Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 15:47   #101
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kan er orde zijn zonder dat iemand die doelbewust gepland heeft?
Nee.

Citaat:
Als er mensen over de Meir lopen heeft er namelijk niemand gepland hoe die moesten lopen, naar waar die moesten lopen, etc. Toch valt dat bij mij onder de categorie 'orde'. Hoe zit dat bij jou?
Bij mij niet.

Citaat:
Wat definieert 'goed gebruik'? Welke criteria gebruik je daarvoor?
De criteria die ik hierboven al vermeldde en die je zelfs mee citeerde.

Citaat:
Leuke assumptie.
Dat is geen assumptie; dat is een vaststelling.

Laatst gewijzigd door Rhiannon : 2 januari 2009 om 15:48.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 15:48   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Kan er orde zijn zonder dat iemand die doelbewust gepland heeft?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Nee.
Oke, bedankt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 16:34   #103
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oke, bedankt.
Lolz. Taal is chaos. En toch begrijpen jij en ik elkaar. Het prijsmechanisme is chaos. En toch is het alsof die prijs is afgestemd op vraag en aanbod. Internet is chaos. En toch is het alsof ik perfect mijn weg kan vinden. Goe bezig.

't Zal Rihanon misschien geen kwaad doen om eens een boek te lezen over spontane orde, emergentie of zelforganisatie. De wetenschap doet daar onderzoek naar, weetjewel.

Laatst gewijzigd door Bill Ayers : 2 januari 2009 om 16:38.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 16:36   #104
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
't Zal Rihanon misschien geen kwaad doen om eens een boek te lezen over spontane orde, emergentie of zelforganisatie. De wetenschap doet daar onderzoek naar, weetjewel.
Ik hoef daar geen boeken over te lezen. Ik zie de dagelijkse realiteit van de ruimtelijke ordening.
Oud 2 januari 2009, 16:38   #105
Bill Ayers
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik hoef daar geen boeken over te lezen. Ik zie de dagelijkse realiteit van de ruimtelijke ordening.
Ge kunt die arrogantie gerust weglaten ze. Hoeft helemaal niet.
Oud 2 januari 2009, 16:40   #106
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ge kunt die arrogantie gerust weglaten ze. Hoeft helemaal niet.
Verbeter de wereld: begin bij jezelf.
Oud 2 januari 2009, 16:43   #107
Bill Ayers
Burgemeester

Standaard

Weetgewat, ik beloof plechtig dat ik niet zal doen alsof ik een greintje verstand heb van "ruimtelijke ordening", als gij uw arrogantie laat varen en erkent dat orde ook kan ontstaan uit menselijk handelen en niet menselijk ontwerp. Deal?
Oud 2 januari 2009, 16:48   #108
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Weetgewat, ik beloof plechtig dat ik niet zal doen alsof ik een greintje verstand heb van "ruimtelijke ordening", als gij uw arrogantie laat varen en erkent dat orde ook kan ontstaan uit menselijk handelen en niet menselijk ontwerp. Deal?
Waarom zou ik zoiets absurds erkennen?
Oud 2 januari 2009, 17:44   #109
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik zoiets absurds erkennen?
'k weet niet, misschien omdat nu eens iets is dat algemeen erkend wordt door sociale wetenschappers?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 2 januari 2009, 19:41   #110
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Internet is chaos. En toch is het alsof ik perfect mijn weg kan vinden. Goe bezig.
Right. En de 'search engine' die je gebruikt om orde te scheppen is 't er als bij wonder en vanzelf gekomen en gedraagt zich absolute niet als een 'meta organiser'.

De arrogantste zijn zij die infantiel vereenvoudigen.
Oud 2 januari 2009, 19:46   #111
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er mensen over de Meir lopen heeft er namelijk niemand gepland hoe die moesten lopen, naar waar die moesten lopen, etc. Toch valt dat bij mij onder de categorie 'orde'.
Zalig zij de simpelen van geest.
Oud 2 januari 2009, 21:55   #112
Bill Ayers
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Right. En de 'search engine' die je gebruikt om orde te scheppen is 't er als bij wonder en vanzelf gekomen en gedraagt zich absolute niet als een 'meta organiser'.

De arrogantste zijn zij die infantiel vereenvoudigen.
Ge hebt het niet begrepen en dat is misschien deels mijn fout. Was het onduidelijk verwoord?

Het internet (als netwerk) is een spontane orde omdat het voldoet aan een aantal emergente eigenschappen. Het is niet van bovenaf ontworpen. Er is geen plan uitgestippeld waarin staat hoe het internet er precies zou gaan uitzien. Iedereen deed maar wat. Toch kan ik contact leggen met de webserver waarop, bijvoorbeeld, www.politics.be gehost wordt. Meer zelf, ik kan contact leggen met een andere computer in Yokohama, terwijl dat in feite niets meer dan een neveneffect is. Niemand heeft het internet zo ontworpen opdat die verbinding mogelijk zou zijn. Het is gewoon zo.

