonder in de problemen...... Ik beschouw mezelf overigens als atheist Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2008 om 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 december 2008 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() De hertog van alva ook niet vergeten. De Spaanse furie waarbij spaanse soldaten uit boosheid voor hun achterstallige soldij duizenden mensen in Antwerpen hebben uitgemoord.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
En net als Christus Zelf, Die Zich de behandeling vanwege zijn goede vriendin Maria, met een fles dure balsem maar al te graag liet welgevallen (Joh. 12, 1-8), ben ook ik enigszins gevoelig voor decorum. Citaat:
I.p.v. de Kerk te verlaten, en na te trappen (waarvan jij hier een staaltje ten beste geeft) blééf hij erin geloven. Neem me niet kwalijk dat ik je vertel dat ik zijn houding stukken geloofwaardiger - en vooral: stukken moediger - vind dan die van jou. Mij zal je met al dat natrappen geenszins overtuigen. Wellicht wel hier een daar een verdwaalde ziel, die van overtuiging verandert zoals ik elke ochtend van ondergoed verander. Citaat:
Of dacht je dat ik bij mijn pastoor te rade ben gegaan inzake mijn interpretatie van Genesis 1, die mijlenver afligt van de jouwe? Dacht je dat katholieken hun geloof voornamelijk via hun pastoor opdoen? Dan ken je toch niet echt de rol van een priester hoor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot de protestanten, die "nationale" Kerken kennen, is de katholieke Kerk één wereldwijd instituut. Een "Vlaamse" Kerk bestaat dus niet, evenmin als een "Franse", een "Chinese" of een "Argentijnse". Dat heeft - althans in theorie - tenminste het voordeel dat geen enkele nationaliteit deze Kerk kan "claimen". In Lourdes bijvoorbeeld, ziet men niet zo graag de pelgrims achter één of andere nationale vlag aanlopen, of achter andere tekens waardoor mensen zich van anderen onderscheiden. Men dringt er al jaren op aan om dergelijke "onderscheidingssymbolen" thuis te laten, en om als één grote gemeenschap samen te komen rond Zijn woord, op vraag van de Moeder Gods. Het sterkst ervaar ik dit wanneer tijdens de dagelijkse sacramentsprocessie het Tantum Ergo uit duizenden kelen weerklinkt, want Vlamingen, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Polen, Engelsen, Duitsers... allemaal zingen ze dit in het Latijn. Sommige "minder-gelovigen" lijken er zich over te beklagen dat de mis altijd maar "hetzelfde" is. Helemaal ongelijk hebben ze natuurlijk niet. Maar dat heeft ook zo zijn (onverwachte) voordelen. Een mis in het Frans, het Duits, Engels of Spaans (zelfs in het Italiaans) kan ik perfect volgen. Ook een mis in het Latijn vormt voor mij geen enkel probleem. Maar in een klooster in Frans-Baskenland volgde ik ooit een vroegmis in... het Baskisch. En dat taaltje versta je niet, hoe vlot je ook Frans of Spaans spreekt. Baskisch is niet eens een Indo-Europese taal. Toch kon ik perfect het verloop van de mis volgen. Omdat de structuur ervan "altijd hetzelfde" is. Ik hoorde wanneer men de schuldbelijdenis bad, het Gloria, de lezingen. Ik wist perfect wanneer de woorddienst ten einde was, en de tafeldienst begon: de consecratie, het eucharistisch gebed. Ik bad het onzevader in stilte mee in mijn moedertaal, en wenste de andere kerkgangers tijdens het bidden van het Lam Gods de vrede. En ik stond tijdig op om te communie te gaan. Na de mis verontschuldigde de pater zich - ik was in dat klooster blijven overnachten - omdat hij me vergeten te vertellen was dat de mis in het Baskisch werd gelezen. Maar ik verzekerde de man ervan dat ik er niets van gemist had, en dat het besef dat alle mensen broeders kunnen zijn elke taalbarrière overwint. En daarom ben ik het met Kelt eens: er bestaat niet zoiets als de "Vlaamse" Kerk. Ik zal er dus ook geen heimwee naar hebben. Immers, hoe kan je heimwee hebben naar iets dat niet bestaat, en dat eigenlijk niet eens hoort te bestaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Calvijn was niet veel beter. In zijn theocratisch Genève ontketende hij een ware heksenjacht tegen eenieder die zijn ideeën niet deelde. Katholieken als aanhangers van andere reformatorische strekkingen moesten eraan geloven. Voor het overige merk ik dat de leer van de katholieke Kerk naadloos aansluit bij wat de bijbel allemaal leert. Natuurlijk niet in losse fragmenten of "de bijbel alleen", maar, zoals de vroege christenheid al deed, in licht van de overlevering. De bijbel is immers juist gegroeid binnen die overgeleverde prediking. Niet andersom. Dat vergeten protestanten wel eens en menen dat de bijbel, net als de koran, ergens vanuit de hemel is neergedaald. De bijbel is evenwel de synergische neerslag van het handelen van God in en door de mens. Eerst kwam de handeling en de prediking, dan pas de Schrift. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze liturgische en mystieke uiting staat evenwel niet los van het sociaal en evangelisch engagement dat ook de orthodoxe Kerken opnemen. |
|
![]() |
![]() |