Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2009, 19:03   #241
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ga niet ontkennen dat er noodzakelijke nuances zijn, hoor.
Vandaar dat ge al de hele tijd zit te roepen dat ge in the middle of nowhere kunt gaan wonen en de nutsvoorzieningen in een vingerknip tot bij uw huis worden aangelegd .
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 02:28   #242
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Vandaar dat ge al de hele tijd zit te roepen dat ge in the middle of nowhere kunt gaan wonen en de nutsvoorzieningen in een vingerknip tot bij uw huis worden aangelegd .
Dat heb ik nergens beweert. 'k heb gezegd dat de essentie van het huidige beleid daarop neerkomt. Of, misschien correcter, eerder in die richting neigt dan het libertarische: 'als ge iets wilt, betaal het zelf'.

Wie betaalt de weg? De weggebruiker of de belastingsbetaler?
Wie betaalt/de rioleringen, elektriciteitskabels, waterleidingen, etc. De gebruiker of de belastingsbetaler?

ZOver ik weet: beide. Maar wie betaalde de bulk van het geld?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 02:39   #243
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nergens beweert. 'k heb gezegd dat de essentie van het huidige beleid daarop neerkomt. Of, misschien correcter, eerder in die richting neigt dan het libertarische: 'als ge iets wilt, betaal het zelf'.

Wie betaalt de weg? De weggebruiker of de belastingsbetaler?
Wie betaalt/de rioleringen, elektriciteitskabels, waterleidingen, etc. De gebruiker of de belastingsbetaler?

ZOver ik weet: beide. Maar wie betaalde de bulk van het geld?
Jij weet juist niks. Ik heb je al gezegd dat het degene is die het perceel grond 'bouwrijp' wil maken die betaalt voor de aanleg van de weg, de riolering en de nutsvoorzieningen. Hij betaalt dat alleen. De belastingbetaler heeft daar geen fuck mee te maken.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 02:39   #244
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Jij weet juist niks. Ik heb je al gezegd dat het degene is die het perceel grond 'bouwrijp' wil maken die betaalt voor de aanleg van de weg, de riolering en de nutsvoorzieningen. Hij betaalt dat alleen. De belastingbetaler heeft daar geen fuck mee te maken.
Waar staat het dat ik het over nieuwe percelen heb?

Edit: Misschien beter:waar staat het dat ik het enkel over nieuwe percelen heb?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2009 om 02:40.
Oud 4 januari 2009, 02:40   #245
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ohja; je mag me altijd verwijzen naar de desbetreffende overheidsinstantie die uitlegt wat ze nu wel en niet subsidieren, hoor.
Oud 4 januari 2009, 02:41   #246
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waar staat het dat ik het over nieuwe percelen heb?
Dat volgt logischerwijze uit het feit dat er voor percelen die al bouwrijp zijn geen wegen, rioleringen of nutsvoorzieningen meer moeten worden gelegd. Die liggen er dan namelijk al.
Oud 4 januari 2009, 02:42   #247
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ohja; je mag me altijd verwijzen naar de desbetreffende overheidsinstantie die uitlegt wat ze nu wel en niet subsidieren, hoor.
Over welke overheidsinstantie en welke subsidies heb je het?
Oud 4 januari 2009, 02:44   #248
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat volgt logischerwijze uit het feit dat er voor percelen die al bouwrijp zijn geen wegen, rioleringen of nutsvoorzieningen meer moeten worden gelegd. Die liggen er dan namelijk al.
Daar heb je zeker weten gelijk in, maar daar stopt natuurlijk mijn punt niet, dat snap je toch zelf ook wel?

- Wie betaalt het onderhoud, volgens u?
- WIe heeft ervoor gezorgd dat die wegen, rioleringen en nutsvoorzieningen daar *al* liggen? (Goed, dat kunnen we niet a priori weten. Voor hetzelfde geld - zoals een Ikea of Macro een tijdje geleden had gedaan - was het de prsoon zelf. Sta me toe te denken (en eigenijk ook een beetje weten) dat dat niet in elk geval zo is.)