Dat was wat ik bedoelde met "mijn weg vinden". Individuele eigenaars van de netwerken mogen doen wat ze willen: hun effect op het internet als een geheel is marginaal en verwaarloosbaar.

En om uw honger te stillen, nog een paar voorbeelden van dingen op het internet met emergente eigenschappen. Wikipedia, bijvoorbeeld. Ondanks het feit dat er (bijna) geen redactie van bovenaf is, ontstaat blijkbaar wel een interessante, ordelijke catalogus gevuld met informatie. Nog een voorbeeld. Flickr. Niemand heeft het ze gevraagd om het te doen, niemand heeft ze gestuurd of betaald, maar als ik foto's wil van een obscuur gebeuren als pakweg de Mermaid Parade (in Coney Island, NY) dan hoef ik dat gewoon in te typen. Wat voor mij verschijnt is een geordend resultaat van menselijk handelen, niet menselijk ontwerp.

Er zijn nog veel andere studies rond de emergente eigenschappen van het internet en aanverwante. Bijvoorbeeld over de zelforganisatie die ontstaat wanneer transactiekosten onder de Coasische vloer zakken. Interessante boel.

Is 't nu goed? Zijn deze vergelijkingen nog steeds infantiel? Ik hoop dat je je tenminste wat vermaakt op je kruistocht. Ik zou niet willen dat je er verbitterd uitkomt.
Oud 2 januari 2009, 22:08   #113
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge hebt het niet begrepen en dat is misschien deels mijn fout. Was het onduidelijk verwoord?

Het internet (als netwerk) is een spontane orde omdat het voldoet aan een aantal emergente eigenschappen. Het is niet van bovenaf ontworpen. Er is geen plan uitgestippeld waarin staat hoe het internet er precies zou gaan uitzien. Iedereen deed maar wat. Toch kan ik contact leggen met de webserver waarop, bijvoorbeeld, www.politics.be gehost wordt. Meer zelf, ik kan contact leggen met een andere computer in Yokohama, terwijl dat in feite niets meer dan een neveneffect is. Niemand heeft het internet zo ontworpen opdat die verbinding mogelijk zou zijn. Het is gewoon zo.

Dat was wat ik bedoelde met "mijn weg vinden". Individuele eigenaars van de netwerken mogen doen wat ze willen: hun effect op het internet als een geheel is marginaal en verwaarloosbaar.

En om uw honger te stillen, nog een paar voorbeelden van dingen op het internet met emergente eigenschappen. Wikipedia, bijvoorbeeld. Ondanks het feit dat er (bijna) geen redactie van bovenaf is, ontstaat blijkbaar wel een interessante, ordelijke catalogus gevuld met informatie. Nog een voorbeeld. Flickr. Niemand heeft het ze gevraagd om het te doen, niemand heeft ze gestuurd of betaald, maar als ik foto's wil van een obscuur gebeuren als pakweg de Mermaid Parade (in Coney Island, NY) dan hoef ik dat gewoon in te typen. Wat voor mij verschijnt is een geordend resultaat van menselijk handelen, niet menselijk ontwerp.

Er zijn nog veel andere studies rond de emergente eigenschappen van het internet en aanverwante. Bijvoorbeeld over de zelforganisatie die ontstaat wanneer transactiekosten onder de Coasische vloer zakken. Interessante boel.

Is 't nu goed? Zijn deze vergelijkingen nog steeds infantiel? Ik hoop dat je je tenminste wat vermaakt op je kruistocht. Ik zou niet willen dat je er verbitterd uitkomt.
Allez iedereen doet maar wat dus ? Ooit gehoord van DNS ?

Of denkt ge dat uw mailkes naar [email protected] zo spontaan de pc zoeken die bij dat domein hoort ? Of dat als u politics.be intypt u spontaan zonder omwegen bij de server van politics uitkomt ?

Internet is geen chaos omdat men er voor gezorgd heeft dat er een bepaalde mate van orde is. We gebruiken allemaal dezelfde bestandsformaten. We gebruiken allemaal dezelfde extensies. We gebruiken allemaal dezelfde soorten IP adressen.

Mede dankzij de universiteiten waaruit het internet is ontstaan, en nu de software bedrijven. Externe actie dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:19   #114
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Komaan Tavek; ge zijt nen intelligente kerel, maar soms doede echt wel hardleers. :s

Bill zegt toch helemaal niet dat 'iedereen maar wat doet'?