Citaat:
Over welke overheidsinstantie en welke subsidies heb je het?
Geen idee; gij zijt toch degene die hier beweert te weten dat *ze* *dat* niet doen? Dus kan je toch ook wel zeggen waarover jij het hebt?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2009 om 02:45.
Oud 4 januari 2009, 02:47   #249
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Daar heb je zeker weten gelijk in, maar daar stopt natuurlijk mijn punt niet, dat snap je toch zelf ook wel?
Eerlijk gezegd niet, nee... Waar stopt je punt dan wel?

Citaat:
Wie betaalt het onderhoud, volgens u?
De belastingbetaler. Wat heeft dat nog met ruimtelijke ordening te maken?

Citaat:
Geen idee; gij zijt toch degene die hier beweert te weten dat *ze* *dat* niet doen? Dus kan je toch ook wel zeggen waarover jij het hebt?
Neenee, vriendje. Zo werkt dat niet. Jij kwam hier beweren dat het aanleggen van wegen en nutsvoorzieningen 'gesubsidieerd' werd. Ik mag toch aannemen dat die bewering ergens op gebaseerd is en dat je die niet uit je duimpje gezogen hebt?
Oud 4 januari 2009, 02:49   #250
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De belastingbetaler. Wat heeft dat nog met ruimtelijke ordening te maken?
Hunk; waarover heb jij het?

Citaat:
Neenee, vriendje. Zo werkt dat niet. Jij kwam hier beweren dat het aanleggen van wegen en nutsvoorzieningen 'gesubsidieerd' werd. Ik mag toch aannemen dat die bewering ergens op gebaseerd is en dat je die niet uit je duimpje gezogen hebt?
Als een overheid zo vriendelijk was om een weg en nutsvoorzieningen te leggen doorheen een gebied, waar er daarvoor geen weg en nutsvoorzieningen was, noem ik dat een subsidiering van de mensen die daar zullen gaan wonen, ja. Die kost hebben ze immers al gehad, niet waar?

En vermits u zonet hebt erkend dat de belastingsbetaler ook nog eens het onderhoud van die weg en nutsvoorzieningen betaald, moet u natuurlijk niet schrikken dat er mensen daar sneller gaan wonen. Tjah; dan creër je natuurlijk zelf de wens naar meer ruimtelijke planning, niet waar?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2009 om 02:50.
Oud 4 januari 2009, 03:09   #251
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hunk; waarover heb jij het?
Vroeg je niet wie het onderhoud van de wegen betaalt? Wel, Adrian, dat is de belastingbetaler. En dat heeft allemaal niks met ruimtelijke ordening te maken (het onderwerp van dit topic, weet je nog wel?)

Citaat:
Als een overheid zo vriendelijk was om een weg en nutsvoorzieningen te leggen doorheen een gebied, waar er daarvoor geen weg en nutsvoorzieningen was, noem ik dat een subsidiering van de mensen die daar zullen gaan wonen, ja. Die kost hebben ze immers al gehad, niet waar?
Waarom zou een overheid zoiets doen?

Citaat:
En vermits u zonet hebt erkend dat de belastingsbetaler ook nog eens het onderhoud van die weg en nutsvoorzieningen betaald, moet u natuurlijk niet schrikken dat er mensen daar sneller gaan wonen. Tjah; dan creër je natuurlijk zelf de wens naar meer ruimtelijke planning, niet waar?
Het is niet omdat de overheid ergens een weg aanlegt, dat de aanpalende percelen per definitie bouwrijp zijn. Dat is niet het geval.
Oud 4 januari 2009, 03:11   #252
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom zou een overheid zoiets doen?
Dat moet je aan hen vragen, vrees ik. Wrslk om stemmen te winnen ofzo. Of om haar Keynesiaans beleid van openbare werken uit te voeren. Ik gok eigenlijk vooral het tweede, wat verwant is met het eerste.

Citaat:
Het is niet omdat de overheid ergens een weg aanlegt, dat de aanpalende percelen per definitie bouwrijp zijn. Dat is niet het geval.
Dat heb ik ook niet beweerd, geloof ik?
Oud 4 januari 2009, 03:18   #253
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat moet je aan hen vragen, vrees ik. Wrslk om stemmen te winnen ofzo. Of om haar Keynesiaans beleid van openbare werken uit te voeren. Ik gok eigenlijk vooral het tweede, wat verwant is met het eerste.

Dat heb ik ook niet beweerd, geloof ik?
Wat beweer je dan eigenlijk wel? Je zegt dat de overheid het aanleggen van wegen en nutsvoorzieningen 'subsidieert' en dat mensen die langs die wegen gaan wonen daar van profiteren. Maar dat is dus niet het geval. Overheden leggen niet zomaar in het wilde weg wegen aan en langs de wegen die aangelegd worden, zijn de percelen niet per definitie bouwrijp. Weet je eigenlijk zelf nog wel waar je met dit hele verhaal naartoe wil?
Oud 4 januari 2009, 03:45   #254
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat beweer je dan eigenlijk wel? Je zegt dat de overheid het aanleggen van wegen en nutsvoorzieningen 'subsidieert' en dat mensen die langs die wegen gaan wonen daar van profiteren. Maar dat is dus niet het geval. Overheden leggen niet zomaar in het wilde weg wegen aan en langs de wegen die aangelegd worden, zijn de percelen niet per definitie bouwrijp. Weet je eigenlijk zelf nog wel waar je met dit hele verhaal naartoe wil?
Waar heb jij aangetoond dat dit niet het geval is?
Legt (en onderhoud) de overheid wegen aan of niet? Wordt dit betaald door de gebruiker of door de belastingsbetaler?
Indien het de gebruiker is: 'k zeg niks. Indien het de belastingsbetaler is: voila; mijn punt.
Legt (en onderhoud) de overheid nutsvoorzieningen aan of niet? Wordt dit betaald door de gebruiker of door de belastingsbetaler?
Indien het de gebruiker is; 'k zeg niks. Indien het de belastingsbetaler is; voila, mijn punt.

Volgens mij is het dus effectief zo dat er wegen en nutsvoorzieningen zijn die betaald en onderhoud worden/werden door middel van belastingsgeld; wat dus neerkomt op de subsidiering van die mensen hun woonplaats.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2009 om 03:48.
Oud 4 januari 2009, 03:52   #255
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waar heb jij aangetoond dat dit niet het geval is?
Moest ik dat aantonen? Jij hebt hier iets beweerd, dan is het aan jou om het ook aan te tonen.

Citaat:
Legt (en onderhoud) de overheid wegen aan of niet? Wordt dit betaald door de gebruiker of door de belastingsbetaler?
Beiden kunnen het geval zijn. Als het gaat om het bouwrijp maken van percelen grond, dan is het de aanvrager die betaalt. Als het de overheid is die de wegen aanlegt, is het de belastingbetaler, maar dan heeft het niets met ruimtelijke ordening te maken, want de overheid legt die wegen niet aan met de bedoeling de aanpalende percelen bouwrijp te maken.

Citaat:
Legt (en onderhoud) de overheid nutsvoorzieningen aan of niet?
Nee, dat doet de overheid niet. Dat doen de nutsmaatschappijen.

Citaat:
Wordt dit betaald door de gebruiker of door de belastingsbetaler?
Indien het de gebruiker is; 'k zeg niks. Indien het de belastingsbetaler is; voila, mijn punt.
Door de gebruiker.

Citaat:
Volgens mij is het dus effectief zo dat er wegen en nutsvoorzieningen zijn die betaald en onderhoud worden/werden door middel van belastingsgeld; wat dus neerkomt op de subsidiering van die mensen hun woonplaats.
Dat is dus niet het geval.
Oud 4 januari 2009, 03:56   #256
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het behoort in ieder geval toe te laten dat je grondwater niet aantast en dat je geen modderlawins veroorzaakt waar anderen geen last van hebben.
Oké.