Alweer: iedereen die op de Meir rondloopt heeft een redelijk bewust plan voor ogen - gaande van tienermeiskes die hun eerste bh gaan kopen tot midlifecrisiskerels die zichzelf in hippe kleren gaan steken - maar er is geen 1 groot, alles overheersend plan. Er is niet iemand die heeft gezegd: 'en gij zult dat doen, en gij zult dat doen en gij zult dat doen, etc.' Toch zou ik (in tegenstelling tot Rihannon) die gebeurtenis op de Meir niet omschrijven als 'chaos'.

Stel dat ik dat zou bekijken vanop een van de gebouwen van de Meir en ik zie al die mensen maar bewegen en winkels in- en uitlopen, sommigen met pakjes, anderen niet, etc. Zou ik daar een vorm van voorafgaand besliste structuur in ontdekken? Natuurlijk niet, maar het is wel orde, imo. Het verschil tussen ontstane orde enerzijds en gemaakte orde anderzijds. De structuur die ik daarin zal ontdekken, zal maar zijn door te beseffen dat daar mensen rondlopen die, binnen bepaalde normen, hun eigen doelen nastreven.

Beide vormen van interactie bestaan - dat is descriptief, wetenschappelijk en kunde echt niet van onderuit - en ik vind dat je, terecht, de term 'orde' (zoals die in het humane gebied (als je wilt zoek ik het even voor je op) wordt gedefinieerd.)

Op het normatieve vlak zeg ik dat ge beide nodig hebt om vreedzaam te kunnen samenleven.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 januari 2009 om 22:21.
Oud 2 januari 2009, 22:20   #115
Bill Ayers
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez iedereen doet maar wat dus ? Ooit gehoord van DNS ?

Of denkt ge dat uw mailkes naar [email protected] zo spontaan de pc zoeken die bij dat domein hoort ? Of dat als u politics.be intypt u spontaan zonder omwegen bij de server van politics uitkomt ?

Internet is geen chaos omdat men er voor gezorgd heeft dat er een bepaalde mate van orde is. We gebruiken allemaal dezelfde bestandsformaten. We gebruiken allemaal dezelfde extensies. We gebruiken allemaal dezelfde soorten IP adressen.

Mede dankzij de universiteiten waaruit het internet is ontstaan, en nu de software bedrijven. Externe actie dus.
Jaja, ik ben een informaticus van opleiding. Ge moet mij niets gaan vertellen over protocollen. Ik ken de http spec uit het hoofd, denk ik.

Maar kom, ge zijt hier een stroman aan 't vellen. Ik heb nooit gezegd dat er geen overeenkomsten zijn hé. Ge zou zo ook kunnen zeggen dat het prijsmechanisme geen spontane orde is omdat er een geld ontstaan is. Of dat taal geen spontane orde is omdat we overeengekomen zijn dat de letter "a" klinkt zoals hij klinkt. Dat zou evenveel steek houden.

Reageer liever op de stelling die ik echte poneerde. Hoe komt het dat ik contact kan leggen met een netwerk in godweetwaar, ondanks het feit dat dat maar bijkomstig is, dwz niet het opzet van beide partijen? In zijn begindagen was het internet misschien onderworpen aan een rigide ontwerp. Dat is het nu niet meer.
Oud 2 januari 2009, 22:22   #116
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leg het wikipedia voorbeeld uit!
Oud 2 januari 2009, 22:25   #117
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag of ruimtelijke ordening een aspect behoort te zijn van spontane orde of van gemaakte orde, staat natuurlijk los van de vraag of spontane ordes bestaan of niet. Dat is natuurlijk waar en vereist een andere discussie.
Oud 2 januari 2009, 22:27   #118
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Allez de libertariërs zijn er weer met het internet.

Het internet is de echte wereld niet.

Eénen en nullen kunnen vrij gekopieerd worden, in de cyberwereld bestaat amper schaarste en één object aan iemand anders geven betekent dat het object gedupliceerd wordt, je kan gemakkelijk tienduizend kopies van een bestand aanmaken en rondsturen terwijl je zelf het origineel behoudt.
Een korte blik op de echte wereld leert ons dat dit daar niet mogelijk is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:32   #119
Bill Ayers
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Eénen en nullen kunnen vrij gekopieerd worden, in de cyberwereld bestaat amper schaarste en één object aan iemand anders geven betekent dat het object gedupliceerd wordt, je kan gemakkelijk tienduizend kopies van een bestand aanmaken en rondsturen terwijl je zelf het origineel behoudt.
Ga ergens anders huilen. Het onderwerp is "orde". Ik besprak net een interessante case, maar naar mijn weten heb ik geen referentie gemaakt naar de dingen die je insinueert. Dus, hebt ge iets bij te dragen, of blijft het bij een beetje gezanik in de marge?
Oud 2 januari 2009, 22:33   #120
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Echt of wat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be