Citaat:
Neen; maar Groentjes gaan wel zeuren.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 03:58   #257
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beiden kunnen het geval zijn. Als het gaat om het bouwrijp maken van percelen grond, dan is het de aanvrager die betaalt. Als het de overheid is die de wegen aanlegt, is het de belastingbetaler, maar dan heeft het niets met ruimtelijke ordening te maken, want de overheid legt die wegen niet aan met de bedoeling de aanpalende percelen bouwrijp te maken.
Ik wil gerust de premisse aanvaarden dat de overheid dat niet met die intentie doet (alhoewel het nogal moeilijk is omdat te controleren), maar het is in ieder geval een aangenaam bijverschijnsel.

Citaat:
Nee, dat doet de overheid niet. Dat doen de nutsmaatschappijen.Door de gebruiker.
Ik hoop dat u er zich bewust van bent dat die 'private' nutsmaatschappijen ooit overheidstaken waren, waarbij die zaken wel degelijk betaald werden door de belastingsbetaler?

En in zoverre zijn die maatschappijen vandaag de dag geen overheidsdiensten? Noem jij de NMBS bijvoorbeeld 'de overheid' of 'een nutsmaatschappij'?

Edit: over welke nutsmaatschappijen heb jij het overigens? Het elektriciteitsnetwerk is volgens mijn laatste check up nog altijd een overheidsgecontroleerd iets. Daar kan ik me wel in vergissen, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2009 om 04:00.
Oud 4 januari 2009, 04:02   #258
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust de premisse aanvaarden dat de overheid dat niet met die intentie doet (alhoewel het nogal moeilijk is omdat te controleren), maar het is in ieder geval een aangenaam bijverschijnsel.
Ah ja? Wat is daar zo aangenaam aan en voor wie?

Citaat:
Ik hoop dat u er zich bewust van bent dat die 'private' nutsmaatschappijen ooit overheidstaken waren, waarbij die zaken wel degelijk betaald werden door de belastingsbetaler?
Nee hoor. Zelfs toen die nutsmaatschappijen nog in handen waren van de overheid, werden die kosten betaald door de aanvrager en niet door de belastingbetaler.

Citaat:
Edit: over welke nutsmaatschappijen heb jij het overigens? Het elektriciteitsnetwerk is volgens mijn laatste check up nog altijd een overheidsgecontroleerd iets. Daar kan ik me wel in vergissen, natuurlijk.
Je vergist je inderdaad.
Oud 4 januari 2009, 04:03   #259
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga slapen; morgen leren en werken.

Als je tijd hebt, mag je gerust altijd wat bronnen aanbrengen voor de claims die je maakt. Dat helpt natuurlijk om je eigen gelijk te halen en zou mij helpen om sneller mijn ongelijk in te zien - ik ben nogal koppig, weet je.
Oud 4 januari 2009, 10:07   #260
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je tijd hebt, mag je gerust altijd wat bronnen aanbrengen voor de claims die je maakt. Dat helpt natuurlijk om je eigen gelijk te halen en zou mij helpen om sneller mijn ongelijk in te zien - ik ben nogal koppig, weet je.
Je zou met iets eenvoudigs kunnen beginnen.

Het individu leeft in symbiose met groepen, waarbij het nooit duidelijk en eenduidig aantoonbaar is of het individu de groep is, er toe behoort of er niet toe behoort.

Wanneer het gaat over een wisselwerking (handelen) tussen meer dan één individu dan kan je nooit éénduidig aantonen welk individu welke positie inneemt in welke groep en hoe die groep daarin betrokken is.

Jouw 'leer' lost dat op door 'groepen' uit de 'leer' te weren.

In werkelijkheid betekent dit dat 'de overheid' is samengesteld uit dezelfde individuen als 'de bevolking' wanneer je één van beide of beiden gaat bestuderen in één of andere humane wetenschap.

De Overheid = de Bevolking.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be